Voeding kit XIAOLIN aangeboden op AliExpress

@bc108,

Graag ik kan altijd proberen de trafo aan te passen dus hou me aanbevolen.

Gr, Joost

Alles begint met respect.

Mijn voorstel was dan ook,om de ringkern op nieuw te wikkelen.
Daar kan dan gelijk de 2x12 volt bij op

Sine

Moderator

Met een beetje geluk kun je het middelpunt van de wikkelingen opsporen, dan hoef je hem niet opnieuw te wikkelen.

Kruimel

Golden Member

Als je die kern er uit krijgt tenminste, dat gaat niet bij elke trafo even gemakkelijk. Ik probeerde het eens bij een andere (die ik uiteindelijk in de CO2016 voeding heb gebruikt), en daar heb ik een half uur met een moker op moeten rammen om dit te krijgen:

https://farm8.staticflickr.com/7108/27124588111_4c0729c87a_n.jpg

Die kern zat zo muurvast dat hij elke winding van het plastic tape heeft gebroken en meegesleurd. Daarentegen is die van bc108 al best "gebruikt" dus het is geen groot probleem als je die windingen alvast doorknipt.

@Hieronder: Ok, daar had ik niet aan gedacht, en zou zeker moeten kunnen gegeven wat geduld.

Sine

Moderator

Ik bedoel zonder de prop er uit te rammen.
Isolatie er af pulken en eens bekijken hoe de wikkelingen in elkaar zitten, met een beetje proberen moet het midden te vinden zijn.

Mara het blijft freubel bij zo'n volgegoten trafo.

Ik heb het midden van de wikkeling al eens opgezocht van één spoel.
Dan heb je nog maar de helft van het vermogen.
Lijkt mij beter om de buitenste twee wikkelen te slopen,kern uit booren en eruit meppen.
Je moet dan wel weten hoe dik de nieuwe draad moet zijn i.v.b.m het vermogen van de
Primaire wikkeling.
Een van jullie zal vast wel weten hoe dik dit mag en kan zijn ?
De 2x12 kan er zo bij op daar deze niet zo veel hoeft te leveren (dunne draad)
Het zelfde heb ik bij mijn trafo gedaan.
Is goed te doen
Gr marcel

Op 22 november 2019 15:54:12 schreef bc108:
Ik heb het midden van de wikkeling al eens opgezocht van één spoel.
Dan heb je nog maar de helft van het vermogen. Het is 2x30volt
Lijkt mij beter om de buitenste twee wikkelen te slopen,kern uit booren en eruit meppen.
Je moet dan wel weten hoe dik de nieuwe draad moet zijn i.v.b.m het vermogen van de
Primaire wikkeling.
Een van jullie zal vast wel weten hoe dik dit mag en kan zijn ?
De 2x12 kan er zo bij op daar deze niet zo veel hoeft te leveren (dunne draad)
Het zelfde heb ik bij mijn trafo gedaan.
Is goed te doen
Gr marcel

RAAF12

Golden Member

De trafo heeft 35,25 en 15V aansluitingen. En ome Ali beweert dat er 5A uitkomt. Reservoir elco's zijn volgens schema: 3 elco's zijn 50V en 1 van 63V Heel vreemd. Maar je kan het ontwerp naar believen aanpassen. OT/
Mijn CO2019 voeding levert 0-45V bij 2.5A zonder een centje pijn. En passief gekoeld! (En natuurlijk 1 hele goeie reservoir elco :-)

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op vrijdag 22 november 2019 18:33:39 (23%)

Kruimel

Golden Member

Het schema hebben we wel al gelezen, en vastgesteld dat de 63V elco er niet bij is en je ook kan werken met een trafo met een enkele wikkeling als je niet toevallig zo een trafo hebt liggen. Je gaat niet met 2 stuks TIP3055 transistoren 120W dissiperen, dat vereist een koelblok van 0,1°C/W. Ik weet ook niet echt hoe je dat met die TIP122jes en passief voor elkaar hebt gekregen om eerlijk te zijn. Pics or it didn't happen! ;)

De hulpvoeding van 12V gebruikt de 15V wikkeling en kan niet meer dan 35V hebben, wat de maximale spanning van je laagste trafowikkeling beperkt tot ongeveer 22V. Als je een enkele wikkeling hebt kan je de relais weglaten en de juiste contacten overbruggen, maar dan blijf je aan die 35V max zitten.

@bc108: Je moet nu inmiddels al wel een beetje kunnen werken met de edit knop. Nu zit je gewoon aandacht te trekken...

RAAF12

Golden Member

Op 22 november 2019 19:01:58 schreef Kruimel:
Ik weet ook niet echt hoe je dat met die TIP122jes en passief voor elkaar hebt gekregen om eerlijk te zijn. Pics or it didn't happen! ;)

OT/
Het zijn géén TIP122's en er is nog meer gewijzigd. Weerstandwaarde's, trafo, 10 slags instelpots ect.
De kast wordt maatwerk, van hoekprofiel en beplating gemaakt.
Plaatje uit het CO 2019 voeding topic

Kruimel

Golden Member

Op 7 november 2019 21:49:25 schreef Kruimel:
In "The art of electronics" raadt men het gebruik van een snubber aan over de trafo-aansluitingen, en daar valt wel wat voor te zeggen, omdat de aanwezigheid van de weerstand ervoor zorgt dat de trillingen uitdempen in plaats van verondersteld worden ergens anders te worden opgenomen (wat meestal, maar niet per definitie, gebeurt). De steile dU/dt door het wegvallen van de stroom door de lekinductie is dan in elk geval weg. Ik zou graag even de aangeraden waarden opzoeken in mijn "Art of electronics", maar op één of andere manier kan ik een groot gouden boek van meer dan 1000 pagina's in mijn éénkamerwoning niet vinden. 8)7

Inmiddels gevonden! Ze zeggen er op pagina 634 het volgende over:

The series RC across the transformer secundary in Figure 9.49 is often omitted, but it shouldn't be. This simple linear unregulated dc supply has the surprising ability to generate substantial microsecond-scale voltage spikes, which can create strong 120Hz interference and other forms of mischief.

In het voorbeeld wordt een 2x50V/2A ongereguleerde voeding getoond met een snubber over de secundaire van de transformator met een 10-100Ω weerstand en een 0,1-1µF condensator. Erg aspecifiek en waarschijnlijk afhankelijk van de spanningen en stromen die gekozen worden. Ze gaan voor door te zeggen:

There's some interesting stuff going on here; you can read more about it (and see a dramatic example) in §9x.6.

Dat laatste paragraafnummer klopt echter niet en ik kon zo snel niet vinden waar ze naar verwezen, wat nogal een gemis is in deze exacte context.

Dus conclusie: lange post, weinig inhoud helaas... ;( Als iemand wel weet welke paragraaf ze naar verwezen sta ik open voor het opzoeken ervan. Ik ga er even niet mee experimenteren, want ik vind het voor deze voeding een beetje een non-issue (er zijn belangrijker eigenschappen die onder handen genomen moeten worden voor diodeschakeleffecten dominant worden).

Een andere bron die ik tegen kwam in een oud topic was een werk van Molema dat Henry S. van een kopie had gescand, daar vond ik de volgende constructie:

In plaats van over alle vier de dioden zitten er maar condensatoren over twee van de dioden. Op zich is dat ook wel logisch, want hetgeen dat de spanningspiek veroorzaakt is de inductie van de transformator, en die zit niet aan de gelijkgerichte kant van de brugcel. Twee condensatoren is dus in principe genoeg. Eén direct over de transformatoraansluitingen zou ook kunnen, maar ik kan me indenken dat de plotselingen 'common-mode' spanningen die daarbij mogelijk zijn problemen kunnen veroorzaken zodat een tweetal dat een 'center tap' heeft op de massa van de voeding nog wel logisch is.

Ha Kruimel,

Mijn metingen zijn bijna klaar een en ander in tabel vorm zien te verpakken anders wordt het te lang om te posten :D
Ik heb dat boek niet dus kan je daar niet mee helpen ik vindt dat soort boeken nuttig maar als je er een heb heb je ze eigenlijk allemaal ;)
Even kort over jou tekening die condensatoren hebben zoals ik al vermelde niet veel nut of eigenlijk helemaal geen nut maar kan zoals ik ook al vermelde in sommige experimenten voldoende geweest zijn om van de storing af te zijn.
Een condensator zonder weerstand dissipeert geen vermogen en zal niets onderdrukken.
De berekening van de capaciteit en weerstand vormen een spiegel impedantie van de trafo je creëert een constant impedantie netwerk.
Hierdoor is voor alle frequenties een afsluit impedantie zichtbaar waardoor het ringen dit zijn reflecties niet ontstaan.
Het verschil tussen een snubber (nickname) en een Zobel netwerk zit hem nu juist daarin dat het M-drived netwerk (Zobel netwerk) goed gedimensioneerd moet worden anders is het effect weg.
Het is dan ook niet mogelijk om een netwerk voor diverse transformatoren te gebruiken.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Kruimel

Golden Member

Ok ik ben wel nieuwsgierig naar de resultaten. Ik denk namelijk dat we een beetje langs elkaar heen hebben gepraat wat betreft de oorzaak, gevolgen en de ernst van het probleem. Meetresultaten zouden me nieuwe inzichten kunnen geven.

Ha Kruimel,

Ik had het idee dat we redelijk op de zelfde lijn zaten ;) even in het kort.

De invloed (EMI) op de diode recovery transiënt is hoofdzakelijk het gevolg van de trafo waar ik in mijn eerste reactie ook op doelde.
Wat het gevolg is heb ik aan de DC zijde van de diodes niet of nauwelijks kunnen waarnemen en zeker niet na een regel circuit.
Let op dat het meten zorgvuldig gebeurt een standaard scope probe kan je niet gebruiken door de interne weerstand in de MΩ ... deze koppelt met het E-veld uit de omgeving |:(

Maar er kunnen omstandigheden in het bouwen opdoen bedrading bijvoorbeeld waardoor je de opgewekte EMI buiten de elektronica om toch de uitgang en/of de ingang weet te bereiken daarom is de constructie aan de uitgang uiterst belangrijk met name de ligging en verbinding naar de ingang van de comperator (sense lijn).
Voor meer info zie het topic van @blackdog ik ga hier ook wat metingen aandoen.

Een kleine opmerking alvast een lage ESR is absoluut niet zalig makend de ESR welke de fabrikant opgeef zit in een verkeerd frequentie gebied daarbij komt dat de D in serie staat met de ESR.
Hier is het ook beter om een Zobel netwerk toe te passen dus een gedefinieerde impedantie.
Dit betekend een weerstand in serie met de condensator welke ook hier de spiegel impedantie is van de uitgangsimpedantie van de voeding niet te verwarren met de reële weerstand.
Op deze wijze is het puls antwoord beter gedempt en is de regelkarakteristiek van de comperator door middel van een type II feedback mooi stabiel te krijgen maar dit terzijde ;)

Maar nog belangrijker is de koppeling naar buiten via een capacitieve weg trafo/bedrading/behuizing vormt de EMI zijn weg naar buiten hier kan een netfilter een uitkomst bieden.
In een andere topic heb ik weleens geventileerd dat een netfilter in een apparaat tevens dient om de opgewekte storing van het apparaat te onderdrukken maar dat werd niet in dank afgenomen of niet begrepen het ging dus onderranden om dit soort effecten :( maar later meer.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Inmiddels ben ik ook bezig met de voeding.
De aanwijzingen van Bram worden ook hier met plezier gelezen en opgevolgd.

In de plaats van de originele elko's heb ik 105 graden types geplaatst.
Voor de extra weerstand van 1k bij de spanningspotmeter heb ik een smd genomen. Printspoor onderbroken en hij past er mooi overheen.

Voor de gelijkrichting van de hulptrafo heb ik de 2 originele diodes op een alternatieve wijze op de pcb geplaatst.

Op de onderzijde zitten de 2 andere diodes in smd vorm (M1F60).

Kruimel

Golden Member

Dat is wel een mooie oplossing met die diodes, beter dan de brugcel daar in persen. Het past ook heel mooi zo te zien. :)

Intussen heb ik een setje kleine 100k NTCs besteld die misschien beter voldoen voor het monitoren van de temperatuur:

Deze past direct op de connector die bij de print geleverd is en komen van hier voor ongeveer €2: eBay link.

Dan kan ik op de plek dat nu de TIP41 voor de temperatuursmonitoring (Q3) staat een MOSFET zetten en de analoge fanregeling van blackdog plaatsen. Waarschijnlijk zullen de bestaande 10k instelpotmeter (VR5) en 1k serieweerstand (R31) nog best voldoet, omdat ik niet wil dat de ventilator actief wordt versnelt onder een graad of 50. Ik overweeg het ook om de gateaansluiting van de MOSFET te gaan verbinden met één van de opamps voor de relais zodat het relais de voedingsspanning uitschakelt als de temperatuur te hoog wordt, bijvoorbeeld bij een defecte fan of een obstructie van de luchtinlaat. Dat zou een alternatief gebruik zijn voor één van de relais als je een trafo hebt met minder dan drie windingen. Die schakelt dan naar een niet aangesloten winding en de voeding voor de transistoren valt dan effectief weg.

blackdog

Golden Member

Hi Kruimel,

Waarom gebruik je de MOSFet regeling niet op de manier waarvoor hij bedoeld is?

Instelling
Waarom zou de ventilator uit moeten zijn, terwijl die ventilator op laag toerental vrijwel zeker onhoorbaar is?
Je test met een regelbare voeding wanneer de ventilator betrouwbaar start vanuit de stilstand als je de voeding er in 1x op set.
Kijk naar de spanning die daar nodig voor is, en ga dan een stukje hoger zitten dan de betrouwbare opstart spanning als je de weerstandswaarde
gaat bepalen voor de basis draaisnelheid.

Betrouwbaarheid
Met deze opset is het zeer betrouwbaar met een normaal gesproken vrijwel een onhoorbare ventilator.
(ik ga er vanuit dat je de goede ventilator voor jouw toepassing hebt gekozen en niet een ventilator uit een dikke Server gebruikt)

Bij het inschakelen gaat de ventilator even vollop draaien door de elco over de NTC, dan weet je altijd dat de ventilator nog werkt,
en zakt dan naar de basis snelheid.
Bij een goede ventilator verslijt jij hem niet, dit door het lage toerentaal dat gemiddeld gebruikt wordt.

Voordelen van draaiende ventilator
Die minimale draaisnelheid van de ventilator houd je voeding koeler, betrouwbaarder en stabieler!

Mijn 2 cent.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Kruimel

Golden Member

Misschien heb ik het een beetje onhandig verwoord, de bypass weerstand R3 is gewoon gemonteerd en de fan draait altijd, maar ik wil niet dat hij bij temperaturen onder 50 a 60 graden al versnelt omdat deze fan dan al snel luider wordt. Ik ben nu juist bezig (door de aanschaf van een 100kΩ NTC) de schakeling meer in overeenstemming te laten zijn van de originele schakeling die je publiceerde. :)

De fan die ik gebruik betreft een processorkoeler van een Pentium 4. Dat zijn strict genomen geen slechte fans, ik heb goede ervaringen met Intel stock-koelers. Deze specifieke generatie is helaas niet bepaald stil, en ik probeer de instelling zo te kiezen dat hij bij gewoon gebruik niet versnelt. Ik geloof niet dat een transistor in het bijzonder last heeft van een TC van 60 of 70°C.

blackdog

Golden Member

Hi Kruimel,

Ik zie graag hoe jij het hebt opgelost, zodat ook anderen dat ook weer kunnen gebruiken voor hun voeding :-)

Een minder stijle MOSFet werkt wat beter en je kan als je daar zin in hebt, ook een parallel weerstand gebruiken aan je NTC om de stijlheid wat minder te maken.
Dit om het een en ander meer in overeenstemming te brengen met jouw koelomgeving.

Groet,
Bram

[Bericht gewijzigd door blackdog op vrijdag 29 november 2019 16:22:17 (47%)

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Kruimel

Golden Member

Daar zat ik ook al over te denken, voornamelijk om te verhinderen dat de fan gaat jagen. Op dit moment lijkt de stabiliteit redelijk, dus ik weet niet of ik dat verder ga optimaliseren. Ik gebruik op dit moment een IRFZ34 MOSFET, en dat lijkt aardig te voldoen, ik heb die niet vergeleken met andere exemplaren om de stijlheid vast te kunnen stellen. Ik zal daar later nog wel eens kijken, dit project ligt niet bovenaan de stapel.

In de post over de fanregeling die ik eerder deed waren de wijzigingen al wel te zien, maar ik heb ze nooit duidelijk ingetekend, even inhalen dus :):

De wijzigingen zijn zo veel mogelijk gedaan zonder de PCB aan te passen, daarom staan sommige onderdelen wat raar. De elco die in jouw schema C4 heet staat op de footprint waar eerst T3 stond en is via een link op de plek van de ongenummerde 2k7 weerstand verbonden met de schakeling, en ik gebruik diens negatieve pootje om naar de aansluiting van de NTC te springen. Die is nu 470µF omdat de schakeling nog ingericht is op een 10kΩ NTC, maar daardoor wordt hij eigenlijk te groot. Een kleinere capaciteit zou moeten voldoen met een 100kΩ NTC, ik denk dat met een kleine diameter fan 47µF ruim zat is. Omdat mijn fan ook niet een enorme stroomvreter is heb ik C5 (wederom op jouw schema) vervangen met de 220µF. Eventueel kan je C5 (originele schema) gebruiken, want die lijkt geen zinvolle functie te hebben.

PS De elco over R8 heeft geen nummer/informatie, en staat ook niet op de print.

Kitje is binnen en bc108 is ook langs geweest en die heeft wat leuke dingen achter gelaten.
Zie de foto's
Volgens mij heb ik genoeg wikkeldraad om te proberen de ringkern te wikkelen naar
de spanningen zoals aangegeven in het schema.
Verder een bomvrije plaatstalen behuizing welke ik prima kan gebruiken en een lekker
groot koellichaam.
Helaas moet het project even op de plank omdat ik eerst iets anders moet gaan doen en
wellicht heb ik daar misschien jullie hulp bij nodig, eerst zien hoever ik kom.
bc108 nogmaals bedankt voor alles.

Gr, Joost

Alles begint met respect.

Ja je ziet dat ook terug in tal van andere voedingen en Pc-voedingen; De ventilator draait altijd, maar op een heel laag onhoorbaar pitje.

Pas als de temperatuur daadwerkelijk stijgt, gaat ook de ventilator iets hogere toerentallen maken. Er is altijd wel enige opwarming bij heel laag gebruik, dus zo blijft alles koel.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Kruimel

Golden Member

In dit geval was mijn enige motief eigenlijk om te verhinderen dat de fan in het stuk van zijn bereik zou werken waar die loopt te piepen en kreunen. Dat doet hij tussen de 2 en 4V, en is duidelijk hoorbaar. Ik vond het ook niet handig om een hysterese in te bouwen dus de schakeling van blackdog was eigenlijk vanaf het begin af al optimaal. Wel moet ik zeggen dat ik bij de CO2016 voeding een fannetje heb ingebouwd met een (ingekochte) andere schakeling, en dat ik die in stationair draaien wel een beetje te luidruchtig vind en dat meer is geworden. Ik denk dat ik die op een dag nog zal 'retro-fitten' met deze schakeling.

Na een kleine vertraging is het eindelijk toch gelukt.
Print is gesoldeerd en de trafo is gewikkeld.
Het kitje was helaas niet kompleet R24 en R25 ontbraken. maar ik heb uiteraard een
aantal vragen.
Ook ik heb D1 en D2 vervangen voor een brugcel maar ik twijfel of ik dat goed gedaan heb

Dan heb ik nog een vraag hoe ik de potmeters moet aansluiten ik zag dat
er maar 2 draden naar de potmeters gaan.
Ik heb een tekening bijgevoegd welke van de twee moet ik gebruiken ?

Dan de instel potmeters zoals VR1 t/m VR5 moet ik daar wat mee doen en zoja
wat moet ik daar dan mee doen ?

Gr, Joost

edit : PDF vervangen voor JPG

Alles begint met respect.
flash2b

Special Member

De brugcel zit goed, maar vraag me af of de elco's ernaast nu nog wel passen. De KBP310 is namelijk nogal dik.