Je schijnt met de axiale flux generatoren niet helemaal happy te zijn. Eigenlijk wil je een minicopie van een Enercon.
Als je dat toch in miniatuur wilt nabouwen, dan wens ik veel succes met blikpakketjes knippen en wat er allemaal nog bij komt. Ik zie er het nut niet van in.
Je kan natuurlijk ook gaan prutsen met een LG wasmachinemotor
Dan ben je met verzenden erbij ook al gauw €120 kwijt, en dan moet je nog een as en lagerblokken hebben.
Ik ben zelf ook wat bezig geweest met een coreless generator, eventueel met holle as.
Maar naar mijn mening moet je niet zelf maken wat je ook kan kopen.
Ik heb een beetje rondgeneusd op het ecologieforum. Adriaan Kragten heeft toch een aardige test gedaan met een Chinese ijzerloze axiale flux generator.
https://kdwindturbines.nl/wp-content/uploads/2015/01/KD-595-2.pdf
Plaatje van de generator+wieken op de testbank:
De generator kost 150 USD af fabriek maar inclusief verzend- en bankkosten was hij € 283 kwijt om hem hier te krijgen.
Dan heb je wel een as en lagers erbij kado.
Ik denk dat het verliesvrij starten van een kleine windmolen cruciaal is. Je hebt met deze generator enkel de lagerwrijving.
Zodra de generator voldoende toeren (350/min) maakt heeft hij vrijwel direct 80% rendement. Dat is bij lage windsnelheden die het vaakst voorkomen.
Bij hoger vermogen beginnen de I2R verliezen te tellen, dus minder rendement bij veel wind. Who cares??? Storm is zeldzaam en stroom is er dan plenty, wat kan je dan rendement schelen.
Mij lijkt dit een prima generator!
Ik heb een beetje rondgeneusd bij die Chinees: ze maken dat soort generatoren tot een diameter van liefst 765mm met een as van 98mm.
Je kan dus vooruit met het concept.
Ik zie 1 potentieel nadeel voor zo'n axiale flux generator. De lagering lijkt me heel kritisch voor axiale speling en die dunne schijf hoeft maar een klein beetje uit te wijken.
Vreemd genoeg ben ik nog nergens rampverhalen tegen gekomen over aanlopen/kromtrekken/axialespeling in dat soort generatoren...
Bij grote diameter generator a la Enercon (of Magnax)lijkt me de lagering veel minder kritisch, omdat eventuele speling niet snel resulteert in radiale verplaatsing (daar waar de magneetspleet zit).
Ik vroeg me af waar ze (die Chinezen) die axiale flux machines voor gebruiken, ze zullen vast niet allemaal in windmolens zitten.
De 'pancake'motor kwam in me op. Je kan ze heel snel in toeren regelen vanwege ultralage rotormassa.
Ze schijnen niet meer geproduceerd te worden, misschien is onze Chinese versie wel de vervanger.
Deze firma heeft waarschijnlijk nog wel meer suggesties voor het geval het aanbod van die chinees niet naar je zin is.