Een ideale labvoeding voor de elektronica hobbyist getest
Gisteren een leuke goedkope lineaire labvoeding getest waar ik nogal enthousiast over ben geworden en waarvan ik de testresultaten op dit forum wil delen. Het apparaat wordt in China gemaakt door Ningbo JiuYuan Electronic Co en onder de volgende namen op de markt gezet: GLPS1502C, NG-1620BL, HY1502D, QJ1502C. In Nederland te koop voor € 45,00 bij Eleshop en Soldeerbout-Shop, rechtstreeks in China besteld vanaf US$ 20.00.
Hoewel de bedrading tamelijk slordig in het interne van het apparaat is aangebracht, blijkt uit details tóch dat de fabrikant er geen haastklus van heeft gemaakt. Soldeerverbindingen zijn geïsoleerd met krimpkous, alle printconnectoren zijn vast gezet met een druppeltje lijm en alle draden die de netspanning voeren zijn extra geïsoleerd met stukjes kous. Zelfs de primaire afvlakelco van 3.300 µF is op de print gelijmd.
De twee LCD's worden aangestuurd door Chinese klonen van het bekende Intersil digitale voltmeter IC ICL7106. De twee metertjes meten dus de échte uitgangsspanning en de échte uitgangsstroom die de voeding levert. Onder de achterste print zit een TIP3055 transistor tegen de koelplaat aangeschroefd.
De voeding werkt met twee trafospanningen. Bij een lage uitgangsspanning wordt een lage trafospanning aan de gelijkrichter aangeboden, bij een hoge uitgangsspanning een hoge. Bij het geteste exemplaar schakelt het relais om bij een uitgangsspanning van 4,2 V. De lage ongestabiliseerde spanning bedraagt onbelast 13,2 V en met 2 A belast 10,35 V. De hoge ongestabiliseerde spanning bedraagt onbelast 24,5 V en met 2 A belast 18,9 V. Dit is gemeten bij een netspanning van exact 230 Vac.
De uitgangsstabilisatie bij 5,00 V en 15,0 V (2,00 A belasting)
Hieronder de resultaten bij maximale belasting bij 5,00 V en 15,0 V uitgangsspanning:
De brom en ruis op de uitgangsspanning
In het onderstaand oscillogram ziet u de brom en ruis op de uitgangsspanning van 5,00 V bij een belasting met 2,0 A. Let op de gevoeligheidsinstelling van de oscilloscoop: 1 mV/div! Er is helemaal geen brom te ontdekken op de uitgangsspanning, alleen een hele kleine ruisspanning. Gemeten met mijn Philips PM2454 AC millivoltmeter met een bandbreedte van 2 MHz levert het testexemplaar bij 5,00 V uitgangsspanning 0,42 mVeffectief ruis en bij 15,0 V uitgangsspanning 0,95 mVeffectief ruis. Let wel, beide spanningen werden gemeten bij de maximale belasting met 2,00 A.
De lange termijn stabiliteit
Dit heb ik getest door de voeding op 8,00 V in te stellen en te belasten met 2,00 A. Nadien om het kwartier de uitgangsspanning en de temperaturen van de trafo en de koelplaat gemeten:
Het dynamisch gedrag
De voeding ingesteld op 5,00 V en aangesloten op een weerstand van 4 Ω. Tussen deze weerstand en de massa een 2N3055 transistor geschakeld die in de basis wordt gestuurd met een blokvormige spanning met een frequentie van 1 kHz. Bij het omschakelen van de transistor van sper naar geleiden en van geleiden naar sper ontstaan smalle piekjes van slechts 25 mV op de voedingsspanning die de voeding levert: