Je mooiste meetapparatuur. Deel 10

hobby luke

Golden Member

Op 21 januari 2020 12:32:23 schreef Jochem:
Maar zo te zien heeft TS dezelfde counter met 3 verschillende frontjes voor Russisch, Duits en Engels. (edit: ah, dat schreef maarten inmiddels ook.)

Leuk! Maar hoe je dat bij elkaar gekregen hebt??

Daar de frontpanelen in 3 verschillende talen zijn, is het makkelijker lezen.
Maar ik moet eerlijk toegeven dat ik daarmee niet alle functies van het toestel begrijp.
Ik heb lang geleden eens een partij toestellen gekocht via een veiling (ongeveer een kubiek) en daar zat van alles tussen, veel uit DDR en USSR inderdaad.

Op 21 januari 2020 13:44:26 schreef RAAF12:
Aha, inderdaad geen TTL. Ik zag ergens 693 staan, is dat misschien een datum code? Dat zou me niets verbazen, veel andere merken gingen rond dat jaar langzaam over van discrete logica naar TTL. Een mooi stuk werk, gebouwd als een tank zag je veel in de DDR en de USSR. Het zwakste punt zijn de nixie buizen. Bij veel branduren is er steeds minder te zien van de cijfers totdat ze helemaal uitvallen. Voor de veel typen nixies waren buisvoetjes beschikbaar zitten die hier ook in?

De toestellen dateren van de tweede helft van de jaren 80 volgens wat ik uit enkele stickers kan opmaken:

De buizen zijn allemaal met gesoldeerde draden, geen buisvoeten.
Ik zie trouwens nergens een merknaam staan op de toestellen?

MVG,
Luc.

Tidak Ada

Golden Member

Die data kunnen ook betrekking hebben op periodieke ijking.

Als er inderdaad DTL in zit gok ik meer op begin jaren 70, ook (of liever gezegd juist) voor het Oostblok.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - http://www.tubecollectors.org/
hobby luke

Golden Member

Op 21 januari 2020 23:00:07 schreef Tidak Ada:
Die data kunnen ook betrekking hebben op periodieke ijking.

Als er inderdaad DTL in zit gok ik meer op begin jaren 70, ook (of liever gezegd juist) voor het Oostblok.

Ik denk dat je er dichter bij zit.
Achteraan op het Duits toestel was er een plaatje bevestigd:

Dit toestel zou dan van 1975 zijn.
Hier nog een foto van een meting:
12563 kHz komende van een Philips PM5193 generator:

MVG,
Luc.

maartenbakker

Special Member

De stickers op de Russen zullen wel calibratie- of inventarisstickers zijn, net zoals op Westerse apparatuur.

Een passende zoekopdracht is
https://duckduckgo.com/html/?q=%D1%873-34

of

https://www.google.nl/search?q=%D1%873-34

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 22 januari 2020 13:27:42 (37%)]

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op 23 januari 2020 18:17:12 (100%)]

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - http://www.tubecollectors.org/
Tidak Ada

Golden Member

Op 22 januari 2020 10:22:06 schreef hobby luke:
[...]

Ik denk dat je er dichter bij zit.
Achteraan op het Duits toestel was er een plaatje bevestigd:
[bijlage]
Dit toestel zou dan van 1975 zijn.
Hier nog een foto van een meting:
12563 kHz komende van een Philips PM5193 generator:
[bijlage]

MVG,Luc.

Ah, precies middenin dus en ja, het zijn Russen, dus iets later TTL dan in de VS ;)

@maartenbakker:
Slimmers hebben ze het datumschildje zwart gemaakt:

:(

Dit is een filmpje over het apparaat. Wel in het Russisch. De automatisch gegenereerde ondertitels zijn niet bepaald bruikbaar.
Maar in de beschrijving staat een link naar het schema van het apparaat. Mss wel handig.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
RAAF12

Golden Member

Mooi gevonden enn wat zien we daar, een stelletje 204TK1, Russische flip/flop IC's!

@maartenbakker, ik bleef steken in de zoektocht naar meer info, op dat eerste teken van vier, in de type aanduiding op de frontplaat..

https://nl.wikipedia.org/wiki/Russisch_alfabet

maartenbakker

Special Member

Ik had ooit een Russische toetsenbordindeling geïnstalleerd, maar nu cut&paste ik het teken uit Google translate dat een schermtoetsenbord heeft. Soms helpt het ook al om de Duitse transliteratie te gebruiken, in dit geval TSCH.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dit is mooi discrete electronica en dat in een frequentie teller.

Ha Tidak Ada,

Ja dat zijn mooie buisjes ;) maar ik denk dat het IC wat je noemt 4 V logica is.... DTL dus :o gemaakt door Radio Russian Soviet rond 1970.

@TS,

Leuke tellers niet snel maar wel met bruikbare mogelijkheden.
Zo is de clock een oven oscillator en kunnen een paar rekenkundige bewerkingen gedaan worden tussen de twee kanalen.
Ook is het mogelijk om een ext. oscillator aan te bieden ik denk 1 MHz , 2 MHz, 5 MHz, 10 MHz dat maakt niet uit de vermenigvuldigers en filters zorgen voor het goede resultaat.
Verder is er een marker uitgang... deze teller heeft een amplitude meting om nauwkeurig te triggeren en geeft dit weer als een tijd marker.
Een paar eigenschappen :D

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
hobby luke

Golden Member

Wat een kennis hier!
Iedereen bedankt voor de informatie en de links.
De schema's (35 in totaal) heb ik allemaal gekopieerd en opgeslagen.

Het toestel waarvan de metingen te zien zijn is het Russisch toestel.
Daarvan heb ik het frontpaneel verwisseld met het Engels frontpaneel, dit is voor mij iets makkelijker af te lezen. :)

Van de andere twee toestellen is er een die een display geeft, maar niet juist reageert op de bediening.
Het ander toestel doet niets (heeft een defecte zekering).

Mijn idee is om deze twee toestellen aan de kant te zetten en te doneren voor de CO-stand in Rosmalen (als er interesse voor is natuurlijk).

MVG,
Luc.

mel

Golden Member

Ik hou me aanbevolen voor de Russische versie :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Jochem

Golden Member

Op 22 januari 2020 20:46:41 schreef hobby luke:
Mijn idee is om deze twee toestellen aan de kant te zetten en te doneren voor de CO-stand in Rosmalen (als er interesse voor is natuurlijk).

Jazeker, donatie van meettoestellen is (bijna?) altijd welkom.

Heb geduld: alle dingen zijn moeilijk voordat ze gemakkelijk worden.