Je mooiste meetapparatuur. Deel 10

Dit topic is gesloten

hobby luke

Honourable Member

Op 21 januari 2020 12:32:23 schreef Jochem:
Maar zo te zien heeft TS dezelfde counter met 3 verschillende frontjes voor Russisch, Duits en Engels. (edit: ah, dat schreef maarten inmiddels ook.)

Leuk! Maar hoe je dat bij elkaar gekregen hebt??

Daar de frontpanelen in 3 verschillende talen zijn, is het makkelijker lezen.
Maar ik moet eerlijk toegeven dat ik daarmee niet alle functies van het toestel begrijp.
Ik heb lang geleden eens een partij toestellen gekocht via een veiling (ongeveer een kubiek) en daar zat van alles tussen, veel uit DDR en USSR inderdaad.

Op 21 januari 2020 13:44:26 schreef RAAF12:
Aha, inderdaad geen TTL. Ik zag ergens 693 staan, is dat misschien een datum code? Dat zou me niets verbazen, veel andere merken gingen rond dat jaar langzaam over van discrete logica naar TTL. Een mooi stuk werk, gebouwd als een tank zag je veel in de DDR en de USSR. Het zwakste punt zijn de nixie buizen. Bij veel branduren is er steeds minder te zien van de cijfers totdat ze helemaal uitvallen. Voor de veel typen nixies waren buisvoetjes beschikbaar zitten die hier ook in?

De toestellen dateren van de tweede helft van de jaren 80 volgens wat ik uit enkele stickers kan opmaken:

De buizen zijn allemaal met gesoldeerde draden, geen buisvoeten.
Ik zie trouwens nergens een merknaam staan op de toestellen?

MVG,
Luc.

Tidak Ada

Golden Member

Die data kunnen ook betrekking hebben op periodieke ijking.

Als er inderdaad DTL in zit gok ik meer op begin jaren 70, ook (of liever gezegd juist) voor het Oostblok.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
hobby luke

Honourable Member

Op 21 januari 2020 23:00:07 schreef Tidak Ada:
Die data kunnen ook betrekking hebben op periodieke ijking.

Als er inderdaad DTL in zit gok ik meer op begin jaren 70, ook (of liever gezegd juist) voor het Oostblok.

Ik denk dat je er dichter bij zit.
Achteraan op het Duits toestel was er een plaatje bevestigd:

Dit toestel zou dan van 1975 zijn.
Hier nog een foto van een meting:
12563 kHz komende van een Philips PM5193 generator:

MVG,
Luc.

maartenbakker

Golden Member

De stickers op de Russen zullen wel calibratie- of inventarisstickers zijn, net zoals op Westerse apparatuur.

Een passende zoekopdracht is
https://duckduckgo.com/html/?q=%D1%873-34

of

https://www.google.nl/search?q=%D1%873-34

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 22 januari 2020 13:27:42 (37%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op donderdag 23 januari 2020 18:17:12 (100%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Tidak Ada

Golden Member

Op 22 januari 2020 10:22:06 schreef hobby luke:
[...]

Ik denk dat je er dichter bij zit.
Achteraan op het Duits toestel was er een plaatje bevestigd:
[bijlage]
Dit toestel zou dan van 1975 zijn.
Hier nog een foto van een meting:
12563 kHz komende van een Philips PM5193 generator:
[bijlage]

MVG,Luc.

Ah, precies middenin dus en ja, het zijn Russen, dus iets later TTL dan in de VS ;)

@maartenbakker:
Slimmers hebben ze het datumschildje zwart gemaakt:

:(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Dit is een filmpje over het apparaat. Wel in het Russisch. De automatisch gegenereerde ondertitels zijn niet bepaald bruikbaar.
Maar in de beschrijving staat een link naar het schema van het apparaat. Mss wel handig.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
RAAF12

Golden Member

Mooi gevonden enn wat zien we daar, een stelletje 204TK1, Russische flip/flop IC's!

@maartenbakker, ik bleef steken in de zoektocht naar meer info, op dat eerste teken van vier, in de type aanduiding op de frontplaat..

https://nl.wikipedia.org/wiki/Russisch_alfabet

maartenbakker

Golden Member

Ik had ooit een Russische toetsenbordindeling geïnstalleerd, maar nu cut&paste ik het teken uit Google translate dat een schermtoetsenbord heeft. Soms helpt het ook al om de Duitse transliteratie te gebruiken, in dit geval TSCH.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dit is mooi discrete electronica en dat in een frequentie teller.

Ha Tidak Ada,

Ja dat zijn mooie buisjes ;) maar ik denk dat het IC wat je noemt 4 V logica is.... DTL dus :o gemaakt door Radio Russian Soviet rond 1970.

@TS,

Leuke tellers niet snel maar wel met bruikbare mogelijkheden.
Zo is de clock een oven oscillator en kunnen een paar rekenkundige bewerkingen gedaan worden tussen de twee kanalen.
Ook is het mogelijk om een ext. oscillator aan te bieden ik denk 1 MHz , 2 MHz, 5 MHz, 10 MHz dat maakt niet uit de vermenigvuldigers en filters zorgen voor het goede resultaat.
Verder is er een marker uitgang... deze teller heeft een amplitude meting om nauwkeurig te triggeren en geeft dit weer als een tijd marker.
Een paar eigenschappen :D

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
hobby luke

Honourable Member

Wat een kennis hier!
Iedereen bedankt voor de informatie en de links.
De schema's (35 in totaal) heb ik allemaal gekopieerd en opgeslagen.

Het toestel waarvan de metingen te zien zijn is het Russisch toestel.
Daarvan heb ik het frontpaneel verwisseld met het Engels frontpaneel, dit is voor mij iets makkelijker af te lezen. :)

Van de andere twee toestellen is er een die een display geeft, maar niet juist reageert op de bediening.
Het ander toestel doet niets (heeft een defecte zekering).

Mijn idee is om deze twee toestellen aan de kant te zetten en te doneren voor de CO-stand in Rosmalen (als er interesse voor is natuurlijk).

MVG,
Luc.

mel

Golden Member

Ik hou me aanbevolen voor de Russische versie :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 22 januari 2020 20:46:41 schreef hobby luke:
Mijn idee is om deze twee toestellen aan de kant te zetten en te doneren voor de CO-stand in Rosmalen (als er interesse voor is natuurlijk).

Jazeker, donatie van meettoestellen is (bijna?) altijd welkom.

If you want to succeed, double your failure rate.
Jeever

Golden Member

Een ideale labvoeding voor de elektronica hobbyist getest
Gisteren een leuke goedkope lineaire labvoeding getest waar ik nogal enthousiast over ben geworden en waarvan ik de testresultaten op dit forum wil delen. Het apparaat wordt in China gemaakt door Ningbo JiuYuan Electronic Co en onder de volgende namen op de markt gezet: GLPS1502C, NG-1620BL, HY1502D, QJ1502C. In Nederland te koop voor € 45,00 bij Eleshop en Soldeerbout-Shop, rechtstreeks in China besteld vanaf US$ 20.00.

https://1.bp.blogspot.com/-1D1dGRhq3v0/Xl1MjoQ0FkI/AAAAAAAAWIA/f7xXDuKoFAs9zv_FIXOn_COY9hiIH-ZHACEwYBhgL/s1600/GLPS1502C-laboratorium-voeding-02.JPG

Hoewel de bedrading tamelijk slordig in het interne van het apparaat is aangebracht, blijkt uit details tóch dat de fabrikant er geen haastklus van heeft gemaakt. Soldeerverbindingen zijn geïsoleerd met krimpkous, alle printconnectoren zijn vast gezet met een druppeltje lijm en alle draden die de netspanning voeren zijn extra geïsoleerd met stukjes kous. Zelfs de primaire afvlakelco van 3.300 µF is op de print gelijmd.
De twee LCD's worden aangestuurd door Chinese klonen van het bekende Intersil digitale voltmeter IC ICL7106. De twee metertjes meten dus de échte uitgangsspanning en de échte uitgangsstroom die de voeding levert. Onder de achterste print zit een TIP3055 transistor tegen de koelplaat aangeschroefd.

https://1.bp.blogspot.com/-bEjlLza4IL0/Xl1Mjl-SQbI/AAAAAAAAWII/s6UTiPB-Uswv3oQZIy9DqRVUkxWC4frxACEwYBhgL/s640/GLPS1502C-laboratorium-voeding-03.JPG

De voeding werkt met twee trafospanningen. Bij een lage uitgangsspanning wordt een lage trafospanning aan de gelijkrichter aangeboden, bij een hoge uitgangsspanning een hoge. Bij het geteste exemplaar schakelt het relais om bij een uitgangsspanning van 4,2 V. De lage ongestabiliseerde spanning bedraagt onbelast 13,2 V en met 2 A belast 10,35 V. De hoge ongestabiliseerde spanning bedraagt onbelast 24,5 V en met 2 A belast 18,9 V. Dit is gemeten bij een netspanning van exact 230 Vac.

De uitgangsstabilisatie bij 5,00 V en 15,0 V (2,00 A belasting)
Hieronder de resultaten bij maximale belasting bij 5,00 V en 15,0 V uitgangsspanning:

https://1.bp.blogspot.com/-qrATgziLaDo/Xl1MlA5hzDI/AAAAAAAAWIg/Ot8kYAi6yQwE5_gFrzeIk7l0E4G0zjBRACEwYBhgL/s1600/GLPS1502C-laboratorium-voeding-08.JPG

De brom en ruis op de uitgangsspanning
In het onderstaand oscillogram ziet u de brom en ruis op de uitgangsspanning van 5,00 V bij een belasting met 2,0 A. Let op de gevoeligheidsinstelling van de oscilloscoop: 1 mV/div! Er is helemaal geen brom te ontdekken op de uitgangsspanning, alleen een hele kleine ruisspanning. Gemeten met mijn Philips PM2454 AC millivoltmeter met een bandbreedte van 2 MHz levert het testexemplaar bij 5,00 V uitgangsspanning 0,42 mVeffectief ruis en bij 15,0 V uitgangsspanning 0,95 mVeffectief ruis. Let wel, beide spanningen werden gemeten bij de maximale belasting met 2,00 A.

https://1.bp.blogspot.com/-VS_82fW6RzA/Xl1MltYu4eI/AAAAAAAAWIc/ZlhPP_GnamIN_zYjDZtp7_mCoiW5hOpUwCEwYBhgL/s400/GLPS1502C-laboratorium-voeding-09.JPG

De lange termijn stabiliteit
Dit heb ik getest door de voeding op 8,00 V in te stellen en te belasten met 2,00 A. Nadien om het kwartier de uitgangsspanning en de temperaturen van de trafo en de koelplaat gemeten:

https://1.bp.blogspot.com/-bG_WdpLwGlQ/Xl1Mmodx1XI/AAAAAAAAWIs/MJrfCe-OBXUFZlso-HdF0WYfzM0LvBsqQCEwYBhgL/s1600/GLPS1502C-laboratorium-voeding-12.JPG

Het dynamisch gedrag
De voeding ingesteld op 5,00 V en aangesloten op een weerstand van 4 Ω. Tussen deze weerstand en de massa een 2N3055 transistor geschakeld die in de basis wordt gestuurd met een blokvormige spanning met een frequentie van 1 kHz. Bij het omschakelen van de transistor van sper naar geleiden en van geleiden naar sper ontstaan smalle piekjes van slechts 25 mV op de voedingsspanning die de voeding levert:

https://1.bp.blogspot.com/-oloyQVXa1Ng/Xl1Mmobs5HI/AAAAAAAAWIw/kf7CnW3P-CYIIu5-2N1wjQZHPR7FmorfQCEwYBhgL/s1600/GLPS1502C-laboratorium-voeding-13.JPG

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/
Sine

Moderator

Net voedingkje, zeker voor de prijs.

Je bent met je dynamische test zo wel erg aardig voor het apparaat, vervang die 2N3055 maar eens door een (snelle) mosfet, ik gok dat je dan een (heel) ander plaatje te zien krijgt.

Ik test meestal met 9% - 90% van de uitgangsstroom, compleet naar nullast schakelen is niet zo aardig.
Enig idee hoe groot de C over de uitgang is?

Dit doet de voedingskit van vorig jaar bij 9-90:

@ Jeever
De spanningsafwijking in de tabellen is niet relatief, maar absoluut.

blackdog

Golden Member

Hi,

Jeever leuke test en ik wil net als Sine nog wat toevoegen wat betreft de Dynamische testen.

Als eerste, via coax naar je meetinstrument die de puls meet, scoope probe is niet een goed idee i.v.m. het EM veld.
Hou de coax haaks op de belasting draden om de koppeling zo laag mogelijk te houden tussen de coax en de belasting draden.

Stel een "pre" belasting in van zeg 10% van de maximale belasting die mogelijk is.
Test of de max belasting, zeg hier 2A echt geleverd kan worden kies anders een belasting totaal van zeg 1,8A zodat je een goede
indruk krijgt van het dynamische gedrag zonder dat de stroombegrensing begint te gaan regelen.

Verder krijg je ook een beter beeld zonder heel veel overshoot als je de snelheid van de flanken beperkt tot ongeveer 5usec.
Snellere flanken heeft weinig zin doordat de inductie van je belasting draden dan te veel gaan meespelen.

Hieronder een plaatje van de puls zoals ik die gebruik bij het testen van voedingen.
https://www.bramcam.nl/NA/NA-01-PSU/Measuring-Puls-01.png

De pulsbreedte van 200uSec moet ruim voldoende zijn voor een goede voeding.
Er zijn natuurlijk uitzonderingen voor speciale gevallen zoals de wat grotere voedingen en voral SMPS modellen.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Jeever

Golden Member

TT100 halfgeleidertester concurrent voor de bekende DCA55!
Deze week een leuk apparaatje bij Conrad aangeschaft. De TT100 halfgeleidertester van Voltcraft is een geduchte concurrent voor de zeer bekende DCA55 halfgeleidertester van Peak Electronic Design. Immers, de DCA55 kost ongeveer € 53,00, de TT100 slechts € 22,50. De DCA55 van Peak Electronic Design werd in 1999 geïntroduceerd, de TT100 in 2017. Als u de TT100 vergelijkt met de DCA55 blijkt dat beide apparaatjes nogal op elkaar lijken. Beide hebben een LCD-display van 2 x 16 karakters en twee drukknopjes die identieke functies hebben.

In de onderstaande foto heb ik de printjes van beide testers met elkaar vergeleken. Links de DCA55. Let op de manier waarop bij de TT100 de drie op de print gesoldeerde testkabeltjes via twee gleufjes in de print naar buiten worden gevoerd. Een goedkope trekontlasting, die ongetwijfeld toch heel effectief is! Boven de soldeereilandjes van de drie kabeltjes zitten drie dubbele beveiligingsdioden die de elektronica beschermen tegen statische ladingen en te hoge spanningen. Als microcontroller wordt gebruik gemaakt van een PIC16F873A. Wij ontdekken op de print nog twee stuks 74HC4051 analoge multiplexers en een LM324 viervoudige op-amp.

Beide apparaatjes kunnen ongeveer hetzelfde, de TT100 heeft echter een paar extra handigheidjes. Zo zitten de meetsnoertjes opgeborgen in het apparaatje achter de uitklapbare rugsteun. Dat ontbreekt bij de DCA55. Dank zij deze uitklapbare rugsteun kunt u de TT100 onder zo'n hoek op uw werkbank zetten dat het LCD-display optimaal is af te lezen. De drie snoertjes zijn ongeveer 10 cm lang en voorzien van redelijk goede meetprobes. Het installeren van de 12 V batterij gaat bij de TT100 veel handiger dan bij de DCA55.

Ook de TT100 is geen in-circuit tester, u kunt dus uitsluitend losse componenten testen: dioden, dubbele dioden in diverse configuraties, enkelvoudige LED's, bicolour LED's in diverse configuraties, bipolaire enkelvoudige transistoren, bipolaire darlington transistoren, enhancement mode MOSFET's, depletion mode MOSFET's, veldeffect transistoren, triac's (met beperkingen wat betreft gate- en houdstroom) en thyristoren (idem).
Als voorbeeld in de onderstaande foto de vier schermpjes die verschijnen bij het testen van een IRFP260N N-kanaal MOSFET. Bij bipolaire transistoren zijn de gegevens zelfs over zeven schermpjes verspreid.

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/
bprosman

Golden Member

Bestaat er ook een concurrent voor de Peak ESR meter ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
fred101

Golden Member

Elke fatsoenlijke LCR meter kan ESR meten op de frequentie opgegeven in de datasheets, 100/120 of 1000 Hz (als 1/Q, DF, D of Tan δ , wat allemaal op het zelfde neerkomt) Het voordeel van deze waarden is dat ze gedocumenteerd zijn door de elco fabrikant.

Ooit afgevraagd waarom fabrikanten van echte meetapparatuur geen 100 kHz ESR meters maken ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 27 maart 2020 09:08:25 schreef fred101:
Elke fatsoenlijke LCR meter kan ESR meten op de frequentie opgegeven in de datasheets, 100/120 of 1000 Hz (als 1/Q, DF, D of Tan δ , wat allemaal op het zelfde neerkomt) Het voordeel van deze waarden is dat ze gedocumenteerd zijn door de elco fabrikant.

Ooit afgevraagd waarom fabrikanten van echte meetapparatuur geen 100 kHz ESR meters maken ;-)

Helemaal mee eens. Als je een geschakelde voeding wil maken moet je op hogere frequenties kunnen meten. Spoelen en condensatoren. De meetapparaten-fabrikanten zitten echter nog vast in jaren 70 denken met analoge voedingen.

Heeft iemand als eens iets gebouwd waarmee je bij 100 kHz maar ook hoger kunt meten?

Als het richting HF gaat: Meten op een VNA ?

Op 27 maart 2020 09:08:25 schreef fred101:

Ooit afgevraagd waarom fabrikanten van echte meetapparatuur geen 100 kHz ESR meters maken ;-)

Die zijn er toch..

bvb

en dan nog, als je er zelf een bouwt kan een blokgolf met een gekende flanksteilheid je ook erg helpen.

[Bericht gewijzigd door kris van damme op vrijdag 27 maart 2020 19:15:35 (18%)

Dit topic is gesloten