Show your projects! Part 33

Dit topic is gesloten

Lambiek

Special Member

Op 13 april 2020 18:33:29 schreef eSe:
Begrijp me niet verkeerd, ik doe geen afbreuk aan je schakeling, zeker niet. Je bent iemand met kennis en vaardigheid die op dit forum mooie dingen presenteert en hulp bied aan degene die ze nodig heeft/kan gebruiken.

Daar ben ik niet de enige in gelukkig. Er zijn er hier voldoende die ook mooie dingen maken en veel kennis hebben en dan denk ik aan sparky, rew, mgp, arco, gj, sine, jeroen, hugo, thevel, eric-p, b-prosman, ex-fietser, blackdog, bfm, gd, mel, klaasz, henry65, fcapri, jinny, hmh, mvk, jochem, paulwelter, schip en degene die ik vergeten ben. Allemaal mensen die dagelijks aanwezig zijn op het forum die ik hoog heb staan.

Maar ik ben iemand die altijd het onderste uit de kan wil :-) 1 onderdeel minder is er 1 minder. Less is more.

Ik heb geloof ik 100 van die brugjes liggen, dus één meer of minder. :) En ik ga meestal voor save, maar misschien werkt het met die diode extra ook goed. Zal eens een opzetje maken en kijken of dat zo is.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Thevel

Golden Member

Op 13 april 2020 18:33:29 schreef eSe:
Maar ik ben iemand die altijd het onderste uit de kan wil :-) 1 onderdeel minder is er 1 minder. Less is more.

Dan moet je het op deze manier doen, scheelt weer een diode. :)

Lambiek

Special Member

Op 13 april 2020 20:08:49 schreef Thevel:
Dan moet je het op deze manier doen, scheelt weer een diode. :)

Volgens mij pak je zo de onderste periode van sinus niet mee, gaat dus niet werken.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Thevel

Golden Member

Dat klopt.
Voor jou schakeling heb je er idd niets aan.

[Bericht gewijzigd door Thevel op maandag 13 april 2020 21:29:50 (70%)

@Lambiek

Ik heb hier een radiaal ventilator van 180watt. Als ik deze op een wifi inbouw dimmer van Shelly aansluit en deze instell op leading edge dan kan ik de ventilator dimmen maar hij bromt behoorlijk 9ook op vol vermogen)

Is dit met jouw schakeling ook het geval denk je?

Met vriendelijke groet, Rob
Sine

Moderator

Alle inductiemotoren die je met aansnijding gaat proberen te regelen gaan grommen.

Op 13 april 2020 18:17:00 schreef Lambiek:
Ik weet niet of dat goed werkt. Zelfs als je met de scoop meet reageert het al, het is dus erg gevoelig. Dus vandaar dat ik twee brugjes gebruikt heb.

Dat werk, je kunt eventueel een pulldown R voor de diode plakken. En dan kan het zelfs zonder opto maar met een enkel torretje.

[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 14 april 2020 08:33:32 (70%)

Lambiek

Special Member

Op 13 april 2020 23:28:23 schreef Robvansuilen:
Als ik deze op een wifi inbouw dimmer van Shelly aansluit en deze instell op leading edge dan kan ik de ventilator dimmen maar hij bromt behoorlijk 9ook op vol vermogen)

Is dit met jouw schakeling ook het geval denk je?

Ik heb met verschillende motoren getest en hoor ze niet brommen.

Op 14 april 2020 08:29:15 schreef Sine:
Dat werk, je kunt eventueel een pulldown R voor de diode plakken. En dan kan het zelfs zonder opto maar met een enkel torretje.

Ga ik een keer proberen. Al heb ik nu wel een mooie strakke puls moet ik zeggen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

@Lambiek, waarom wordt er altijd zo voorzichtig omgesprongen met de ledstroom van de MOC3021?
Je bent niet de enige, in veel schema's komt dat naar voor en dat is nochtans een heel slechte gewoonte .
Die leds, ook in optocouplers, kunnen heus wel wat verdragen.

De datasheet spreekt van min 8mA tot 15mA voor een goede ontsteking en hier komen we met moeite aan 3,8mA.
Niet alleen de MOC werkt niet goed maar ook de triac zal eronder lijden als de load iets zwaarder wordt.
De formule voor de gateweerstand is maar geldig als alle andere parameters juist zijn.

Gezien de korte ontsteektijd zou ik kiezen voor een veel hogere stroom, zeker 15mA want dat kan makkelijk door de controller verwerkt worden.

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Op 14 april 2020 09:04:53 schreef MGP:
waarom wordt er altijd zo voorzichtig omgesprongen met de ledstroom van de MOC3021?
Je bent niet de enige, in veel schema's komt dat naar voor en dat is nochtans een heel slechte gewoonte .
Die leds, ook in optocouplers, kunnen heus wel wat verdragen.

Ja, goede vraag. Dat is er zo ingeslopen.

Gezien de korte ontsteektijd zou ik kiezen voor een veel hogere stroom, zeker 15mA want dat kan makkelijk door de controller verwerkt worden.

Waarom denk je dat de ontsteekpuls kort is?

Het is met ruim 2kW getest.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 14 april 2020 09:25:34 schreef Lambiek:
Waarom denk je dat de ontsteekpuls kort is?

Ik bedoelde dat de ontsteking kort is voor de controller, een hogere stroom kan die wel verwerken, niet dat de ontsteking te kort is voor de goede werking.

Het is met ruim 2kW getest.

Dat is geen reden om u niet te houden aan de minimum eisen van de fabrikant om het eens cru te zeggen. ;)
Ook voor het onderwijsgehalte van zo'n artikels, ze worden meer gebruikt door studenten dan je zou denken.

LDmicro user.

Op 14 april 2020 08:29:15 schreef Sine:
Alle inductiemotoren die je met aansnijding gaat proberen te regelen gaan grommen.

Kun je dit korte statement wat toelichten? Liefst niet in algemene zin maar mbt op de schakeling van Lambiek? Hij geeft nl onder jouw reactie het tegenovergestelde aan.

Ik zou graag mijn fan wat terugregelen en de schakeling van Lambiek zou daar een kandidaat voor zijn mits deze niet hetzelfde gedrag vertoont als mijn dimmer?

Met vriendelijke groet, Rob
Lambiek

Special Member

Op 14 april 2020 10:01:17 schreef Robvansuilen:
Liefst niet in algemene zin maar mbt op de schakeling van Lambiek? Hij geeft nl onder jouw reactie het tegenovergestelde aan.

Het type ventilator die jij toont kan wel wat gaan galmen door de behuizing, maar echt brommen.

......maar hij bromt behoorlijk 9ook op vol vermogen

Dat zou sowieso niet mogen, op vol vermogen heb je gewoon een complete sinus. Tenminste bij mij wel.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Sine

Moderator

Bij een klassieke dimmer heb je nooit een 100% doorgang, die gebruiken wat van de spanningsval om zelf te kunnen werken.

Als je zo'n ventilator 'stil' wilt regelen kom je of de spanning aan het verlagen (waardoor de slip groter wordt) of de frequentie aan het regelen.

Lambiek

Special Member

Op 14 april 2020 15:55:58 schreef Sine:
Bij een klassieke dimmer heb je nooit een 100% doorgang, die gebruiken wat van de spanningsval om zelf te kunnen werken.

Dat is bij mij niet het geval. Ik krijg gewoon een volle sinus als de regelaar voluit staat.

Als je zo'n ventilator 'stil' wilt regelen kom je of de spanning aan het verlagen (waardoor de slip groter wordt) of de frequentie aan het regelen.

Ben ik helemaal met je eens.
Maar ik hoor bij mij echt geen brom, gewoon een zacht geruis in de motor.

EDIT:
Heb deze morgen nog even goed geluisterd en de motor maakt het zelfde geluid als ik deze direct aan de 230VAC hang.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Wasluis1971

Golden Member

Enige tijd geleden wilde ik graag een schakeling maken die het geluid van een cowbell produceert. Ik kwam al gauw uit op de cowbell-module van de Roland TR-808, zie ook:
https://www.researchgate.net/figure/TR-808-cowbell-schematic-blocks-ma…

Er was echter wel een een probleem: zowel de HD14584B (hex schmitt-trigger) als de μPC4558C (dual-opamp)waren niet meer leverbaar. De HD14584B heb ik vervangen door een CD40106. Dit leverde verder geen problemen op, beide oscillatoren werkten prima.

Een goede vervanger van de μPC4558C vinden bleek evenwel een stuk lastiger. Ik heb diverse dual-opamps geprobeerd (daarbij uiteraard rekening houdend met de verschillende pinouts), maar het resultaat was teleurstellend: veel ongewenste bijgeluiden (voornamelijk fluittonen, gekraak en brom) en af en toe zelfs een dual-opamp die spontaan de geest gaf.

In arren moede heb ik de (als buffer geschakelde) dual-opamp maar weggelaten en de uitgang van het banddoorlaatfilter rechtstreeks met de audio-uitgang verbonden (hiervoor moest wel een en ander aangepast worden aan de schakeling rondom banddoorlaatfilter en audio-uitgang).

Het resultaat: een cowbell die weliswaar anders klinkt dan eigenlijk zou moeten, maar naar omstandigheden ben ik er best tevreden mee. Zowel het aangepaste schema als de schakeling zelf worden in onderstaand filmpje getoond.

https://www.youtube.com/watch?v=2Y1B5Q47VuY

Leve het transistortijdperk!
Sine

Moderator

Vreemd, die opamp constructie is eigenlijk zo standaard als wat, daar zou je zo een LM358 of een TL072 in moeten kunnen gooien.

Inderdaad. Maar het moet wel sy gevoed worden. Een eerste vermoeden zou zijn dat daar iets mis is gegaan.

@opto: Een PC814 met 56k direct op het net en firmware welke niet gevoelig is voor de pulsbreedte maken zaken eenvoudig.

[Bericht gewijzigd door Aart op donderdag 16 april 2020 10:45:39 (37%)

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 13 april 2020 20:25:19 schreef Lambiek:
[...]
Volgens mij pak je zo de onderste periode van sinus niet mee, gaat dus niet werken.

Andere opto bijvoorbeeld een TLP620 of PS2565.

edit: DC opto zonder diode op AC? Een PC817 heeft een reverse voltage van 6V. Moet je daar gegarandeerd onder blijven. Vermits er een minimale stroom door de R gaat lopen gaat die ook niet 'regelen' en is daar amper spanningsval.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op donderdag 16 april 2020 10:42:58 (29%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
maartenbakker

Golden Member

Op 16 april 2020 08:51:52 schreef Wasluis1971:
Een goede vervanger van de μPC4558C vinden bleek evenwel een stuk lastiger. Ik heb diverse dual-opamps geprobeerd (daarbij uiteraard rekening houdend met de verschillende pinouts), maar het resultaat was teleurstellend: veel ongewenste bijgeluiden (voornamelijk fluittonen, gekraak en brom) en af en toe zelfs een dual-opamp die spontaan de geest gaf.

Is er iets aparts aan de NEC-versie van de 4558? Rohm is in mijn beleving de bekendste fabrikant, maar het zou me verbazen als er niet nog een handvol leverbare varianten van zijn. En heb je het oertype LM358 geprobeerd? Daar is de 4558 een afgeleid type van.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Kruimel

Golden Member

Op 16 april 2020 10:33:07 schreef Aart:
Inderdaad. Maar het moet wel sy gevoed worden. Een eerste vermoeden zou zijn dat daar iets mis is gegaan.

Mee eens, bovendien klopt de polariteit van de elco's op veel plekken niet als de inverters enkelzijdig gevoed worden. Dat zou wel verklaren dat er ruis ontstaat. In het originele schema (in de "envelope generator") staan er elco's parallel (via een weerstand) met verschillende polariteit. Is de originele context van de schakeling ergens bekend? Heb jij die "service notes" toevallig beschikbaar?

Het is me niet precies duidelijk hoe dit een opamp om het leven zou kunnen brengen, de ingangen zijn allemaal via redelijk hoogimpendante bronnen aangesloten, dus de interne beveiligingsdiodes zouden dit zonder problemen moeten kunnen weerstaan zelfs met een enkele voeding.

Lambiek

Special Member

Op 16 april 2020 10:37:05 schreef buckfast_beekeeper:
edit: DC opto zonder diode op AC?.

Ten eerste is het geen AC en ten tweede staat er een diode over. :)

Die PC817 werkt prima. :) Ik krijg een mooie strakke puls, plus dat de puls op een ST "schmitt trigger" ingang zit van de controller.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Sorry dat ik iets gepost heb. Je doet je nick in alle geval alle eer aan. We hebben hier ook een 'Lambik', niets dan humulus met die kerel.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Lambiek

Special Member

Op 16 april 2020 14:17:31 schreef buckfast_beekeeper:
Sorry dat ik iets gepost heb.

Waar slaat dit nu weer op? Je post is prima, niets mis mee. :)

Geef ik een verkeerd antwoord dan?

Je doet je nick in alle geval alle eer aan. We hebben hier ook een 'Lambik', niets dan humulus met die kerel.

???????????????????????????

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

@Lambiek

Ik vind het een erg interessant ontwerp. Ik wil het graag nabouwen omdat ik met een oud Elex ontwerp werk wat nog wel eens een stotterende motor oplevert.

Ik ben niet zo thuis in vermogens elektronica en heb wat vraagjes als je het niet erg vind.

Moet de 100R weerstand echt 22W zijn.
Kan de condensator van 100nF 400V zijn of is 630V een must.
Ik zie de TRACO TRS1 niet terug in het schema.

Op de foto zie ik twee langwerpige gele onderdelen aan weerszijde van de PIC. Is dat een weerstand of transistor array? Ze staan niet in het schema.

In de PIC Basic code staat Xtal 4mHZ. Ik zie geen kristal in het schema.

Vroeger was ik Schizofreen, maar... nu gaat het goed met ons
Lambiek

Special Member

Op 16 april 2020 15:59:17 schreef jwb:
Ik ben niet zo thuis in vermogens elektronica en heb wat vraagjes als je het niet erg vind.

Nee helemaal niet. :)

Moet de 100R weerstand echt 22W zijn.

Mag ook 10W zijn, maar ik had deze liggen.

Kan de condensator van 100nF 400V zijn of is 630V een must.

Ik zou de 630V versie nemen.

Ik zie de TRACO TRS1 niet terug in het schema.

Klopt, er staat een 78S05 in het schema. Maar het maakt in principe niet uit wat je ervoor gebruikt, als het maar een 5VDC spanningsregelaar is.

Op de foto zie ik twee langwerpige gele onderdelen aan weerszijde van de PIC. Is dat een weerstand of transistor array?

Dat zijn een paar SIL-WEERSTANDEN van 10K, die worden gebruikt als pull-down.

In de PIC Basic code staat Xtal 4mHZ. Ik zie geen kristal in het schema.

Ik gebruik geen kristal, maar de interne oscillator die op 4MHz draait. Maar dan moet je nog wel X-TAL ingeven in je programma.

Hier heb je het artikel, misschien kun je daar nog iets uithalen.

https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/53

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Dit topic is gesloten