Show your projects! Part 33

Dit topic is gesloten

Wasluis1971

Golden Member

Op 16 april 2020 11:18:26 schreef maartenbakker:
En heb je het oertype LM358 geprobeerd? Daar is de 4558 een afgeleid type van.

Allereerst hartelijk bedankt voor jullie reacties op mijn bericht!
Ik heb verschillende dual-opamps geprobeerd, waaronder uiteraard de welbekende LM358. Dat was ook de eerste chip die in mij opkwam (en waar ik ook voldoende van in voorraad heb).

Verder heb ik het ook nog geprobeerd met onder andere de NE5532, de TL072 en de LF353. Het resultaat was in alle gevallen praktisch hetzelfde, met dien verstande dat de LF353 het al snel voor gezien hield.

Ik denk dan ook dat de μPC4558C toch een of andere speciale eigenschap bezit die die andere dual-opamps niet bezitten. Bijvoorbeeld een speciaal soort ingang, een extra filter of iets dergelijks.

Op 16 april 2020 12:10:15 schreef Kruimel:
In het originele schema (in de "envelope generator") staan er elco's parallel (via een weerstand) met verschillende polariteit. Is de originele context van de schakeling ergens bekend? Heb jij die "service notes" toevallig beschikbaar?

Dat van die elco's in de envelope generator had ik inderdaad ook al gezien. Helaas heb ik de officiële documentatie, de "service notes", niet in mijn bezit.

Waarom de LF353 er spontaan mee ophield, weet ik eerlijk gezegd ook niet. Misschien een brak exemplaar (hij kwam namelijk uit de rommeldoos)...

Leve het transistortijdperk!
blackdog

Golden Member

Hi Wasluis1971,

Ik neem aan dat je de opamps met een +- voeding gebruikt, staat niet in het schema maar dat is wel de bedoeling.
Met een enkele voedingwerkt het niet of er komt zeer vervormd geluid uit afhankelijk van de commonmode van de in en de uitgangen van de gebruikte opamp.
Met een +- voeding (Symetrisch) kan je er bijna iedere dual opamp in plakken, de schakeling steld weinig eisen.

Verder moet iedereen goed opletten met electronica de laatste weken door de zeer lage lucht vochtigheid, je blaast allerlij electronica op voor je het weet...

De opamp voor de uitgang heeft een serie weerstand nodig, 47 tot 100Ω dit om niet te gaan genereren bij het aansturen van een kabel.

Groet
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 17 april 2020 11:46:55 schreef Wasluis1971:

Ik denk dan ook dat de μPC4558C toch een of andere speciale eigenschap bezit die die andere dual-opamps niet bezitten. Bijvoorbeeld een speciaal soort ingang, een extra filter of iets dergelijks.

μPC4558C = MC4558...datasheet

LDmicro user.

Laatste projectje was een automatisch kippenluik.

https://tweakers.net/i/hv9SbcRLuZNKBlENxvu0YkOJkwk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sw7YsJ0rkvwvqVGTFxlSX9gF.jpg?f=fotoalbum_medium

Is inmiddels al in gebruik. Buiten op het hok zit een lichtsensor en deze stuurt een 0-10v signaal naar de logo. Op basis van de ingestelde waarde gaat de het luik met een vertraging omhoog of naar beneden incl looptijd monitoring. Tevens zit er een lichtsluis aangesloten. Als deze word geactiveerd als het luik naar beneden gaat stopt deze actie en gaat het luik weer omhoog. Na een ingestelde tijd gaat deze weer een poging proberen. Als de lichtsluis langer als 1u geactiveerd is word deze gedeactiveerd zodat het luik niet de hele nacht open kan blijven staan als het oog vervuilt is of kapot is.

Natuurlijk zit er ook dmv drukknopen op de zijkant de mogelijkheid om het luik handmatig open of dicht te doen.

Inmiddels bezig met 2e versie. Met de mogelijkheid om ook een solenoid slot aan te sluiten en een storingslampje.

fatbeard

Honourable Member

Zomaar een screenshotje van waar ik nu mee bezig ben: een 12-lagen print van in totaal 73x89mm, (uiteraard :7 ) een multiband RFID lezer.

Laatste fase: triple check DRC.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Wasluis1971

Golden Member

Op 17 april 2020 12:12:39 schreef blackdog:
Hi Wasluis1971,
Ik neem aan dat je de opamps met een +- voeding gebruikt, staat niet in het schema maar dat is wel de bedoeling.

Ik heb inderdaad een symmetrische voeding gebruikt. Ook heb ik het (tegen beter weten in) met een enkelvoudige voeding geprobeerd, maar dat bleek helemaal geen succes.
Hartelijk bedankt voor je reactie (beter laat dan nooit, nietwaar?).

Leve het transistortijdperk!

Op 21 april 2020 12:31:49 schreef fatbeard:
"12-lagen print"

Joh, dat zal een kostbaar printje zijn. Maar, euhm, dat valt nog steeds onder "hobby" ? :)
Interessant die TQFP-100 IC en de rest van de kleine onderdelen er omheen. Maakt me wel nieuwsgierig naar de uiteindelijke werkende print.

[Bericht gewijzigd door oxurane op woensdag 22 april 2020 05:08:29 (36%)

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...

Op 21 april 2020 12:31:49 schreef fatbeard:
Zomaar een screenshotje van waar ik nu mee bezig ben: een 12-lagen print van in totaal 73x89mm, (uiteraard :7 ) een multiband RFID lezer.
Laatste fase: triple check DRC.

Awesome! Van mij, geen 12 lagen, maar toch wel 8:

Een jungle van printsporen. Uiteindelijk gaat het een data aquisitiesysteem met 10 gigabit connectie worden.

1 electron per seconde = 16 atto ampere!

Op 22 april 2020 05:01:33 schreef oxurane:
Maar, euhm, dat valt nog steeds onder "hobby" ? :)

Volgens mij is dat z'n dagbesteding. (werk dus).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Op 21 april 2020 12:31:49 schreef fatbeard:
Zomaar een screenshotje van waar ik nu mee bezig ben: een 12-lagen print.......

Dat wordt een dikke boterham. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
fatbeard

Honourable Member

Rew is right. Gelukkig wordt ik betaald om met mijn hobby bezig te zijn. :D
Kostbaar? Valt wel mee, in oplages van 5000 stuks een dollar of twee (IIRC); alleen de proto's kosten klauwen met geld. :7

Die TQFP is een noodzaak ivm betrouwbaarheid: het geheel moet ingegoten worden én blijven werken tussen -40° en +66°, dat levert zeer zware eisen op aan de soldeerverbindingen. BGA is met alle uitval/nabehandeling een stuk duurder gebleken: één kleine luchtbel onder de chip na ingieten en het is over bij 66°...
Het totaal ziet er dan ongeveer zo uit (hogere resolutie mag niet):

Ruimte lijkt in overvloed aanwezig, maar door verschillende oorzaken (o.a. antennes) is die lege buitenrand niet geschikt om onderdelen op te zetten.
En: niet alles wat je ziet wordt ook daadwerkelijk geplaatst.

Maar een ander projectje wat geheel privé gedaan wordt is een addon voor de RasPiZero voor energiezuinige standalone-toepassingen:

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
fred101

Golden Member

alleen de proto's kosten klauwen met geld.

Gewoon 12 single sides PCB op elkaar plakken :-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

Op 22 april 2020 10:23:53 schreef fatbeard:
Rew is right. Gelukkig wordt ik betaald om met mijn hobby bezig te zijn. :D
Kostbaar? Valt wel mee, in oplages van 5000 stuks een dollar of twee (IIRC); alleen de proto's kosten klauwen met geld. :7

Die TQFP is een noodzaak ivm betrouwbaarheid: het geheel moet ingegoten worden én blijven werken tussen -40° en +66°, dat levert zeer zware eisen op aan de soldeerverbindingen. BGA is met alle uitval/nabehandeling een stuk duurder gebleken: één kleine luchtbel onder de chip na ingieten en het is over bij 66°...
[....]
[bijlage]

Ingieten onder vacuüm ?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fatbeard

Honourable Member

... is ook niet bepaald gratis, en bij dit soort oplages (1000/week) nagenoeg niet te doen...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Wat zit er precies op dat die 12 lagen nodig heeft? De componentdichtheid op zich is nog geen reden daarvoor, ik heb drukkere printjes met 4 lagen gemaakt. Maar ook gelijkaardige dichtheid waar wel 12 lagen nodig waren, maar dan zat er een CPU of FPGA in FPGA met veel voedingen en/of SERDESsen oid op.

Heb je veel voedingen nodig? Of komt het door de antennes?

If you want to succeed, double your failure rate.
Kruimel

Golden Member

Een beetje een kleinigheid, maar kostte me toch de hele middag:

Het omwerken van twee oude (maar ongebruikte) socket 478 processorkoelers...

...naar twee multifunctionele transistorkoelers.

Ze hebben allebei 6 M3 getapte gaten zodat ik kan kiezen of ik er TO-247 of TO-264 transistors op monteer. Er zit ook een ondiep gaatje in voorgeboord voor een 2mm NTC die ik er dan later in kan lijmen (ik had nu geen zin in het mengen van epoxy).

Jeever

Golden Member

Een eenvoudige en goedkope zenerdiode tester
Nu mijn oude ogen steeds meer moeite hebben met het ontcijferen van de code op zenerdioden wordt het tijd een zenerdiode tester te bouwen. Omdat zo'n apparaatje niet dagelijks wordt gebruikt moet het zo goedkoop mogelijk worden samengesteld uit onderdelen uit de lijkenkist.
Deze tester kan de zenerspanning weergeven bij een constante stroom van 10 mA door de diode. Het meetbereik loopt tot zenerdioden met een spanning van 24,0 V. De tester wordt gevoed uit een 5 V USB-adapter. De spanning over de zenerdiode wordt weergegeven op een digitaal metertje dat tot op 0,1 V nauwkeurig meet. Het geheel is ingebouwd in een Teko kastje model TKP1.

Als DC naar DC omvormer heb ik een HW-637 step-up boost-converter toegepast, ingesteld op een uitgangsspanning van 30,0 V. De zenerspanning wordt gemeten met een digitale voltmeter module van het type DSN-DVM-368. De constante stroom wordt gegenereerd door een LM7805 stabilisator en een weerstandje R1 van 510 Ω.

In het Teko kastje zijn rechthoekige gaatjes gemaakt voor een miniatuur tuimelschakelaar en een Excellway JS01 vrouwelijke 5,5 mm x 2,1 mm connector. Deze wordt met een USB kabeltje verbonden met een USB-adapter. Op de bodem van het kastje zijn twee snellasklemmen geschroefd. Op deze manier staat het Teko kastje onder een kleine hoek op de tafel, waardoor het display beter is af te lezen.

In de onderstaande foto is de interne bedrading van het Teko kastje voorgesteld. De twee meetsnoertjes worden via twee gaatjes in de voorzijde van het kastje naar buiten gevoerd en voorzien van de twee mini-grabbers. Knopen in deze snoertjes vormen een afdoende trekontlasting.

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/

Wow! Ik heb ook zo'n zelfde soort apparaat gemaakt, maar met een hogere spanning. Ik heb een LED driver boost converter evaluation kit gebruikt, een DC2020A van Linear met een LT3955 erop. USB gevoed, komt er 75V uit. Ik had dan ook geen zeners, maar TVS diodes te testen. Zo'n LED driver kit was ideaal, omdat het een boost converter is met een instelbare stroom (current sense weerstand aanpassen). Microcontrollertje erop zodat de hoge spanning maar heel kort op de diode stond, en dus het aanraakgevaar beperkt bleef. Het budget voor deze tester was dan ook wel hoger (werk...), want die eval kits zijn duur. Maar dit soort projecten zijn gewoon leuk om te maken!

1 electron per seconde = 16 atto ampere!

@Jeever: Het datasheet van dat metertje zegt inderdaad "max 30V" maar dat is al: "pushing the limit". Je kan en mag daar veel beter gewoon 5V aanbieden. Zeker als je die al gewoon hebt...

Maar... Mooi gemaakt!

Conform oude usenet-traditie: Alleen commentaar geven als je je eigen verhaal inbrengt.....

Links is "in" rechts is 2x "uit".

De dichtstbijzijnde uit is via de mosfet geschakeld. De andere via het relais. Voeding moet 5V zijn. De bedoeling is om een schakeling te "glitchen" het relais schakelt de plus, de N-fet natuurlijk de min van de target schakeling. In het onderhavige geval denk ik dat dit moet kunnen, maar voor het geval dat... heb ik ook de versie met het relais-dat-de-plus-schakelt gemaakt.

Ik sluit de stuur-ingang aan op een development bordje van mezelf. De mosfet zal bij lange na niet z'n rated current halen als je hem niet koelt en maar met 3.3V aanstuurt, maar die was ruimschoots voldoende voor de target-toepassing.

De onderkant:

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Jeever

Golden Member

Op 3 mei 2020 09:10:00 schreef rew:
@Jeever: Het datasheet van dat metertje zegt inderdaad "max 30V" maar dat is al: "pushing the limit". Je kan en mag daar veel beter gewoon 5V aanbieden. Zeker als je die al gewoon hebt...

Een goede opmerking! In eerste instantie wilde ik de zenerdiode tester voeden uit drie 1,5 V batterijen. Vandaar de voeding uit de uitgang van de DC/DC-omzetter. Die lage voedingsspanning bleek echter vrij kritisch. De 30 V voeding heb ik, zonder even verder na te denken, zo gehouden toen ik besloot om te schakelen naar USB-voeding. Een beetje dom! Echter, de DSN-DVM-368 heeft een 78L05 + een Si-diode als voedingsspanningsreductie.

De 78L05 heeft een 'Absolute Maximum Rating' van 35 V als ingangsspanning en een 'Recommended Operating Condition' van 30 V max. ingangsspanning. Die 30 V voeding zit dus, denk ik, wel binnen de veilige marges van de schakeling.

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/

Stel de spanning is 9.88V. Dan branden er totaal 20 segmenten. Als ze de cijfers achter mekaar doen dan is dat niet 20*20mA maar slechts 140mA. Als ze dan de stroom niet 20mA per segment doen, maar slechts de helft, dan heb je 70mA.

70mA * (30V-5V) = 1.75W. Als je dan de laagste TJA spec(*) van ongeveer 100 neemt, wordt ie ongeveer 200 graden. De 7805 gaat dus spanning laten zakken om minder vermogen te verduren te krijgen. Dit is precies wat ik waargenomen heb bij zo'n ding. Het is niet de "absolute max" van 35V ingangsspanning maar het vermogen in de regelaar die het probleem vormt.

(*) Een TI datasheet die bij nader inzien niet de variant beschrijft die jij hebt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

True. Maar 5V aanbieden, die eerst langs een diode moet en daarna de 78L05 nog door kan, afhankelijk van de toegepaste uC, juist weer wat te weinig zijn.

Proberen en eventueel die diode en 78L05 overbruggen?

If you want to succeed, double your failure rate.
Jeever

Golden Member

Op 3 mei 2020 11:22:46 schreef rew:
Stel de spanning is 9.88V. Dan branden er totaal 20 segmenten. Als ze de cijfers achter mekaar doen dan is dat niet 20*20mA maar slechts 140mA. Als ze dan de stroom niet 20mA per segment doen, maar slechts de helft, dan heb je 70mA.

Iets klopt er niet in uw betoog. Ik heb net gemeten bij 30 V voeding en uitlezing van 9.88 via een tweede voeding. Dan trekt de DSN-DVM-368 een gemiddelde stroom van 26 mA.
Bovendien heb ik de DSN-DVM-368 in 2018 uitgebreid getest voor een artikel op mijn blog. Bij een duurtest van 24 uur bij maximale voedingsspanning bleek de module niet overmatig heet te worden en ging de intensiteit van de display's echt niet dimmen door teruggeschroefde voedingsspanning.

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/
Sine

Moderator

Die dingen zijn inderdaad veel zuiniger, ik vermoed dat meen HE leds voor het display gebruikt, wat ook nog een gemuxed zal zijn.

@Jeever,
Heb je eens gemeten aan die meter? Ik heb er zelf een aantal getest, en meestal was de afwijking (vooral in de lage spannigen) behoorlijk.

Jeever

Golden Member

Op 3 mei 2020 12:53:21 schreef Sine:
@Jeever,
Heb je eens gemeten aan die meter? Ik heb er zelf een aantal getest, en meestal was de afwijking (vooral in de lage spannigen) behoorlijk.

Ja, Nauwkeurigheidsmeting bij de driedraad-modus:

Nauwkeurigheidmeting bij de tweedraad-modus:

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/

Dit topic is gesloten