Show your projects! Part 33

Dit topic is gesloten

Kruimel

Golden Member

Die meters zijn inderdaad wat 'wonky' bij lagere spanningen, maar in dit geval valt het best mee, en luistert het niet enorm nauw. Voor een "echte" test moet je de zeners met een lagere spanning toch testen met een hogere stroom, omdat ze meestal op een grotere stroom zijn gespecificeerd en een aanzienlijk grotere interne weerstand hebben dan de exemplaren voor hogere spanningen.

Op 3 mei 2020 10:50:28 schreef Jeever:
[...]
De 78L05 heeft een 'Absolute Maximum Rating' van 35 V als ingangsspanning en een 'Recommended Operating Condition' van 30 V max. ingangsspanning. Die 30 V voeding zit dus, denk ik, wel binnen de veilige marges van de schakeling.

Let op dat die ratings kunnen verschillen per merk, de 78Lxx serie van ST kan maar tot 30V:

Datasheet

Ik zou ook even de stroombron nameten, want als je een 10mA stroombron met een 7805 maakt is de stroom uit de GND pin niet verwaarloosbaar. Met een LM317 dan weer wel, omdat die gemaakt zijn om heel weinig stroom via de adjust pin te lekken. Aan de andere kant: het betreft wel een zenertester, de stroom is niet heel kritisch.

Jeever

Golden Member

Op 3 mei 2020 13:21:27 schreef Kruimel:
Ik zou ook even de stroombron nameten, want als je een 10mA stroombron met een 7805 maakt is de stroom uit de GND pin niet verwaarloosbaar.

- Kortsluitstroom: 12,22 mA
- Stroom bij 6V2 zener: 12,08 mA
- Stroom bij 12V zener: 11,94 mA
- Stroom bij 18V zener: 11,72 mA
- Stroom bij 24V zener: 7,46 mA
Dit is zeer zeker geen nauwkeurig apparaatje, maar het is goed genoeg voor het doel waarvoor het gebouwd is: het snel determineren van de spanning over een zenerdiode.

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/
blackdog

Golden Member

Hi,

Jeever
Leuk gemaakt testkastje en wat specificaties betreft mooi genoeg.
Led echter wel op met LED's testen als je dat al doet, verkeerd om aansluiten gaat net altijd goed bij ene kleine 30V.

Kruimel
Waar ga je de koelblokjes voor gebruiken?
Ik zie TIP35 en On Semi MJLxxx transistoren.

Da dit mechanische werk veel tijd kost weet ik maar al te goed :-)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Lambiek

Special Member

Op 2 mei 2020 20:35:36 schreef Kruimel:
Het omwerken van twee oude (maar ongebruikte) socket 478 processorkoelers
naar twee multifunctionele transistorkoelers.

Komt me bekend voor, ik gebruik die dingen ook nog al eens. Die dingen koelen echt perfect. :)

Wat ga je er mee maken?

Er zit ook een ondiep gaatje in voorgeboord voor een 2mm NTC die ik er dan later in kan lijmen (ik had nu geen zin in het mengen van epoxy).

Je hebt ook van die NTC's met een metalen lipje eraan met een M3 gat erin, die gebruik ik meestal. Als er dan een keer een stuk is kun je hem makkelijk verwisselen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
fatbeard

Honourable Member

Wat laat, maar toch:

Op 22 april 2020 18:19:10 schreef Jochem:
Of komt het door de antennes?

Inderdaad, er zit o.a. een spoel in van bijna 1mH...
Gewikkelde antennes zouden ook kunnen, maar zijn veel duurder door de extra handling en lastig om in dit soort oplages te krijgen.
Kwaliteit is dan ook nog een puntje: 1 wikkeling meer of minder en de boel performt benedenmaats...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Kruimel

Golden Member

Op 3 mei 2020 13:54:54 schreef Jeever:
- Kortsluitstroom: 12,22 mA
- Stroom bij 6V2 zener: 12,08 mA
- Stroom bij 12V zener: 11,94 mA
- Stroom bij 18V zener: 11,72 mA
- Stroom bij 24V zener: 7,46 mA

Dat valt alles mee, de datasheet (van ST) specificeert alleen "6mA max", maar geen typische of minimale waarde. Als het dan niet meer dan 2,2mA is hoef je er in dit geval eigenlijk geen rekening mee te houden. Leuk dat je het nog even gemeten hebt. :)

Op 3 mei 2020 14:01:50 schreef blackdog:
Waar ga je de koelblokjes voor gebruiken?
Ik zie TIP35 en On Semi MJLxxx transistoren.

Een simpele voeding, ik maak er wel even een aparte topic van. edit: Done! Projectje: 24V voeding met foldback stroombegrenzing.

Op 3 mei 2020 16:04:33 schreef Lambiek:
Komt me bekend voor, ik gebruik die dingen ook nog al eens. Die dingen koelen echt perfect. :)

Volgens Dan's data (een onafhankelijke PC reviewer) 0,53°C/W, wat best respectabel is. Optimistisch gezegd uitgaande van 4xTIP35C is dat 130W op 25° omgevingstemperatuur! :o

Je hebt ook van die NTC's met een metalen lipje eraan met een M3 gat erin, die gebruik ik meestal. Als er dan een keer een stuk is kun je hem makkelijk verwisselen.

Ja ik weet het, maar ik heb die nooit ergens voor weinig gevonden, dus als je adresje hebt houd ik me aanbevolen... :)

Lambiek

Special Member

Op 3 mei 2020 19:03:34 schreef Kruimel:
Ja ik weet het, maar ik heb die nooit ergens voor weinig gevonden, dus als je adresje hebt houd ik me aanbevolen... :)

Ik weet niet wat jij duur vindt, ik vind dit wel meevallen.

https://nl.rs-online.com/web/p/thermistor-ics/1670146/

Of zoiets, een met schroefdraad.

https://nl.rs-online.com/web/p/thermistor-ics/1912184/

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
blackdog

Golden Member

Hi,

Bij Farnell kan je ondermer deze typen komen, ik boor een gat onder de transistor en lijm dezetpyes er in.
Of ik doe dat Silver thermische pasta in het gat en zorg er voor dat de NTC niet uit het gat kan.

Dat is een veel betere oplossing dan een NTC ergens op het koelblok.

https://nl.farnell.com/vishay/ntcle305e4103sb/thermistor-ntc-10k/dp/18…

https://nl.farnell.com/vishay/ntcle413e2103f520l/thermistor-ntc-10kohm…

Let bij verschillende NTC weerstanden op de Max temperatuur.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Lambiek

Special Member

Op 4 mei 2020 18:13:01 schreef blackdog:
Dat is een veel betere oplossing dan een NTC ergens op het koelblok.

Dat ligt eraan hoe je de NTC monteert, als je hem direct op de tap van je fet zet werkt dat net zo goed. :)

Maar zoals jij voorstelt kan ook natuurlijk. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Sine

Moderator

Ik vond de philips thermistors altijd wel een nette oplossing.

Geen idee of je die nog ergens kunt krijgen, ik heb nog een voorraadje ;)

blackdog

Golden Member

Hi,

De NTC's met schroeflipje monteerd niet altijd goed, bij gebruik van isolatie materiaal gaat het meestal nooit bij een TO220.
Bij de grotere typen transistoren zoals de TO264, TO247 zit je op het plastic, de SOT93 heb je wel wat meer ruimte door de grote metalen lip aan de bovenzijde.

Veel mensen vinden het vervelend als ze een ventilator horen die "jaagt".
Bij een lineair geregelde ventilator waar ik al meerdere voorbeelden van heb laten zien, heb je dat jagen niet.
Dit samen met de door mij toegepaste gat onder de transistoren in het koelblok werkt het erg mooi.
Denken dat de NTC gemonteerd aan de zijkant van het koelblok ook goed genoeg werkt is bijna nooit zo, beetje afhankelijk van de situatie.
Een goed gemonteerde NTC, en een mooie electronische regeling die bij je ventilator past, geeft je een koelsysteem die je bijna nooit hoort.
En hoor je hem wel, dan weet je dat het op dat moment echt nodig is. ;)

Oja, ik heb een paar keer PWM regelingen gebruikt, dat doe ik alleen nog maar als een beetje stoorveld geen probleem is.
Mij grote zelfgebouwde Electronische Load met goed gescheiden electronica voor regeling van de ventilator en de rest is niet stil te krijgen
Doordat de motor als een vuurtoren zijn rammelende veld in het rond slingert...

Zoals altijd, wil je het goed doen, dan moet je aan veel zaken van je ontwerp nadenken.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Lambiek

Special Member

Op 5 mei 2020 10:35:05 schreef bprosman:
Dit soort zat ook op de FET blokken van BACO destijds.

Ja, precies.

Op 5 mei 2020 10:59:50 schreef Sine:
Ik vond de philips thermistors altijd wel een nette oplossing.

Geen idee of je die nog ergens kunt krijgen,......

RS heeft ze, als je dit bedoelt tenminste.

https://nl.rs-online.com/web/p/thermistor-ics/1912184/

Op 5 mei 2020 11:00:13 schreef blackdog:
Zoals altijd, wil je het goed doen, dan moet je aan veel zaken van je ontwerp nadenken.

Daar heb je zeker gelijk in. :)

De NTC's met schroeflipje monteerd niet altijd goed, bij gebruik van isolatie materiaal gaat het meestal nooit bij een TO220.
Bij de grotere typen transistoren zoals de TO264, TO247 zit je op het plastic, de SOT93 heb je wel wat meer ruimte door de grote metalen lip aan de bovenzijde.

Dat ligt eraan. Ik gebruik veel van die veren die je in het koelblok drukt, als je daar het lipje onder klemt werkt dat prima.

Ik ben toch een voorstander van die veren, dan heb je een constante druk op je transistor.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
blackdog

Golden Member

Hi Lambiek,

Veren, Veren..? deze Pauw pronkt hieronder met zijn veren. :+

https://www.bramcam.nl/Diversen/KoelClips.png

.
Ik pas ze ook steeds meer toe als de ruimte dit toelaat op mijn koelblokken.
De bovenste diende om een lange rij MOSFets vast te zetten en een paar dioden,
het koelblok komt uit één van de modules van een zeer grote UPS van het merk APC, zoveel mooi materiaal zat daar op.

De onderste twee rijen zijn de klemveren die ik bij de groothandel heb gekocht.
Let wel goed op, de onderste rij klemveren zijn voor montage op het zelfde vlak.

Het APC koelblok heeft een verhoogte rand waardoor de veren op een andere manier zijn gevormd voor een goed klemcontact.
En ik herhaal: Zoals altijd, wil je het goed doen, dan moet je aan veel zaken van je ontwerp nadenken. *grin*

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Hallo,

Ben bezig met het automatiseren van de gordijnen in de woonkamer (open/dicht doen op afstand en op timer). Heb hiervoor een draadloze gordijn unit gemaakt met de touwtjes van de gordijnen omhoog trekt met een soort van opwind wiel.

De gordijn unit bevat:
- compartiment met 4 AA batterijen (goed voor ca 1 jaar met 1x up en 1x down per dag)
- Gear box motor (GA25-370)
- printje met een LP µC, motor driver en een 433Mhz ontvanger (RFM69)
- Encoder, gemaakt met een magneetje gemonteerd in het wiel en een hall sensor op het printje. Hiermee bepaal ik de gordijn positie

Als je een beetje creatief rond shopt zit er voor €15 materialen in het geheel, dus dat is nog betaalbaar om alle ramen er mee uit te rusten.

Printje ziet er als volgt uit (PCB way fabrikaat):

De mechanica onderdelen zijn getekend in Fusion en vervolgens met een Prusa printer geprint:

Als alles in elkaar steekt ziet het er zo uit:

Gemonteerd achter het gordijn is hij bijna helemaal verstopt (koordjes nog eens afknippen)

Een impressie van de werking kan je zien op youtube: https://www.youtube.com/watch?v=Kh-p1ahWtSY

Nu nog 9 units bij maken voor de andere ramen en een mooie remote maken en klaar :)

MVG

Ojeke

Tidak Ada

Golden Member

Op 5 mei 2020 10:59:50 schreef Sine:
Ik vond de philips thermistors altijd wel een nette oplossing.

Geen idee of je die nog ergens kunt krijgen, ik heb nog een voorraadje ;)

[bijlage]

#metoo ;) (5kΩ)
Nadeel is dat die Philips dingen een tamelijk hoge warmtecapaciteit hebben, maar op een fors koelblok zal dat niet zo veel uitmaken.....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Lambiek

Special Member

Op 5 mei 2020 11:52:40 schreef blackdog:
Veren, Veren..? deze Pauw pronkt hieronder met zijn veren. :+

Ja, die inderdaad. Maar ik heb ze ook die je in een koelblok kan drukken.

Op 5 mei 2020 11:58:31 schreef ojeke:
Hallo,
Ben bezig met het automatiseren van de gordijnen in de woonkamer (open/dicht doen op afstand en op timer). Heb hiervoor een draadloze gordijn unit gemaakt met de touwtjes van de gordijnen omhoog trekt met een soort van opwind wiel.

Leuk project en de prijs per stuk valt reuze mee. :)

Maar wat doet die raket daar bij jou? Die hoort rechtop te staan hé. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Kruimel

Golden Member

Bedankt voor de NTC suggesties, waardevolle links! :)

Eén ding dat ik een tijdje geleden tegen kwam in "Audio Power Amplifier Design" van Douglas Self de interessante notie tegen dat de temperatuur op de behuizing [edit] van de transistor [/edit] een veel dichtere en snellere benadering is van de 'die' temperatuur omdat die, ondanks de slechte thermische geleiding aan deze kant van de behuizing, (enigszins) ontkoppeld is van de thermische massa van het koelvlak en de tab. Hij beschreef een significante versnelling van de aanpassing van de ruststroom in een audioversterker bij het plaatsen van de ruststroomtransistoren bovenop de uitgangstransistoren (maar meldde dat er wel wat mechanische improvisatie benodigd was). Ik neig daar eens mee te gaan experimenteren.

Op 5 mei 2020 11:58:31 schreef ojeke:
Ben bezig met het automatiseren van de gordijnen in de woonkamer (open/dicht doen op afstand en op timer). Heb hiervoor een draadloze gordijn unit gemaakt met de touwtjes van de gordijnen omhoog trekt met een soort van opwind wiel.

_/-\o_

Lambiek

Special Member

Op 5 mei 2020 13:19:46 schreef Kruimel:
Bedankt voor de NTC suggesties, waardevolle links! :)

Ze zijn er dus nog wel zoals je ziet. :)

Eén ding dat ik een tijdje geleden tegen kwam in "Audio Power Amplifier Design" van Douglas Self de interessante notie tegen dat de temperatuur op de behuizing een veel dichtere en snellere benadering is van de 'die' temperatuur omdat die, ondanks de slechte thermische geleiding aan deze kant van de behuizing, (enigszins) ontkoppeld is van de thermische massa van het koelvlak en de tab.

Versterkers zijn niet zo mijn ding, maar ik meet toch liever direct op de componenten of er vlak bij.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Kruimel

Golden Member

€2 voor een NTC blijf ik pittig vinden (de 4 transistoren waren in dit geval samen €2,40), maar dat is maar het is al een flink stuk beter dan ik eerder vond, dus zeker het overwegen waard!

Ik heb mijn tekst even aangepast, het betreft hier niet op de behuizing van de versterker, maar op de behuizing van de transistor. Het zou dus niet moeten uitmaken dat je meet in een audioversterker of iets anders. Dat zou toch aan je criteria moeten voldoen... ;)

Het lijkt me in elk geval een interessant idee om eens te experimenteren of een dergelijke meting (dus met de sensor bovenop de transistor) beter kan werken. Ik heb geen kolomboor en ondanks het feit dat het een optisch en technisch aantrekkelijke oplossing is, is het het precies onder de 'die' boren en dergelijke een werkje dat ik kan missen als kiespijn.

Lambiek

Special Member

Op 5 mei 2020 14:38:49 schreef Kruimel:
Ik heb mijn tekst even aangepast, het betreft hier niet op de behuizing van de versterker, maar op de behuizing van de transistor.

Oké, dat verklaart het één en ander. :)

Het zou dus niet moeten uitmaken dat je meet in een audioversterker of iets anders. Dat zou toch aan je criteria moeten voldoen... ;)

Ja, daar heb je gelijk in.

Het lijkt me in elk geval een interessant idee om eens te experimenteren of een dergelijke meting (dus met de sensor bovenop de transistor) beter kan werken.

Het is zeker het proberen waard en ik denk eigenlijk ook dat het niet zo veel verschil maakt.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

@Ojeke :
Dat ziet er leuk uit, al had ik eerst mijn twijfels.
Bij het bekijken van het YouTube-filmpje werd het helemaal helder en begreep ik dat het voor het oprollen is van gordijnen. Eerst dacht ik namelijk dat het voor "schuif"-gordijnen was bedoeld (en dat was de reden waarom ik m'n twijfels had bij de constructie).
Het is een mooie, handige oplossing voor een leuke prijs en je steekt er ook nog eens wat van op met zo'n project.
Prima werk !

Een vraagje : tijdens het op/afrollen, raakt het dan niet in de knoop (touwtjes) na verloop van tijd ?

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...

Zo, misschien meer een programmeer project en niet echt een electronica project maar het heeft er zeker mee te maken. Veel van mijn componenten liggen in grote kartonnen dozen, nog netjes in de zakjes van farnell ect. waar een of 2 componenten uit zijn gehaald en er nog een aantal over zijn. Dit is natuurlijk bijzonder onhandig dus ben ik bezig alles te sorteren in assortiment dozen. De dozen waar ik voor heb gekozen hebben 36 vakjes aangezien hier precies een deel E12 reeks in past. (1k t/m 820k)

Om dit netjes te bestickeren heb een een dymo label writer gekocht op marktplaats. Om voor alle componenten een stickertje te maken was ik al snel beu dus heb ik een app geschreven die dit wat makkelijker maakt. Hier kan ik een component aan toevoegen. Naam, functie, beschrijving en datasheet kunnen hier in worden ingevoerd en het stickertje kan meteen worden geprint. Zo heb ik meteen een lijst met componenten die ik heb liggen en de bijbehorende datasheets. Je kan met de dymo software een template maken die mijn app gebruikt om het stickertje te maken. Je kan in de template de velden Name, Function en Description gebruiken om een layout te maken die mijn app invult tijdens het printen.

TODO: De componenten sorteren op functie en dit uitklapbaar maken in de lijst.

Mocht er interesse zijn: https://github.com/vanBassum/StuffDatabase

https://www.ebay.nl/itm/36-Value-Electronic-Components-Storage-Assortm…

PE2BAS
Kruimel

Golden Member

Los hebben we natuurlijk niets aan dat programma, maar als je ook een linkje naar die vakjesdozen produceert en (voor een passende vergoeding) een paar van die labeltjes voor een mede-hobbyist zou willen printen zou dit natuurlijk een zeer aantrekkelijke oplossing zijn... :9~

20200507: Nav hieronder edit wegens slecht lezen, excuus!. 8)7

Linkje staat in de post, onder de afbeelding. Valt niet erg op dus bij deze nogmaals. Je kunt het beste zelf even zoeken, ik heb hier de eerste de beste aangeklikt maar je kunt ze denk ik wel goedkoper vinden.

https://www.ebay.nl/itm/36-Value-Electronic-Components-Storage-Assortm…

Ik wil best wel wat labeltjes printen hoor!
Er zijn twee mogelijkheden,
A, je download de tool en je stuurt mij de database JSON. Ik heb een release gemaakt van de tool, dat is voor gebruik makkelijker dan een link naar de source. Het voordeel van de tool is dat er ongetwijfeld wat punten uitkomen voor mij om te verbeteren. :) Ook kan je je eigen template maken met de dymo software. Anders krijg je mijn template. Deze stickers zijn 25x25 als je andere wilt zul je die moeten kopen. De tool geeft ook een preview van het resultaat dus geen verassingen achteraf.

B, je vult in een text editor de volgende JSON in en stuurt deze naar mij. Maak de velden niet te lang, anders past het niet op de sticker.

Het spreekt redelijk voor zich denk ik.

code:


[
  {
    "$type": "StuffDatabase.Component, StuffDatabase",
    "Name": "1NA101",
    "Function": "Amplifier",
    "Description": "High Accuracy\nInstrumentation\nAmplifier"
  },
  {
    "$type": "StuffDatabase.Component, StuffDatabase",
    "Name": "74xx00",
    "Function": "NAND",
    "Description": "4 NAND gates"
  }
]
PE2BAS

Dit topic is gesloten