Ontwerptips en domme fouten bij de vleet

Wellicht is dat één van de weinige keren dat loodvrij solderen voor de hobby een voordeel heeft; dat smelt pas bij ongeveer 210 graden.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
RAAF12

Golden Member

Op 9 maart 2020 19:10:06 schreef Thevel:
Verdelen. :)

In opdracht van de keukenboer heeft de monteur 1 geaarde WCD geplaatst voor de oven. Maar er zat ook een piezo onsteking voor de gaspitten op. Er is na plaatsing van het blok bijna niet meer bij te komen, vandaar de verdeeldoos. Ook lekker handig hoe de gasslang loopt......

evelo

Golden Member

Deze week ook een schoontje gezien, niet aan gedacht om een foto te nemen.

Een PV-installatie(8kWp!) waarbij de solarkabels verlengd waren met een stuk XVB-kabel(XMvK in NL denk ik) 5G6.

Panelen -> solarkabel -> aftakdoos -> XVB 5G6 -> omvormer.

Moest toch even in mijn ogen wrijven.

eSe

Honourable Member

@RAAF12 Zie ik daar een gesoldeerde gasleiding (en ook groene uitslag van S39)? Mag dat in NL?

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
RAAF12

Golden Member

Dat viel mij ook op. Ik was er niet bij toen het gesoldeerd werd, de keukenboer had een adres gegeven van iemand die volgens de keukenblok tekening de aansluitingen voor afvoer, water, gas en WCD's (oven, vaatwassser) heeft geplaatst. Geen plaatje achter de WCD :-(

eSe

Honourable Member

In Belgenland mogen er geen soldeerverbindingen voor gas meer gebruikt worden, enkel laswerk, hardsoldeer met zilver of pers/knijpkoppelingen of schroefdraad. Soldeersel smelt te snel bij brand.

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..

Op 15 mei 2020 19:24:44 schreef eSe:
In Belgenland mogen er geen soldeerverbindingen voor gas meer gebruikt worden, enkel laswerk, hardsoldeer met zilver of pers/knijpkoppelingen of schroefdraad. Soldeersel smelt te snel bij brand.

Groetjes,
eSe

Aan de andere kant: de enige verbindingen die ik heb zien lekken waren knelverbindingen.

Om even op S39 terug te komen: Vroeger was dat een (zout)zuur, in de bekende blauwe plastic potjes met rode deksel. Tegenwoordig zit er in dezelfde potjes, waar ook S39 op staat, gewoon rood soldeervet.

Dat is op zich ook al een "Domme fout", technisch gezien. Zal wel weer een of andere marketing idioot zijn die dat bedacht heeft`omdat S39 "iedereen kent".

Dus effe opletten voordat je iemand "afbrand" op het gebruik van S39.

Tegenwoordig is dat spul gewoon prima en is het een verzamelnaam voor meerdere soorten producten. Dus moet je effe verder op het potje kijken wat er nu precies in zit.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Tidak Ada

Golden Member

S39 is aangezuurd zinkchloride.
Het S39, dat ik heb in die blauwe potjes van Perfecta Chemie is een vloeistof met een kwastje, geen vet.
Je kunt het gemakkelijk maken door snippers of vijlsel van zinken dakgoot in zoutzuur op te lossen. Regelmatig omschuddenZodra de oplossing verzadigd is (er ligt nog zink op de bodem en het bruisen houdt op), is het klaar.
Alleen gebruiken voor het solderen van zinken goten en dergelijke

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
bprosman

Golden Member

en ook groene uitslag van S39

Die groene uitslag is gewoon luiheid van de installateur, als je je solderingen even naloopt met een doek en een "basisch" sopje met warm water is er niets aan de hand.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 16 mei 2020 09:57:14 schreef Tidak Ada:
S39 is aangezuurd zinkchloride.
Het S39, dat ik heb in die blauwe potjes van Perfecta Chemie is een vloeistof met een kwastje, geen vet.

Dat was het oude S39 van 20-30 jaar terug of zo. Allang verboden om drinkwaterleiding te solderen, je hebt waarschijnlijk nog een oud potje staan.
Tegenwoordig is S39 meestal een soort merknaam geworden voor allerlei soldeer hulpmiddelen, overal staat in koeienletters S39 op en je moet verder kijken wat er nu precies in zit, meestal toch rood vet.
Ook daar behoor je de leiding schoon te maken na solderen.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

S39 van vroegah waren die blauwe potjes met rood dopje van schiedam chemie. dat spul ging veel sneller, oude koperpijp beet meteen al mooi schoon met dat spul.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Ik heb het een half jaar geleden nog gemaakt, maar dan inderdaad voor een zinken goot.
Soldeerde prima! Wel moest die gasbout 20 min opwarmen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Tidak Ada

Golden Member

Oeps ik moet gaan slapen :o

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zondag 17 mei 2020 00:12:42 (80%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
EricP

mét CE

S39 van vroegah waren die blauwe potjes met rood dopje van schiedam chemie. dat spul ging veel sneller, oude koperpijp beet meteen al mooi schoon met dat spul.

Yep. Het werkte waarschijnlijk iets te goed: het residu bleef doorvreten. Dat zal een enkele keer lekkage tot gevolg gehad hebben...

High met Henk

Special Member

ik heb hier al mijn gasleidingen juist gesoldeerd, omdat dat IMO beter zit dan knelkoppelingen: Je kunt met zeep prima zien waar het lekt.

knelkoppelingen kunnen op 2 plekken lekken en hebben veel ingewikkelde vormen. Dat maakt lek zoeken erg lastig.

Moet er wel bij zeggen dat ik ca 3 jaar zonder plafond gezeten heb en dus lang heb kunnen controleren op lekken

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 7 maart 2020 02:09:45 schreef Hubie[/message]:

Zo'n Ding-Dong bel is btw het toppunt van eenvoud.Jaren 1900 techniek.
Een xylophone met 2 klanken.
Het hamertje van de solenoid geeft een tik tegen het 'ding' klankplaatje en klapt door de veerspanning terug naar de 'dong' lamel.

Simpeler gaat het niet worden.
(Ja,ok, vroeger hadden ze een 'deurklopper' ,een soort forse seinsleutel vastgeschroefd op de voordeur) ;-)

Het was de eerste Chinese bel op de Nederlandse markt, gezien het geluid. Na de deurklopper kwam nog de trekbel, groen van hart, kon ook nog groen uitslaan en gebruikte geen stroom, stond geen beltrafo 24 uur per dag warmte te maken op een plek waar je het niet nodig had. Qua rendement is de beltrafo het meest onzuinige apparaat dat mensen in huis hebben.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

Op 17 mei 2020 13:32:18 schreef Gerard*:
[...]Qua rendement is de beltrafo het meest onzuinige apparaat dat mensen in huis hebben.

Die dingen worden nog steeds gemaakt in DIN-rail uitvoering voor in de meterkast. Ik heb er van de week nog 4 gevonden in een partij schakelkast materiaal. Ook een domme fout van de fabrikant?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
maartenbakker

Golden Member

Het is maar de vraag of die echt zo onzuinig zijn. Ik denk dat ze in de categorie mobieletelefoon/tablet/laptopladers vallen. En dan hangt het van de prijs van de beltrafo af of ze de laatste eis van 0,5W ook halen. De beltrafo's die ik ken blijven in elk geval 'cold to the touch'.

Maar als je voor 10 euro aan onderdelen een euro per jaar wilt besparen ofzo, dan staat er op olino.org opzich een heel listige standbyschakeling voor beltrafeaux.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Eheu? Ik zie allen iets over lichtmetingen

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Maarten bedoelt waarschijnlijk dit artikel in de blog-sectie.

Leuke oefening, maar de schrijver van het artikeltje maakt wel een heel makkelijk rekensommetje met die 3W sluipverbruik die zijn beltrafo uit grootmoeders tijd doet. Het zou fijn zijn als hij gewoon zou meten aan een moderne beltrafo.

If you want to succeed, double your failure rate.
maartenbakker

Golden Member

Klopt, en ik heb er nog een paar opmerkingen over het veilig uitvoeren van de schakeling onder geplaatst in de reacties. Vandaar dat ik hem ook nog ergens in m'n achterhoofd heb hangen. Opzich een elegante schakeling, maar niet echt nodig als je een goede trafo koopt (of een batterijbel zoals iemand anders in de reacties aangeeft!).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik zie op diverse plekken bij beltrafo's van verschillende fabrikanten <0,5W of zelfs 0W gespecificeerd staan als sluipverbruik. (Gelet op de significante cijfers zijn deze getallen overigens gelijk aan elkaar.)

Verder zou je, als je zó gebrand bent op die laatste milliwatts besparen, natuurlijk ook gewoon een goede buiten-impulsdrukker op de muur kunnen schroeven om de primaire kant van de trafo te schakelen.

If you want to succeed, double your failure rate.
evelo

Golden Member

Op 17 mei 2020 15:54:25 schreef maartenbakker:
Het is maar de vraag of die echt zo onzuinig zijn. Ik denk dat ze in de categorie mobieletelefoon/tablet/laptopladers vallen. En dan hangt het van de prijs van de beltrafo af of ze de laatste eis van 0,5W ook halen. De beltrafo's die ik ken blijven in elk geval 'cold to the touch'.

Maar als je voor 10 euro aan onderdelen een euro per jaar wilt besparen ofzo, dan staat er op olino.org opzich een heel listige standbyschakeling voor beltrafeaux.

Meet een draaischijfmeter wel het verbruik van een beltransfo?

Op 17 mei 2020 19:29:08 schreef Jochem:
Leuke oefening, maar de schrijver van het artikeltje maakt wel een heel makkelijk rekensommetje met die 3W sluipverbruik die zijn beltrafo uit grootmoeders tijd doet. Het zou fijn zijn als hij gewoon zou meten aan een moderne beltrafo.

Zulke lieden gaan er van uit dat een beltrafo altijd 3W verbruikt, ook als er niet wordt gebeld.

Een draaischijfmeter zal het verbruik van een (onbelaste) beltrafo niet meten, mits die trafo het enige is wat op dat moment aanstaat.
Een elektronische meter meet het trouwens ook niet want een kWh meter mag niks meten als de stroom kleiner is dan 0,2% van de nominale waarde.