Wounded in Action part 5.

Jaaaaren geleden laten produceren. Dit printje had een probleem vandaag proberen te fixen... (als dat lukt is ie verkocht)...

Het probleem zit in de bovenste track.... de onderste doet het gewoon. Met het blote oog (en een loep) is niet te zien waarom het onderste spoortje het gewoon doet. De microscoop ziet het beter. :-)

(statisch is het nog niet goed zichtbaar maar er zijn gewoon twee plekken waarbij het spoortje contact maakt met de rest van het spoortje). De spoortjes zijn 16mil breed. Er moet 0.1 mA kunnen lopen, dus "dunner dan 16mil" is ook goed.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Op 16 april 2020 12:48:51 schreef rew:
Het probleem zit in de bovenste track.... de onderste doet het gewoon.

Je zou eerder andersom verwachten als je de afbeelding zo ziet. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
maartenbakker

Golden Member

Bij inzoomen zie ik wel dat hij nog wel contact maakt, maar zo zou ik het bovenste spoor ook inschatten. Misleidend dus.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Sorry.... Ik was het bovenste spoor aan het volgen omdat daar een kortsluiting naar aarde op zat.

Eerst goed kijken naar de sporen of je de kortsluiting soms ziet zitten. Niet dus. Dan de "eerste verdachte" los gesoldeerd... Nog steeds kortsluiting. Dan nog een keer gekeken en dit gevonden.

De kortsluiting zit er nog steeds in. Ik heb een ander exemplaar gepakt. Deze is voor een andere dag...

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik laat kastjes maken met een gat in de bodem voor de kabeldoorvoer en een gat in deksel voor het display en de bediening van de module....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
rob040

Golden Member

help

Golden Member

Dat is wel een pijnlijk foutje zeker als het een groter aantal betreft!

Wel makkelijk om het bedieningsprintje te monteren.

Shiptronic

Overleden

das valt nog maar te bezien, kans dat de print nu te ver naar achteren zit ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
High met Henk

Special Member

afstandsbusjes en printje in deksel zetten? op zich niet zo'n gekke gedachte denk ik..
wel langere boutjes nodig, maar zo krijg je wel mooi display voor je gat (hoogte kun je mooi uitvullen)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Tidak Ada

Golden Member

Helaas kan je hem dan niet meer dichtschroeven als hij aan de muur hangt :+

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 16 april 2020 19:08:00 schreef rew:
Sorry.... Ik was het bovenste spoor aan het volgen omdat daar een kortsluiting naar aarde op zat.

Eerst goed kijken naar de sporen of je de kortsluiting soms ziet zitten. Niet dus. Dan de "eerste verdachte" los gesoldeerd... Nog steeds kortsluiting. Dan nog een keer gekeken en dit gevonden.

De kortsluiting zit er nog steeds in. Ik heb een ander exemplaar gepakt. Deze is voor een andere dag...

Op een spoor met kortsluiting zet ik een lage spanning en laat een kleine stroom lopen. Vanaf het aansluitpunt met de voltmeter in het mV bereik kun je op het spoor door de isolatie prikken. Tot aan de sluiting zul je een steeds grotere spanningsval hebben. Ben je de sluiting voorbij, dan verandert de spanning niet meer. In een aftakking van het spoor loopt ook geen stroom en verandert de meetwaarde niet.
Ik gebruik vrijwel altijd deze methode en de trefkans is 100%.
In nieuw geassembleerde printen komen sluitingen nu eenmaal voor, door etsfouten of soldeerspetters.Het doorsnijden van sporen tot je de fout hebt is zeker bij professionele printen eigenlijk not done.

@buzzy: Jep. Doe ik ook, met dien verstande dat ik als "kleine stroom" 1A gebruik.... Meestal met 1 of 1.5V als CV spanning op de labvoeding.

Ik prik niet graag door de isolatie, maar je hebt gelijk Als ik deze wil restaureren dan moet ik wel....

Anderzijds: D'r is 1 iemand in de wereld die dit verouderde produkt koopt. En we zijn 5 jaar geleden overgestapt op 1 iets ander onderdeeltje. Dus hij had een aantal keren de nieuwe versie gehad en nu had ik ineens een aantal oude gerepareerd. Belt ie op: of ik voortaan weer nieuwe-versie wil sturen..... Dus ik kom er nu niet meer mee weg dat ik oude exemplaren oplap. :-(

@tidak ada: Tenzij je een gat in de muur boort. Vier gaten dan. :-)

Op 8 mei 2020 15:37:29 schreef help:
Dat is wel een pijnlijk foutje zeker als het een groter aantal betreft!

Het zijn er 150. Er zijn er nu iets van 60 uitgeleverd zonder problemen. Dus dit is een exemplaar-probleem. Niet structureel (hoop ik: Het kan natuurlijk zijn dat ze na 70 stuks goed gemaakt te hebben verkeerd zijn verder gegaan. En dat we in de eerste 61 er toevallig maar 1 met "serienummer" 70+ hebben gevonden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik ben met een (software based) DCDC converter bezig waar een CV en een CC mode in moeten komen. De CV mode heb ik geimplementeerd en werkte prima.

Nu de CC mode gedaan maar kennelijk zat er nog een bugje in.

Ik had als belasting voorlopig een kwart watt weerstand van 100 Ohm genomen. Dan kan je uitrekenen dat 5V moet kunnen, maar meer eigenlijk niet.

Toen ik voor de test 40mA commandeerde ging op de een of andere manier de spanning over 25V en dat heeft de weerstand niet overleefd... Gelukkig dat ik niet met een LIPO of supercap aan het testen was. (dat is wel de planning als de terugkoppelingen eenmaal goed werken).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
benleentje

Golden Member

Net een fluke 175 gerepareerd waar net een klein beetje teveel stroom is doorheen gegaan. Wat op zich raar is met een 40A zekering. Ik snap er niets van ;). Volgens het opschrift hoort er een 100A zekering in ja het staat er echt op de print.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

een originele fluke 440mA zekering, duurder als de reparatie van dat printspoor :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@ benleentje

Dat is kras...
Echt, 100 Ampére door een InLine meter?
Wat voor een laskabels zullen de meetsnoeren dan zijn?
Toch minimaal 10mm2??

Dat zal een stevige meter zijn. :-)

Slechtziend aan linker oog, Blind aan rechter oog. Hosting van Forumbestanden: https://drive.google.com/drive/folders Meetarsenaal welke ik heb: https://drive.google.com/file/d/1vx54QxPe6YS3pJhybK_y0a380MYUFGyb/view
benleentje

Golden Member

De 440mA zit er nog in moest er enkel uit omdat er een schroef onder zit. De 11A of officieel 11000mA zekering moet ik nog bestellen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
vergeten

Golden Member

Haha 44 honderdste ampere, deelstreepje gemist :)

[Bericht gewijzigd door vergeten op maandag 22 juni 2020 00:16:21 (14%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
benleentje

Golden Member

Wat er feitelijk staat is F44/100A en dat is zekering nummer F44 is 100A. Waarom niet gewoon 440mA neerzetten is nog korter ook, gekke amerikanen ook ;).

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Shiptronic

Overleden

F=Fast en vervangt de punt F44= .44 A = 440mA

die 100 zal iets met zand gevuld zijn max kortsluitstroom?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.