Je mooiste gratis aanwinst - Deel 3

Op 16 juli 2020 17:21:00 schreef testman:
[...]

niet dat ik weet, ik bewaar alleen geen hopeloze rommel. van die dikke potelco's had ik er een stuk of 25 waar je nooit niks mee doet.

[bijlage]

Misschien is dit een ongezonde afwijking van mij, maar ik toch wel heel benieuwed wat voor geluid het maakt als je dat kortsluit 8)7
Als ik het goed zie is het 10x 6000uF@500V?
Dat is toch 7.5kJ (edit: energie-equivalent aan 1.6g TNT :P).

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.

Een Philips 22RH550 vissenoog. Alleen de volume knop ontbrak maar die is inmiddels, ook gratis, gevonden. Verder een zijkantje even netjes geplakt. Een 6V-50mA stereo lampje vervangen wat ontkraken met IPA en alle elco's op ESR gemeten, echt prima nog. De ruststromen opnieuw ingesteld en luisteren maar!

Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
pietplof

Golden Member

Bprosman; zeer o.t. Maar ik moet het even kwijt....
Als er iemand een ,,bob evers serie" liefhebber is, ben ik dat wel.
Maar hoe kom je aan je , hierboven, genoemde verwijzing?
Wellicht het taalgebruik?!

De foto van m'n trafokast laat een paar planken zien, er zijn er vijf met meer dan 200 trafo's en smoorspoelen. Totaal zeker meer dan tweehonderd kilogram. De vloer is van gewapend beton dat direct op een zandlaag is aangebracht..

En dan te bedenken dat ik in eerste instantie èn de scoop èn de recorder had laten liggen met de gedachte :,, als dat spul wordt weggegooid is het heelerg stuk".
Toen ik dat aan mijn goede vrouw vertelde was haar reactie:,, die dingen ga je morgenochtend direct halen , zo niet, krijg je er vast spijt van".
En zo geschiedde.

festina lente
Hubie

Special Member

Op 17 juli 2020 12:22:17 schreef pietplof:
Zoals al vaker opgemerkt bevindt zich in mijn directe omgeving een ,,oud- ijzerboer" in wiens aanwinsten ik mag snuffelen in ruil voor mijn gratis aan te leveren metaalafval.
Enkele dagen geleden vond ik weer wat spullen waaronder hafgesloopte voedingen maar daarnaast een scoop en een taperecorder.

De genoemde voedingen heb ik verder gedemonteerd en bruikbare onderdelen veiliggesteld.
O.a. Ringkerntrafo's ( 230/ 18 bij max 10A). Akelig grote elco's en diodes ( 400 V bij 70 A) en enkele draaidpoelmeters.

De revox taperecorder was beschadigd ( de spullen worden gewoon in een open container gepletterd) en erg nat maar.... het ding werkt nog.

De scoop, voor mij een vrij onbekend merk) was ook stevig aangepakt. Kromme potmeterasjes, gedeukte behuizing en ook kleddernat.
De eerste test leverde meteen een forse lekstroom op ( vocht) en een gesneuvelde zekering.
Na drogen en een nieuwe zekering bleek het deing ook te functioneren.

Toch leuk speelgoed na een kwartiertje snuffelen.

Die scope lijkt verdacht veel op mijn 2 kanaals 20 MHz Handicap(Handykit) scope. ;-)

pietplof

Golden Member

Dat komt dan mooi overeen met de mening van Flash2b.

festina lente
Hubie

Special Member

Op 17 juli 2020 14:31:35 schreef bprosman:
[...]
En een "Bob Evers" liefhebber zie ik :-)

Dat klopt ;-)
Er was nog geen internet maar toch wist Willem van den Hout precies te beschrijven hoe een https://nl.wikipedia.org/wiki/Differentieel_(werktuigbouwkunde)#:~:tex… werkt.

Ook een Lincoln Zephyr werd tot in de kleinste details beschreven in zijn boekjes. https://en.wikipedia.org/wiki/Lincoln-Zephyr

Pas veel later kwam ik er achter dat het een hele foute man was.
Maar dat doet niets af aan zijn schrijverschap.

pietplof

Golden Member

Maarten Bakker; zojuist de revox recorder uitgekast. De kast is schandalig behaldeld door de laatste eigenaars. Op enkele plaatsen bestickerd en voorzien geschilderde teksten.
Door het vocht ( het lag, zoals reeds opgemerkt, in een open container) was het hout van de kast uitgezet en het fineer zwaar beschadigd.
Het binenwerk ziet er echter nog puntgaaf uit. De drie z.g. Aussenlaufermotoren glimmen je tegemoet.
De printplaten zien er zeer goed uit.
Er zijn vier rifa condensatoren en zelfs die vertonen nog geen zichtbare scheurtjes.
Bedoel je de rifa condensatoren als je spreekt over beruchte papiercondensatoren
die vermoedelijk in rook zullen opgaan?

festina lente
pa3gws

Golden Member

Ik dacht zelf aan 5 van die Rifa rookbommen maar ik kan mij vergissen.
Die op voorhand vervangen want ze gaan op zeker in rook op. :-p

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Even een waarschuwing specifiek voor Revox recorders:

Normaliter gaan Rifa's er met veel drama en rook uit, maar zonder veel gevolgschade.

Echter heb ik al van één persoon gehoord dat zijn Revox door de Rifa's in brand is gevlogen.
Een tweede Revox in een kringloopwinkel in Rotterdam is ook in brand gevlogen, en alhoewel het speculatie is dat het door de Rifa's komt, is het wel verstandig om dat potentiële risico dus uit de weg te gaan.

De recorder is oneerbiedig op straat neergesmeten door de eigenaar van de winkel

https://www.mediatv.nl/images/2020/06/24-Gallery/Incident-6823/zQWxzY.jpeg

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
maartenbakker

Golden Member

Lijkt me plausibel. Hoe hard het in de fik gaat zal ook wel wat afhangen van stof en vet dat in het apparaat is neergeslagen. Tot nu toe de zwaarste papiercondensatorbrand die ik heb gezien, had zich afgespeeld in een met WIMA MP3 condensatoren uitgeruste PE2169-voeding. De printplaat was aardig verkoold en er was onherstelbare roetaanslag en warmteschade binnen de voeding maar de camper waar hij in zal hebben gezeten is waarschijnlijk niet afgefikt.

Op 17 juli 2020 18:32:19 schreef Hubie:
[...]

Pas veel later kwam ik er achter dat het een hele foute man was.
Maar doet niets af aan zijn schrijverschap.

Door de term 'dolle dinsdag' te introduceren heeft hij al veel goedgemaakt (zowel om de term als de gedachtengang), en qua straf kwam hij er ook licht af. Ik zou er niet al te zwaar aan tillen aangezien ze dat destijds toen het vers was, ook al niet deden.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 18 juli 2020 01:13:16 (11%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
pietplof

Golden Member

Het is voor mij geen aanleiding alle door hem geschreven boeken in de ban te doen.
Het is erg opvallend dat in geen der boeken ook maar één onvertogen woord te vinden is.
Nooit een laveloze gast, nauwelijks een meisje/ meid te spotten ; dat lijkt saai maar houdt mij niet tegen ze nog af en toe te lezen..

Ik zal de beruchte condensatoren vervangen.
Gisteravond bleek dat een van de bandgeleiders vastgeroest was.
Het ding is vastgezet met een ronde moer met opstaande rand waar alleen in de rand twee uitsparing zijn aangebracht.
Nu moet ik eerst een hele brede platte schroevendraaier bouwen om genoemde moer los te maken.

Daarna het zichtbare ( wel vieze) gedeelte rond de koppen en geleiders reinigen en controleren op functioneren.

Tenslotte besluiten of het de moeite waard is een nieuwe houten kast te maken.

festina lente
Hubie

Special Member

Er is 1 x een meisje voorbij gekomen in de Bob Evers reeks.
Ze had donkerbruin haar en haar naam was Lois(ik moet dat even opzoeken of dat klopt) ;-)

bprosman

Golden Member

Op 18 juli 2020 09:45:26 schreef Hubie:
Er is 1 x een meisje voorbij gekomen in de Bob Evers reeks.
Ze had donkerbruin haar en haar naam was Lois(ik moet dat even opzoeken of dat klopt) ;-)

Lois Sanders, 3 Jongens en een caravan ;)
Later ook wel hoor , toen Peter de Zwaan begon te schrijven.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
pietplof

Golden Member

Ja, ik herinner het mij weer.
Lotte ( iets met een raderboot) deed ook mee.
En natuurlijk de broer en ZUS in de jacht op de papiertjes die in de meest idiote dingen waren verstopt.
Met mijn opmerking over meisjes/ meiden/ vrouwen bedoel ik natuurlijk iets meer dan alleen maar opduiken in een verhaal.

Maar ..... Of we gaan een aparte topic starten in de koffiehoek of ik zie reeds een waarschuwing van de geachte modjes aankomen.

festina lente
pietplof

Golden Member

Inmiddels maar eens begonnen met een nauwkeurige inspectie van de revox A77 -2 spoor
Nu blijkt , van het loopwerk, de linkse bandgeleider bijna wrijvingsloos te draaien.
De rechter echter zat vast zodat de band als het ware over de rol schuurt.
Na demontage bleek dan ook dat het aluminium schijfje plaatselijk 0,7 mm was ageschuurd.
Op de draaibank het ding weer rond gedraaid, gepolijst en gemonteerd.
Maar lekker soepel meedraaien ,mooi niet.
Een beetje smeermiddel... Nop.
Uiteindelijk maar eens de linkse geleider gedemonteerd en wat blijkt; geen aluminium schijfje maar een heuse kogellager.
Kennelijk heeft de vorige eigenaar de ( wellicht defecte) kogellager vervangen door een aluminium schijfje ( de onverlaat).
In mijn voorraad kogellagertjes vond ik een identieke en deze gemonteerd ; het loopwerk zoemt zoals het hoort.
Volgende klusjes: snaar tussen spoelschotel en de bandteller opzoeken en plaatsen, de rifa's vervangen, een ontbrekende bedieningsknop opzoeken, het frontje ( opgeplakt aluminium) losmaken en herstellen.
Tenslotte de kast opnieuw bouwen.

festina lente
bprosman

Golden Member

Gepost vrijdag 17 juli 2020 17:39:09 |Quoten
Bprosman; zeer o.t. Maar ik moet het even kwijt....
Als er iemand een ,,bob evers serie" liefhebber is, ben ik dat wel.
Maar hoe kom je aan je , hierboven, genoemde verwijzing?
Wellicht het taalgebruik?!

Nee het stapeltje op de foto van Hubie

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Hi pietplof, :-)

Volgens mij was één van de twee bandgeleiders van het vaste model.
Maar die info is al meer dan 20 jaar oud, zo lang geleden is het dat ik aan een A77 heb gewerkt.

Die werd, toen ik nog veel aan Pro bandrecorder werkte al bijna niet meer gebruikt in mijn werkomgeving.
Dat was toe alleen nog maar de Studer, Telex, Ferregraph en de REVOX B77 series.

Ik zou voor de zekerheid in de documentatie opzoeken of de bandgeleider vast is of een kogellager.
Meestal waren de kogellagers van SKF, hou er ook rekening mee dat er soms hele dunne ringetjes tussen zaten voor de goede afstand
van de schaaltjes die boven en onder zitten de ring of lager gemonteerd zijn.

Dit is de lager versie.
https://www.bramcam.nl/Diversen/Revox-A77

.
De tape moet net vrij lopen en niet kunnen dansen tussen de schaaltjes maar natuurlijk ook niet klem lopen!

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
RAAF12

Golden Member

Op 18 juli 2020 22:30:25 schreef pietplof:
Uiteindelijk maar eens de linkse geleider gedemonteerd en wat blijkt; geen aluminium schijfje maar een heuse kogellager.
Kennelijk heeft de vorige eigenaar de ( wellicht defecte) kogellager vervangen door een aluminium schijfje ( de onverlaat).
In mijn voorraad kogellagertjes vond ik een identieke en deze gemonteerd ; het loopwerk zoemt zoals het hoort.
Volgende klusjes: snaar tussen spoelschotel en de bandteller opzoeken en plaatsen, de rifa's vervangen, een ontbrekende bedieningsknop opzoeken, het frontje ( opgeplakt aluminium) losmaken en herstellen.
Tenslotte de kast opnieuw bouwen.

De oer A77 met zilveren 'look' front had inderdaad geen kogellager voor de linker bandgeleiding. In de tekening is positie 03 hetzelfde.

Latere versies wél. Succes met de renovatie!

vergeten

Golden Member

Op 17 juli 2020 17:39:09 schreef pietplof:

De foto van m'n trafokast laat een paar planken zien, er zijn er vijf met meer dan 200 trafo's en smoorspoelen. Totaal zeker meer dan tweehonderd kilogram. De vloer is van gewapend beton dat direct op een zandlaag is aangebracht..

Interessant, waar staat die foto van je trafokast? :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
RAAF12

Golden Member

Op 17 juli 2020 21:49:09 schreef Ledlover:
Even een waarschuwing specifiek voor Revox recorders:

Normaliter gaan Rifa's er met veel drama en rook uit, maar zonder veel gevolgschade.

Echter heb ik al van één persoon gehoord dat zijn Revox door de Rifa's in brand is gevlogen.
Een tweede Revox in een kringloopwinkel in Rotterdam is ook in brand gevlogen, en alhoewel het speculatie is dat het door de Rifa's komt, is het wel verstandig om dat potentiële risico dus uit de weg te gaan.

De recorder is oneerbiedig op straat neergesmeten door de eigenaar van de winkel

[afbeelding]

En mooi verhaal, maar had het ding graag zelf onderzocht waar nu werkelijk de fik is begonnen. Een foto zegt weinig.

Ik heb al veel ontplofte RIFA's gezien. Ik heb ze zelf zien kapotgaan. Een hoop rook en gesis, stank en overal zwarte prut. Maar nog nooit vlammen of vuur.

[Bericht gewijzigd door Hoeben op zondag 19 juli 2020 10:45:43 (10%)

pietplof

Golden Member

Blackdog; er zou dus toch een vast schijfje gebruikt kunnen zijn maar dan vraag ik mij ,in alle gemoedsrust, af waarom de fa. Studer één kogellager en een vaste schijf toepast.
Ik heb inderdaad twee flinterdunne sluitringetjes moeten toepassen.

Raaf; jij hebt het over een vaste bandgeleider aan de linker kant en bij mijn recorder betreft het de rechter geleider.
Voorlopig laat ik de resultaten van mijn moeizame, maar erg soepele, aanpassing maar even ongemoeid. Heb ik door het ,,succesje" een nachtje lekker geslapen , wordt je wakker krijg je dat weer.

Vergeten; de foto staat ergens in één van mijn bijdragen in dit topic.
Maar ik zal zo dadelijk proberen de gehele trafokast te vereeuwigen.
De bovenste plank ,die je niet kunt zien,bevat complete voedingen die bv uit oude amerikaanse medische apparatuur zijn ,,gesloopt" en diverse andere uit oude industriële spullen.

Vervolgens een plank met veel van die compacte voedingen. Bv in: 230 en uit 9 V =
En kleine ingegoten trafo's bv in:230 en uit 2x9
ook liggen daar up- en - downconvertors

De volgende planken bevatten allemaal trafo's. Ze zijn genummerd van 1 t/m 170 en tot 98 zijn ze gedocumenteerd. Mocht ik een trafo nodig hebben met een bepaalde sec. Spanning en vereiste stroom ( vermogen) en ook nog met de gevraagde afmetingen kan ik dat opzoeken in de ordner:,,trafo's". De nog onbekende trafo's komen de komende winter aan de beurt.
De onderste plank is gereserveerd voor bijzondere gevallen.
Verhuistrafo's, magnetrontrafo's en natuurlijk de smoorspoelen in alle soorten en maten.
Zelfs staat er een trafo die volgens de tekst op het ding zorgt dat bij variënde ingangsspanning de uitgangsspanning, binnen gedefinieerde grenzen, constant blijft.

Gezien het weer nu ideaal is voor wat destructieve ( voor ongewenste planten ) arbeid in de tuin gaat m'n werkplaatsje nu even dicht.

festina lente
RAAF12

Golden Member

@Piet Plof
De quote's zijn wat door elkaar aan het lopen dus maar even zo.
Kopslijtage is de voornaamste reden dat de meeste verdwenen. Mensen hadden geen geld over om ze te (laten) vervangen. Opkomst van de betere cassettedecks (oa. de Nakamichi hi-line) Die deed niet onder voor een Revox 2 spoor.

Een zeer grote verbetering was de kogellager ipv ring want die slijt niet zo snel. Vooral bij snelspoelen van 1280 meter band op een 26cm doorn/haspel van de Agfa PE36 tape.

Ijzer/koperwaar is ook hier in voldoende mate aanwezig. Sommigen 60 jaar oud.
<tuin>
Heel verstandig, de natuur naar eigen hand zetten, zeg maar de God modus :-)
A77
Ik heb ze allemaal onder handen gehad, de mk1 had links en rechts een solid alu schijf als bandgeleider. Die ging slijten daarom werd de LINKER bandgeleider door ReVox vervangen door een kogellager. In de Revox doc is wel na te zien bij welk model het werd vervangen. Serienummer is ook wel leuk de D is natuurlijk een Duitse machine die kwamen voornamelijk op de Europese markt. Het nummer geeft de productie periode aan. Motorfabricage is ook bekend ze zijn gemerkt. Leuk dat je een 2 spoor model hebt. Dat waren de beste modellen oa. qua S/N ratio. Er was ook een 38cm/s en Dolby model.
Er was een losse afstandsbediening leverbaar, ik had die nagebouwd met wat schakelaars in een kastje en een meerpolig kabeltje. Originele Revox model ooit weer doorverkocht aan de nieuwe eigenaar. Een roadie genaamd 'Piet *.*', die ooit werkzaam was voor Jan Akkerman, de meestergitarist van Nederlandse bodem.

maartenbakker

Golden Member

Op 19 juli 2020 10:42:41 schreef Hoeben:
Ik heb al veel ontplofte RIFA's gezien. Ik heb ze zelf zien kapotgaan. Een hoop rook en gesis, stank en overal zwarte prut. Maar nog nooit vlammen of vuur.

Ervan uitgaande dat Wima MP3's niet slechter zijn, daar had ik dus laatst een voeding die die gebruikte en waar wel echt stukken verkoold en heet geweest waren buiten de condensator.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."