Het "wat is / doet dit onderdeel" topic Deel 8

Dit topic is gesloten

Arco

Special Member

't Zal wel zoiets zijn: https://www.digikey.be/product-detail/nl/tdk-electronics-inc/B32377A41…
Qua model lijkt die van Zez-Silko er het meest op:

[Bericht gewijzigd door Arco op donderdag 23 juli 2020 17:28:56 (22%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
pa3gws

Golden Member

Inderdaad die lijkt er zeker op is dat bruikbaar ergens voor??
Of gewoon afvoeren naar de milieu straat. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Een cos-phi verbeteraar bij inductieve driefasenlasten ? Nuttig als men die heeft en afgerekend wordt op kVAh ipv kWh.

Shiptronic

Overleden

Op 30 juni 2020 14:17:40 schreef High met Henk:
Laatst in lasapparaat connector die beetje zwart was, maar ik kom er niet achter wat voor connector het is...

iemand die het wel weet?
[bijlage]

https://www.rdae.nl/multistekkers/mini-lock-stekkers/ ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Misschien een condensator voor cosinus phi verbetering op een 3-fase net? Dus waarschijnlijk een 600V type of zo.
-edit- Post gemist, zag deze niet in mijn browser (page end ipv laatste), is al genoemd dus. Ik vond ook al zo raar dat er nog geen ander antwoord was.

[Bericht gewijzigd door henri62 op vrijdag 24 juli 2020 11:34:53 (18%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
pa3gws

Golden Member

Is er overigens een liefhebber voor het ding?
Anders gaat hij naar de milieu straat.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Ik denk dat je hem als 100uF bedrijfscondensator voor een motor kan gebruiken. Gewoon 1 aansluiting niet aansluiten. Voor Steinmetz past het op een motor van 1.2 tot 1.5kW.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
pa3gws

Golden Member

Ik heb niet zoveel met motoren en met zijn 10x23 cm is hij bijna groter dan een motor. :-)
Wordt denk ik de Voltaweg. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
pietplof

Golden Member

Collegae, op een printplaat ( verder onbekend uit welk apparaat) kwam ik de hieronder gefotografeerde en nu losgesoldeerde onderdelen tegen.
Zoekwerk heeft tot nu toe geen resultaten opgeleverd.
Wellicht heeft één van jullie een helder moment of een perfect functionerend geheugen.

festina lente
Sine

Moderator

De bovenste is bijna zeker een reed relais, je kunt het buisje bijna herkennen door de huls heen.

Als ik mag gokken is de onderste een cascade voor een beeldbuisje oid, EHT = Extremely High Tension

[Bericht gewijzigd door Sine op vrijdag 31 juli 2020 15:02:56 (35%)

pietplof

Golden Member

Da's dan wel een bakbeest van een reedrelais; ik ga het dadelijk proberen.
Ah, eht, daar was ik nog niet opgekomen.
Gnd is helder. Rail ? En tap is ook nog onduidelijk.
Maar ook dit ding is ,voorzichtig, uit te proberen.

festina lente
pietplof

Golden Member

Het reedrelais werkt, met dien verstande dat het ding een signaal verbreekt als er spanning wordt aangekegd.
De ,,cascade" heb ik nog niet werkend gekregen.

festina lente
Tidak Ada

Golden Member

Zaten dat reedrelais en die cascade met elkaar verbonden? Dan zou het eventueel een hoogspannings-vacuümrelais kunnen zijn. Ik neem aan dat de aansluitingen met de restantjes krimpkous de singaal aansluitingen zijn en de andere voor het schakelen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Sine

Moderator

Een TV-cascade zag er intern zo uit:

Iets in die richting vermoed ik.

In een voeding vind ik onderdelen met daarop 13009 en een logo wat NAMC zou kunnen spellen. En nog een productiedatum. Even geen foto beschikbaar.

Ondertussen: Ik denk dat het een MJE13009 compatible/lookalike zal zijn. Weet iemand hoe het bedrijf heet met dat logo?

Dat logo vond ik hier terug. Dit is een ander component, maar wel hetzelfde logo.

Terwijl ik dit type en probeer te documenteren vind ik zelf ook eea... OK. Het bedrijf heet "NAMC semiconductor" en lijkt opgegaan te zijn in "ONSEMI". Die heeft een MJE13009G in TO220 niet de -L in TO247, voor zover ik kan zien. Ondertussen ook de ST13009 gevonden. Daar is de -L de lage-gain groep. Verder is er de FJP13009 en PHE13009, maar tot nog toe geen TO247 gevonden.

OK... Als ik ook TO3 toesta en niet bij farnell maar bij mouser ga zoeken vind ik de FJA13009. OK... dat TO3 toestaan had ik bij farnell nog niet geprobeerd en die heeft hem dus ook. Ik heb er een paar besteld. Ik ga uit van "close enough". Dan maar TO3P ipv TO247.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
blackdog

Golden Member

Hi rew, :-)

Wat voor soort voeding, als ik naar de MJE13009G kijk van ON Semi dat is het een switcher, klopt dat?
Daar kan je een flinke voeding mee bouwen, als het een switcher is, bij welke frequentie schakeld hij dan?
De MJE13009G heeft een fT van 4MHz, dat is wel iets om rekening mee te houden als het ontwerp op een paar honderd KHZ schakeld.

We need more info!

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hmm. Funny! Ze maken geen gewone transistoren.... Toch heb ik er twee in m'n voeding zitten.

@blackdog: het gaat om een schakelende 12V, max 20A voeding. Wat voor frequentie ze daarin gebruiken weet ik niet. Een kennis vroeg of ik wilde helpen ZIJN voeding te repareren en dan kan ik weer niet nee zeggen. Ik dacht om te oefenen neem ik zo'n voeding van mezelf die nog gerepareerd moet worden. Waar ik niet tegen kan is 5 minuten klooien en dan om onderdelen verlegen zitten. Dus ik heb nu zo'n tor besteld... Ohja, de primaire elcos moet ik nog bestellen! 680uF 250V. Er zit een schakelaar op voor 110/220, ik denk dat ze voor 220 in serie staan, niet?

Dan blijft natuurlijk: Zit er een LNKxxxx chippie naast wat vast ook kapot is... Deze is vrij analoog opgebouwd. Paar kleine torretjes, geen chippie.

D'r zitten twee condensatoren in. 1 heeft een bol dakje en wat "rondere vormen" rond de normaal scherpe randjes. Dit is de vervanger die ik kan vinden: > 680uF, > 250V.
https://nl.farnell.com/epcos/b43521c9687m000/cap-680uf-400v-alu-elec-t…
Preventief de andere ook vervangen... eehhhhh met eentje is de voeding al gewoon total loss.
Bij Digikey kan ik wel een iets schappelijker vinden. De goedkoopste 200 condensatoren die aan de voorwaarden voldoen zijn uitverkocht. De goedkoopste die wel op voorraad is, die kost 3.90 (de niet-op-voorraad begint bij 2 euro).

[Bericht gewijzigd door rew op zaterdag 1 augustus 2020 17:47:12 (26%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
blackdog

Golden Member

Hi rew,

680uF heb ik niet, maar wel een aantal van 470uF.
Gratis als je mij een e-mail stuurd. ;)

Zijn gebruikt maar meten nog goed, 35x50mm.
https://www.bramcam.nl/Diversen/rew-470.png

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Thanks!

Ik heb beide bestaande 680uF condensatoren uitgesoldeerd en deze er voor in de plek gedaan. De oude heb ik aan de alles-meter gehangen: 1 meet als 50nF, de andere als 390uF.

Ik heb de beide MJE13009 torren uitgesoldeerd en vervangen door nieuwe. Beide oude torren meten als 1 klomp-kortsluiting. Verder konden we geen evidente schade vinden, maar helaas dit was niet alles wat er stuk was. :-(

Ik ga binnenkort een topic openen met wat betere docu van wat ik tot nu toe gedaan heb en gemeten.

We zijn ook bezig met een ZIG X7, daar zit een KA7500 PWM controller secondair (TL494 compatible voor degenen die dat kennen). Ik snap niet hoe die gevoed wordt: we meten nu iets van 3V op z'n voedingspinnen en hij lijkt het af-en-aan te doen (knipperend powerledje). Verder gleed de meetpen uit zodat we waarschijnlijk even 12-13 kotsluiting hebben gemaakt Toen deed ie het even normaal.....

P.S. Ook nog bedankt voor de extra diodes, ontstoorspoelen en torren.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
blackdog

Golden Member

Hi rew,

Kijk vooral eens eens naar de transistoren die er bij zaten.
De datasheet dus, als je daar de tijd voor hebt.

Ze hebben een groot vermogen en een zeer lage thermische weerstand, het zijn geen "Jelly Bean" halfgeleiders.

Ik zie uit naar je topic!

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Pietplof, die cascade is niet van een crt maar uit een defibrillator.
Zie https://pbs.twimg.com/media/EcEnMuhVcAIL68T?format=jpg&name=4096x4… voor de gehele print.

Gr. Remko.

fatbeard

Honourable Member

Puur voor de nieuwsgierigheid wil ik wat meer weten van dit sensortje:

Zat in een optische unit van een laserprinter.
Aan de onderkant staat 392 en 74A, maar ik heb er nix over kunnen vinden...
Is een 6 pins DIP (met een pin missing) van standaard afmetingen.

[Bericht gewijzigd door fatbeard op maandag 17 augustus 2020 15:32:55 (14%)

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Tidak Ada

Golden Member

Ha fatbeard,

Klein gokje: Zou het misschien een 4-quadrant detector kunnen zijn om de laserbundel te ijken?
Ik heb ooit met zoiets gewerkt, maar dan veel groter, om de locatie van de bewegende lichtpuntjes uit fiber optiek te bepalen, die in een visco-eleatisch materiaal (in mijn geval glad spierweefsel) zaten. Dit om de eigenschappen en hysterese daarvan van het materiaal te onderzoeken.
Was toentertijd (eind jaren '70) een siliciumschijf van zo'n 4cm Ø

Groet,
T.A.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fatbeard

Honourable Member

Hmmm... zou kunnen, maar acht ik niet waarschijnlijk: hij was zodanig gepositioneerd dat de laserbundel er aan het eind/begin van de scanregel kort op werd geprojecteerd, geen andere optiek dan een spiegeltje.
De driepins laser zelf had de gebruikelijke regellus en optiek.
Voor een 4-kwadrant detector kom ik trouwens pootjes tekort...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Dit topic is gesloten