Het "wat is / doet dit onderdeel" topic Deel 8

Dit topic is gesloten

Oh, dan is het de begin-van-de-regel detector. De laser wordt over de pagina gescand, maar dat moet je synchroniseren zodat je weet wanneer je de data moet gaan coderen in de laserstraal. Dan is het een snelle laser-detector.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Lijkt een silicon PIN photodiode voor laser afstandsmetingen. Soortgenoot: https://www.hamamatsu.com/resources/pdf/ssd/s13773_kpin1088e.pdf

[Bericht gewijzigd door Arco op dinsdag 18 augustus 2020 09:10:20 (27%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fatbeard

Honourable Member

Na wat zorgvuldg rondsnuffelen op de chip met de microscoop blijkt dit:

Alleen kan ik daar ook nix van vinden...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Ik heb een defecte pressure-vacuüm sensor type TDP-8 (S&P). Als ik de druk opvoer dan reageren de LED's op de print. Ook de spanning op de service stekker geeft een duidelijke indicatie. Helaas gebeurt er nauwelijks iets op de uitgang (2-10 Volt) Het uitgangs IC LM-358 al vervangen. Maar er zit nog een IC voor met de codering MZ807. Ik heb op twee manieren een foto gemaakt. Herkent iemand dit IC en wat doet dit?

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dank je wel Arco. Ik had gezocht op 9221 en kon daar niets op vinden. Eens even kijken waar we zoiets kunnen kopen.

Edit: Het IC is niet zo exotisch als ik dacht. Gewoon verkrijgbaar bij Farnell. gaan we even bestellen. Kijken of de sensor weer wil werken. Boven het IC zat nog een weerstand (100 Ohm) en deze was defect.(rode cirkel)

[Bericht gewijzigd door bobbes1 op woensdag 19 augustus 2020 17:16:03 (49%)

Ik vond twee kleine buisjes met vier aansluitingen in een sensor voor een brandcentrale.
Ze zitten binnenin de behuizing, dus het zijn niet de hitte sensors volgens mij, daar diende een diode voor..
Het is maar uit nieuwsgierigheid dat ik graag zou weten wat het is -:)
Het opschrift is Philips Y80 E8B
binnenin het buisje zijn er kruislings draden met in het midden een zwart blobje.

maartenbakker

Golden Member

Buiscode Y8 zou een TH75 moeten zijn (is een industriebuis, bij radiobuizen slaat Y8 op een vroege ECH81 maar daar lijkt deze duidelijk niet op :+). Revisie 0, gefabriceerd in E in februari van het jaar 8 (1968? 1978?)

Dan kom je uit op https://www.radiomuseum.org/tubes/tube_th75.html of https://frank.pocnet.net/sheets/009/t/TH71.pdf

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Maarten, heel erg bedankt...
Weer wat bijgeleerd, maar de werking is me niet erg duidelijk. Wordt de thermokoppel met een constante stroom opgewarmd, om de omgevingstemperatuur te neutraliseren ? of zit ik helemaal verkeerd ?

rob040

Golden Member

Ik heb een SMD onderdeel dat ongeveer 3 x 3mm meet, acht pootjes heeft en er uit ziet als een PowerPAK SO-8, maar dan dus kleiner.
Opdruk is S890 en W 9 1C.
Pootjes 5 t/m 6 8 zitten doorverbonden, pootjes 1 t/m 3 ook. Lijkt mij een FET, ik dacht met de SiR890 het gevonden te hebben, maar die is dus te groot.
Als iemand weet wat de naam van de behuizing is, kan ik daar ook wel verder mee.
Foto maken lukt niet, te klein...

Arco

Special Member

Zal een (power)MSOP-8 zijn...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
rob040

Golden Member

De pootjes vouwen onder de behuizing, net als op de afbeelding. Je kijkt daar tegen de onderkant aan.

Arco

Special Member

Kan een QFN8 zijn, maar die is kleiner (2x2mm)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
rob040

Golden Member

QFN8 zou inderdaad kunnen, al krijg ik de indruk dat die in diverse afmetingen bestaat.
Maar het component wat ik zoek nog niet gevonden...

Arco

Special Member

Als pootjes 6 en 7 aan elkaar zitten kan het een ST890 zijn. (DFN8L behuizing, 3x3mm)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
rob040

Golden Member

DFN8L is een 100% match, lijkt me.
Maar ik heb maar 3 verschillende aansluitingen en als ik naar de datasheet kijk horen die (pin 1, 2 en 3 en 5 t/m 8) niet aan elkaar.
Ik zag een typo in mijn bericht, moet zijn 5 t/m 8.

rob040

Golden Member

Nog even terugkomen op mijn zoektocht: Ik denk het gevonden te hebben, een Vishay Siliconix SiS890DN in een PowerPAK 1212-8 behuizing.
Specs en aansluitingen komen overeen met de toepassing.

In het kader van mijn "computeropslag" verzameling heb ik een aantal
"FourPhaseSystems 91100091 RAM 9" chips weten te bemachtigen via een mede-CO lid.

Hier is een foto van de onderkant.
http://www.cpushack.com/gallery-1/four_phase_systems/fourphasesystems9…

De bovenkant is niet spectaculair. het logo, het chipnummer (91100091) en de naam van de chip: "RAM-9".

https://en.wikipedia.org/wiki/Four-Phase_Systems

fourphase had kennelijk een computer systeem waarbij ze chips een "logisch" nummer gaven. Dus de 9 is "RAM". En de 0009 van het typenummer is diezelfde negen. De 1 op het eind is "revisie 1". Het 91 of 911 voorvoegsel is denk ik het nummer wat ze voor HUN chips hadden uitgekozen.

Wat ik graag zou weten is de pinout van deze chips. Vaag plan om te kijken of ik er nog bitjes in kan zetten en teruglezen....

Merk op dat met 28 pins ik al heel snel me af ga vragen waar de rest van de pins voor zijn. Stel dat er 32 rows en 32 columns zijn dan heb je 5 row-address en 5 column address bits nodig. 1 databit, een chip enable en row-access en column access pins en een paar power pins. Dan zit je dus op de helft (van 28), plus de power pins.

Suggesties?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Als het 1k x 8 is kom je uit op 10 adres + 8 databits + voeding/gnd zit je al aan 20 pins.
Dan nog een rd/wr/enable oid = totaal 23 stuks. Komt al aardig in de buurt.
Heel zelden werd ook nog -5V of zo gebruikt of een of andere subtraat pin naar buiten uitgevoerd.
Als het een single bit chip is, wat zomaar kan voor dat antiek spul, kom je op 7 pinnen minder uit. Maar de 'die' van dat soort chips uit de oudheid waren vrij groot en moesten noodzakelijkerwijs in een groter package gestopt worden (met een zwik nc pinnen).

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op 2 september 2020 09:26:59 schreef rontron:
Maarten, heel erg bedankt...
Weer wat bijgeleerd, maar de werking is me niet erg duidelijk. Wordt de thermokoppel met een constante stroom opgewarmd, om de omgevingstemperatuur te neutraliseren ? of zit ik helemaal verkeerd ?

Volgens datasheet bevat het ding een heater en een thermokoppel. De uitgang van het thermokoppel is (in het werkgebied) lineair met het kwadraat van de heater-stroom. Logisch zou je kunnen zeggen want P=I2xR. Dat de temperatuurstijging evenredig is met de toegevoerde warmte (P) is ook begrijpelijk.
Je zou het ding als vermogensmeter kunnen gebruiken denk ik.
Het buisje meet immers I-kwadraat.

Niet alles wat op internet staat is waar... Dat geldt ook voor CO.
fatbeard

Honourable Member

Wat is dit:

Zou een adjustable boost switchertje moeten zijn, maar de minimalistische schakeling (van wel 7 componenten) doet niets: Uuit = Uin.

Weten waarom is belangrijker dan het fixen, de totale investering bedroeg €1.40...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Arco

Special Member

Switcher van SunTo Semiconductor, heb je de datasheet?:
De TMI datasheet is wat informatiever... ;)

[Bericht gewijzigd door Arco op woensdag 23 september 2020 12:14:21 (29%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fatbeard

Honourable Member

Thanks, heel leerzaam.
Van de 3 geteste exemplaren doet geeneen het...
Zou me nix verbazen als de ene chinees een fake-components slachtoffer is geworden van een andere chinees...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

En toch, dat komt minder vaak voor dan je denkt. Ik zou eerder een stomme fout verwachten als: De + en - staan verkeerdom op de PCB waardoor jij ze 1 voor 1 kapot maakt door ze te testen... (Ik zeg niet dat het zo is, maar dat zoiets me waarschijnlijker lijkt dan fake componenten.)

Het chipje kost 7 cent met een minimum afname van vijf stuks. https://lcsc.com/product-detail/DC-DC-Converters_TMI-STI3508_C708881.h…

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dit topic is gesloten