OM-halfgeleiders, 12NC nummering Philips plus aanverwante zaken en geschiedenis

Ik had een zak met electronica uit een recupelbak gevist en kwam deze philips ic tegen. hoogstwaarschijnlijk komt het uit een klok.

Ik heb deze koppen al heeeel lang op zolder liggen. Is er iemand die er wat meer vanaf weet. Audio? Komen deze misschien uit de fabriek Heerlen?
Ik twijfel of mijn post hier thuis hoort of misschien hier:Philips codeletters productiecentra/vestigingen/fabrieken ?

[Bericht gewijzigd door wim-nl op zondag 3 november 2019 10:40:23 (29%)

maartenbakker

Golden Member

Op 3 november 2019 10:30:31 schreef wim-nl:
Ik heb deze koppen al heeeel lang op zolder liggen. Is er iemand die er wat meer vanaf weet. Audio? Komen deze misschien uit de fabriek Heerlen?
Ik twijfel of mijn post hier thuis hoort of misschien hier:Philips codeletters productiecentra/vestigingen/fabrieken ?

Er staat een 12NC op dus het hoort hier thuis ;)

De betreffende 12NC's zijn voor "bouwstenen voor electrische apparaten", modules die zowel intern als extern geproduceerd zouden kunnen zijn. Ik weet niet of er in dit geval een ontwikkellocatie in de 12NC verwerkt is; in elk geval geen productielocatie. Je zou daarvoor moeten zoeken naar fabriekstekens, misschien wel gestempeld of ingeslagen onder de typestickertjes. De letters KH zouden dan voor Heerlen staan.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hallo Techo-Guys

Ik heb klein update over Philipps part
Part code : OF969
Diode Philips
756 Mv
3 Pf
{heb geen meer gegevens}

In geval dat deze diode zoek ik heb rol of vier van liggen
(per rol 2500 stuk)

Zo ik de kunnen gebruiken als signaal diode ?? (in logica circuits) ik heb zo veel van ik verwacht in on uitgezochte dozen nog meer te hebben komen van zelfde adres af

Groeten eric

It Will Be back
maartenbakker

Golden Member

Hoe zien de diodes er uit?

Het kunnen op specificaties gebinde 1N4148's zijn ofzo, maar voor het zelfde geld hebben ze een heel lage Vrr of If. Gezien de specificaties waarop ze kennelijk gebind zijn, zijn dat mogelijk onbelangrijk specs voor de oorspronkelijke toepassing (bias in een HF-schakeling?). Aan de andere kant stelt jouw toepassing daar misschien ook niet al te hoge eisen aan.

P.S. Heb je misschien ook de rest van het etiket? Behalve dat dat aanwijzingen kan bevatten voor het basistype (zoals fabriek en datum) is dat ook voor mij interessant in verband met het binningproces.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 19 januari 2020 17:56:37 (21%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dag, ik ben RL.S. De punt is erin gezet, omdat RLS al bestond.
Wat een leuk forum. Nog niet alles gelezen, maar dat komt wel.
In mijn jonge(re) jaren heb ik (ook) bij Philips gewerkt en
na mijn opleiding bij Omega-L (W.Lommerde) in A'dam, bij EBM/Icoma, later Elcoma, eerst op StrijpIII, gebouw RE
later aan het Beatrixkanaal, gebouw BB. Dat was nog in de tijd dat er ringkern-geheugens gemaakt (en getest) werden.
Ging met impulsgeneratoren aanvankelijk met buizen (PL36, etc) later met transistors (moeizaam).
De 12NC code werd destijds met de paplepel ingegeven en het was bijv. een doodzonde om er punten of koppelstreepjes in te gebruiken. Wat ik nu leuk vind is, dat je aan een 12NC code kunt zien, dat er een verband is met Philips. Zo zag ik hier op de verpakking van Panasonic AA/LR6 batterijen de code 3222 645 09491. Vraag me af of Philips alleen de verpakking maakt (kan me moeilijk voorstellen) of ook de batterijen. Ook op batterijen die de ALDI verkoopt heb ik een 12NC code op de verpakking gezien. Ben privé ook redelijk actief geweest in reparaties (TV, audio, etc.) dus als er vragen op dat gebied zijn die ik kan beantwoorden dan zie ik die wel langskomen.
Zo het hokje is vol, tot een volgende keer !
O ja, voor de volledigheid: Bij EBM/Elcoma begon alles eerst met 3U.... later 7622 xxx xxxxx

maartenbakker

Golden Member

Welkom op het forum! Leuk dat je ook 12NC's "spot" ;) Als je meer detailinformatie hebt of oude documenten, heb ik altijd interesse.

Dat ringkerngeheugens met buizen getest werden, nooit verwacht, wel heel leuk om te weten.

EBM heb ik altijd een fascinerende afdeling gevonden. Vooral vanwege de apparaten die ze ontwikkelden en bouwden en dat Philips het inzicht had om er ook echt aparte afdelingen binnen elke HIG van te maken. Dat soort expertise is noodzakelijk om een bedrijf in de frontlinies te houden, maar daar denkt eigenlijk niemand zo bij na.

De Panasonicbatterijen kennen geen betrokkenheid van Philips meer, maar de fabriek is vroeger een joint-venture geweest met Philips en ik denk dat ze niet alleen het codesysteem hebben behouden, maar zelfs nog netjes hun eigen nummerreeksen van Philips Lighting gebruiken en/of volgens de regels in Eindhoven laten trekken. Als je een blister uit Polen hebt, dan zie je dat daar een heel andere codering op staat. Het is dus geen algemeen Panasonicdingetje maar heel specifiek voor die ene fabriek.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 16 februari 2020 16:28:02 (15%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Alex P

Golden Member

Mijn oude Philips-voeding PE4875 (uit 1976) heb ik meegegeven aan Chuckie voor de beurs in Rosmalen.

Voor de liefhebber, de 12NC's:

De gebruiksaanwijzing (9415 048 75x01 en 9499 150 02177)

De afvlak-elco

Printplaat U1

Printplaat U2

Zo'n ding heet SCHAKELENDE, niet "geschakelde" voeding.
maartenbakker

Golden Member

Ik denk niet dat die in 1976 nog geproduceerd werden. De gebruiksaanwijzing is de druk van juni 1968, de elco is uit 1970, bouwjaar denk ik 1970/1971.

De voeding komt uit de Zwitserse fabriek, waar ook o.a. transistortesters en een aantal andere meetapparaten vandaan kwamen.

Over de 12NC's op de gebruiksaanwijzing: 9415 048 75 is het artikelnummer van de voeding. Gebruiksaanwijzingen zelf werden genummerd als 9499 gevolgd door het 3e en 4e cijfer van het artikelnummer van het apparaat als een soort van categorie-indeling (voedingen waren 15 en 16, kennelijk ongeacht de vestiging waar ze ontworpen zijn).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hier het typeplaatje van een Magnavox CD460 CD speler.
Deze was oorspronkelijk voor de USA markt (120V/60Hz), maar werd later "omgekat" naar 230V en in de Philips Personeelswinkels verkocht. Ergens rond 1988 schat ik. En still going strong. Speelt alles af, ook recordables.

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)

Een vriend van me heeft een hele doos vol Philips printplaten gekocht in een partij andere goederen.

Is dit interessant voor iemand van hier om te onderzoeken? Weet iemand wat het is? Wil iemand het hebben? Het is te koop. Het is bijvangst dus duur gaat het niet worden, tenzij er obscuur computerspul tussen zit maar dat lijkt me niet.
Zie video voor een indruk van wat het is.

https://www.youtube.com/watch?v=R7GqvmVQM50

[Bericht gewijzigd door Ledlover op zaterdag 21 maart 2020 11:46:06 (15%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
maartenbakker

Golden Member

Een eerste heel snelle gok aan de hand van het nummer: machinebesturingen. Verdere analyse volgt nog.

@FastFolkert: thanks! Een grappig detail is dat de streepjescode begint met het serienummer en pas daarachter het typenummer. Dat is ook wel weer logisch als je bedenkt dat serienummers uit de maaiendoos (ahum, ik bedoel serienummers van North-American Philips) doortellen voor zover ik heb kunnen vinden. Dus het serienummer is volkomen uniek en het typenummer staat er alleen bij omdat dat handig is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik kwam dit reparatie verslag tegen op jestineyong.com
Gaat over een Philips tv. Geen foto van type plaatje maar wel van Philips of, misschien kun je er wat mee. Misschien heb ik het al ooit gepost maar weet het niet meer.
https://jestineyong.com/lightning-damages-micro-controller-ic-in-phili…
Idem in dit verslag, gaat over Sharp tv maar foto van Philips ic.
https://jestineyong.com/crt-tube-replacement-and-total-restoration-of-…

Ik heb een wasmachine gekregen van iemand die hem naar containerpark wilde doen. (gaat op wereldreis nu hij gepensioneerd is)
Hij werkt maar zou op een bepaald programma blijven hangen
Het is een whirlpool. Ik zocht meer informatie erover maar kan via de website van whirlpool in eerste instantie niets vinden. Ik moest serienummer intypen en dan zou ik meer informatie vinden. Maar kreeg een foutmelding. Toen ik op de binnenkant van de deur keek naar typenummer ipv op de sticker van de achterkant blijkt het dat serienummer gelijk is aan 12nc nummer. Toen vond ik wel de handleiding.

Ik ben aan het opruimen in het oude huis van mijn ouders, trof daar een boormachine aan Philips HD7104 , maakt deel uit van een hele set. (morgen meer foto's indien gevraagd). Uit Alkmaar een advertentie 1972 van de hele set.

maartenbakker

Golden Member

Leuk spul! Is ook een heel topic over op mfbfreaks.com als je ze kwijt wilt zit daar misschien nog wel een liefhebber.

Ik ben vooral geïnteresseerd of er ergens op de dozen (in kleine lettertjes of onder de flap) nog codes staan.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik kwam nog 2 Canon motortjes tegen. Diameter 37 mm.
Met 12NC nummer, nu zijn die dingen waarschijnlijk uit een Philips apparaat gesloopt maar geen idee waaruit (waarschijnlijk een video rec?).
Het zou een standaard motortje kunnen zijn wat op specificatie van Philips gelabelled is?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Zoals laatst vermeld in een ander topic is mijn vader over gegaan naar de gesloten afdeling. Bij het leeghalen van zijn oude appartement is zijn TV meegekomen naar mij. Het aparte is dat deze Philips TV eerst bij het appartement hoorde. Toen mijn vader er 13 jaar geleden als eerste bewoner introk, werd deze mee opgeleverd door de woningstichting. Enkele jaren daarna kreeg iedereen daar een brief dat de woningstichting vond dat deze service niet bij hun kerntaken behoord. De bewoners moesten toen zelf een tv-abo regelen, een eigen tv en de oude laten ophalen. Of de tv houden. (werd dan eigendom van de bewoner)
Mijn vader keek vrijwel nooit tv en we hebben de tv gehouden. Als deze meer dan 30 uur gespeeld heeft, is dat veel.

Dit is het label op de achterkant. Het is nog een HD-ready met 2x hdmi en 2x scart.

https://www.walagata.com/w/nightwalker/PhilipsTV-W2K.jpg

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
maartenbakker

Golden Member

Toch een mooie middenklasse TV voor die tijd. Inderdaad bijna 13 jaar oud, week 46 van 2007. Je zou de urenteller kunnen uitlezen in het servicemenu 062596i als je benieuwd bent.

On topic staat er zelfs nog een 12NC op die sticker; de eerste 12 cijfers van de reeks die met 8670 begint. Dat is het commerciele nummer (artikelnummer).

Op 25 oktober 2020 09:18:56 schreef henri62:
Ik kwam nog 2 Canon motortjes tegen. Diameter 37 mm.
Met 12NC nummer, nu zijn die dingen waarschijnlijk uit een Philips apparaat gesloopt maar geen idee waaruit (waarschijnlijk een video rec?).
Het zou een standaard motortje kunnen zijn wat op specificatie van Philips gelabelled is?

De 12NC wijst naar de videorecorderfabriek in Wenen dus jouw idee klopt. Ik herken het motortje als afkomstig uit een charly deck. Het motortje kan standaard zijn, de combinatie met vliegwiel en snaarwiel zal vrijwel zeker een custom configuratie zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hoe kom ik in het servicemenu? Ik heb de toetsencombinatie in verschillende menu's geprobeerd, maar ik krijg niets.

Dit is de sticker aan de binnenkant van het batterijklepje van de AB. Indien interessant.

https://www.walagata.com/w/nightwalker/PhilipsTV-AB-W2K.jpg

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
rob040

Golden Member

Op 25 oktober 2020 12:22:56 schreef Nightwalker:
Hoe kom ik in het servicemenu?

Op de AB 0 6 2 5 9 6 achter elkaar intikken gevolgd door een druk op de Menu toets.
Snel achter elkaar, geen pauzes.

Zowel met de 'i' toets, zoals maartenbakker aangeeft als met de 'menu' toets na de cijfercombinatie kom ik niet in het servicemenu.
Het enige wat gebeurd is dat hij overspringt naar Engels en dit menu weergeeft zonder bedrijfsuren e.d.

https://www.walagata.com/w/nightwalker/PhilipsTV-SMC-W2K.jpg

Edit.
Op deze site staan meer codes. Alleen met 123654 krijg ik een klein menu'tje met model, serienummer e.d. maar geen bedrijfsuren.

[Bericht gewijzigd door Nightwalker op zondag 25 oktober 2020 14:14:46 (25%)

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
rob040

Golden Member

Ah, de urenteller zit in het Service Alignment Menu (SAM).
Druk 0 6 2 5 9 6 direct gevolgd door de OSD/Status/i+ toets.
Edit: O, daar zit je al in. Als het niet genoemd wordt in de drop down menu's, dan zal het 324 uur zijn.

[Bericht gewijzigd door rob040 op zondag 25 oktober 2020 14:16:22 (19%)

Dat is de toetsencombinatie die ik gebruikt heb. En dan krijg ik het menu zoals te zien is in mijn vorige post. Rechts daarvan staat ook 'SAM'.
Maar geen bedrijfsuren teller. Onder geen van de opties weergegeven.

Edit:
Oké, dan is dit menu niet erg duidelijk. Dan heeft hij in het begin toch wat meer gespeeld dan ik dacht. De laatste jaren is de tv nooit meer aan geweest.

[Bericht gewijzigd door Nightwalker op zondag 25 oktober 2020 14:22:19 (28%)

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
maartenbakker

Golden Member

Ziet er inderdaad uit als 324 uur. Dat is heel erg weinig voor een televisie. Afstandsbediening was zeker interessant om er ook bij te zien.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."