welke fototransistor ?

Lambiek

Special Member

Je kunt er prima lichtsluizen mee maken, maar dit zijn er wel erg veel.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
trix

Golden Member

zijn een paar posts gekruisd.

ik zeg niet dat je niet gelijk hebt, ik ben ook nog niet 100% overtuigd of dat het gaat werken met de TSOP-en. vandaar ook de topic titel: welke foto transistor omdat ik iets anders wou testen.
maar hier is iets raars aan de hand.
het zijn dus op de PCB 24x een tsal, die na elkaar elk 4 mS oplichten, dus van reflectie o.i.d. kan geen sprake zijn, want het moment dat de TSOP-en die op de LA staan worden belicht, kan dat nooit van de eerste 8 TSAL-en komen, want die zijn niet aan gestuurd. wel zie je dat de "laag tijd" tussen de 31 en 32 mS is, dat komt omdat de buurman TSAL-en meerdere TSOP-en belicht.
ik moet hier nog eens goed over nadenken.

het is ook niet zo dat ik kosten wat kost aan de TSAL TSOP combinatie wil vasthouden. de dit topic heb ik ook gestart om te vragen welke zender/ontvanger combinatie geschikt zou zijn. dus even nog een lijstje met wensen:
- kijk afstand 85 cm.
- ongevoelig voor omgevings licht, mag wel als dit op te lossen is met b.v. een buisje.
- niet duur (300 stuks nodig)
- graag rechtstreeks (met een weerstand) op een controller aan te sluiten (is nu ook)

eigenwijs = ook wijs
trix

Golden Member

afplakken met deze (isolatie) tape gaat wel, veelvuldig getest.
@MGP dat de groen lijn voledig vlak is, kan zeker wel kloppen, de TSAL-en worden naadloos na elkaar aan gestuurd, ook kan de sample rate van de LA dusdanig zijn dat eventuelen pieken niet worden gedetecteers.

Op 31 oktober 2020 17:54:17 schreef MGP:
Volgens mij zijn 2 van de 8 kanalen niet goed uitgericht, het oranje en het gele kanaal zijn hoog ook al worden ze belicht door hun respectievelijke zender en dat kan niet als ze elkaar zien.

dat is een goed punt, tnx

[Bericht gewijzigd door trix op zaterdag 31 oktober 2020 18:18:30 (37%)

eigenwijs = ook wijs

Op 31 oktober 2020 18:17:04 schreef trix:
afplakken met deze (isolatie) tape gaat wel, veelvuldig getest.

Plak dan eens alle TSOPs af en kijk met de LA of ze nog reageren op die zenders, dan kun je ook reflecties van de achterkant uitsluiten.

LDmicro user.
trix

Golden Member

eigenwijs = ook wijs

Bij ome alie vind ik deze laserdiodes: https://nl.aliexpress.com/item/33043305975.html
Alleen max per 100 te krijgen en toekomstige verkrijgbaarheid kan wel eens een probleem worden.
Zijn 6mm diameter. Als het met die TSOPs alnog niks wordt kun je die wel eens proberen. Kun je niet rechtstreeks aan de controller hangen dus moet er wel een fetje of zo tussen. Maar dat kost ook geen drol, een rol BSS131 (SOT23) heb ik nog wel voor je liggen.

Maar met die TSOPS zou het eigenlijk wel moeten kunnen werken.
Kun je eens met je camera van je telefoon naar de kunststof strips kijken? Die is gevoelig voor infrarood licht.
Misschien is die grijze kunststof strip wel zo lek als een mandje.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Die lasers zijn hier al eens voorbijgekomen in één van zijn topics, de uitlijning ervan is een ramp.

Waar hij nu mee bezig is moest in het begin van zijn project gebeurd zijn.
Met zo'n mooie Logic Analyzer die hem alles kan vertellen zou het geen probleem mogen zijn om dat tot een goed einde te brengen.

De huidige opstelling zou volgens mij wel kunnen werken maar ik vrees ervoor als hij rijen bijplaatst, als je ziet dat de TSOPs al reageren op IR-licht van buiten de zone.

Maar nu eerst opmeten wat er wel en niet kan.

LDmicro user.
trix

Golden Member

weer wat gekruisd.

Misschien is die grijze kunststof strip wel zo lek als een mandje.

je bedoeld die zwarte waarschijnlijk :)

ik wil wel graag een gangbaar component die over een jaar ook nog gewoon makkelijk te verkrijgen is.
wellicht is b.v. een BPW 40 iets, zijn wel gevoelig voor omgevingslicht, maar als je die in de zelfde koker monteert zoals nu dan valt er niet rechtstreeks licht op, ik weet niet of het dan goed gaat ?

ik schrijf die TSOPs nog niet af, maar ik snap van mijn laatste test geen ene r*k.
zou het "overspraak" zijn, dan word de TSOP onterecht naar "0" getrokken, maar hij blijft onterecht op "1" terwijl de tegen over liggende TSAL op gelicht is :? (zoals MGP al vermelde)

Op 31 oktober 2020 17:54:17 schreef MGP:
Volgens mij zijn 2 van de 8 kanalen niet goed uitgericht, het oranje en het gele kanaal zijn hoog ook al worden ze belicht door hun respectievelijke zender en dat kan niet als ze elkaar zien.

vooral dit is raar.
dat duid niet op "overspraak"
en de bruine lijn (bovenste) is continu "1" :?

eigenwijs = ook wijs
trix

Golden Member

.

[Bericht gewijzigd door trix op zondag 1 november 2020 08:53:20 (99%)

eigenwijs = ook wijs

Op 1 november 2020 08:47:51 schreef trix:
.....
zou het "overspraak" zijn, dan word de TSOP onterecht naar "0" getrokken, maar hij blijft onterecht op "1" terwijl de tegen over liggende TSAL op gelicht is :? (zoals MGP al vermelde)

In mijn laatste test staat de TSAL en TSOP op een 20cm afstand en die kennen geen overspraak, als ik er mijn hand voorhoudt werken die nog, zo sterk is dat signaal, enkel met iets ondoorzichtig schakelt het wel.
Daarom zit er ook een AGC in verwerkt maar die schakelt de fotocel niet uit.

Neem een breadboard en test dat eens uit.

LDmicro user.
trix

Golden Member

gaat even duren voor ik weer wat kan testen, ik heb aankomende week een buitenland trip voor het werk (bulgarijen).

volgens mij versta jij onder overspraak iets anders dan ik. ik bedoel daar mee b.v. dat TSOP #10 word belicht door TSAL #2.

[Bericht gewijzigd door trix op zondag 1 november 2020 09:07:43 (36%)

eigenwijs = ook wijs

Geen probleem...werken..bah ;)

Ik durf het bijna niet vragen maar ben je zeker dat het TSOP4836 zijn en geen TSOP4838 en ben je zeker van uw uitgestuurde frequentie?

Op 1 november 2020 09:03:08 schreef trix:
.. ik bedoel daar mee b.v. dat TSOP #10 word belicht door TSAL #2.

Dat mag, elke belichting moet een "0" geven aan de uitgang en dat heb je niet bij die bruine, oranje en rode kanalen.

LDmicro user.

Ha trix,

Weer even mee gelezen....... als ik zo vrij mag zijn en mijn idee op tafel mag leggen ;)

Ik denk dat je verkeert begonnen ben en dat je even terug naar de teken tafel moet.
Er zijn een aantal problemen te noemen niet dat die niet oplosbaar zijn maar....

Ten eerste de keuze van een digitale IR detector deze is prima inzetbaar maar moet dan wel voorzien worden van een device naam anders reageren al je ontvangers tegelijk ( misschien doe je dit al in de software ).

Ten tweede het betreft een digitale ontvanger die is uit en aan boven het hysteresis niveau die kan je niet op de geschetste manier uitrichten.

ten derde door de ingebouwde AGC is de overdracht van je systeem niet constant dat is niet erg maar tijdens de in punt twee genoemde activiteit werkt dit tegendraads.

Wat kan een oplossing zijn :?

In je ontwerp altijd proberen om problemen te elimineren ( dus niet compenseren maar weg nemen )
Een van de problemen is de zichtbaarheid van alle ontvangers tegelijk.
Hier zijn verschillende mogelijkheden voorbij gekomen maar dat is eigenlijk het verdoezelen van het probleem.
Soms kom je hier niet onderuit in de tijd van de CRT tv met afstand bediening met het RC5 protocol boven de bedden in het ziekenhuis kon ik alleen maar de openingshoek van de ontvanger verkleinen door een zwart ringetje te laten drukken met een 2mm gaatje er in werkt prima de buurman had geen last meer :D

Het wegnemen van jou probleem daarin tegen ( niet gebonden aan standaard apparatuur ) is er voor zorgen dat de ontvangers continu belicht mogen worden van af welk punt dan ook zie opmerking @benleentje geef elke ontvanger een ID code maar ook in die situatie is het opletten met betrekking tot reflexie.

Door de ontvanger selectief te maken is het uitrichten een stuk simpeler geworden ( komt niet zo nauw ) en is de fout belichting weggenomen :7
Door de zender eerst een header of device code ( ID ) te laten genereren wordt alleen de ontvanger wakker waarbij de ID overeen komt en staat open voor het verwerken van de data.
Ik breng het maar in de groep :D

PS, het geen @henri62 aangeeft is heel belangrijk dat ik de rondjes bij de drukker heb laten maken 30 jaar geleden ( en ik schrijf zwart eerder diep rood ) is om die reden dus geen stukje zwart tape gebruiken..... altijd de eigenschappen van je componenten kennen :o

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 1 november 2020 08:47:51 schreef trix:
je bedoeld die zwarte waarschijnlijk :)

Je had toch grijze kunststof strips, of heb je die al vervangen?

PS dat ze zwart zijn zegt nog niet heel veel over het doorlaten van IR licht. Dus check even met een camera waar je licht op valt.

Misschien gaat er dan een lichtje branden. (LOL)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ha Arco,

Zo'n laser diode levert wel veel energie 5 mW dan blaas je de foto detector van zijn sokken :(
Mogelijk heeft @TS nu al te maken met oversturing ook al is de IR zender maar 120 µW de afstand is niets !
Het kan wel maar dempen en je kunt dan analoog werken is in deze trouwens veel gemakkelijker.

Toontje -- laser diode -- ontvanger -- toontje -- schakelaar de verbinding is realtime en geen of nauwelijks vertraging.
Zenders staan continu aan ontvangers worden d.m.v. een tijdslot afgetast deze tijd/frequentie discriminatie zorgt voor een perfecte combinatie :D

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

In bovenstaande berichten staan er weinig dingen die nog nog niet aan bod zijn gekomen in vorige topics ;)

Hij heeft een prima LA en daarmee kan hij veel uitklaren vooraleer hij het weer over een andere boeg gooit.

LDmicro user.
trix

Golden Member

Op 1 november 2020 09:43:55 schreef henri62:
[...] Je had toch grijze kunststof strips, of heb je die al vervangen?

zijn inderdaad al zwarte geworden, zie pagina 2.

Op 1 november 2020 09:43:55 schreef henri62:
PS dat ze zwart zijn zegt nog niet heel veel over het doorlaten van IR licht. Dus check even met een camera waar je licht op valt.

Misschien gaat er dan een lichtje branden. (LOL)

ga ik nog zeker doen,..maar stel, stel dat er licht word door gelaten, dan zou dit alleen maar een onterechte "0" kunnen veroorzaken en nooit een onterechte "1".

het enige mooie aan een TSOP is zijn ongevoeligheid voor omgevings licht.

eigenwijs = ook wijs
trix

Golden Member

ik zit naar een foto transistor te kijken die wellicht geschikt is om op zijn minst mee te testen de: L-7113P3C
https://www.reichelt.nl/nl/nl/index.html?ACTION=446&LA=3&nbc=1&q=l-711…
kan ik wellicht zien hoe groot de invloed van het omgevingslicht is, met en zonder koker.
hoe zou je die dan op een input pin van een atmega 2560 moeten aan sluiten ?
+5V--R?--Col.--emiter--gnd. input dan tussen de R en de collector.
hoe groot zou die R dan moeten zijn ?

eigenwijs = ook wijs
Arco

Special Member

Je kunt het zo uitrekenen. Met 1mA collectorstroom heb je een 4k7 nodig. Moeten wel liefst S/T ingangen zijn, anders wordt 't een zenuwachtige boel...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
trix

Golden Member

wat zij S/T ingangen ? en zitten die op een atmega 2560 ?

eigenwijs = ook wijs

Schmitt-trigger ingangen, kortom een ingang waar hysterese op zit.

[Bericht gewijzigd door henri62 op zondag 1 november 2020 14:38:10 (45%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
trix

Golden Member

ok, dat is dus wel in orde.

eigenwijs = ook wijs

Deze namiddag een test gedaan met zo'n goedkope laserdiode en ik moet zeggen..adembenemend goed.

Nergens strooivelden, kon voorwerpen detecteren die niet kleiner waren dan de diameter van de TSOP lens.
Maar het grote nadeel was als de straal niet op de lens zat werkte het niet, de uitlijning zal hier de bottleneck worden.

Die laserdioden nemen op 5V zo'n 28mA en er zit een weerstandje op de lasers van 91Ω ,met een extra weerstand van 100Ω neemt de laser nog 14mA wat door elke IO kan geleverd worden.

Op de foto heb ik er transistoren voorgezet omdat de PIC geen 28mA aankan maar het zou dus met een extra weerstand zonder veranderingen aan de hardware goed kunnen werken.

LDmicro user.
trix

Golden Member

die laser stuur je dan natuurlijk ook aan met een draag golf van 36 of 38 kHz, uitlijnen van meerdere is natuurlijk wel een opgave, je moet over 85 cm. wel op een rondje van 3 mm diameter richten.

eigenwijs = ook wijs