welke fototransistor ?

Ha Arco,

Zo'n laser diode levert wel veel energie 5 mW dan blaas je de foto detector van zijn sokken :(
Mogelijk heeft @TS nu al te maken met oversturing ook al is de IR zender maar 120 µW de afstand is niets !
Het kan wel maar dempen en je kunt dan analoog werken is in deze trouwens veel gemakkelijker.

Toontje -- laser diode -- ontvanger -- toontje -- schakelaar de verbinding is realtime en geen of nauwelijks vertraging.
Zenders staan continu aan ontvangers worden d.m.v. een tijdslot afgetast deze tijd/frequentie discriminatie zorgt voor een perfecte combinatie :D

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

In bovenstaande berichten staan er weinig dingen die nog nog niet aan bod zijn gekomen in vorige topics ;)

Hij heeft een prima LA en daarmee kan hij veel uitklaren vooraleer hij het weer over een andere boeg gooit.

LDmicro user.
trix

Golden Member

Op 1 november 2020 09:43:55 schreef henri62:
[...] Je had toch grijze kunststof strips, of heb je die al vervangen?

zijn inderdaad al zwarte geworden, zie pagina 2.

Op 1 november 2020 09:43:55 schreef henri62:
PS dat ze zwart zijn zegt nog niet heel veel over het doorlaten van IR licht. Dus check even met een camera waar je licht op valt.

Misschien gaat er dan een lichtje branden. (LOL)

ga ik nog zeker doen,..maar stel, stel dat er licht word door gelaten, dan zou dit alleen maar een onterechte "0" kunnen veroorzaken en nooit een onterechte "1".

het enige mooie aan een TSOP is zijn ongevoeligheid voor omgevings licht.

eigenwijs = ook wijs
trix

Golden Member

ik zit naar een foto transistor te kijken die wellicht geschikt is om op zijn minst mee te testen de: L-7113P3C
https://www.reichelt.nl/nl/nl/index.html?ACTION=446&LA=3&nbc=1&q=l-711…
kan ik wellicht zien hoe groot de invloed van het omgevingslicht is, met en zonder koker.
hoe zou je die dan op een input pin van een atmega 2560 moeten aan sluiten ?
+5V--R?--Col.--emiter--gnd. input dan tussen de R en de collector.
hoe groot zou die R dan moeten zijn ?

eigenwijs = ook wijs
Arco

Special Member

Je kunt het zo uitrekenen. Met 1mA collectorstroom heb je een 4k7 nodig. Moeten wel liefst S/T ingangen zijn, anders wordt 't een zenuwachtige boel...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
trix

Golden Member

wat zij S/T ingangen ? en zitten die op een atmega 2560 ?

eigenwijs = ook wijs

Schmitt-trigger ingangen, kortom een ingang waar hysterese op zit.

[Bericht gewijzigd door henri62 op zondag 1 november 2020 14:38:10 (45%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
trix

Golden Member

ok, dat is dus wel in orde.

eigenwijs = ook wijs

Deze namiddag een test gedaan met zo'n goedkope laserdiode en ik moet zeggen..adembenemend goed.

Nergens strooivelden, kon voorwerpen detecteren die niet kleiner waren dan de diameter van de TSOP lens.
Maar het grote nadeel was als de straal niet op de lens zat werkte het niet, de uitlijning zal hier de bottleneck worden.

Die laserdioden nemen op 5V zo'n 28mA en er zit een weerstandje op de lasers van 91Ω ,met een extra weerstand van 100Ω neemt de laser nog 14mA wat door elke IO kan geleverd worden.

Op de foto heb ik er transistoren voorgezet omdat de PIC geen 28mA aankan maar het zou dus met een extra weerstand zonder veranderingen aan de hardware goed kunnen werken.

LDmicro user.
trix

Golden Member

die laser stuur je dan natuurlijk ook aan met een draag golf van 36 of 38 kHz, uitlijnen van meerdere is natuurlijk wel een opgave, je moet over 85 cm. wel op een rondje van 3 mm diameter richten.

eigenwijs = ook wijs
Arco

Special Member

met een extra weerstand van 100Ω neemt de laser nog 14mA wat door elke IO kan geleverd worden.

Da's betrekkelijk. Max stroom voor de chip is 200mA, dus daar moet je onder blijven.
Ook is er per poort een toegelaten maximum stroom.

Als je exacte data wilt, ontkom je niet aan fatsoenlijk uitrichten...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 1 november 2020 16:19:53 schreef trix:
die laser stuur je dan natuurlijk ook aan met een draag golf van 36 of 38 kHz, uitlijnen van meerdere is natuurlijk wel een opgave, je moet over 85 cm. wel op een rondje van 3 mm diameter richten.

De draaggolf is bij mij 38kHz anders werkt de TSOP sowieso niet.
Het was maar een test omdat ik zelf met vragen zat, nu weet je het ook ;)

@Arco, ik schreef niet door alle IO tezelfdertijd en hier is dat zeker geen probleem.

edit: @Trix weet je al waarom de bruine, oranje en rode TSOP niet reageren? je denkt al aan iets anders... vandaar dat ik het vraag.

LDmicro user.
trix

Golden Member

ik wou dat ik het wist, ik snap der geen ene r*k van.

hoe kan die bruine en oranje TSOP "1" worden terwijl hij door de bruine en oranje TSAL word belicht, wat een "0" zou moeten geven.

eigenwijs = ook wijs

Je belicht te lang dan doet de TSOP het niet meer en dat verergerd nog omdat de naastliggende TSAL's ze ook nog belichten, je aan de datasheet houden daar staat hoeveel rust er telkens tussen moet zitten.

Lambiek

Special Member

Misschien heb je er iets aan, ik heb het toen zo opgelost.

Ik heb een terug koppeling tussen zender en ontvanger, werkt razend snel en loopt niet vast op deze manier.

zender:

pic basic code:



;----------------------
; PROGRAMMA IR ZENDER.
;----------------------

RUN:

    If VRIJGAVE = 1 Then
       For X = 14 To 1 Step - 1   
           HPWM 1,127,FREQUENTIE
           DelayUS 8 
           HPWM 1,0 ,FREQUENTIE
           DelayUS 8  
           
           If X = 1 Then 
              HPWM 1,0,FREQUENTIE
              X = 14      
              DelayUS 10 
              GoTo RUN
           EndIf     
       Next 
    EndIf
    
GoTo RUN

End

Ontvanger:

pic basic code:



;------------------------
; PROGRAMMA IR ONTVANGER.
;------------------------
   
TELLER = 0

RUN:

    VRIJGAVE = 1
 
    WAARDE = Counter PORTA.0,16
    
    Select WAARDE
    
    Case > 15
    LED = 0
    Case < 10
    LED = 1
    EndSelect
    
    If WAARDE = 0 Then
       TELLER = TELLER + 1
       If TELLER > 20 Then
          GoSub RESET_VRIJGAVE
       EndIf
    EndIf

    If WAARDE > 15 Then
       TELLER = 0
    EndIf
    
GoTo RUN
    
 
RESET_VRIJGAVE:


    VRIJGAVE = 0
    TELLER = 0
    DelayMS 1000
 
    Return
    
GoTo RUN

End
Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 1 november 2020 17:20:59 schreef trix:
ik wou dat ik het wist, ik snap der geen ene r*k van.

hoe kan die bruine en oranje TSOP "1" worden terwijl hij door de bruine en oranje TSAL word belicht, wat een "0" zou moeten geven.

Dat begrijp ik niet, je hebt(?) licht en de ontvanger ziet(?) niks, zo moeilijk kan dat toch niet zijn.
Ofwel is er wat defect ofwel zien ze elkaar niet.
e:/ TSAL van het bruine kanaal is toch juist aangesloten?

Nu eerst aan uw werkzaamheden denken ;)

Op 1 november 2020 21:08:38 schreef rwk:
Je belicht te lang dan doet de TSOP het niet meer en dat verergerd nog omdat de naastliggende TSAL's ze ook nog belichten, je aan de datasheet houden daar staat hoeveel rust er telkens tussen moet zitten.

Dat werd al eens gemeld, dat eerste is niet waar, je kan die gerust uren belichten zonder problemen, dat tweede is niet van tel omdat het 36kHz signaal niet gemoduleerd wordt.

@Lambiek, 300 stuks wordt een heel karwei ;)

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Op 2 november 2020 09:20:11 schreef MGP:
@Lambiek, 300 stuks wordt een heel karwei ;)

Je moet er wel iets voor over hebben natuurlijk. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 1 november 2020 21:08:38 schreef rwk:
Je belicht te lang dan doet de TSOP het niet meer en dat verergerd nog omdat de naastliggende TSAL's ze ook nog belichten, je aan de datasheet houden daar staat hoeveel rust er telkens tussen moet zitten.

Dat werd al eens gemeld, dat eerste is niet waar, je kan die gerust uren belichten zonder problemen, dat tweede is niet van tel omdat het 36kHz signaal niet gemoduleerd wordt.

@MGP Je hebt de datasheet ook niet gelezen (of begrepen).
pag.5 tabel onderaan

Op 2 november 2020 10:30:14 schreef rwk:
@MGP Je hebt de datasheet ook niet gelezen (of begrepen).
pag.5 tabel onderaan

Jawel, ik heb dat gelezen maar volgens mij heeft het te maken met de relatie tussen stoorsignalen en de AGC en de minimum lengte/tussenpauses van de data bursts.

Mijn scoopbeelden tonen aan dat het perfect mogelijk is om een 4mS burst te detecteren met een 20mS pauze, ook met een 100mS pauze werkt het nog prima maar daar kan ik geen goede foto's van nemen.

De proef met de laser was nog opmerkelijker, die detecteert de passage van een potlood, hoe traag of snel dat ook gebeurd en dit zonder fouten.
Hier wordt de TSOP als het ware continue belicht.
Was van plan om eens een motor met schijfje ervoor te zetten maar de koffie met taart gingen voor ;)

Ook even melden dat de golflengte van de laser zo'n 620nm is en de TSOP het gevoeligst is rond de 950nm en toch werkt het goed, waarschijnlijk door de sterkte van de stralenbundel.

Volgens mijn metingen moet de opstelling van de TS zeker werken, ik heb bij mijn opstellingen zowat mogelijke problemen gesimuleerd, zelfs een houten strips gemaakt met zender en ontvangers is, maar dat is verre van ideaal omdat ik geen CNC boormachine heb om alles in lijn te boren.

LDmicro user.

Ja het gaat om de pauzes, die moeten genoeg zijn om de integrator voor het omgevingslicht (in de tsop) weer naar het niveau van het omgevingslicht te laten gaan.

Daarnaast heb ik veel verschil gezien tussen een paar tsop's die voor een arduino bedoeld waren en een andere die ik uit een setup boxje had gehaald, die voor de arduino deden het met meer omgevingslicht niet meer.
Die arduino dingen zaten per twee in een blisterverpakking en er zat een blikje omheen met een (richt?)venstertje.
Ook met dat blikje eraf deden ze het in de zon niet.

elmowww

Golden Member

Aller, aller allerlaatste keer dat ik dit zeg en daarna kan TS het lekker uitzoeken:

De TSOP serie is gemaakt voor afstandsbediendingen, en in dit soort toepassingen gooit de AGC de hele detectie in de war.

De TSSP serie kan omgaan met een continue carrier; en is vele malen geschikter.

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling

Op 2 november 2020 12:01:16 schreef elmowww:
Aller, aller allerlaatste keer dat ik dit zeg en daarna kan TS het lekker uitzoeken:...

Kom.. kom, wees niet zo streng, wij herhalen toch ook alles en geven ook niet op, dat is de prijs van zoveel topics ;)

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Op 2 november 2020 12:01:16 schreef elmowww:
De TSOP serie is gemaakt voor afstandsbediendingen, en in dit soort toepassingen gooit de AGC de hele detectie in de war.

Valt reuze mee hoor. :)

Op 2 november 2020 12:13:48 schreef MGP:
Kom.. kom, wees niet zo streng, .......

Als wij maar weten dat het kan. :)

Heb nog even de LA eraan gehangen, daarop zie je het beter dan op de scoop.

Ik verzend iedere keer 14 pakketjes en dan een kleine pauze. Dit alles met 38KHz.

Zo ziet het pakketje eruit. 1 pakketje bestaat uit 16 pulsjes.

Dit is het signaal op de ontvanger, hier zie je de 14 pakketjes terug. Dat is het aantal keer dat het signaal laag is, het signaal wordt door de Tsop geïnverteerd.

En dit is het signaal op de uitgang als er iets snel tussen de lichtsluis door gehaald wordt. Met de vingers gespreid en snel door de lichtsluis gehaald.

Dus zeg niet dat het niet mogelijk is. :)

Doordat het signaal gecodeerd is, reageert de Tsop ook niet op ander IR licht van bijv. een afstandsbediening, of op zon licht of welk ander licht dan ook.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
benleentje

Golden Member

Doordat het signaal gecodeerd is,

Jouw signalen zijn gecodeerd ik heb het idee dat de signalen van TS ongecodeerd zijn.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
trix

Golden Member

Dank voor de reacties, ik reageer weer inhoudelijk als ik achter mijn laptop zit. Tnx.

eigenwijs = ook wijs