Het nixie/dekatron/neon etc. topic Part 3

Op 19 november 2020 18:30:38 schreef Sine:
Die Chinese klokjes zijn trouwens verbazend goed gebouwd, voor een 30 tot 40 euro heb je een basis waar je enkel zelf nog buisjes voor hoeft te scoren.

7,5 jaar geleden poste ik op een builders forum het idee dat ik een zo klein mogelijk universeel Nixie PCB wilde maken dat 6 buizen en 2 colons kan aansturen. Ik heb zelf de kennis niet dus hoopte dat iemand er brood in zag. Ik was bereid er in te investeren.
Er was slechts 1 persoon die interesse toonde en ermee aan de slag is gegaan maar er ook weer mee is gestopt.
"Traditionele" Nixieklok bouwers vinden kennelijk liever voor iedere klok het wiel opnieuw uit en komen steeds weer met een op maat gemaakt PCB op de proppen.
Ik heb dit nooit begrepen, zeker niet als het om commerciële doeleinden gaat.
En nu zijn we zoveel jaar verder en kun je op AliExpress voor €20 zo'n bordje kopen.
Gemiste kans.
Misschien dat iemand ze nog voor kan zijn door ook zo'n bordje voor VFD te maken. Want de Nixie buizen zijn nu echt bijna op en hierna gaan mensen VFD klokken maken.
De prijzen van VFD buizen zijn ook al omhoog gegaan...

McAwesome

Golden Member

Op 20 november 2020 16:12:54 schreef Nisei:
[...]
Mocht je ze kwijt willen dan hou ik me aanbevolen.

Ik had er maar 12 waarvan er 6 gebruikt zijn voor een prototype. De overige 6 die ik nog heb, daar zijn er een deel met problemen bij...
Ze zijn inderdaad min of meer vergelijkbaar met de Russische IV-22. De pinout is anders en ook de pennen passen niet echt op een IV-22 footprint. De YS27-3 heeft ook nog een extra segment wat ik niet gebruikt heb.
Elektrisch zijn de parameters vrij gelijkaardig met de IV-22, alleen is de filamentspanning met 1,2 V i.p.v. 1,1 V ietsje hoger. Qua afmetingen is de YS27-3 in de hoogte iets kleiner dan de IV-22.

Persoonlijk vind ik de DG12B een van de meest aparte VFD-buisjes, vooral door de vormgeving van de segmenten/cijfers. Helaas zou ik niet weten waar ze nog te vinden.

Ik heb dit nooit begrepen, zeker niet als het om commerciële doeleinden gaat.
En nu zijn we zoveel jaar verder en kun je op AliExpress voor €20 zo'n bordje kopen.
Gemiste kans.

Vroeg of laat kopiëren de Chinezen toch alles. Met hun lage prijzen maken ze het ook nog eens onleefbaar. 30 euro, dat is na aftrek van de BTW nog iets minder dan 24 euro. Daarvoor kan je niet veel meer maken als je ook zelf nog wat winst wil... en dan spreek ik nog niet over verzendkosten.
We zijn nu bezig met klokken met unieke features die geen enkele andere klok heeft. Helaas kan ik daar niet veel meer over kwijt. Het zal ook maar duren tot het door China opgepikt wordt...

Op 21 november 2020 01:44:42 schreef McAwesome:
[...]
We zijn nu bezig met klokken met unieke features die geen enkele andere klok heeft. Helaas kan ik daar niet veel meer over kwijt. Het zal ook maar duren tot het door China opgepikt wordt...

Ik waardeer zeker wat je doet. Ik ben zelf niet in staat om zoiets te maken en ik heb grote waardering voor mensen die in staat zijn om innovatief bezig te zijn op dit gebied. Maar ik weet niet of mensen zitten te wachten op unieke features als het om dit soort klokken gaat.
Ik weet wel dat hoe het er uit ziet belangrijk is.
Het is een klok, met buizen! Daarom kopen mensen een Nixie klok. Zo'n ding wat aangeeft hoe laat het is. Of dat nou via NTP gaat of dat het ding ook brood kan bakken boeit mensen denk ik niet.
Als het er maar goed uit ziet.
Ik denk dat je meer kan verkopen als je met een mooi case design komt dan dat je unieke features in een klok gaat implementeren.
Ik heb al zoveel klokken gezien waarbij de buizen veel te ver uit elkaar staan. Als typograaf word je daar bijna misselijk van. Dan is er verder geen technische specificatie die mij kan overhalen om die klok toch te kopen.
En nee, geen transparante cases of bare bones designs. De eerste iMac was even leuk: "oh je ziet de binnenkant". Maar Apple maakt ook geen transparante computers meer.
Ik weet het, we zitten hier met allemaal techneuten (zo zou ik mezelf trouwens niet willen noemen) en mensen zijn waarschijnlijk maar wat trots op die PCB die ze helemaal zef hebben ontworpen. Maar dat interesseert een koper toch niet?
Wil ik de printplaat van mijn nieuwe telefoon zien? Nou nee, ik heb liever een mooi uitziende zwart glazen achterkant.
Ik denk dat vanuit commercieel oogpunt gezien industrieel ontwerp belangrijker is dan wat er onder de motorkap zit.
Maar dat is mijn mening. Ik maak ook alleen maar de buitenkant maar ben wel geinteresseerd in de binnenkant :)

Op 21 november 2020 01:44:42 schreef McAwesome:
[...]
Persoonlijk vind ik de DG12B een van de meest aparte VFD-buisjes, vooral door de vormgeving van de segmenten/cijfers. Helaas zou ik niet weten waar ze nog te vinden.

DG12B is idd heel bijzonder.
Bijna een handgeschreven buis, om het zo maar te zeggen.
Ik ben ze helaas ook nog nooit tegengekomen ;(

Op 21 november 2020 02:36:48 schreef RAAF12:
Zijn er ook printjes te koop waar 6 ZM1000 op passen?

Gaat het maar om een enkel exemplaar?
Dan zou ik niet lang zoeken en de dremel pakken en zelf even boren.

RAAF12

Golden Member

Een enkel exemplaar, maar ik wil niet zelf met een klokprint aan de slag als die kale PCB ergens (China?) klant en klaar te koop is.

Op 21 november 2020 03:32:36 schreef RAAF12:
Een enkel exemplaar, maar ik wil niet zelf met een klokprint aan de slag als die kale PCB ergens (China?) klant en klaar te koop is.

Snap ik
Maar China richt zich alleen op de dingen die ze in grotere aantallen kunnen verkopen. Daar valt een ZM1000 printplaat niet echt onder :)
Mischien staat er iets op Etsy?

Ik heb een neon kerstverlichting gemaakt met diverse kleuren neon indicatorlampjes. Het zijn 11 lampjes in serie op een ccfl inverter. Je kan gemakkelijk de gloeilampjes in een standaard kerstverlichting uit hun sokkeltjes trekken, de neonpitjes passen er zonder modificatie in. Dit was een schimmig chinees ding van ebay, met draad waar ik beslist geen 230v op durfde te zetten... (Nu staat er meer op, maar begrensd op 1mA dus dat durf ik wel aan).
Opvallend is dat de groene lampjes heel snel lijken te slijten. Ze worden ook iets warmer - eem graad of 45 schat ik. Het lampje links is net vervangen. Uiterst rechts is ca. 200 uur gebruikt en écht zo donker. Er loopt minder dan 1mA door, moet kunnen lijkt me. Ik kan de stroom nog halveren (de ccfl inverter heeft 2 condensatortjes op de uitgang, origineel voor 2 buisjes) maar dan branden ze ook minder helder.
Ik heb veel meer oranje neonlampjes dan de andere kleuren, dus daar heb ik ook de meeste van gebruikt. Afwisselend rood, blauw, rood, groen enzovoorts. De blauwe zijn blauwer dan ze op de foto lijken, het is lastig om ze kleurecht op de foto te krijgen ondanks dat ze helemaal niet zo fel zijn.

In ieder geval is het een leuke afwisseling van de leds en gloeilampjes die je met kerst ziet :)

De Chinese neonhandelaar had normaal ook witte lampjes in z'n assortiment, maar helaas waren die uitverkocht toen ik een pakket van 250 stuks kocht. Volgens mij zijn ze nog steeds niet beschikbaar :'(
Als iemand die toevallig heeft, dan neem ik er graag een paar van je over :)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Sine

Moderator

En net als je denkt dat het niet goedkoper kan ... 15 euro inclusief behuizing dames en heren.
https://www.aliexpress.com/item/4000469162754.html

Ik heb hem nog niet opgebouwd, maar het ziet er voor de prijs erg netjes uit.
Er zitten verloopprintjes bij voor de nixies, dus het lijkt een universeel ontwerp wat ze met verschillende verloopjes kunnen gebruiken voor verschillende buizen.

Op 23 november 2020 22:58:44 schreef Sine:
Ik heb hem nog niet opgebouwd, maar het ziet er voor de prijs erg netjes uit.
Er zitten verloopprintjes bij voor de nixies, dus het lijkt een universeel ontwerp wat ze met verschillende verloopjes kunnen gebruiken voor verschillende buizen.

Da's wel heel goedkoop ja.
Ik heb deze eerder gezien en er zijn idd verloopprintjes voor meerdere buizen. Zit daar dan ook de anode weerstand op?

Op 23 november 2020 22:29:21 schreef Ledlover:
In ieder geval is het een leuke afwisseling van de leds en gloeilampjes die je met kerst ziet :)

Leuk idee!
Ik zal ook es wat meerdere kleuren neon aanschaffen. Bij welke handelaar heb je ze vandaan? Groen en blauw zijn meestal wel meer aan de prijs dan oranje.

Sine

Moderator

Groene slijten harder inderdaad, blijkbaar gaat het fosfor vrij snel naar de knoppen.

Als ze heet worden duw je er overigens te veel stroom door, daar zijn die fosfor neons heel gevoelig voor.

Da's wel heel goedkoop ja.
Ik heb deze eerder gezien en er zijn idd verloopprintjes voor meerdere buizen. Zit daar dan ook de anode weerstand op?

Nee, zo te zien niet. De kathode drivers zijn ULN2003's overigens.

[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 24 november 2020 09:59:49 (37%)

Op 24 november 2020 08:49:13 schreef Nisei:
[...]
Leuk idee!
Ik zal ook es wat meerdere kleuren neon aanschaffen. Bij welke handelaar heb je ze vandaan? Groen en blauw zijn meestal wel meer aan de prijs dan oranje.

Dat weet ik niet meer. Was een pakket van een chinese handelaar, Als je op dingen zoekt zoals neon bulb lamp indicator ne-2 met eventueel de kleur, kom je ze tegen. Er zijn wel meer aanbieders.

@Sine: heet worden ze niet, kan ze gewoon vasthouden. Heb nu de stroom gehalveerd, eens zien hoe lang de nieuwe groene het dan uithoudt, nu wordt ie amper 30 graden.

Edit:
Een oekraiense heeft ze ook in het geel, met fitting: https://www.ebay.com/itm/50pcs-Yellow-Neon-Light-Bulb-Indicator/202885…
Daar zou ik er wel 5 van willen voor de verzameling ofzo, als je er toch zou kopen.

Hier is een handelaar zoals die waar ik de mijne van kocht - dus een set van diverse kleuren. Maar ik heb ze dan ook nog in verschillende maten: https://www.ebay.com/itm/60pcs-Neon-Indicator-Light-Sign-Bulbs-4-10mm-…

[Bericht gewijzigd door Ledlover op dinsdag 24 november 2020 14:35:51 (28%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
McAwesome

Golden Member

Op 23 november 2020 22:58:44 schreef Sine:
En net als je denkt dat het niet goedkoper kan ... 15 euro inclusief behuizing dames en heren.
https://www.aliexpress.com/item/4000469162754.html

Voel ik me weer een stukje meer depressief :(

Voor die prijs kan ik de onderdelen nog niet kopen...

RAAF12

Golden Member

Op 23 november 2020 22:58:44 schreef Sine:
En net als je denkt dat het niet goedkoper kan ... 15 euro inclusief behuizing dames en heren.
https://www.aliexpress.com/item/4000469162754.html

Ik heb hem nog niet opgebouwd, maar het ziet er voor de prijs erg netjes uit.
Er zitten verloopprintjes bij voor de nixies, dus het lijkt een universeel ontwerp wat ze met verschillende verloopjes kunnen gebruiken voor verschillende buizen.

Waar staan die verloopjes? Ik kan ze niet vinden, maar ga de print bestellen!

Er liggen hier nog ongebruikte Philips ZM1000's, die hebben een normale 5.. Die Ruska's maken daar wat anders van.
Als er geen verloop te koop is voor die rechte pinning zal ik zelf wat moeten maken.

Turbokeu

Golden Member

Persoonlijk vind ik de DG12B een van de meest aparte VFD-buisjes, vooral door de vormgeving van de segmenten/cijfers. Helaas zou ik niet weten waar ze nog te vinden.

DG12B is idd heel bijzonder.
Bijna een handgeschreven buis, om het zo maar te zeggen.
Ik ben ze helaas ook nog nooit tegengekomen ;(

Vele jaren geleden ooit een overschotvoorraad aan Nixie/VFD buizen opgekocht van één of andere Russische Ebayverkoper (Evgeny?).
Was een doos met ca. 70 stuks met 1 tot 3 buizen van hetzelfde type (meer voor de verzameling dan voor praktisch gebruik) voor een paar 10-tal Euro. Wegens de slechte verpakking ook een paar kapotte buisjes.

Daar zaten/zitten ook een paar van die DG12B buisjes tussen.
En ook een aantal VFD buizen (zelfs tweekleurige blauw/rood) die ik tot nu toe nergens te koop gezien heb.

Als ik de doos na mijn recente verhuis terugvind zal ik een paar fotootjes van de meest zeldzame/excentrieke buizen maken.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Sine

Moderator

Die DG12B's heb ik ook een stripje van liggen, ze zijn vooral leuk omdat ze anders zijn, maar heel pratisch zijn ze stiekem toch niet.
De grootste misser is de afwijkende nul.

Hoe (on)handig leest dit? En ze zijn HEEL klein. Leuk voor de novelty factor, niet erg geschikt voor een klokje imho.

Op 24 november 2020 15:58:56 schreef RAAF12:
Waar staan die verloopjes? Ik kan ze niet vinden, maar ga de print bestellen!

Verloopprintjes voor die buizen zijn er sowieso niet voor die print.
Ik kwam ze alleen tegen voor IN-4, IN-12 en dergelijke.
Als je een universeel bordje wil kan ik je echt deze aanraden. Daarbij kun je tenminste het voltage regelen en het ding heeft nog best wat opties (instellen anti cathode poisoning routine, animatie bij veranderen getal enz).
Echt een geweldig bordje van maar 12 x 3.2cm. Dat is kleiner dan die IN-12 print (13,4 x 4,8cm) die maar 4 buizen ondersteunt.

https://i.ebayimg.com/images/g/uq8AAOSw955fTzwK/s-l1600.jpg

Op 24 november 2020 11:20:05 schreef Ledlover:
Een oekraiense heeft ze ook in het geel, met fitting: https://www.ebay.com/itm/50pcs-Yellow-Neon-Light-Bulb-Indicator/202885…
Daar zou ik er wel 5 van willen voor de verzameling ofzo, als je er toch zou kopen.

Zijn idd leuke neon lampjes. Maar ik gun een Oekraiener nou ook weer niet zo veel winst.
Die dingen zijn daar 15 cent per stuk ofzo. Ik word een beetje moe van die woeker prijzen van ze.
https://www.anion.ru/katalog/elektrovakuumnye-pribory/indikatory?page=…

Sine

Moderator

50 stuks, dat is niet eens heel gek voor die prijs.

Ik heb er een paar, maar blauw/groen geven amper licht.

Op AliExpress
200 groene neon lampjes (4x10, 5x13 of 6x13) voor $15.31
200 blauwe neon lampjes (4x10, 5x13 of 6x13) voor $19.77

De naam van die verkoper (e-visiontek) komt me bekend voor, grote kans dat ik daar mijn assortiment vandaan had. Ook al die maten.

@ Sine: groen (als ze nog fris zijn teminste) en blauw geven hier bijna evenveel licht als de oranje. Een blauwe heb ik dik een jaar als nachtlampje gebruikt op het toilet, zonder problemen. Geeft net genoeg licht om te orienteren, maar niet zoveel dat m'n nachtzicht er door wordt aangetast.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Sine

Moderator

@Nisei,
Dat zijn wel heel andere lampjes

@Ledlover,
Ik zal ze nog eens testen, maar ik meen dat amper licht gaven, en veel meer dan een mA of 2 verwacht ik daar niet.

Op 24 november 2020 23:13:33 schreef Sine:
@Nisei,
Dat zijn wel heel andere lampjes

Absoluut
Maar ik vind die anderen het geld niet echt waard als je de prijs vergelijkt.