Die weerstand kan niet weg, je moet de stroom door de MOC beneden de 1A houden, de weerstand moet minimum (18*1.41)/1A = 25Ω zijn.
Bij 100 ohm ontsteekt de triac ook goed en gezien deze maar enkele sinussen moet werken kan die niet opwarmen.
Hmmm... De TIC206D heeft een VGT van 0.7V (max 2V) in alle quadranten en een on-state voltage VT van maximaal 2.2V (nominaal 1.4V).
De MOC heeft een on-state voltage van 1.8V nominaal, wat een spanning oplevert van maximaal 1.8V over de MOC. Om de stroom onder de 1A te houden heb je dan dus (worst case!) een serieweerstand nodig van minimaal 1.8Ω.
Maar als je er gelukkiger van wordt neem ik wel een 10Ω weerstandje op... Kan nog nuttig zijn bij het routen.
De weerstand van de gate naar de GND zou ik 330 ohm houden zoals de datasheet voorschrijft bij inductieve lasten.
In de datasheet (ik kijk in die van Motorola, versie D uit 1995) staat op pagina 4 inderdaad een regeltje "* For highly inductive loads (power factor < 0.5), change this value to 360 ohms." zonder dat duidelijk is over welke weerstand ze het hebben. Ik vermoed dat ze het over de snubber weerstand van 39 Ohm hebben, omdat een verhoging van 330 naar 360 weinig zin zou hebben.
Verder staan er geen referenties in naar inductieve lasten en hun impact op de waarde van 330 Ohm...
Snubber 100Ω/10nF...dat zijn ze zowat allemaal.
... al kom ik in het veld ook veel grotere condensatorwaarden tegen en weerstanden van 2k2 tot 4.7Ω ...
[...]
Daar had ik ook al aan gedacht maar omdat de LM555 ook sinkt staat de 680 ohm weerstand daar parallel aan, enkel bij de onderste wordt dat verhinderd door die dioden.
Wat inderdaad een mogelijkheid is. Herms heeft dacht ik nog niet verteld welke triacs aan het probleem lijden, die met de dioden of de andere...