Elektronische sluiter camera 555 timer

Sens

Golden Member

Kris!
Volgens mij heb je helemaal gelijk! Het is precies zoals je beschrijft.

Ik heb dus nog wel een werkende Mistery chip, maar hoe bouw je zo'n schakeling na??
Op de oude schakeling zit inderdaad een C, 1 instelweerstandje, 2 weerstandjes en een Elco van 2,2 uF die "vol" kan lopen.

Misteryyyy...

[Bericht gewijzigd door Sens op woensdag 20 januari 2021 07:14:20 (26%)

Op 20 januari 2021 07:09:24 schreef Sens:
Kris!
Volgens mij heb je helemaal gelijk! Het is precies zoals je beschrijft..

Knappe koppen zijn jullie, terwijl ik nog niet begrijp hoe je een precisietimer kunt laten lopen als je de massa(-) van de schakeling onderbreekt.

LDmicro user.

Schakeling gebouwd met die mysterieuze PST 090 chip die me niets zegt...

Misschien dat RobinF die hier ook op het forum zit deze kan ontleden, gezien de leeftijd zal het geen complex schakeling zijn.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Sens

Golden Member

Dag MGP,

Misschien niet helemaal duidelijk geweest.

Alleen pen 7 wordt in het begint aan de massa gelegd en dan bij het ontspannen losgehaald van de massa.
De rest van de schakeling blijft zoals getekend steeds aan de massa.

Op 20 januari 2021 10:09:30 schreef MGP:
[...]Knappe koppen zijn jullie, terwijl ik nog niet begrijp hoe je een precisietimer kunt laten lopen als je de massa(-)

het punt is dat het helemaal niet zo precies hoeft te zijn. +/-10% afwijking op de tijd ga je gewoon niet merken.

een klassieke monostabiele multi is meer dan nauwkeurig genoeg.

@ TS zitten er in de originele schakeling ook enkele transistoren?

Op 20 januari 2021 12:03:31 schreef kris van damme:
het punt is dat het helemaal niet zo precies hoeft te zijn. +/-10% afwijking op de tijd ga je gewoon niet merken.

Dat is juist het punt niet ;) de tijden zijn binnen de 1% juist maar de schakeling valt zonder spanning.

LDmicro user.

Op 20 januari 2021 12:41:31 schreef MGP:
[...]
maar de schakeling valt zonder spanning.

O zo bedoel je. volgens mij gaat dat heel eenvoudig. de schakeling staat altijd onder spanning. de tijdelijke aarde via de sluiternknop wordt gebruikt om de monoflop om te zetten naar de onstabiele toestand, waardoor ook de electromagneet van gordijn 2 bekrachtigd wordt en dan dan bij lossen van die aarde gaat de condensator ontladen via de ingestelde weerstand. als de monoflop dan weer in de stabiele toestand klapt, schiet gordijn 2 in actie. Als je de sluiterknop lost trigger je het circuit nog eens, maar maakt niet uit, de gordijnen staan niet klaar voor actie.

Ik heb deze namiddag wat geëxperimenteerd met een pic en het is tegengevallen.
De weerstandswaarden van de sluitertijdselector spelen een veel te grote rol waar ik niks mee kan.
Het zal dus met andere componenten moeten gebeuren, terug naar de LM555??

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Waar worden die sluitertijden mee ingesteld?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

een weerstand. (waarde in functie van de sluitertijd)

Op 20 januari 2021 18:57:10 schreef MGP:
terug naar de LM555??

mag het ook een NE555 zijn ? :-)

[Bericht gewijzigd door kris van damme op woensdag 20 januari 2021 19:19:54 (59%)

Op 20 januari 2021 19:14:19 schreef Lambiek:
Waar worden die sluitertijden mee ingesteld?

Met een draaischakelaar(R op de foto) boven op het toestel en waarmee weerstanden geschakeld worden van 200Ω tot 1MΩ58, zie de lijst hierboven.

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Kun je niet iets met een spanningsdeler en dan via 10 bit analoog.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Sens

Golden Member

Hierbij de oude schakeling om de spoel aan te sturen die het tweede gordijn vasthoudt en na een bepaalde tijd weer loslaat.

Het is eigenlijk een betrekkelijk simpel circuitje...
Maar ja, als je niet weet wat er dat zwarte doosje zit...

Sens

Golden Member

Op 20 januari 2021 12:03:31 schreef kris van damme:
[...]

@ TS zitten er in de originele schakeling ook enkele transistoren?

Nee, geen losse transistoren zo te zien.
Wat er in het zwarte blokje zit weet ik echter niet.

Sens

Golden Member

Bij de opvolger van deze camera (de EC -TL) wordt ook de hoeveelheid licht in de camera gemeten. Dat gebeurt bij de EC met een externe lichtmeter.

Bij de EC-TL zie ik een andere chip in de camera zitten; het gaat hier om een CA3160E .

Helpt dat? Is dat een alternatief voor de NE555?

Lambiek

Special Member

Ik heb even zitten rekenen, als je een spanningsdeler met 10K maakt moet het toch gaan. De waarde lees je in op 10 bit analoog dan krijg je een waarde tussen de 4.9V en 35mV.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 20 januari 2021 20:54:41 schreef Lambiek:
Ik heb even zitten rekenen, als je een spanningsdeler met 10K maakt moet het toch gaan. De waarde lees je in op 10 bit analoog dan krijg je een waarde tussen de 4.9V en 35mV.

Dat heb ik hierboven ook al uitgerekend maar als je een vervangprintje maakt wil je dat er zo weinig mogelijk moet veranderen aan de bediening.

@Sens, ik zie op geen enkel schema een massadraad, enkel een massadraad die via dat contact onderbroken wordt, is dat echt zo?
En als dat zo is kun je een vaste massadraad bijleggen?

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Op 20 januari 2021 21:29:10 schreef MGP:
[...]
Dat heb ik hierboven ook al uitgerekend maar als je een vervangprintje maakt wil je dat er zo weinig mogelijk moet veranderen aan de bediening.

Je hebt maar 1 10K weerstand nodig. De rest zit in de camera.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Sens

Golden Member

Zie blauwe pijlen voor de aardpunten in het circuit.

Dit is de situatie tijdens de afloop van de timer.
Vlak daarvoor lag ook pen 7 aan de aarde.

OK?

Bronica 4-2.pdf

[Bericht gewijzigd door Sens op woensdag 20 januari 2021 21:40:36 (62%)

Op 20 januari 2021 21:36:12 schreef Lambiek:
[...]
Je hebt maar 1 10K weerstand nodig. De rest zit in de camera.

Dat geeft geen verbetering tov de resolutie of je nu een 10K of 20K gebruikt ofwel weet ik niet wat je bedoelt.

Op 20 januari 2021 21:36:31 schreef Sens:
Zie blauwe pijlen voor de aardpunten in het circuit.

Dit is de situatie tijdens de afloop van de timer.
Vlak daarvoor lag ook pen 7 aan de aarde.

OK?[bijlage]

Je tekent voor iemand anders zeer onduidelijke schema's, jij weet wel hoe dat allemaal in elkaar zit maar wij zien dat niet.
Zie in onderstaan aangepast schema wat ik bedoel, ik heb daar dat contact bijgetekend.

edit: morgen ga ik nog iets anders proberen met die 12f683

LDmicro user.
Sens

Golden Member

Ok , klopt wel. Sorry.

Ik gebruikte een simulatieprogramma (LTSpice) en daar werd dit symbool (GND, ground) voor aarde gebruikt.
Maar eerlijk gezegd kende ik het ook niet.

Sens

Golden Member

Op 20 januari 2021 21:47:16 schreef MGP:
[...]

Zie in onderstaan aangepast schema wat ik bedoel, ik heb daar dat contact bijgetekend.

edit: morgen ga ik nog iets anders proberen met die 12f683

Schema 1 situatie bij het op spanning brengen van het circuit met R3 aan de aarde.

Schema 2 de situatie bij het verder indrukken van de ontspanknop: R3 los van de aarde.

Update:

Gisteren toen ik ging slapen viel er mij iets binnen waarom de RC tijd meting met een pic niet werkte... de pullup weerstanden stonden nog aan |:(
Dat is mijn standaard instelling die je na een tijdje vergeet te verzetten.

Deze voormiddag nog eens rap de schakeling getest met de pullup weerstanden af en eureka het werkt prima.

Als test zit er een oscillator in die aan een freq.counter hangt die de tijd meet tot de pic-ingang 1 wordt.
En dat is heel stabiel.

Had ik nu maar een weerstandsbank ;) ... dat zal weekendwerk worden.. eerst de andere hobby's en de eega wat aandacht geven :p

Btw. onderstaande tekening is maar een principe schets, componentenwaarden zijn niet juist.

LDmicro user.
Sens

Golden Member

Zeer bedankt dat je je zo voor mijn probleem inzet!

Ik ben trouwens zelf wel techneut, maar minder op E-vlak.

Ik was al best trots op mijzelf dat ik NE555 schakeling snapte...

Jouw aanpak is nieuw voor me; maar weer een nieuwe uitdaging!
Moet je dan die chip apart programmeren? Bijvoorbeeld met een PIC kit?

Hoe sluit je zo'n schakeling dan op de camera aan?

Lambiek

Special Member

Op 21 januari 2021 14:12:25 schreef Sens:
Jouw aanpak is nieuw voor me; maar weer een nieuwe uitdaging!

Uitdagingen zijn er om aan te gaan. :)

Moet je dan die chip apart programmeren? Bijvoorbeeld met een PIC kit?

Ja met een pickit-2 of 3.

Hoe sluit je zo'n schakeling dan op de camera aan?

Eerst even afwachten wat MGP er van maakt. Maar de spoel moet aangestuurd worden met of een transistor of een mosfet, het kan beide. En het ligt er dus aan welke pinnen MGP als in en uitgang gaat gebruiken. Daar ben je met een controller namelijk vrij in. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.