Het grote fake-onderdelen topic

Volgensmij maakt men in China gewoon wat er gevraagd wordt. Het verschil is dat zij de verantwoordelijkheid leggen bij de kopende partij waar wij normaal de verkopende partij verantwoordelijk houden.

Wil jij een batterij waar 100000mAh op staat? Prima, printen wij dat erop. Wil jij automaten voor show/demonstratie doeleinden? Prima, maken wij. Tja, daarna gaat iemand ze als echt verkopen en haalt er geld tussenuit. Wetende dat ze het toch niet terug hoeven te betalen.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
maartenbakker

Golden Member

Dat komt zeker voor, maar hou er rekening mee dat die kopende partij ook gewoon in China kan zitten. En dat er soms gewoon gestempeld wordt om iets beter te kunnen verkopen zonder dat de koper erom vraagt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Anoniem

MB, geef eens toe dat China helemaal niet achterloopt, integendeel.
Maar zolang er een markt is voor minderwaardig materiaal of zelfs namaak, als het maar goedkoop is, zullen ze de fabrikatie en uitvoer niet verbieden. Het brengt immers extra buitenlands geld in het nationale laadje.
Wat niet betekent dat ze geen degelijke zaken kunnen realiseren.
En dat zelfs een groot deel van de uitvoer prima materiaal betreft.

Het is natuurlijk geen toeval dat het een bepaald publiek is , hier talrijk aanwezig, die zich op wonderbaarlijke wijze van al die namaak en minderwaardig spul zeer goed bewust zijn, soms door scha en schande :-)

maartenbakker

Golden Member

Waar beweer ik dat China achterloopt? En voor zover ik dat beweer, denk je niet dat dat gewoon waar is? Een aanzienlijk deel van de productie zit in een bepaald ontwikkelingsstadium waar andere landen en regio's ook doorheen gegaan zijn, alleen doen zij dat op een zeer specifieke manier doordat ze een vrij unieke manier van een land besturen hebben. Dat betekent niet dat er niet tegelijk ook productie kan plaatsvinden die aan hogere eisen voldoet.

Wat ik als belangrijkste punt beweer is echter dat de markt voor rotzooi niet alleen gemaakt wordt door de afnemers. Bedrijven en consumenten lichten elkaar op precies dezelfde manier op als westerse klanten die iets goedkoops willen. Hoe zou je dat dan verklaren>?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 2 februari 2021 23:27:05 (90%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Robin F.

Golden Member

Om weer terug te gaan naar de fakes: niet alleen dure en bijzondere chips worden nagemaakt, ook goedkope achterhaalde meuk als de UA741:

Deze koop je voor 5 cent per stuk op Aliexpress. Het package ziet er slecht uit, met plastic vol bramen, en zelfs een stukje leadframe dat uitsteekt onder de inkeping. Ze doen het wel min of meer, alleen lijken de offset adjust-pinnen niet aangesloten. En dat klopt:

Er zit iets van een LM358 in waarvan ze maar één kanaal hebben afgemonteerd. Deze dingen zijn dus niet omgestempeld, maar echt apart geproduceerd. Blijkbaar verkopen ze dus behoorlijke aantallen, want anders kun je hier toch geen winst mee maken...

Ook benieuwd wat er in al die chips zit? Kijk op Tiny Transistors!
Sine

Moderator

Ik weet dat men in bepaalde audio richtingen nog wel eens een 741 gebruikt.
En het is DE standaard opamp waar alle projecten tot in de late 90's gebruik van maakten, dus wellicht dat hobbyisten dit stuk obsoleteum blijven bestellen.

Het was al duidelijk dat het lang niet altijd de moeilijke en dure onderdelen zijn ... (tot groot ongeloof van een bepaald CO lid ;) )
Men maakt alles na waar maar het kleinste beetje geld te halen valt.

En het is inderdaad niet allemaal meuk, voor de laatste CO voeding hebben we ICL7107's en lineaire optocouplers uit China laten komen.

Die ICL's zijn uiteraard cloontjes, maar die maken ze al jaren succesvol na.
De opto's hebben we bij een paar leveranciers besteld en uitgebreid getest, daar hebben we geen enkele tussen kunnen ontdekken die buiten de specs lag.

Het probleem is dat je echt alles moet testen, en als je dan denkt een betrouwbare leverancier te hebben gevonden dan weet je nog niet of je bij een volgende order exact de zelfde onderdelen krijgt.

Daarnaast heb ik ook wat power audio torren besteld, en die waren heel erg duidelijk wel genept, bij een fractie van het vermogen wat ze mochten verstoken (en ruim binnen de SOA) piepten die door.

Het probleem is dat je echt alles moet testen

Root testhouse heette dat vroeger dacht ik.

Lambiek

Special Member

Op 4 februari 2021 23:52:47 schreef Sine:
Het was al duidelijk dat het lang niet altijd de moeilijke en dure onderdelen zijn ... (tot groot ongeloof van een bepaald CO lid ;) )
Men maakt alles na waar maar het kleinste beetje geld te halen valt.

Ik vraag me nog steeds af waarom dat niet aangepakt wordt. Er zit niet alleen rotzooi tussen maar ook levensgevaarlijk spul. Denk aan de voedingen die spontaan in brand vliegen en spoorafstanden die niet kloppen, veel te krap dus.

Maar ja, alles draait om geld hé.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 4 februari 2021 22:57:38 schreef Robin F.:
Deze dingen zijn dus niet omgestempeld, maar echt apart geproduceerd. Blijkbaar verkopen ze dus behoorlijke aantallen, want anders kun je hier toch geen winst mee maken...

Het is verrassend hoe kleine series voor die gasten rendabel zijn.

Voor mij hebben ze legitiem 100 stuks RGB led met "andere pinout" zitten maken. Dat kostte $50 of $70. De leds zijn dan wel 10x duurder, en dat is voor 90% "opstartkosten", maar als jij denkt dat de opstartkosten 10000 zijn om een "chip-in-package" lijn op te starten dan zou het breakeven punt dus wel eens 10x of 100x eerder kunnen vallen omdat die opstartkosten daar zo laag zijn.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
bprosman

Golden Member

Op 5 februari 2021 05:49:18 schreef KGE:
[...]

Rood met een d ;)

https://www.roodmicrotec.com/en/about-roodmicrotec/history

Kan me de dure geteste memory chips nog wel herinneren die ook letterlijk een "Rode verfstip" kregen als ze daar getest waren.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
maartenbakker

Golden Member

Op 3 februari 2021 09:53:59 schreef Sine:
En daarmee gaan we HEEEL erg offtopic ...

Sorry, het gaat bij mij altijd kriebelen als de afnemers de schuld in de schoenen geschoven krijgen, dus probeer ik meer knelpunten uit te lichten. Die zijn vaak het duidelijkst als je de achtergronden er een beetje bij hebt.

Die powertorren die jij noemt die duidelijk genept waren, ken ik ook. Zoals de bekende lijnafbuigtorren met als merkje SH erop, maar dan de audiovariant.

Ik vraag me wel af hoe het zit met powertorren die door de halfgeleiderfabrikant zelf als legitieme second source worden aangeboden. Ik denk aan merken als ISC en CDIL. Vooral bij ISC hoor ik van anderen meestal slechte verhalen, dus heb ik ze vermeden en zelf nooit zo aan de tand gevoeld.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Shiptronic

Overleden

Vaudje

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zaterdag 20 maart 2021 17:35:49 (93%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
fred101

Golden Member

Twee Viper 50A regelaars. Via bekende Nederlandse distribiteur.
Hoe weet ik zeker dat er iets niet klopt (Naast dat ze gelijk ontploffen) ? Onder de microscope zag de opdruk er heel vreemd uit. Bij de ene leek het wel hand-gegraveerd, bij beide de ST logos half zichtbaar. Maar de grote give-away waren de 5 pootjes. Van opzij onder de microscoop goed te zien dat deze op de restanten van de originele waren gelast. De pootjes waren ook een paar mm kortere dan bij de originele uitgesoldeerde viper.

Dit zijn dus gebruikte ICs die van nieuwe pootjes zijn voorzien en opnieuw van opdruk zijn voorzien. Ze zien er allemaal iets anders uit. Geen idee of het hergebruikte, goede of defecte Vipers zijn, of iets totaal anders wat nu gelabeled is als viper.

Ook nog twijfel over IGBTs die ook gelijk ontploffen terwijl de rest van het ding goed is. Deze waren ook niet meer in productie maar bij deze leverancier op voorraad, dan denk ik NOS maar dat lijkt een verkeerde aanmame. Het wordt tijd dat ik met fuming salpeterzuur ga spelen om obsolete NOS onderdelen te "decappen" en dan naar type nummers op de die ga zoeken of de die vergelijk met die van het defecte origineel. (tenzij het ding een tor/fet/igbt is en op de curvetracer getest kan worden comform de datasheet)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Jinny

Golden Member

Lekker is dat, hoe reageert de leverancier?

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
RAAF12

Golden Member

We zijn ook benieuwd wat jij ziet, vriend Fred. Misschien is het mogelijk hier iets neer te pleuren.

Henry S.

Moderator

Op 25 mei 2022 10:57:11 schreef fred101:
Twee Viper 50A regelaars. Via bekende Nederlandse distribiteur.
Hoe weet ik zeker dat er iets niet klopt (Naast dat ze gelijk ontploffen) ? Onder de microscope zag de opdruk er heel vreemd uit. Bij de ene leek het wel hand-gegraveerd, bij beide de ST logos half zichtbaar. Maar de grote give-away waren de 5 pootjes. Van opzij onder de microscoop goed te zien dat deze op de restanten van de originele waren gelast. De pootjes waren ook een paar mm kortere dan bij de originele uitgesoldeerde viper.

Graag foto's Fred, ik kom veel fake tegen, maar deze grap ken ik nog niet.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ik heb er vaker van gehoord. Graag de naam van de leverancier?

Ik heb er weinig problemen mee dat als iemand rommel verkoopt, dat dit bekend wordt. Alleen als de leverancier aangeeft dat het foute boel kan zijn en dat je moet testen is het wat anders.

En foto's helpen ons ook.

Ik koop en verkoop ook componenten. Als ik het niet vertrouw vertel ik de klant eerlijk waar het vandaan komt, wat er mis kan zijn en zoeken we samen naar een antwoord. Je mag zoiets nooit zomaar verkopen. Volgens mij is dit ook nog eens strafbaar, een economisch delict.

Het kan zijn dat iemand het echt een keer gemist heeft. Maar ik geloof daar weinig van, iedereen die verkoopt heeft al troep uit China voorbij zien komen en weet wel beter. Het is gewoon goedkoop inkopen, meer winst maken, en dan hopen dat het niet uitvalt. Ik zie dit zelfs grote bedrijven doen.

fred101

Golden Member

Zal ik morgen proberen te maken. Moet door de microscoop anders zie je het niet. De leverancier heeft contact opgenomen, ze zijn heel welwillend om het correct op te lossen. De Vipers zijn bestudeerd en direct uit het magazijn verwijderd voor vernietiging.

Hij stuurt op mijn verzoek een aantal IGBTs op om op de curvetracer te martelen.

Ik heb de defecte en originele IGBTs, allemaal IR, vergeleken. De originele hebben een redelijk gladde bovenkant. Het stuk met tekst ligt in een verzonken deel. Er zitten ook 3 ronde kuiltjes met in de middelste een letter en nummer. De andere hebben een patroon wat er uit ziet alsof de bovenkant ergens mee is bewerkt om de oude tekst te verwijderen. Er is ook geen dieper liggend stuk meer voor de tekst en er staat niets in de drie, nu nauwelijks diepte hebbende, kuiltjes. Er zijn twee verschillende teksten en patronen. De ene linear, de ander een heel fijn, ik denk, gelaserd patroon. Lettertypes zijn ook niet uniform. Ze komen idd uit China en dus geen NOS wat ik dacht. Maar van een leverancier waar hij nog geen problemen mee heeft gehad. (ze worden niet meer geproduceerd dus de IR opdruk is dan natuurlijk al een veeg teken dat het namaak is)

De pootjes zijn harder en wat geler dan de oranje-rode van het origineel. De koper-platen waar de die opzit die doorloopt in de middenpoot zijn allemaal gelijk en oranje-rood koper. De pootjes bij de verdachte IGBTs zelf beginnen rood, blijven dat in de paar mm, daarna worden ze geliger, meetje messing kleur.

Ik zie wel onregelmatigheden, ze zijn om te beginnen dikker aan het begin net onder de behuizing en dunner over de rest. Dat is nu niet zichtbaar meer want ik heb er flink wat tin(?) af moeten vijlen om bij het koper te komen. De originele zijn uniform qua dikte en was ook weinig werk om ze blank te maken. Bij de verdachte was dat veel werk. Bij een zitten er op en onder de midden-poot twee deukjes. Mogelijk van puntlassen ? Bij 2 zie ik iets wat een materiaal overgang lijkt, een geultje opgevuld met tin. Alle verdachten hebben op de overgang plaats een onregelmatig oppervlak.(zie je goed aan de tin die als plamuur werkt). Terwijl de originelen gewoon uniform gladde pootjes hebben over de hele lengte. Als ze pootjes hebben overgezet dan hebben ze dat verrekte netjes gedaan. Het enige wat je ziet is dat het net onder de behuizing over een paar mm wat dunner wordt tot waar het pootje smaller is. Ook zijn de pootjes niet zo strak en symetrisch.

De dies zijn allemaal grofweg even groot maar de ontplof schade is zo groot dat er verder weinig over te zeggen valt. Het is een 6,5x6,5mm plaatje met kraters. (Een is er 6x6mm) Ik ga nog precies meten, was te lui om mijn schuifmaat te gaan halen.

Fototje van het gezinnetje. Op de foto lijken ze allemaal gelijk, van dichtbij zijn die verschillen in structuur met het blote oog al zichtbaar. De meest rechtse is origineel. Welke de tweede is weet ik zo even niet meer, ik heb ze achterop gemarkeerd. Je ziet daar dat het pootje bovenaan uniform van kleur is. Die ernaast zijn nog niet gedaan. Het enige wat ik al gedaan had was het pootje van de rechter kaal maken.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Het feit dat er verschillen ZIJN hoeft niet te betekenen dat de ene fake en de andere echt is. Ik heb "lastig te krijgen, volgens mouser
komen ze in augustus 2023 weer" chipjes in china gekocht. Een aantal verschillende varianten gezien mbt hoe de bedrukking of pin1 markering er uit ziet. Maar ze werken allemaal (als ik ze netjes op de print monteer en niet verkeerdom of scheef).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Een van de problemen is dat handelaren in Nederland denken dat ze bij Aliexpress echte componenten kunnen kopen. Vergeet dat maar. Hier zijn een paar voorbeelden van uitgesoldeerde of fake G4PC50U bij Aliexpress. Allemaal nieuw en origineel. En allemaal, zonder uitzondering, fake of gebruikte troep. De klodders tin hangen er soms nog aan:

https://nl.aliexpress.com/item/1005002636874366.html?spm=a2g0o.search0…

https://nl.aliexpress.com/item/1005002337911623.html?spm=a2g0o.search0…

https://nl.aliexpress.com/item/1005001875845374.html?spm=a2g0o.search0…

https://nl.aliexpress.com/item/32980231022.html?spm=a2g0o.search0304.0…

https://nl.aliexpress.com/item/1005003325306878.html?spm=a2g0o.search0…

https://nl.aliexpress.com/item/32820420850.html?spm=a2g0o.search0304.0…

Zo heb ik nog 10 pagina's meer gevonden. Die zal ik jullie besparen.

Hou nou gewoon eens op met het ondersteunen van criminelen door hun troep te kopen. Geloof niet een handelaar die daar inkoopt.

fred101

Golden Member

Ik koop nooit op Ali of dat soort sites. Ik koop alleen bij een paar grote onderdelen distribiteurs met Nederlandse vestigingen. De prijs interesseert me niet. Ik repareer geen consumenten shit. Ik dacht foutief dat het NOS zou zijn bij zo'n dealer. Weet ik nu voor de toekomst. Als het echt niet anders kan, eerst uitgebreid testen.

Overigens ging het bijna verkeerd toen de dealer vroeg waar ik de onderdelen voor nodig had. Toen hij doorkreeg dat dit geen TVs waren zei hij dat ze onderdelen voor consumenten electronica verkochten. Toen ik zei dat dat geen bal uitmaakt als er een IR G4PC50U in mijn 8k kostende voeding zit dan moet er gewoon weer een IR G4PC50U in en IR maakt geen G4PC50U in lowbudget versie speciaal voor low budget wasmachines...daar was hij wel mee eens. Overigens behandelen ze het tot nu toe keurig, ik mag zelfs een schade claim indienen.

Daarnaast, ik denk dat die G4PC50U niet helemaal kosher is gebaseerd op de oppervlakte behandeling van de package, de pootjes (Kleur en hardheid en dikte verloop pootjes en de echt mega agressieve manier waarop ze sneuvelen) Maar dat weet ik pas zeker als ik de nieuwe getest heb. De spanningregelaar was echt gebruikt en fake.

De klap was zo hard dat ik een uur piepende oren had, de hele dag koppijn en mijn oren suizen nog steeds. (gebeurde 2 keer) Daar heb ik een paar jaar last van gehad nadat ze me van achter aanreden, en nu is het weer terug :-(

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
EricP

mét CE

Beterschap, Fred :)

Over zooi bij Ali halen: ik doe het een hele enkele keer. De motivatie is dan: ik kan het in de reguliere handel (Farnell, RS, Digikey, Mouser) niet krijgen. Daarmee is het 'apparaat' min of meer total-loss. De internetchinees biedt het wel aan. En dan vaak voor een prijs waarvan ik denk... nou ja, ploft het, dan ploft het.
Soms ploft het inderdaad (nou ja, anders was het ook total-loss geweest). En soms werkt het wonderbaarlijk genoeg gewoon. Met of zonder 'fake'. Overigens altijd in goed overleg met de klant - 'ik kom er niet mee weg omdat xxx gewoon nergens verkrijgbaar is. Wil je een gokje wagen met een ruim risico dat het niks wordt / snel stuk is of stoppen we nu?'

'Uitgesoldeerd' vind ik dan nog niet eens zo'n drama als het nieuw niet meer bestaat (maar doe er ook niet geheimzinnig over). Fakes wel.

Een kennis van mij kocht TIP36C transistoren bij Reichelt om zijn auto versterker te repareren en kreeg ze direct om zijn oren.
Wat bleek het zijn diverse verschillende transistoren(PNP en NPN) met TIP36C opdruk en als je goed kijkt kan je zien dat de pootjes opnieuw er aan gezet zijn en opnieuw vertind.
Na boze mail naar Reichelt was de reactie geen probleem meneer we lossen het op en ja hoor paar dagen later kwam er een pakketje met nieuwe "fake"transistoren binnen............