Wounded in Action part 5.

High met Henk

Special Member

Op 10 februari 2021 14:41:46 schreef rew:
[...]Het kan jaaaaren goed gaan, totdat het op een dag fout gaat...

lang geleden zei Einstein:
the difference between genius and stupidity is that a genius has limits

vrij vertaald: je kan het nog zo veilig uitdenken: een echte idioot vindt wel een manier om het toch om zeep te helpen.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Turbokeu

Golden Member

Bedankt iedereen voor het medeleven!

Vermits ik nu 65-plusser ben, én gepensionneerd sinds 01/02/2021 (alhoewel ik getekend heb voor minstens nog een jaartje bij mijn actuele werkgever) voel ik me niet als dusdanig en verwacht ik misschien teveel van mijn fysieke capaciteiten... >:)

@Rob040: Ik beantwoord je mailtje eerstdaags zonder fout.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
rob040

Golden Member

Chris, heeft helemaal geen haast. Gezondheid gaat voor.
Mooie Vlaamse zin trouwens... "...zonder fout" :-)

McAwesome

Golden Member

Zonet is de reflow oven hier op "hol geslagen". Het is nochtans geen goedkoop ding en het is de eerste keer dat ik zoiets mee maak.

Ik was zwarte printen aan het reflowen met een thermokoppel op de print geplakt. Anders kan de temperatuur teveel oplopen omdat het zwarte soldeermasker veel warmte opneemt van de infraroodstralers.

Blijkbaar is de kaptontape losgeschoten waardoor het thermokoppel enkele centimeters boven de print hing te bengelen.
Vreemd genoeg begon de oven daardoor heel raar te doen en is de temperatuur veel te hoog opgelopen.

Ik heb de boel manueel moeten stoppen maar toen was het al te laat. Heel de print was gedelamineerd met overal blazen om nog maar te zwijgen van de gruwelijke stank. De tantaaltjes zagen er bruinzwart uit en overal was de flux verbrand.
Wie weet hoe heet de print geworden is. Het display bleef hangen op 236 graden maar ik schat dat het ver over de 300 graden was...

300 graden wordt nog iets erger dan wat je beschrijft.... dacht ik.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Alex P

Golden Member

Ter vergroting van ons leedvermaak zou ik wel wat foto's willen zien >:)

Zo'n ding heet SCHAKELENDE, niet "geschakelde" voeding.
McAwesome

Golden Member

Bij deze de foto's:

De oven doet overigens weer normaal. Het blijft vreemd :?

High met Henk

Special Member

Pcb met de builenpest...

Ik zeg

  • Niet meer naar buiten tussen 21.00 en 4.30
  • Mondkapje voor
  • 1.5 meter afstand

En uiteraard een afspraak maken om te testen ;)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Tidak Ada

Golden Member

Maar, dat ding ligt toch binnen?

Ik stel 3 weken quarantaine voor >:)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik weet ik krijg nu een melding, voeg alleen iets toe als het nuttig is. Maar aangezien het een verzamel topic is durf ik toch eens te vragen, waar blijven onze blunders? Zijn we ineens allemaal blunderloos geworden sinds dit laatste bericht :+
Ik ben misschien erg voorzichtig want ik heb geen blunders te melden (wat opzich goed is natuurlijk)
Maar ik vind het stiekem wel leuk om zo verhalen erover te lezen.

[Bericht gewijzigd door brains op zondag 11 juli 2021 22:06:56 (14%)

Tja Brains,

De ervaring neemt toe.
De meeste beginnersfouten worden vermeden.

Het word tijd voor nieuwe schoolverlaters of stages!!

mel

Golden Member

Het leukste blijft:een stagiere een elco van 250 V te laten testen..."op 220 Volt doet hij het ook..." >:)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
eSe

Honourable Member

@Mel Dit vind ik persoonlijk niet ok. Als er hier iemand wat vraagt over veiligheid dan springt zowat heel CO erop. De ene al veiliger dan de andere.

En dan een stagier(e) zoiets laten doen, niet goed.

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..

Hier onlangs ook bijna letterlijk wounded in action. Ik dacht dat de spanning af stond, maar bleek niet het geval (230V). Neem snoer vast en voel een grote schok, trek in reflex hand weg, maar blijf het voelen. Vingers waren verkrampt en kon niet meer lossen. Uiteindelijk recht gesprongen en zo heel de boel mee getrokken, maar gelukkig wel los. Kon heel slecht afgelopen zijn..

Blijkbaar is een scheidingstrafo en verliesstroomschakelaar onvoldoende. Zijn er manieren om écht veilig te meten op 230V apparatuur?

mel

Golden Member

Op 12 juli 2021 17:48:16 schreef eSe:
@Mel Dit vind ik persoonlijk niet ok. Als er hier iemand wat vraagt over veiligheid dan springt zowat heel CO erop. De ene al veiliger dan de andere.

En dan een stagier(e) zoiets laten doen, niet goed.

Groetjes,
eSe

dit was ook cynisch bedoeld,ik heb het dus meegemaakt..(ikzelf was het niet)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Shiptronic

Overleden

Op 12 juli 2021 18:26:19 schreef Memorex:

Blijkbaar is een scheidingstrafo en verliesstroomschakelaar onvoldoende. Zijn er manieren om écht veilig te meten op 230V apparatuur?

wat wil je met een verliesstroom schakelaar na een scheidingstrafo ?

en als je Fase en Nul tegelijk beet neemt helpt niets je meer :)

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op maandag 12 juli 2021 18:53:48 (10%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik dacht dat een verliesstroom/aardlekschakelaar helemaal geen zin had achter een scheidings trafo. Iets met zwevende aarde of iets maar ik ben daar niet in thuis.
Maar dat er hier weinig activiteit is is natuurlijk ansich positief.

[Bericht gewijzigd door brains op maandag 12 juli 2021 20:02:07 (18%)

Dat het geen zin heeft om die te hebben was net het punt dat ik wou maken. Maar wat zijn de mogelijkheden om wel veilig te werken? Helemaal veilig is waarschijnlijk onmogelijk. Maar dit is eigenlijk voer voor een ander topic.

pa3gws

Golden Member

Veilig werken is altijd een lastig iets e.a. afhankelijk van de situatie.
Maar bij werken met netspanning is eigenlijk het belangrijkste om te controleren of de spanning er echt af is.
Dus niet aannemen dat het zo is maar minimaal 2 maal controleren!

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 12 juli 2021 20:15:29 schreef Memorex:
Dat het geen zin heeft om die te hebben was net het punt dat ik wou maken. Maar wat zijn de mogelijkheden om wel veilig te werken? Helemaal veilig is waarschijnlijk onmogelijk. Maar dit is eigenlijk voer voor een ander topic.

het juist aanleggen van die trafo met aardlek erachter is wel zo belangrijk. dat vergeten er ook veel, of het gebruik van oude aardleks die kapot zijn. je hangt de aarde aan de nul van de secundaire van de trafo dan werkt de aardlek al een stuk beter. een spanningsverschil van een paar V tussen aarde en nul is nog beter, anders gaan met aarde nul sluiting pas de aardlek eruit met een belasting van een paar honderd W erop.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Met een scheidingstrafo kan je veilig één geleider aanraken die normaal gevaar zou opleveren, mits alles secundair zweeft tegenover aarde.

Stel je bent een zware schakelende voeding aan het herstellen, dan kan je dus achter de scheidingstrafo zonder een schok te krijgen, 1 van de pinnen van de afvlakelco aanraken, of een koellichaam dat normaal onder netspanning staat enzovoorts.
Dit betekent uiteraard niet dat je laconiek met je vingers er in moet gaan zitten prikken. Het is extra veiligheid. Je moet nog steeds proberen te voorkomen dat je spanningsdragende dingen aanraakt, dat is je eerste stap om veilig te werken.

Raak je twee delen aan (waarvan eentje aan de massa of ander lager/hoger potentiaal ligt) zoals de + van de afvlakelco en de behuizing, of twee pinnen van een schakeltor etc, dan heb je gewoon weer een gesloten stroomkring en krijg je een rotklap.

De aardlekschakelaar trekt zich niets aan van wat zich achter de scheidingstrafo afspeelt. Verbind jij een van de draden van de secundaire van de trafo met aarde, dan kan jij bij het aanraken van de ander gewoon weer een klap krijgen zonder dat de ALS er uit gaat.

De aarde van het apparaat dat je repareert mag aangesloten zijn, mits het apparaat géén aardlek heeft. Heeft ie een lek, dan zweeft je secundaire van je scheidingstrafo niet meer en zit je in dezelfde situatie als zonder scheidingstrafo, met als aanvullend gevaar dat je aardlekschakelaar niet meer reageert.

Als je twijfelt of je apparaat lekt of niet, dan zul je dus de aarde moeten loskoppelen. Professionele scheidingstrafo's hebben daar vaak een verwijderbare draadbrug voor.

Heb je helemaal geen scheidingstrafo, dan kan de aardlek je enige bescherming bieden. Maar die hoeft pas bij 30mA aan te spreken. 15mA schijnt al ontzettend pijnlijk te zijn, maar de ALS gaat er dan nog niet uit.
Het is belangrijk om je aardlekschakelaar regelmatig te testen, en ook om er zeker van te zijn dat de randaarde in ieder stopcontact daadwerkelijk is aangesloten.
Een extra veiligheid die je kan toepassen, is het neerleggen van stevige kunststof platen waar je op zit/staat. Je zweeft dan zelf tegenover aarde en kan buiten wat capacitief geprikkel geen schok krijgen, zolang je geen geaarde dingen aanraakt (zoals een geaard apparaat waar je in sleutelt, het massaclipje van een oscilloscoop die geaard is etc).

Een aardlek achter de trafo, daar zie ik het nut niet van in. Dat werkt immers pas, als je een van de secundaire aansluitingen aardt (vóór de ALS), en dan heb je gewoon weer de situatie waarin 1 geleider aanraken resulteert in een schok.
De doorsnee trafo kan weliswaar minder vermogen leveren dan het lichtnet, maar eigenlijk altijd wel genoeg om levensgevaarlijk te zijn.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

In plaats van de aardlekschakelaar zou je een isolatie bewaking kunnen gebruiken; dat is ook gangbaar bij grote accu- en brandstofcel systemen in grote voertuigen. Zodra er een verbinding bestaat, het maakt niet uit vanaf welk punt, grijpt zo'n beveiliging in.

Je zou het zelf kunnen maken door het midden van de secundaire kant, gemaakt met 2 gelijke weerstanden, aan de aarde te maken. Als er stroom loopt in die verbinding naar de aarde is het mis, maar de weerstanden beperken op dat moment nog de stroom tot een veilige waarde. Voordat je de kans hebt gekregen om een tweede punt vast te pakken, en te veranderen in een gloeilampje, kan de inkomende voeding al uitgeschakeld zijn. Het enige lastige is dat een klein beetje stroom, door parasitaire capaciteiten, wel toelaatbaar moet zijn, dus de gevoeliger moet goed afgesteld worden.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ik zie het nadeel van een aardlek schakelaar niet.

ALS er lek naar aarde is, dan is er wat mis.

Het is te debatteren of je de aardaansluiting van je apparaat aan de werkelijke aarde wil hangen of niet. Dat beinvloed de kans van dat de aardlek gaat aanspreken.

Stel dat je DUT een fase-naar-aarde sluiting heeft (soms?).
Stel dat je voor EMC redenen soms aarde wil aansluiten op het apparaat. Dan kan je in sommige gevallen lol hebben van je aardlek.

Overweeg om ook de losse aarde (1 leiding!) door een gekoppelde aardlek te sturen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
mel

Golden Member

Het nut van een scheidingstrafo is juist GESCHEIDEN van het lichtnet..
Als je met een (geaarde)scoop gaat meten in een b.v.schakelende voeding aan de primaire,gaat de aardlek van de installatie eruit,als je GEEN scheidingstrafo hebt, (of de zekering..)
Met een trafo heb je er geen last van, het Ding Under Test sluit je aan via de trafo,geen aardfout, dus niet lopen naar de meterkast. ;)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..