Show your projects! Part 33

Dit topic is gesloten

Op 10 maart 2021 20:13:20 schreef blackdog:
Hi ohm pi,

Wat ik mij nog kan herrinneren van de technische school waar op ik zat, daar waren analoge meters beschikbaar van 0,5%.
Maar het meeste wat je tegenkomt is natuurlijk veel slechter.

analoog en 0,5% is niet het normale spul, ik bedoel dat was echt duur en eigenlijk geen speelgoed voor studenten, die blazen het vroeg of laat toch maar op :-).

Op 10 maart 2021 20:13:20 schreef blackdog:
Hi ohm pi,

Mij maakt het wel uit of de netspanning 230V of b.v. 220V is als ik moet bepalen wat de dropout spanning is van een product.

En wat lineaire meters betreft, ik heb er hier een paar waarvan ik dat niet goed kan bepalen, niet omdat ze zo gaar zijn, maar omdat ze zo goed zijn!
De afwijking van deze meestal grote meters van b.v. Philips en HP zat binnen de naald dikte, en die naald is dat plat zodat je met de spiegel er achter heel goed kan aflezen.

die meters zaten dan toch niet in de philips variacs.. dat waren weekijzerintrumentjes met een afwijking van 100% in de lage regionen.
Jouw chinees heeft alvast een d'arsonval draaispoelmeter met een diode en daardoor is hij redelijk lineair en vrij "nauwkeurig". Ok, 't is enkel ter indicatie... het kan altijd beter.

Op 10 maart 2021 18:42:41 schreef blackdog:
Hier heb ik met de 3M glastape de meetkabels bij elkaar gebonden, zodat de kans nihil is dat ik b.v. de uitgang van de Variac zou kunnen doorverbinden met één kabel omdat ik zit te snurken.

Slim idee, twee kleuren kan ook natuurlijk. Wat ik me meteen afvroeg, zit er geen zekering in de loperdraad (blauw)? Ik zie het op de foto’s zo snel niet zitten. Zo niet dan zou ik dat zeker overwegen toe te voegen.

Action expresses priorities LH
Robin F.

Golden Member

Een "klein" projectje van mij: de TT741. Na het zien van zo'n bouwpakket om een discrete versie van de 741 opamp te maken, vroeg ik me af: zou het ook mogelijk zijn om een discrete 741 te maken op hetzelfde formaat als de chip?

Ja dus :) De BC847 en BC857 kun je tegenwoordig in DFN1006-3 krijgen, 1 mm bij 0,6 mm. Twintig van deze torren, samen met weerstandjes in 01005, 0201 en een enorme 0402 aan de linkerkant (want die moet bijna 50 mW kunnen verstoken) past op een printje van 1 cm bij 1 cm:

Hoewel het bordje iets breder is dan de originele chip past hij in dezelfde socket:

De verplichte achterkant:

En hij doet het ook echt:

Nuttig? Niet echt. Maar wel leuk om te doen :)

Ook benieuwd wat er in al die chips zit? Kijk op Tiny Transistors!
RAAF12

Golden Member

@BD centerpons gebruiken dan heb je geen weglopende boren...

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op maandag 22 maart 2021 21:38:52 (13%)

blackdog

Golden Member

Hi RAAF12, :-)

Dat had je gedacht!

Hangt van het materiaal af waarin je boord, boormachiene, boor enz.
En natuurlijk de Aap die de boormachine vasthoud en niet oplet. *grin*

Een deel is afhankelijk van mijn Makita boormachines, een paar jaar terug twee typen van Makita gekocht, een voor mijn electronica projecten en de andere voor mijn klussen.
Het waren nu niet direct goedkope machines maar beide hebben een flinke speling van het lager van de boorkop.

Later ben ik naar wat bouwmarkten gegaan om te onderzoeken of er handboormachines zijn zonder speling in de boorkop.
En toen waren er maar één of twee die er mee door konden met prijzen van 300€ en meer, ik kan je zeggen dat ik dit vrij triest vind.
En door het regelmatige gebruik wordt de speling alleen maar meer.
Meestal compenseer ik wat door goed op te letten hoe ik kracht zet, maar dat niet helemaal goed.

Kraspennen, centerponcen enz is hier allemaal aanwezig en wordt ook gebruikt, maar het blijft behelpen...

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Thevel

Golden Member

Op 22 maart 2021 21:32:57 schreef Robin F.:
samen met weerstandjes in 01005, 0201 en een enorme 0402 aan de linkerkant (want die moet bijna 50 mW kunnen verstoken) past op een printje van 1 cm bij 1 cm:[bijlage]

Knap gedaan!
Alles met de hand gesoldeerd?

RAAF12

Golden Member

Na de centerpons boor ik meestal vóór, met een 2 mm boortje. Kans op uitglijders heb je daarna dan eigenlijk niet. De pro's gebruiken natuurlijk een boorstandaard met een grote handel. En het te boren subject ingeklemd.
Ik heb nog een vintage 230V (klop)boor maar meestal gebruik ik ook een handzaam snoerloos model. In een Dremel© passen ook mini boortjes!

Robin F.

Golden Member

Op 22 maart 2021 22:23:09 schreef Thevel:
[...]Knap gedaan!
Alles met de hand gesoldeerd?

Yup, gewoon met een 0,2 mm scherpe punt en 0,3 mm dun soldeertin.

Ook benieuwd wat er in al die chips zit? Kijk op Tiny Transistors!
Thevel

Golden Member

01005, ik dacht dat met de hand solderen bijna niet te doen is.
Blijkbaar kan het dus wel... :)

Op 22 maart 2021 21:32:57 schreef Robin F.:
Na het zien van zo'n bouwpakket om een discrete versie van de 741 opamp te maken, vroeg ik me af: zou het ook mogelijk zijn om een discrete 741 te maken op hetzelfde formaat als de chip?

Whaaaaa, geweldig!

01005 is echt een straf met de hand. Ik denk trouwens dat je het met 0201 ook gered had op dit formaat pcb, maar 01005 is natuurlijk veel leuker voor zo'n miniatuur-project :)

en een enorme 0402 aan de linkerkant

Als je dat zo zegt dan realiseer je je pas hoe close-up die foto is, EN hoe klein DFN1006 is (namelijk ongeveer even groot als die 0402).

If you want to succeed, double your failure rate.
PE9SMS

Special Member

@Robin F: Gaaf zeg! Knap gedaan! TT555 al in de planning? :)

This signature is intentionally left blank.
Robin F.

Golden Member

@Jochem: idd, met 0201 had ik het ook wel gered, maar als je toch bezig bent kan je net zo goed tot het minimum gaan :) Ik heb inmiddels gezien dat deze transistoren ook nog verkrijgbaar zijn in DFN0606-3, dus nog eens een derde kleiner. Misschien voor een volgende versie.

@PE9SMS: Wie weet, zou wel een logische volgende stap zijn! Met als einddoel uiteraard de TT6502 :9~

Ook benieuwd wat er in al die chips zit? Kijk op Tiny Transistors!

Op 22 maart 2021 22:14:44 schreef blackdog:
Hi RAAF12, :-)

Een deel is afhankelijk van mijn Makita boormachines, een paar jaar terug twee typen van Makita gekocht, een voor mijn electronica projecten en de andere voor mijn klussen.
Het waren nu niet direct goedkope machines maar beide hebben een flinke speling van het lager van de boorkop.

Later ben ik naar wat bouwmarkten gegaan om te onderzoeken of er handboormachines zijn zonder speling in de boorkop.
En toen waren er maar één of twee die er mee door konden met prijzen van 300€ en meer, ik kan je zeggen dat ik dit vrij triest vind.
En door het regelmatige gebruik wordt de speling alleen maar meer.

Bram

makita ddf481, en ddf484 met alu lagerhuis, de meeste goedkopere hebben een plastic tandwielhuis/lagerhuis wat niet sterk zat is bij zijwaartse druk. bij menig kan ik het tandwielhuis elke zoveel jaar vervangen omdat de kopas lagers kapot zijn, veel te kleine dingen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
blackdog

Golden Member

Hi testman, :-)

Dank voor de link!
Ze zien er goed uit en zet ze op mijn "graag willen hebben" lijstje.
Een bezwaar zie ik echter wel voor mijn toepassing, ruim twee kilo en dan met 2mm boren, dat komt bij bij nogal eens voor.

Mijn kleine Makita heeft nu aan de voorzijde van de boorkop een speling van iets meer dan 1mm, voor deel? hij is maar 1K.
Maarja, het is het een of het ander.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 23 maart 2021 08:29:16 schreef Robin F.:
Met als einddoel uiteraard de TT6502 :9~

Ik had het getalletje nog niet gelezen, en dacht ... oh... maar dan de '6502... even lezen wat hij daarvoor wil doen... Wacht... :-)

@PE9SMS hieronder: En toch heb ik zo'n vermoeden....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
PE9SMS

Special Member

In elk geval plek zat op de oppervlakte van een DIP40. :)

@rew, ja klopt, iets meer torretjes dan een 741 of 555...

[Bericht gewijzigd door PE9SMS op dinsdag 23 maart 2021 11:46:42 (35%)

This signature is intentionally left blank.
haasje93

Golden Member

@ Robin F.

Heel leuk gedaan, mijn complimenten!

Groet,
Christiaan

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?
maartenbakker

Golden Member

Leuk! We kunnen dus in de toekomst obsolete chips gewoon nabouwen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Lambiek

Special Member

Op 22 maart 2021 21:32:57 schreef Robin F.:
Een "klein" projectje van mij: de TT741. Na het zien van zo'n bouwpakket om een discrete versie van de 741 opamp te maken, vroeg ik me af: zou het ook mogelijk zijn om een discrete 741 te maken op hetzelfde formaat als de chip?

Mooi gedaan hoor, er is dus nog hoop voor obsolete chips. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Shock6805

Golden Member

Op 23 maart 2021 11:07:28 schreef PE9SMS:
In elk geval plek zat op de oppervlakte van een DIP40. :)

@rew, ja klopt, iets meer torretjes dan een 741 of 555...

Je zou ook nog op de onderkant kunnen bouwen. Zeker bij zo'n DIP40 zal nog wel wat ruimte zijn tussen de pootjes. (Des noods nog een tweede verdiepje er op?) :+

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.
Lambiek

Special Member

Op 10 maart 2021 18:42:41 schreef blackdog:
Dit is echt een "Wappie Meter" hij ontkend voortdurend de realiteit, hij geeft dus nooit de goede waarde aan. *grin*

Die meter stamt nog uit het 220VAC tijdperk, die komt niet hoger. :) :+

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 22 maart 2021 22:14:44 schreef blackdog:
Hi RAAF12, :-)

Dat had je gedacht!

Hangt van het materiaal af waarin je boord, boormachiene, boor enz.
En natuurlijk de Aap die de boormachine vasthoud en niet oplet. *grin*

Een deel is afhankelijk van mijn Makita boormachines, een paar jaar terug twee typen van Makita gekocht, een voor mijn electronica projecten en de andere voor mijn klussen.
Het waren nu niet direct goedkope machines maar beide hebben een flinke speling van het lager van de boorkop.

Later ben ik naar wat bouwmarkten gegaan om te onderzoeken of er handboormachines zijn zonder speling in de boorkop.
En toen waren er maar één of twee die er mee door konden met prijzen van 300€ en meer, ik kan je zeggen dat ik dit vrij triest vind.
En door het regelmatige gebruik wordt de speling alleen maar meer.
Meestal compenseer ik wat door goed op te letten hoe ik kracht zet, maar dat niet helemaal goed.

Kraspennen, centerponcen enz is hier allemaal aanwezig en wordt ook gebruikt, maar het blijft behelpen...

Groet,
Bram

Centerboortje gebruiken.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Ook nog maar eens een klein show van mijn lopend project: Pic and place robot
Ik ben hier al enkele maanden mee bezig. Op mijn lijftijd moet je iets doen. Spijtig dat mijn ogen het laten afweten waardoor solderen moeilijker wordt.
De robot bevat vele aspecten zoals mechanica, motor sturing, servo sturing,hall encoders, Neopixel matrix 8x16, 3D printen, analyse van alle signalen. Vooral de I2C bus is druk gebruikt.

Hardware bevat een TXT Controller van Fischertechniek en draait onder de Robopro grafische software.
Alle motoren zijn van FT 9V meestal de XM-motor.
Ik gebruik een DE0-nano soc module voor alle interfaces te sturen. De bevelen komen van de TXT via de I2C bus. Van de DE0 module gebruik ik enkel het FPGA gedeelte, de andere helft is voor linux waar ik geen ervaring heb.
Als meetinstrument is daar altijd de Picoscope 2406B aan verbonden en de meetsignalen kunnen in de FPGA bepaald worden via keyboard selectie. Deze scope heeft een grote opslag buffer zodat je alle bus signalen over een lange periode kunt opvolgen. Iedere I2C burst zie je zo verschijnen. Dit is enorm nuttig voor reactie metingen.

Wat moet die pic and place robot doen? Eenvoudig via Robopro software maak je een tekening in de 8x16 matrix. Hiervoor beschik je over 5 kleuren. De matrix kan opgevuld worden door te tekening met 5 soorten gekleurde schijfjes. Die schijfjes zitten elk in een opslag koker tot 50 stuks. De software zal uit de tekening het juiste gekleurde schijfje gaan opnemen en in de matrix plaatsen. Omgekeerd moet later de tekening kunnen wegnemen. Hiervoor zal hij eerst een scan maken waar er een blokje in de matrix ligt en afvoeren. De afvoer wordt gesorteerd en volgens kleur in het overeenkomende bakje gebracht.

Wat ik hier nu toon is enkel het sorteren van de blokjes volgens kleur. Er is een kleine koker voorzien waar je telkens tot 10 schijfjes kunt in plaatsen om ze te sorteren. Het is dus enkel een sub module uit het geheel. De tafel die X,Y en Z as bevat werkt al. Die is vroeger al getest. De input module is gedeeltelijk al klaar en zal de volgende test worden. Daar zitten ook 5 servo's op.

Vele extra oinderdelen zijn 3D druk. Met een resolutie van 0.1mm worden de onderdelen geprint. Het tekenen van deze onderdelen is gedaan met de Fusion360 gratis software. Mijn 3D printer is een Flash Forge Finder versie met reeds 1300 print uren op de teller. Ik gebruik hier altijd durdere PLA filament want die is meest geschikt voor heel fijne afwerking en vooral wegens de extra sterkte.

Ik zou uren over dit alles kunnen schrijven. Maar laten we het gewoon even zien:
Een korte film staat op:
Youtube: https://youtu.be/1eew515f9eg
Flickr: https://www.flickr.com/photos/fotoopa_hs/50999196980

Enkele foto's:
https://live.staticflickr.com/65535/51068377481_3f4c1cb82a_c.jpgon Flickr/51068377481_3f4c1cb82a_b.jpg[/img]

HD versie Flickr: https://www.flickr.com/photos/fotoopa_hs/51068377481

https://live.staticflickr.com/65535/51067672223_5abe6678fc_c.jpg
HD versie Flickr: https://www.flickr.com/photos/fotoopa_hs/51067672223

https://live.staticflickr.com/65535/51068377376_b68f793a0b_c.jpg
HD versie Flickr: https://www.flickr.com/photos/fotoopa_hs/51068377376

Op mijn Flickr web staan nog veel meer beelden. Ook heel veel metingen zijn terug te vinden zoals de PWM motor sturing hall encoders enz.

Frans.

Lambiek

Special Member

Het is weer grote klasse Frans. _/-\o_ :)

Gaat het zonder problemen via I2C? Of zijn de afstanden niet zo groot? Of gebruik je I2C extenders?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Dit topic is gesloten