Direct drive generator

En hoe is het je gelukt om die boutjes elektrisch geisoleerd te maken van het blikpakket? Plastic insert? Tuinslang? Plakband?

[Bericht gewijzigd door rew op zaterdag 19 december 2020 16:05:00 (23%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Andere optie: niet aan gedacht? Zijn de platen van het blikpakket wel gelakt? Waar komt dat materiaal eigenlijk vandaan, en is het wel gemaakt van de juiste legering?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

@Rew,

Het zijn rvs boutjes die aan de buitenrand het blikpakket bij elkaar houden en ze zijn nu niet elektrisch geisoleerd.
Dan moet ik dus een nieuw blikpakket nemen met een grotere buitenrand. Daarin grotere gaten boren en de boutjes bekleden met epoxy.

@SparkyGSX,

De binnendiameter moet hier nog uitgedraaid worden en de sleuven geboord en geslepen.
Daarna wou ik het pakket uit elkaar nemen, de lamellen poetsen en lakken en dan het pakket weer monteren.
De lamellen zijn van een blikpakket van een elektromotor.

Ook kan ik uitgaan van het bestaande blikpakket van een asynchroon motor. Hier met 36 sleuven.

In de lamellen van het blikpakket van mijn post 19 december
heb ik nu uitsparingen om de boutjes met epoxy te isoleren.

Alle lamellen hebben nu een verflaag en het pakket wordt bijeen gehouden door non-ferro klinknagels die bekleed zijn met epoxy.
Ook op de koelribben zit nu een laag epoxy.

De stator gemonteerd op de hoofdas.

Weer een stapje verder met de opstelling van de radiale direct drive op de mast.

Ik ook: eindelijk een stapje verder....

De wasmachinemotor die m.bouwer voor mij op een frame heeft gezet draait...

motor_draait.mp4

Ik voed de motor controller met 50.5V op dit moment. Hij staat op een dutycycle van nominaal 15%, dus hij draait nu op nominaal 7.75V!

De motorcontroller beweert nu iets meer dan 360 ERPM, ik geloof dat ik dat door 24 poolparen moet delen om de werkelijke RPM te krijgen. 365/24 = 15.2, en dat klopt met 2 rondjes in 8 seconden van de video.

Full blast, max snelheid draait ie 2476 ERPM, 103 RPM op 95% van 50.5V. De kV constante van deze motor is dus orde-van-grootte 2.17 RPM/V. Ik had hem tot nu toe op "ongeveer 4" geschat.

Mijn collega heeft een bakje 0805 SMD weerstanden omgegooid pal naast dit ding. Dat is geen goed plan. De magneten vinden die dingen erg leuk. Het heeft nog wat tijd gekost voordat ze er allemaal uit waren. Tot die tijd was het zo nu en dan kloink! Uiteindelijk ook de "halve weerstanden" er uit lopen vissen en nu loopt ie weer zoals het hoort.

De motor zou met een koppelconstante van rond de 5A/V bij 3A iets van 15Nm moeten kunnnen leveren. Ik kan geen belasting vinden om dat degelijk te meten. Ik zou zojuist tot 7.5Nm gegaan kunnen zijn door een stapel papier tegen de rotor te duwen. 75W in m'n papier..... en toen vond ik het wel weer welletjes.

[Bericht gewijzigd door rew op zaterdag 24 april 2021 17:51:34 (13%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dat ziet er goed uit. Rew welke besturing gebruikt je? Ik zoek namelijk ook iets om een bosch koolborsteloze motor aan te sturen. Het liefste zou ik een besturing hebben die ik met een arduino kan gebruiken, zodat ik ook wat beter ermee kan experimenteren. Ik ben benieuwd of ik dit op een accu kan laten draaien.

Benjamin Vedder heeft de VESC ontworpen. Die is open-source.

D'r zijn een aantal bedrijven waaronder ik die een "kopie" hebben gemaakt. De mijne is gericht op "experimenteren", dus met een los fetjes-bordje ipv de fets direct op de stuurprint gesoldeerd.

Dat is voor ontwikkeling leuk, maar markt-technisch geen goed plan. Vrijwel alle mensen op deze aarde zullen niet de kennis hebben om er zelf mee te gaan prutsen. Dus dan zijn "klein" en "handzaam" veel belangrijkere kriteria.

Daarnaast heb ik er tien in mekaar laten zetten en... ze doen het niet. :-( En ik heb nog geen tijd gevonden om dat uit te zoeken. Ik heb het product in m'n shop gewoon uitgezet.

Vorige week heb ik een commerciele chinese variant gekocht. Werkt als een tierelier. Kost "inkoop bij Ali" ongeveer evenveel als alleen de stuurprint zelf ontworpen laten produceren....

Kortom, ik heb een VESC-clone: FSESC.

Ik stuur hem nu via USB vanaf de desktop app.

Maar je kan de "uart" app aanzetten en dan kan je vanaf je arduino commandos sturen als je dat wil. Als 't moet dan zoek ik voor je uit of het arduino-TX, FSESC RX signaal 5V tolerant is.

Hier is ie.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Bedankt voor de informatie en link.

Het helaas vindt ik het bedrag wel hoog. €64 en dan kan daar ook nog 21 btw en €13 aan inklaringskosten bijkomen. Dan kom ik op €90,44.

Voor een hobby project waarvan ik nog niet echt weet of ik er wat mee ga doen is dat bedrag voor mij te hoog. Ik zal eens kijken of ik een goedkopere manier kan vinden zonder het zelf te moeten maken.

De mijne is er tussendoor geglipt. (en die van Thijs ook).

Je kan eventueel kijken of je hem bij Banggood kan krijgen. Die hebben een truuk om jou te kunnen garanderen dat ie er tussendoor glipt. Edit: Ja dat kan.

En over een paar maanden kan je de 13.4 euro btw aan Ali betalen en hoef je niet meer 13 euro inklaring bij postnl te betalen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Als ik met dit blikpakket een asynchrone motor ( generator ) wil maken. Hoe maak ik dan de rotor?

Post eens een foto van dat blikpakket dan?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

De lamellen heb ik gesneden uit een afgedankt blikpakket van een motor.
Het blikpakket uitgedraaid, 60 tandjes geslepen, alle lamellen gepoetst en gespoten om elektrisch te isoleren en toen weer samengebout.
Inwendige diameter is 130,5 mm

Zijn er ook voorbeelden van Axiale asynchroon motoren?

Op 19 april 2022 17:49:07 schreef erik1234:

Meneer de Bouwer,

Hoe is het afgelopen met het windmolenproject? Kun je in dat andere topic je voortgang opschrijven?

Erik

@Erik 1234,

Mijn windmolenproject loopt nog steeds. Al ben ik er nu niet zo veel mee bezig.
Windenergie boeit me en ik wil graag contact / samenwerking met anderen omdat dan veel meer mogelijkheden ontstaan.

Groet Rinus

[Bericht gewijzigd door m.bouwer op dinsdag 19 april 2022 20:22:55 (10%)

Windenergie is booming.
Ik zou het leuk vinden als het op dit forum meer zou gaan leven.

Arco

Special Member

Bruine bonen of goulash doen het ook goed qua windopwekking... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bij mijn nieuwe opzet van een axiaal generator met nominale diameter 150 mm wil ik graag de inbreng van het forum meenemen.
Volgens het Bavaria diagram van Felix Niessen kan ik 27 spoelen met ijzeren kern en 30 magneten 20 x 5 x 5 nemen.

Klinkt goed. Volgens mij als je dat netjes maakt krijg je een goede "low cogging force" generator. (maar bijvoorbeeld Sparta heeft dat in m'n fiets weten te verneuken met een professionele productie straat, dus makkelijk is het niet! )

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Hoe heeft sparta dat dan fout gedaan?

Op 3 december 2022 17:52:53 schreef rew:
maar bijvoorbeeld Sparta heeft dat in m'n fiets weten te verneuken met een professionele productie straat, dus makkelijk is het niet!

Dat heb je echt verkeerd, die motor is specifiek ontworpen om efficient te zijn en machinaal te produceren (veel andere motoren worden nog steeds handmatig gewikkeld). Die cogging torque geeft een koppelrimpel als je hem met een domme controller probeert aan te sturen, maar de controller die erin zit heeft een complex magnetisch model inclusief statorverzadiging om die rimpel te minimaliseren.

Dit alles aangenomen dat je een XHP motor hebt; een Toprun (geen eigen ontwerp van Sparta) is juist gemaakt om de cogging torque te minimaliseren, maar was daardoor ook significant minder krachtig en minder efficient.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

De motor levert met de slimme (VESC, FOC) controller een koppelrimpel over de omwenteling van het wiel (= 7? electrische omwentelingen). Vooral bij lage snelheden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/