Direct drive generator

Op 21 maart 2020 18:15:25 schreef Spog2:
Wordt gemaakt in Rijswijk, dat ligt 'toevallig' vlak bij TU-Delft.

Als je een excursie organiseert ga ik mee.

Meer plaatjes staan hier.[/url]

Ik mag er 1 bekijken zonder account. De rest blokkeert ie.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Net zoals ook deze Piggott is natuurlijk elke windmolengenerator een compromis.

45 blikpakketjes nodig ( zie evt. mijn post van 13 maart jl.)

Ik heb het idee dat de vorm van deze blikjes, uit de tanden van een blikpakket van een motor, beter zijn omdat ze op de kopse kanten van 4 naar 6 mm uitkragen.

Nieuwe studie naar het maken van een lichte hoofdas.
Het is een nastelbaar hoekcontactlager.
Met deze binnendiameter kan ik daarin de wiekverstelling monteren.

De ontwikkelingen bij windenergie vind ik boeiend.

Hoe kan een direct drive generator bij zo'n laag toerental zoveel vermogen leveren?

[Bericht gewijzigd door m.bouwer op zaterdag 4 juli 2020 17:38:17 (78%)

Testopstelling van mijn axiale generator.

Het gaat om het zoeken naar een geschikte generator voor een kleine molen.
Op Fieldlines https://www.fieldlines.com/index.php/topic,150227.0.html
zijn er ook meerdere zelfbouwers die een asynchrone motor als uitgangspunt nemen en daarvan het blikpakket en de wikkelingen gebruiken.

swieberd

Special Member

Er moeten toch ook anderen zijn op dit forum die daar over denken?

Ik ben ook van plan om een kleine windmolen te gaan bouwen, Ik heb dit topic (grotendeels) met aandacht gelezen.
Ik moet op dit moment nog vele andere topics doorpluizen om te zien of er iets van waarde tussenstaat voor mij.

Mijn insteek is echter kompleet anders, de enige overeenkomst is eigenlijk dat ik een direct-drive motor ga gebruiken van een LG wasmachine.
Sinds kort heb ik ontdekt dat dit soort motoren ook in Nederland voorkomen, ik kende ze alleen van filmpjes op Youtube uit america, maar had tot nu toe nog nooit een nederlandse wasmachine gesloopt waar zo'n motor in zat.
Sinds kort heb ik echter mijn eerste LG gesloopt, en de motor ziet er veelbelovend uit!

Ik denk al vanaf de jaren 1980 na over een eigen windmolen, in die jaren heb ik veel samengewerkt met andere hobbyisten die windmolens bouwden, maar heb er zelf nooit de tijd en mogelijkheid voor gehad, dat gaat binnenkort veranderen nu ik wat ouder ben geworden :) .

Ik heb dus lang genoeg nagedacht over wat ik eigenlijk wil:
Een vertikale-as windmolen met bij een laag toerental al een werkbare spanning. Geruisloos (bijna).
Een betrouwbare constructie die lang autonoom kan werken zonder dat je er steeds mee bezig moet.
De opgewekte energie terugleveren aan het net, grofweg varierend van 1W tot 1kW! met een robuuste schakeling zonder veel poespas en gewoon analoog als het kan!

Ik denk erover om hier een nieuw topic over te starten als ik zover ben, ik kan wel wat meedenkers gebruiken... 8)7

-BuitenDeDoosDenker- Het hoeft niet perfect te zijn, maar het moet wel functioneren...

Gewoon analoog zonder poespas kun je wel redelijk vergeten; energie terugleveren aan het net is niet triviaal, zeker niet als je daar maximum powerpoint tracking bij wilt doen, wat toch al best lastig is voor windmolens.

Het is veel eenvoudiger om een accu op te laden met een windmolen, en voor off-grid toepassingen kan een kleine windmolen nog economisch rendabel zijn, maar om energie aan het net te leveren eigenlijk niet. Dat betekend natuurlijk niet dat je het niet kunt doen "ter leering ende vermaeck".

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
swieberd

Special Member

Dat zou je denken hè..
Maar toch is het heel goed mogelijk.
Ik heb de plannen al vrij ver in gedachten...
Oh ja, hij gaat ook niet meer kosten dan 200 euro, dat is het streven.
En het vermogen ligt ergens rond de 0,5 tot 1 kW.

Ik kan het je wel uitgebreid uitleggen, maar het lijkt me verstandiger om daar tzt een nieuw topic over te maken, anders wordt het een heeeel lang verhaal....

-BuitenDeDoosDenker- Het hoeft niet perfect te zijn, maar het moet wel functioneren...

Tja. Men zegt dat het moeilijk is, maar ik heb toch echt een fusiereactor in de planning. De plannen zien er goed uit. Het is schaalbaar van 1 tot 5 kW, dus terugleveren, een groot deel van de tijd moet goed mogelijk zijn. Ik kan wel meer informatie geven, maar ik wil echt eerst zelf hiervan profiteren. Stel je voor dat iemand anders eerder klaar is met bouwen en dan in de krant komt terwijl ik het bedacht heb.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
swieberd

Special Member

Haha leuk....
Ik ben wel echt serieus hoor, wacht maar..... wie het laatst lacht... :)
Hij wordt trouwens geheel gebouwd van gebruikte materialen, vandaar de lage kosten.
Als er veel interesse is dan wil ik nu wel alvast een topic opstarten, meedenkers zijn nooit weg. Mede bouwers die zelf ook zoiets willen maken zijn natuurlijk zeer welkom. Mijn insteek is juist iets te maken wat door de gemiddelde hobbyist vrij makkelijk na te maken is, met zeer lage kosten en toch een mooie opbrengst......

-BuitenDeDoosDenker- Het hoeft niet perfect te zijn, maar het moet wel functioneren...

Degenen die er in slagen een eigen molen te bouwen en de energie te benutten hebben vaak een Hugh Piggott type.

swieberd

Special Member

Dat is voor mij geen optie, ik woon midden in een dorp, zo'n ding is te onrustig....
Ik maak een vertikale as, hij komt waarschijnlijk op de schoorsteen!
En misschien wel twee, ik heb twee schoorstenen....

-BuitenDeDoosDenker- Het hoeft niet perfect te zijn, maar het moet wel functioneren...

Geïnspireerd door de gedachtenwisseling op Fieldlines wil ik proberen een radiale generator te maken.
Een schaalmodel van de professionele molens om ons heen,
en uitgaan van dit blikpakket.

Blikpakket: Het idee is zo veel mogelijk tanden (hier 60)

Het pakket is opgesloten in de r.v.s. koelribben.

As gemonteerd.

Afdekplaat en wiekophanging.

swieberd

Special Member

@ m.bouwer

Uw creaties zien er steeds wel heel erg "kunstig" uit!
Het lijkt soms wel geboetseerd.

Hoe doet u dat?
De lassen bijslijpen en dan met plamuur gladmaken en dan spuiten of zo iets?

Ik ben eigenlijk wel benieuwd.....

-BuitenDeDoosDenker- Het hoeft niet perfect te zijn, maar het moet wel functioneren...

Dat is hoe dingen eruit zien zonder cnc! Gewoon ambachtelijk gemaakt. Voordat je het weet ziet het eruit als "steampunk" :)

Mijn bedoeling is om een werkend model van een professionele molen te maken.

swieberd

Special Member

@ m.bouwer

Ik begrijp uit uw reactie dat u uw geheim helaas niet wil prijsgeven?

Dat u een model van een professionele molen wou maken had ik wel al begrepen... :-)

-BuitenDeDoosDenker- Het hoeft niet perfect te zijn, maar het moet wel functioneren...

Het lijkt mij dat Circuitsonline een forum is waar veel kennis is over generatorontwerp en besturing van de wiekverstelling en kruilager.

Ik denk er goed aan te doen op het forum Fieldlines https://www.fieldlines.com/index.php/topic,149398.325.html
meer te tonen hoe ik zoek naar manieren om de mechanische componenten te vormen.

Lambiek

Special Member

Op 1 november 2020 13:39:47 schreef swieberd:
Ik maak een vertikale as, hij komt waarschijnlijk op de schoorsteen!
En misschien wel twee, ik heb twee schoorstenen....

Daar zou ik maar mee oppassen als ik jou was, een schoorsteen heeft al veel te verduren onder de weersomstandigheden. En om hem dan nog eens extra te gaan belasten, ik weet het niet.

Maar start een eigen topic zou ik zeggen en maak je plannen bekend. :) Ik ben benieuwd.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Bij mijn nieuwe opzet houden de boutjes rondom het blikpakket bij elkaar.
Het gaat er nu om de combinatie te maken van het aantal tanden (84?) en de magneten.