Show Your Repairs!

Een beetje off-topic, want het is slechts een poging tot reparatie, maar ik wil het toch kwijt. Het ging om een Whirpool Wasmachine, oud beestje van een vriend van me. Ik heb het type van de machine niet bij de hand, maar de print waarop we ons los hebben gelaten heeft het typenr. "L2158" en is de stuurprint.

De voeding op de stuurprint was duidelijk kapot, o.a. de fusible resistor wasdoorgebrand. Volgens internet is dit vaak voorkomend probleem met als oorzaak dat de weerstand onderbemeten is. Onder ideale omstandigheden had ik het hele apparaat doorgemeten, maar omdat het nogal onhandig is om niet te kunnen wassen was daar geen tijd voor. Ik moest er ook weer vandoor, de kennis heeft op mijn telefonische aanwijzingen metingen verricht en componenten vervangen. Er moest ook nog even gecontroleerd worden of de print en het schema echt bijelkaar horen, dat was het geval. Niet vanzelfsprekend, dhet schema zou voor een print met een ander typenr. zijn.

Hier onder staat een schema van het voedingsgedeelte op de stuurprint. R020, U002, L002 en D012 zijn vervangen. Alle overige halfgeleiders in de voeding zijn uit het ciruit gehaald, doorgemeten en goed bevonden. De elco's stonden niet bol en zijn van een goed merk, helaas zijn we er niet aan toegekomen om die te testen/vervangen.

Na het vervangen van R020, U002, L002 en D012 heeft de machine het een paar seconden gedaan, vervolgens is de boel weer kapot gegaan. Een reparatiebedrijf heef het apparaat toen gemaakt, maar helaas is het niet helemaal duidelijk geworden wat nou echt de oorzaak was. Het bedrijf heeft wel aangegeven dat ze ook reparaties aan de voeding hebben gedaan. Daarnaast hebben ze de firmware opnieuw op de MCU gezet.

Nu eens een ABB ACS800 van 22kW die ik al meer dan een jaar ergens had liggen om een keer te fixen. Begon voortaan in de weg te liggen.

Dus eens aangesloten en aan de tand gevoeld. De start ingang deed het maar de analoge input deed niks, altijd 0.

Dus naar aanleiding van het SMD weerstanden debacle van de ACS600 drives alle weerstanden doorgemeten, niks gevonden welke defect waren. Jammer, verder zoeken dus.

Dus verder zoeken en het ingangscircuit opgetekend tot aan de ADC converter. Dat hele spul is via een geisoleerde voeding van +14,-14V gescheiden van de control logic. Dat spul zit dus allemaal links onder in de hoek.

Na rudimentair de gemeten te hebben of mijn +10V ref + potmeter signaal via de opamps en een analoge multiplexer op de ADC uit kwam vreesde ik dat de CPU input wel eens opgeblazen kon zijn. Maar er zitten nog 2 dual opto's tussen om de signalen te scheiden.

Wat blijkt, precies het data signaal van de seriele ADC die ook in het geisoleerd plane zit was defect. Een HCPL-0631 (V21 op het bord). Nieuwe besteld en er net ingesoldeerd en voila:

Hij doet het dus weer!
Zo ziet die eruit na weer dicht maken:

Zo weer een 2000 euro bespaard en ruimte op mijn werkbank.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Diamon

Golden Member

Waarom zou de netwerkkabel niet meer werken bij deze laptop :+
Gesloopte RJ45 connector, RJ45 connector verwijderd en schoongemaakt en eind resultaat met een vervangende connector (zelfde model).

https://iili.io/qIqNX2.md.jpg
https://iili.io/qIqOsS.md.jpg
https://iili.io/qIqkq7.md.jpg

Oorzaak......, een USB stick in de laptop drukken, zonder te kijken waar je hem in drukt.
Laptop had ook al een afgebroken USB connector, deze ook maar gelijk vervangen.

Low melt solder van Chip Quik gebruikt, werkt ideaal voor dit soort reparaties.

fatbeard

Honourable Member

Niet echt een repair, maar toch.
De software jongens wilden een mockup hebben met twee RGB-LEDs waar totnogtoe R/G bi-colors zaten.
Enig gepriegel later:

De aansturing met FDY302N FETjes (SC89):

En de LED-'pagodes' in wat meer detail (0805LEDs, 0603 weerstanden):

Uiteindelijk komen er 8 reverse-mount RGB LEDs in (1206), in twee banken van 4 aan te sturen. Die weerstandjes worden dan 0402...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Was het nog wat de 1206 RGB leds die ik gevonden had?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

[Heeft alles met elektronica uit te staan: balansveertje van een Gossen MaVo-meter in de knoop. Twee dagen en een hoop geduld.

fatbeard

Honourable Member

Op 22 maart 2021 19:30:44 schreef rew:
Was het nog wat de 1206 RGB leds die ik gevonden had?

Die komen er in, (totdat er anders besloten wordt)
Ben nog in discussie met Wurth over custom LEDs (aantallen zijn groot genoeg).

EDIT: geen custom LEDs, maar danig herschoffelen van de serieweerstandjes (geen netwerkjes maar losse 0402) gaat het worden.
Mockup postzegeltje (10x30.5mmx0.6mm) is in de maak.

[Bericht gewijzigd door fatbeard op donderdag 1 april 2021 11:47:48 (25%)

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
fatbeard

Honourable Member

We blijven bezig... ach, ik wordt ervoor betaald

Tijdens de (nog niet voltooide) assemblage van een testapparaatje is door een onhandige actie mijnerzijds en een wat tegenvallende kwaliteit van JLC (soldeermasker en bonding zijn wat fragiel) het linker eilandje van C27 overleden. Nam in zijn overlijden ook het spoortje mee dat liep van de linkerbovenhoek van het 12MHz kristal naar pin 3 van een FT4232HL (en dat heb je toch ècht nodig).
Bummer, want ca. 80% van de onderdelen zit al op de print dus ff een nieuwe pakken is er niet bij...

Maar na reparatie ziet het er zo uit:

Gaat werken. En ja, allemaal met het handje gesoldeerd. :7

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
bprosman

Golden Member

Gaat werken. En ja, allemaal met het handje gesoldeerd. :7

Zo , of met (lees)bril/loupe ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
fred101

Golden Member

Op 22 maart 2021 19:53:20 schreef toeter:
[Heeft alles met elektronica uit te staan: balansveertje van een Gossen MaVo-meter in de knoop. Twee dagen en een hoop geduld.[bijlage]

Ik weet wat voor een gepriegel dat is.
Ik hoop nog eens te leren hoe je draaispoel meters kunt repareren en vooral af te stellen. Het is me ooit gelukt een meter te repareren, ik was helemaal blij totdat ik hem (het mechanisme zonder schaal/behuizing) van de tafel liet vallen :-( Nieuwe naald proberen te maken, ook dat lukte maar de balans was daarna compleet verkeerd, de naald was veel te zwaar.

Fatbeard, dat is heel strak gedaan. Als je een trace zelf wilt vervangen dan kun je dat heel mooi door een koperdraadje in de juiste stand the buigen en dan plat slaan. Vast solderen en wat epoxy er over.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
blackdog

Golden Member

Hi,

Leo, netjes gesoldeerd!
Ben je eerst even "Zen" gegaan voor je dit voor elkaar kreeg?

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
fatbeard

Honourable Member

@bprosman:
Ik moet daar (tegenwoordig) wel mijn 'kleine dingen bril' voor opzetten... :P

@fred101:
Dat missende baantje was 0.15 mm...
Platslaan van een gebogen 0.1mm draadje zou de geometrie te veel verstoren, en voor een stukje van nog geen 1.5mm lengte is epoxy erover toch wel een héél klein beetje, zeg maar een ietsepietsie overdreven..:)

@blackdog:
Zen is een essentieel onderdeel van de voorbereiding, na afloop is het 'even lekker op vakantievei...' :+

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op 1 april 2021 12:07:08 schreef fred101:
Fatbeard, dat is heel strak gedaan. Als je een trace zelf wilt vervangen dan kun je dat heel mooi door een koperdraadje in de juiste stand the buigen en dan plat slaan. Vast solderen en wat epoxy er over.

Dat lijkt me een idee als je een ding "ter reparatie" hebt wat er na afloop "professioneel" uit moet zien. Ik denk dat het hier om een engineering prototype gaat: Werkt de software, doet het wat het moet doen? Dan is een patch draadje iets als: "we zijn er nog mee bezig, nee het is niet morgen af".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fatbeard

Honourable Member

Het gaat eigenlijk om een intern apparaat wat in een kleine serie (10 stuks, klinkt bekend? >:) ) wordt gemaakt.
Dit draadje valt in de categorie "als je hard loopt zie je het niet en als je langzaam loopt valt het niet op": je moet weten waar je moet kijken en zelfs dan is het moeilijk te zien...

Een RS232 optie in dit apparaat was wel wat kort door de bocht gedesignd: daar had ik toch echt een hoop draadjes voor nodig om het recht te breien.
Gelukkig hoefde dat maar voor 2 units...

@fred101:
Bij het repareren van printsporen voor derden gebruik ik vrijwel uitsluitend groen AWG30 Tefzel® (wire-wrapping) draad wat netjes in rechte lijnen over de print wordt gelegd en op strategische plekken met een druppeltje lijm vastgezet, zo ongeveer als dit:
https://www.circuitrework.com/web/uploads/1/jumper_wires_coated_1.jpg

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Zoals velen van jullie bekend voor komt: je bent handig met elektronica, dat doet z'n ding wel onder collega's op je werk, dus zo nu en dan komt er iemand naar je toe met 'zeg... ik heb...'

Zo ook vorige week. De bankwerker vraagt of ik naar een draadloze luidspreker wil kijken die er plots mee opgehouden is, dus die legt 'm die week bij m'n werktafel neer.

Vandaag eindelijk de tijd gehad er naar te kijken. Betreft een Philips BM7B.

Eerst gekeken met de adapter ingestoken: bij rommelen aan het plugje hoor ik het knetteren en stond m'n middengolfradio, die tegen de adapter aan geplakt stond, ook duidelijk protest van de voeding uit te krijsen.

Dit apparaat is (naar huidige maatstaven) verrassend gemakkelijk open te schroeven door met een kruiskopschroevendraaier aan de achterkant op de juiste plekken de rubber afdichting door te prikken en de kruiskop (!) schroeven los te draaien.

Inderdaad. Wat ik al dacht. Het bekende ontbreken van mechanische verbinding tussen een onderdeel en print waardoor de soldeerlas alles op moet vangen. De middenpin bewoog dan ook vrolijk heen en weer en maakte amper nog contact.

http://www.m-voorloop.nl/CO/philips-bm7b-dc-aansluiting.jpg

Soldeermasker weg gekrabt van beide aansluitingen en een lekkere klodder tin aangebracht.

Adapter ingestoken en jawel: hij doet het weer!

De eigenaar weet alleen nog niet van het probleem wat ik als eerste zag na verwijderen van de achterkant...

http://www.m-voorloop.nl/CO/philips-bm7b-luidsprekermagneet-probleem.j…

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Sine

Moderator

Hij kan niet tegen stuiteren blijkbaar ...

Blijkbaar niet nee. Maar dat verbaast me best wel een beetje. Als kind heel wat geklooid met luidsprekers en die ook geregeld uit m'n handen laten kletteren/ruw behandeld, maar nog nooit heb ik daarmee een luidsprekermagneet los gekregen.

De andere zit overigens ook al gedeeltelijk los.

Betreft een voormalig Used Products geval, dus er is wel een kans dat 'ie zo doorverkocht is. Mijn ervaring is inmiddels dat er enkele hele goede vestigingen van die tent zijn, maar meer slechte. Gelukkig heb ik zelf een soort zesde zintuig voor tweedehands elektronicaspul en heb ik eigenlijk nooit echt een miskoop gedaan. Het 'ergste' was m'n Rodec waarvan de faders grotendeels versleten waren. Opmerking over gemaakt, ze gingen er naar kijken. Toen ik 'm terugkreeg meurde het ding gewoon naar de contactspray en binnen liep het zelfs in stroompjes door de behuizing.
Uiteindelijk is dat tegen vergoeding van nieuwe faders die ik dan zelf wel kocht en zou monteren, verder keurig opgelost.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

voor de prijzen die ze bij used products rekenen mag je wel iets aan garantie verwachten ja, op mp staan ze er ook altijd bij..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik zou willen dat ik hier wat kon laten zien van reparaties maar helaas. Door de vele privé shit die weer op mij af komt de laatste weken kom ik aan weinig repaties toe. En als het al tijd heb mislukken ze :'(
En ik heb nog een gigantische stapel liggen met leuke repaties. |:(

Thevel

Golden Member

Laatst had ik een beetje uitgefikte print, ik krijg dit type print wel vaker met exact hetzelfde resultaat.
Oorspronkelijk horen er 2 SMD C'tjes op te zitten maar die zijn totaal verdwenen, ook de naast liggende diodes zijn gesneuveld.
Door de hitte is de print plaatselijk verbrand en elektrisch een beetje gaan geleiden..
Omdat ik zo'n print al eerder gerepareerd heb weet ik hoe de componenten bedraad zijn.

De print krab ik helemaal schoon totdat de resten koolstof (of wat het ook is) helemaal verdwenen zijn.
Vervolgens plak ik er een paar lagen Kapton-tape er over, nieuwe componenten erop en de print werkt weer probleemloos!

bprosman

Golden Member

Weet je waarom dat gebeurt ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Thevel

Golden Member

Nee, dat weet ik niet en natuurlijk heb ik me dat ook afgevraagd.
Er gaan dus elke keer 2 C'tjes en 2 diodes stuk, gaan eerst de C'tjes stuk waardoor de diodes ook sneuvelen of is het juist andersom, ik weet het niet.
Ik heb nog geen eerder gerepareerde printen terug gehad, blijkbaar gaat het nu dus goed.

maartenbakker

Golden Member

In wat voor schakeling zitten die SMD'tjes?

Heb je al eens gekeken op een nog goede print wat voor merk en type condensatoren het zijn?

Zo heeft bijvoorbeeld het beruchte Evox/Rifa ook SMD papiercondensatoren gemaakt.... En ceramische condensatoren die forse pieken zien, kunnen door piezoelectrische stress (vermoedelijk) ook doorfikken (in schakelende voedingen en televisies bijvoorbeeld).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Is er al meer bekend over de reden waarom de ctjes de handdoek in de ring gooien.
Wat ik wel eens heb meegemaakt zijn de volgende redenen.
Verkeerde voltage geplaatst, flinke spikes op voeding, en door bestucker te hard op de pcb gedrukt waardoor gebarsten.

Ik ben wel benieuwd.

Lucky Luke

Golden Member

Of als het iets relatief hoogfrequents is, kan de verlieshoek om de hoek komen kijken. Bij mijn gepruts met resonantie / draadloze energieoverdracht werden sommige keramische (multilayer) condensatortjes erg heet. Gek genoeg niet allemaal (zelfde type, zelfde laatje). En filmcondensatortjes bleven koud, zelfde waarde en bij zelfde frequentie (ergens bijna 1 MHz, dat wel. Voor sommigen wellicht DC maar voor een condensator met forse verliezen niet).

Edit: of simpelweg de werkspanning overschreden?

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)