Show Your Repairs!

Thevel

Golden Member

Op 1 mei 2021 13:40:59 schreef maartenbakker:
In wat voor schakeling zitten die SMD'tjes?

Die die SMD'tjes zitten bij het voedingsgedeelte van een grote schakelprint.
Ik heb geen idee waarvoor ze dienen, ik heb geen schema van de print.

maartenbakker

Golden Member

Op 1 mei 2021 21:48:42 schreef Thevel:
[...]Die die SMD'tjes zitten bij het voedingsgedeelte van een grote schakelprint.
Ik heb geen idee waarvoor ze dienen, ik heb geen schema van de print.

Ik zou (gezien je kennelijk meerdere prints in onderhoud hebt) geneigd zijn om de boel gedeeltelijk te reverse-engineeren. En op het oog, zijn het gewone ceramische? Dan zijn ze misschien van een lagere werkspanning of een slechter dielectricum dan dat je ervoor in de plaats zet.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 1 mei 2021 23:05:27 (13%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Thevel

Golden Member

Ik zou (gezien je kennelijk meerdere prints in onderhoud hebt) geneigd zijn om de boel gedeeltelijk te reverse-engineeren

Ik doe het niet beroeps matig en heb die printen niet echt in onderhoud. Ik krijg af en toe wat reparaties van een bedrijf die hier in de buurt zit (naam en soort bedrijf wil ik niet noemen).
Die reparaties kunnen van alles zijn maar vaak zijn het defecte printen.

maartenbakker

Golden Member

Misschien zijn mijn definities wat losser, maar als je vaker dan 2 keer eenzelfde type print van hetzelfde bedrijf hebt gerepareerd valt het voor mij onder 'in onderhoud'.

Maar los daarvan ben ik vooral benieuwd wat voor condensatoren er origineel inzaten. "ongemarkeerd ceramisch" is ook een prima antwoord ;)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Thevel

Golden Member

Origineel zit er idd ongemarkeerd ceramisch op.

Die vier diodes lijken wel in bruggelijkrichter te staan. (geen hints anders dan dat ze met z'n vieren zijn, zwakke hint want als je even verderop meetelt zijn het er gewoon zes... ).

Mogelijk wordt er een "hulpvoeding", semi-galvanisch-gescheiden gemaakt. Als de spanning tussen die twee domeinen over het max van de condensator gaat kan ie springen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Voedingsprint uit een Toshiba T3200 laptop (grote broertje van de laptop op de foto) voorzien van Rifa-vervangers. Er zitten er maarliefst 11 in (de uitgefikte en één andere heb ik niet op de foto staan). Ze namen ontstoring wel heel serieus destijds.
De laptop op de foto moet nog. Daar zal wel zo'n zelfde stapel Rifa's in zitten. Momenteel gebruik ik 'm maar niet, want de geur ging niet zonder slag of stoot mijn slaapkamer uit.

Print is maanden geleden uitgefikt maar stinkt nog steeds een beetje. Heb nu eens wat verse Panasonic en Epcos vervangers er in gesoldeerd.
Opvallend genoeg hadden de fysieke elektronicazaken waar ik ben geweest, alleen maar rifa/kemet papier-vervangers. Beetje maf dat ze niet gewoon de kunststof-types op voorraad leggen. Waarom nou nog steeds die papiertypes op voorraad leggen?!

Een leuk testje was om de oude X-condensatoren eventjes op te warmen naar een graad of 75. De lekweerstand ging van 50Mohm naar 1Mohm, en zal uiteindelijk een thermal runaway situatie kunnen worden als de lekstroom voor interne opwarming zou zorgen.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op zondag 2 mei 2021 14:47:17 (12%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
eSe

Honourable Member

Als vaders hun dochter gaan helpen met schilderijtjes en lusters ophangen dan kunnen er wel wat dingen sneuvelen :-)

Bij het verschuiven van het bed om een luster te hangen, bleef er een draad van een nachtlamp achter een bedpoot hangen.

Boing, mooie ledlamp tegen de grond. Het E27 schroefdeel van de ballon afgebroken met nog net 1 kort en 1 langer draadje eraan.

Met een lange dunne punt in de bout kon ik er nog net aan om er een paar draadjes aan te solderen.

Stukjes krimpkous erover en dan even testen of er niets anders gesneuveld is.

Opgevuld met 2 componentenlijm, een paar zachte (teflon) kousjes over de rest van de draadjes en dan het schroefdeel ook nog vastgekleefd.

Dochter blij, vader ook.

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
Thevel

Golden Member

Is de ballon van glas of kunststof?
Het lijkt glas maar soms is het verschil haast niet te zien.

eSe

Honourable Member

Glas, ik was al heel blij dat die niet gesneuveld is. Houten vloer en gevallen van niet hoog nachttafeltje.

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
Thevel

Golden Member

De voet breekt af maar de ballon blijft heel, daarom vroeg ik me al af of het wel echt glas was.
Je hebt gewoon geluk gehad, dus koop binnenkort een staatslot, wie weet... :)

eSe

Honourable Member

Of maandagmorgen lijm in't fabriek :-)

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
maartenbakker

Golden Member

Op 2 mei 2021 14:45:41 schreef Ledlover:
Beetje maf dat ze niet gewoon de kunststof-types op voorraad leggen. Waarom nou nog steeds die papiertypes op voorraad leggen?!

Nieuwe Oude Stock, voor nog betrouwbaarder rookeffecten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Voor het resetten van BQ20Z65 chips met BE2works had ik de daarbij behorende adapter met CP2112 I2C-bridge aangeschaft.

3 weken lang ging dat (ongeïsoleerd) goed, tot op een zaterdagmorgen het adapterprintje met een van de bus-aansluitingen bovenop de cellen terecht kwam en de BQ20Z65 op de accuprint naar de knoppen ging.

Toen maar een krimpkousje om de adapter gedaan en de bovenkant van het celpakket geïsoleerd. De onderkant? Welnee, die staat op tafel........ dus daar kan niets mee gebeuren.

Na het aansluiten van de header (die in de adapter prikt) op een nieuwe accuprint laat bij het oppakken een van de draadjes los van de print en slingert zich richting ONDERKANT van de cellen. Dat was het einde van de CP2112 chip.

Dat adapterprintje kost een tientje of zo, maar de levering uit Rusland duurde 2 maanden, dus even een nieuwe bestellen zag ik niet zitten.
Maar ach, ik moest toch al bij mouser bestellen en die hadden dat ding en voor 1 euro per chipje of zo wou ik wel pogingen wagen 'm zelf te vervangen (ik kocht er wel 5 zodat het een paar keer kon mislukken)

Vandaag, na pakweg 2,5 maand wachten, EINDELIJK die dingen binnengekregen (het siliciumtekort speelde mij ook parten) en met m'n heteluchtstation aan de gang gegaan. (ter info: op de foto waren enkele pinnen toch niet lekker gesoldeerd, dat heb ik met m'n fijnste Weller-boutje met de hand (en een loep...) en wat pasta alsnog voor elkaar gekregen.

En jawel! Hij doet het weer tot (in ieder geval) het punt dat de software vraagt of ik de CP2112 op de betreffende USB-poort wil gebruiken! Morgen (als ik het niet vergeet) testen met een accuprint...

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
bprosman

Golden Member

Die bij de letter "U" ?

[Bericht gewijzigd door bprosman op maandag 31 mei 2021 21:53:52 (100%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Jep ;)

Ik heb voor de zekerheid alles even met een boutje nagelopen, want er waren er nog een paar die er niet super uitzagen.

Overigens zie ik nu pas dat dit nog niet eens het herstelde printspoor op de achtergrond toont... (de dikke sluiting die ontstond heeft 1 printspoor netjes op doen krullen en daardoor onderbroken).
Een stukje wikkeldraad verhielp ook dat probleem.

Zoals gezegd morgen de echte test ;)

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Jawel! Hij doet het écht weer! Accuprint verbonden en uitgelezen met BE2works.

M'n pa heeft gisteren trouwens echt een minuut of 2 met een loep het defecte chipje zitten bekijken en vroeg toen of de pootjes weg waren omdat het de defecte was.
'Uh nee... dat chipje heeft alleen vergulde hoekjes als pootjes.'
'Goeie god...'

Ander goed nieuws is dat mijn collega de EV2400 module van Texas Instruments aan de gang gekregen heeft. Hij is nu een lijstje aan het maken wat hij in welke volgorde gedaan heeft.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Netjes!

Vroeger ook wel eens met die software gewerkt trouwens, maar is dat tegenwoordig nog te gebruiken om laptopaccu's van nieuwe cellen te voorzien? Ik meen dat er vaak een password op de EEPROM zat en/of write protected.

Geen idee ;) mijn accu's zijn V-lock accu's gebruikt in de video-industrie, die met 8 schroeven en wat verwijderen van 2 stickers volledig te openen zijn en alleen de BQ20Z65 bevatten.

(nou ja... bijna: http://www.m-voorloop.nl/techniek/revisie-bebob-accu/bebob-v90rm-batt-print-pcb-componenten-parts.jpg

Dit is de V90RM variant, waar ik er 3 van heb, naast de V95 variant, waar ik er 2 van heb. Die laatste heeft, als je een lijntje zou trekken links van de KY5133 en tussen de BQ20 en LM1117 door, alleen alles links van dat lijntje, naast de zekering, status-check knop, capaciteitsleds en cel-sensing componenten. Voor de rest is de print leeg.

Beide types kan ik prima uitlezen met BE2works. Of mijn BQ's met wachtwoord beveiligd zijn weet ik niet. Ik heb simpelweg het programma gevolgd dat zei 'Unable to unseal. Make RemainingCapacity = 0 and reset password to default.'

Er zit volgens mij, op zelf commando's inkloppen na, geen manier in om te kijken of het standaard wachtwoord erin zit.

Het programma zelf is helaas wat instabiel: op mijn computer genereert het bij afsluiten steevast een 'The Instruction at 0x00*** referenced memory at 0x00***. The memory could not be written"

Toen ik net aan bezig was de eerste cycle te doorlopen om de accu weer echt in gebruik te kunnen nemen, bleek dat de analyzer-functie van het programma ook niet goed werkt: al snel na het verzamelen van samples en het netjes tekenen van de grafiek loopt het programma hopeloos vast.

Helaas is de moderator/administrator van het be2works forum nogal stug en werd mijn vraag, of er meer mensen waren met dat probleem en een eventuele oplossing, geweigerd. (elke forumpost wordt daar vóór plaatsing beoordeeld, dus als het ze niet zint, komt je bericht dus nooit op het forum)

Op m'n laptop leek het beter te gaan, maar ja... toen ging het printje dus stuk ;)

Het programma wordt overigens nog altijd door-ontwikkeld, laatst meldde het programma bij openen dat er een nieuwe versie was (5.50 nu, recent was het nog 5.48).

De reden dat ik nu pogingen waag met de EV2400 van Texas Instruments ligt aan het feit dat mijn versie van BE2works helaas geen ander chemistryID ondersteunt voor de 20Z65 dan 100: een erg basaal celtype. Daar kwam ik helaas pas achter toen ik natuurlijk net cellen had gekocht die een andere chemische samenstelling hebben.

Alleen bleek die EV2400 wat moeilijk aan de gang te krijgen. Een collega op m'n werk van het elektronicabedrijf heb ik dat ding en een accu in handen geduwd en gevraagd of hij het eens wou proberen. Hem is het wél gelukt.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
fred101

Golden Member

Even 3 rifas vervangen en de voeding repareren. Makkelijk, 1 klein pcb met een paar 7812 regelaars. Maar om aan de componentkant te komen moet dat printje eruit.

Om dat kleintje te verwijderen kun je niet bij 2 schroeven. Geen probleem, even de zijbalk verwijderen.
Om dat te kunnen moet de afdekplaat van het front paneel eraf....etc etc, u voelt hem al aankomen. Voor de andere PCBs ging het net zo. Welke idioot heeft dit ontworpen.

Afijn, zo'n 6 uur verder:

Er zitten enorme aantallen draden tussen de boards, de helft gesoldeerd..een groot deel in pcb kroonsteentjes die giga in de weg zitten en dan de nodige bandkabels die aan 1 kant een connector hebben en aan de andere kant overal heen uitwaaieren en gesoldeerd zijn. Geen enkele nummering. Een doolhof

[Bericht gewijzigd door fred101 op maandag 14 juni 2021 17:11:34 (24%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
blackdog

Golden Member

Hi Fred, :-)

Ik heb medelijden met je, dat is zeker niet goed ontworpen. :(
Hoeveel foto's heb je gemaakt om hem weer dicht en werkend te kunnen krijgen?

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 14 juni 2021 17:33:26 schreef blackdog:
Hi Fred, :-)

Ik heb medelijden met je, dat is zeker niet goed ontworpen. :(
Hoeveel foto's heb je gemaakt om hem weer dicht en werkend te kunnen krijgen?

Groet,
Bram

Ik denk dat die nog uit elkaar ligt. ;-) Wat een halve zool zeg die zoiets ontwerpt. Het lijkt wel een ikea bouwpakket zo.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
fred101

Golden Member

Op 14 juni 2021 17:33:26 schreef blackdog:
Hoeveel foto's heb je gemaakt om hem weer dicht en werkend te kunnen krijgen?

Groet,
Bram

Hij staat op onderdelen te wachten. Een stuk of 80 fotos en 15 paginas (aan)tekeningen. Normaal lig ik daar niet wakker van want meestal zit de boel vrij simpel in elkaar. Maar hier zijn zoveel dingen van elkaar afhankelijk en ik heb stom genoeg de volgorde niet opgeschreven. Alleen welke draden waar moeten. Maar de volgorde kan ik waarschijnlijk wel uit de fotos afleiden.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Shiptronic

Overleden

Op 14 juni 2021 17:09:09 schreef fred101:
Even 3 rifas vervangen en de voeding repareren. Makkelijk, 1 klein pcb met een paar 7812 regelaars. Maar om aan de componentkant te komen moet dat printje eruit.

Om dat kleintje te verwijderen kun je niet bij 2 schroeven. Geen probleem, even de zijbalk verwijderen.
Om dat te kunnen moet de afdekplaat van het front paneel eraf....etc etc, u voelt hem al aankomen. Voor de andere PCBs ging het net zo. Welke idioot heeft dit ontworpen.

Afijn, zo'n 6 uur verder:

Er zitten enorme aantallen draden tussen de boards, de helft gesoldeerd..een groot deel in pcb kroonsteentjes die giga in de weg zitten en dan de nodige bandkabels die aan 1 kant een connector hebben en aan de andere kant overal heen uitwaaieren en gesoldeerd zijn. Geen enkele nummering. Een doolhof

Zo zit ook elke Franse auto in elkaar, het onderdeel kost niet zoveel, maar de montage :) maar eenmaal je zover bent , is het verstandig om tijdens opbouw nog een aantal zaken mee te vervangen, anders mag je binnen kort nog een keer.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
fatbeard

Honourable Member

Het koper op de top layer moest rond de gaten verwijderd worden wegens kans op sluiting met een add-on gevalleke.
Geen nood, de dremel met een diamant slijpertje erin en... iets tever gefraist: een deel van de tweede laag (het zijn er 12) met toch wel kritische structuren (antenne) was ook verdwenen...

Dit is het geworden:

detail:

Flinke klodder lak eroverheen en klaar...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.