A-force batterijen van de Action: hoe goed zijn ze?

Kruimel

Golden Member

Knoopcellen zie ik inderdaad ook niet vaak lekken, maar toevallig had ik er recent eentje:

Een echte Toshiba uit een Casio rekenapparaat, vermoedelijk gekocht ergens kort na 2000. Het apparaat deed het nog probleemloos en er staat nog 1,35V op.

Ik heb Duracell de gevraagde foto's van de batterijen en het doosje waar ze in zaten gestuurd, waar dus niks te zien is van externe invloeden of lekkage.

Daarop heb ik vanuit Schotland een retourverpakking toegestuurd gekregen samen met een douaneverklaring in drievoud (Brexit). De koerier heeft ze net opgehaald en ze zijn nu onderweg naar Schotland voor nader onderzoek. Waar ze exact heengaan weet ik niet, de geadresseerde is een logistieke dienstverlener. Tot nu toe erg netjes en correct.

Wat ik niet wist is dat Duracell de laatste 20-25 jaar diverse eigenaren gehad heeft. Van private onderneming, naar KKR, naar de beurs, naar Gilette/ Proctor&Gamble en nu sinds vier jaar Berkshire Hathaway, van Warren Buffet.

En nou ga ik wachten op mijn roze konijn.

Kruimel

Golden Member

Houd ons op de hoogte, ik ben wel nieuwsgierig om eerlijk te zijn. Er moet wel iets gebeuren wil ik nog zo ver gaan ooit nog Duracell te kopen, maar wie weet.

Dat van die eigenaren wist ik niet. Warren Buffett staat wel bekend om lange-termijnsinvesteringen te doen, dus op zich is dat wel een reden om te geloven in verbetering, maar dat zou dan al 6 jaar aan de gang moeten zijn. Ik vrees dat de grote merkwaarde van Duracell de primaire reden is, maar misschien hebben ze nog wel wat daadwerkelijke R&D capaciteit onder de kap.

Enfin, we zullen zien! :)

Paar maandjes verder, maar ik krijg van Duracell €12 retour voor twee lege batterijen.

Mijn twee cent over Duracell:
in het lab(je) waar ik werk, staan tientallen toestellen met Duracell er in. Mijn voorganger zwoor daarbij. Op het moment dat ik binnenstapte deinsde ik daar al voor terug.
Omdat alle toepassingen daar erg weinig stroom trekken of slechts af en toe gebruikt worden, gaan de batterijen routinematig langer mee dan de houdbaarheidsdatum.

Nu ik dingen klaar aan het maken ben voor de opstart na corona, ben ik ieder apparaat gaan controleren op lege of ontbrekende batterijen.

Op +- 45 gecontroleerde dingen ben ik +- 3 lekkende Duracells tegengekomen, maten AA en D. Deze waren 1 tot 5 jaar over datum.
Tevens 1 Ni-MH accu uit het jaar 2001 die kristalletjes langs een naad begon te vertonen, dus die meteen ook uitgesoldeerd.

Onder mijn bewind gaan we eens kijken hoe Varta het doet.
Het zijn allemaal geen veiligheids of bedrijfskritische zaken dus het is een redelijk mooie proeftuin, al blijft 3 batterijen op 45 ofzo statistisch waarschijnlijk niet erg significant.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op dinsdag 15 juni 2021 08:34:39 (10%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Shiptronic

Overleden

Bij weinig verbruik zou ik eerder iets gebruiken ala Eneloop. Tot nu toe zeer tevreden over , zeer lage zelf ontlading.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Eneloop zijn toch oplaadbare dingen? Dat loont niet echt vrees ik. We moeten er teveel van hebben.
Nog een update: nog een duracell met 'haar' op de minpool gevonden.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Zulke icoontjes als hieronder vertrouw ik voor geen meter meer.
Ze staan ook op m'n bierflesjes, en volgens die icoontjes zou ik er geen dikke buik van krijgen.

Kruimel

Golden Member

Volgens mij sla je het een beetje uit context, deze logo's staan op allerhande batterijen, oplaadbaar of niet en zijn IMHO een soort van overgewaaid Amerikanisme waar alles wat maar enigszins energie in zit een juridisch risico vormt zonder logo's en waarschuwingen.

Op 15 juni 2021 00:57:24 schreef Kilian:
Paar maandjes verder, maar ik krijg van Duracell €12 retour voor twee lege batterijen.

Leuk dat je het nog even terugkoppelt, valt me mee van ze, maar helaas geen inhoudelijke reactie.

Op 15 juni 2021 17:55:48 schreef Ledlover:
Eneloop zijn toch oplaadbare dingen? Dat loont niet echt vrees ik. We moeten er teveel van hebben.
Nog een update: nog een duracell met 'haar' op de minpool gevonden.

Koop anders de Ikea oplaadbare cellen. Ze schijnen praktisch hetzelfde te zijn, vertonen weinig zelfontlading en zijn grofweg net zo duur als Duracell batterijen (die enorm 'overpriced' zijn). Ik heb er (volgens mij) 28 stuks in de omloop, en heb er weinig problemen mee. Ze lijken onderling ook redelijk te matchen (als in: ze raken bijna tegelijk leeg bij ontladen).

Lucky Luke

Golden Member

En oplaadbare batterijen lekken niet (meer). Ik heb althans nog geen lekkende eneloop of IKEA LADDA gezien. De oude Hema NiCd's lekten wel, de varta NiMH's die ik daarna had niet.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Kruimel

Golden Member

Let op, sprong in tijd!

Op 2 december 2019 17:25:44 schreef Kruimel:
Ok, ik heb er hier één gevonden die is gaan lekken. Die zat met lage ladingstoestand in een fietslichtje dat de gehele tijd in de lade lag (dus geen grote warm-koudcycli). Bij een meting bleek er ongeveer 0,9V op te staan, dus er is geen sprake van ompoling.

[bijlage]

De houdbaarheid stond tot augustus 2027, dus dat heeft hij niet gehaald. Van alle lege A-Force cellen die ik (inmiddels) in de batterijbak heb liggen (ik tel er zo snel 14) is dit de enige die lijkt te lekken, wat voor het gevoel een betere statistiek is dan de andere merken waar ik een groter "lekpercentage" op moet constateren (zoals Duracell Industrial :()

Zo te zien heb ik geluk gehad en was ik er redelijk snel bij, het batterijcontact was nog niet zichtbaar aangetast en het lichtje waar deze in zat was niet in het bijzonder duur.

Tweeëneenhalf jaar verder, en ik heb er weer één die lek is geraakt na langdurige stilstand in een zaklamp. Ik vermoed dat deze van dezelfde set is geweest (er stond ook 08-2027 op), maar weet het niet zeker. Ik heb de spanning gemeten op ongeveer 0,95V. Van de drie broertjes die hij heeft waren er twee op 1,58V en eentje op 1,44V, dus ogenschijnlijk ook op zijn retour. Geen verdere metingen gedaan. Deze zaklamp had ik gewoon de hele tijd binnen en de batterijen zijn er tegelijk in gegaan, dus de batterijen zijn niet mishandeld geweest.

Blijkbaar kan de opdruk niet tegen dit elektrolyt, want de opdruk zat op mijn vinger, en mijn vingerafdruk op de batterij. De score is nog steeds beter dan met de Duracell ProCell cellen, maar ik denk dat het veilig is te concluderen dat die A-Force batterijen op de langere termijn niet lekvrij zijn. Ik denk dat ik er in totaal 20 van heb gekocht, met 2 stuks die zijn gaan lekken zonder duidelijke oorzaak.

Zou ik ze nog steeds kopen? Waarschijnlijk wel, want ook de gevestigde merken doen het vaak niet beter (hierbij spreek ik uit ervaring in het geval van Duracell en Varta), en voor (indertijd) €0,168 per stuk kan ik me veroorloven ze gewoon jaarlijks preventief te vervangen. Waar mogelijk vervang ik echter met oplaadbaar, want daar heb ik minder lekkage mee.