Het grote "Waar krijg ik dit onderdeel" topic Deel 7

Dit topic is gesloten

maartenbakker

Golden Member

Hij brak zo te zien wel goed, alleen geen schokken...

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
fatbeard

Honourable Member

:+ kwalificeert dat dan als een brakke schokbreker?

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Weet er iemand een eenvoudige MCU *** die verkrijgbaar is *** ?

Het moet i2c en UART doen. Mijn voorkeur had uitgegaan naar STM32F030Fxx, ware het niet dat die lastig te krijgen zijn (levertijd: 3 jaar) of duur.

De verleden tijd van breken is brak. Schokbrakker dus.

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 30 juni 2021 15:27:28 (12%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 30 juni 2021 15:25:34 schreef rew:
Weet er iemand een eenvoudige MCU *** die verkrijgbaar is *** ?
Het moet i2c en UART doen. Mijn voorkeur had uitgegaan naar STM32F030Fxx, ware het niet dat die lastig te krijgen zijn (levertijd: 3 jaar) of duur

Gewoon 3 jaren wachten..

Ga anders voor wat oudere meuk-achtige als een 8051-achtige. Heeft seriële poort en I2C doe je gewoon in software. Overal te verkrijgen, ook als moderne waar een hoop IO omheen zit. Of AVR of Microchip of zo. Alles behalve iets wat ook automotive gebruikt wordt.

ST is en blijft moeilijk leverbaar. Maar die 3 jaren slaat natuurlijk nergens op. Zodra ze productie op kunnen voeren (even wat waferfabjes erbij zetten) is dat probleem snel weg. Maar ga voorlopig wel van 1 jaar levertijd uit.

bprosman

Golden Member

Deel 2 van de scootmobiel, de beruchte "stuurprint" waar ik vorig jaar al eens een paar torretjes op vervangen heb. Iemand een idee hoe je die TD1529 kapot krijgt ? Echt overbelasting ? Ik meet namelijk geen sluiting aan de uitgang.

Pen 2 is er "uitgeploft".

Aan de onderkant van de print zie ik een handjevol thermal reliefs maar uit de datasheet haal ik niet dat er aan de onderkant van het IC nog metaal zit. Behuizing is SOP8

http://www.techcodesemi.com/datasheet/TD1529.pdf

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
bprosman

Golden Member

Mocht er iemand suggesties hebben voor zoektermen of leveranciers. Ik probeer van de zacht pvc "doppen" te vinden die je achter op/over een C13/C14 (Euro) chassideel schuift om te isoleren.

En subtiel schopje op topic hierboven, weet iemand hoe je een TD1529 kapot krijgt ? Poot 2 (input) is er uit geploft.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 2 juli 2021 12:26:01 schreef bprosman:
weet iemand hoe je een TD1529 kapot krijgt ? Poot 2 (input) is er uit geploft.

Over het algemeen valt hierover te zeggen: Door enorm veel stroom te laten lopen.

Omdat de poot d'r af ligt en niet alleen de bovenkant van de behuizing is het wel duidelijk dat de stroom door poot 2 heeft gelopen.

Vaak zal het dan zijn dat dit de poot is die bijvoorbeeld een externe mosfet hoort aan te sturen. De externe mosfet heeft dan een kortsluiting tussen een stevige voeding en z'n gate gemaakt.

In dit geval (ik heb ondertussen het datasheet er bijgepakt), heeft de chip kennelijk met z'n schakelende mosfets kortsluiting naar aarde gemaakt. Het kan heel goed dat de aarde-aansluiting "steviger" is uitgevoerd, vandaar dat de pin4 er niet afligt.

Hoe krijgt ie kortsluiting? 1 van de schakelfets is kapot gegaan en wordt dan over het algemeen een kortsluiting. Zodra de sturing dan die uit- en de andere aan stuurt, gaat het fout.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Op 30 juni 2021 13:50:39 schreef bprosman:
Was achteraf zelfs 125mm en niet meer zo schokbrekerig :+
[bijlage]

Volgens het plaatje zou hij nog wel moeten dempen, alleen veren gaat niet meer zo lekker. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
bprosman

Golden Member

Op 2 juli 2021 13:00:48 schreef Lambiek:
[...]
Volgens het plaatje zou hij nog wel moeten dempen, alleen veren gaat niet meer zo lekker. :)

Nee eigenlijk net andersom :-) Er zit een gat in de cylinder (slecht te zien op de foto) en de stang / zuiger van het schokbrekere gedeelte kwan er gewoon uit :-)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
bprosman

Golden Member

Op 2 juli 2021 12:50:51 schreef rew:
[...]Over het algemeen valt hierover te zeggen: Door enorm veel stroom te laten lopen.

Omdat de poot d'r af ligt en niet alleen de bovenkant van de behuizing is het wel duidelijk dat de stroom door poot 2 heeft gelopen.

Vaak zal het dan zijn dat dit de poot is die bijvoorbeeld een externe mosfet hoort aan te sturen. De externe mosfet heeft dan een kortsluiting tussen een stevige voeding en z'n gate gemaakt.

In dit geval (ik heb ondertussen het datasheet er bijgepakt), heeft de chip kennelijk met z'n schakelende mosfets kortsluiting naar aarde gemaakt. Het kan heel goed dat de aarde-aansluiting "steviger" is uitgevoerd, vandaar dat de pin4 er niet afligt.

Hoe krijgt ie kortsluiting? 1 van de schakelfets is kapot gegaan en wordt dan over het algemeen een kortsluiting. Zodra de sturing dan die uit- en de andere aan stuurt, gaat het fout.

Dank !! Nu heb ik weer iets om op verder te borduren.
Het rare echter is dat U2 geen mosfet is maar een 7805 , ik zal het schema eens uittekenen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Lambiek

Special Member

Op 2 juli 2021 13:10:08 schreef bprosman:
Nee eigenlijk net andersom :-) Er zit een gat in de cylinder (slecht te zien op de foto) en de stang / zuiger van het schokbrekere gedeelte kwan er gewoon uit :-)

Oké, is inderdaad slecht te zien. Maar hoe dan ook, hij is stuk. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Hubie

Special Member

Hoe noem je dit soort messing busjes? Zie foto,en waar kan ik ze krijgen kopen?

mel

Golden Member

wel leuk, zo,n prehistorisch ding :9

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Hubie

Special Member

Kosmos-Radiomann,bouwdoos jaren 30.

Anoniem

@Hubie

Als u als zoekterm "brass shaft coupling" gebruikt krijg je vergelijkbare objecten als resultaat, maar de sleuven waar de karton (?) plaatjes in passen zal je zelf nog moeten maken.

maartenbakker

Golden Member

De Nederlandse term is 'mannetjes'.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hugo Welther

Moderator

Op 4 juli 2021 17:28:43 schreef maartenbakker:
De Nederlandse term is 'mannetjes'.

Ze waren op de NVHR beurzen te koop bij de aanbieders van de replica Pionier bouwdoosjes.
Je kunt ze namaken m.b.v. een draaibankje uit koperstaf van 6mm.
http://www.hansotten.com/electronic-kits/pionier/zelfbouw-pionier/ even stukje naar beneden scrollen.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Hubie

Special Member

@Maarten,ja ik was al aan het zoeken op 'mannetjes'omdat ik die term ook in een kluwer radioboekje tegenkwam.
@Hugo,die zien er simpeler uit dan die pioneer-busjes.

Hugo Welther

Moderator

Plaatje uit het boekje is volgens mij het "oer" mannetje.
Philips gebruikte ze ook in de bouwpakketjes om de soldeerlippen van entrees, afstem-C's, potmeters, e.d. aan te sluiten. Dan heb je de sleuven nodig.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

En volgens mij werden ze door Philips in de boekjes "draadklemmen" genoemd.

Hubie

Special Member

Bij de onderdelen voor de "Radiomann" waren er 'steckerklemmen'en Schnittklemmen.Zie hier op de foto in de link.
http://www.radiobauteile.de/exp_kosmos.php

Dat is wel zelf te maken natuurlijk met het juiste gereedschap (wat ik niet heb)

fatbeard

Honourable Member

Valt volgens mij reuze mee:

  • (kolom)boormachine met machineklem of een kleine bankschroef
  • dremel met doorslijpschijfjes
  • boortje 2.5mm
  • M3 tap met houder
  • fijn schuurpapier en/of naaldvijlen
  • een hele hoop geduld

Messing staf 6mm is verkrijgbaar bij de betere modelbouwzaak of een metaal (groot)handel, het gereedschap bij de betere ijzerwarenhandel (soms zelfs bij een bouwmarkt).

  1. insnijding maken op de kopse kant met het doorslijpschijfje in de dremel
  2. afkorten tot de gewenste lengte
  3. gaatje 2.5mm in de lengte boren
  4. afbramen naar wens
  5. M3 tappen

Stappen 1 en 2 kunnen desgewenst met een ijzerzaag gedaan worden (geen dremel nodig).
Stap 3 gaat het makkelijkst met een kolomboor en een machineklem, maar "uit de hand" in een bankschroef is het ook te doen. NIET met de dremel doen, die draait veel te snel daarvoor.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op 6 juli 2021 13:52:45 schreef fatbeard:

Messing staf 6mm is verkrijgbaar bij de betere modelbouwzaak of een metaal (groot)handel, het gereedschap bij de betere ijzerwarenhandel (soms zelfs bij een bouwmarkt).

Mag ik dan deze store aanraden? Ik koop er regelmatig en heeft bijna alles.

https://dhzstore.nl/online-store/

I love it when a plan comes together !
vergeten

Golden Member

Mooie zaak.
Ze hebben daar inderdaad bijna "alles" zelfs linksdraaiende boren :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 6 juli 2021 19:14:06 schreef ritmeester:
https://dhzstore.nl/online-store/

Ik snap niet hoe ik daar "messing staf" kan kopen:

Als ik op "messing staf, opties selecteren" click krijg ik "Platte steenbeitel" ????

Edit: Was kennelijk een tijdelijk probleempje met hun site: nu werkt het wel.

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 7 juli 2021 08:30:01 (13%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dit topic is gesloten