Op 29 augustus 2021 21:32:12 schreef MaxHeadroom:
Maar ook met de ouderwetsche houten palen voor energievoorziening naar de woningen/boerderijen. 5 draden, waarvan één voor de verlichting.
Ik vraag me af waarom deze situatie nog altijd bestaat. Gevaarlijk, want mij werd verteld dat er bij storm regelmatig een draad afbreekt.
Maar je hebt ook nog zoiets als gezond verstand... draden die op de grond liggen moet je gewoon niet aanraken. Die mensen daar weten niet beter. Ik heb er, een half jaar geleden of zo, een leuk artikel over gevonden, maar kan het nergens terugvinden. Volgens mij was de totale lengte luchtleidingen nog 110 km in Nederland, veel meer dan ik zelf ook dacht.
Op 29 augustus 2021 21:32:12 schreef MaxHeadroom:
En hoe gaat het onderhoud? Ik stel me voor dat niet elke eerste de beste engineer (m-v) hieraan kan/mag werken.
Dank !
In datzelfde artikel van (ik geloof) een regionale krant werd de netbeheerder daar ook naar gevraagd en inderdaad, er is een extra training voor.
Op 29 augustus 2021 22:21:40 schreef Arco:
Zompige grond en hoog grondwaterpeil is inderdaad lastig.
Precies, dat was het punt.
Op 29 augustus 2021 22:21:40 schreef Arco:
Sommige straten in Amsterdam hadden het ook die langs een spoordijk liepen. (het water uit de dijk perste naar beneden onder de stoep.
Daar loste men het anders op:
Men legde op vaste afstanden zo'n bekende 'PTT' tegel in de stoep. Daar zit een oog ingegoten aan de onderkant.
Daarvandaan liep er een ketting die om de kabel heen zat. (dus de kabel was a.h.w. opgehangen aan de tegels om wegzakken te voorkomen...
Haha! Ein-de-lijk weet ik waar die tegels in Purmerend voor zijn! Hier liggen ze rond het distributiepunt dat vermomd gaat als enorm woonhuis (alleen de ventilatieroosters op de plekken van ramen geven aan dat het iets anders is)
@ eSe: ik denk dat je Ledlover's post niet goed leest: het gaat niet om de arbeid die de machine kost om te bedienen/grond te verzetten, maar diezelfde werkzaamheden in kosten afgezet tegen de kosten van het met pure mankracht graven van een put om (vroeger) zo'n paal in te plaatsen tegenover de kosten van het ondergronds aanleggen en om de haverklap aan de gang moeten om dat door de drassige grond een kabel stukgetrokken wordt.
Dat zo'n put voor zo'n paal tegenwoordig hoogstwaarschijnlijk ook met een graafmachine gedaan wordt, is wat anders. Iets met ARBO-regels en de kosten van slechts 2 man personeel + de graafmachine die het klusje binnen een paar uur kunnen klaren tegenover meerdere mannen die waarschijnlijk langer bezig zijn met de hand.