Op 26 september 2021 23:48:21 schreef ohm pi:
Dat is een gevaarlijke denkfout. Je weet niet wat de spanning van dat zwevend kopervlak is.
Ik denk dat het reuze meevalt, het is geen hoogspanning hé. Bij hoogspanning zou ik het nooit zo doen.
Vergelijk het met de spanningsverdeling van twee condensatoren in serie op een spanningsbron.
Ik vind dat een vreemde vergelijking als ik eerlijk moet zijn.
Voorbeeld:
Het kopervlak is potentiaal vrij, het zit nergens aan vast. Stel dat het daar naar over zou slaan, dan is er nog niets aan de hand. Plus "zoals ik al zei" het is drie maal dik in de plastikspray 70 gezet, doe ik met al mijn printen.
https://www.tme.eu/Document/1fe63f6ab037a1ac050703ecea7e8544/TKC3%20Pl…
Plus dat er al jaren printen in een industriële omgeving zitten zonder probleem. En die zitten ook nog eens in een omgeving met een hoge luchtvochtigheid. Alles zit wel achter een aardlek, als er al iets zou gebeuren gaan er componenten stuk.
Op 27 september 2021 10:46:51 schreef Thevel:
Die discussie is al eerder gevoerd:
Precies.
Als je printen freest kun je niet veel anders. Of je moet al het overtollige koper weg frezen. Maar dan doe je heel het frezen teniet, dan kun je beter etsen.
EDIT:
Om even een voorbeeld te geven, zo'n 20 jaar geleden heb ik een visgenerator ontwikkeld voor de visserij en onderzoek bureaus. Het zijn twee types, een draagbaar type en een type dat werkt met een drie fase generator.
Beide types genereren een spanning van +/- 350VDC met een speciale puls vorm om de vis aan te trekken en te verdoven, de vis gaat dus niet dood. Bij het draagbare type lopen de vissers gewoon in het water met een waadpak aan. Het water waar ze in lopen staat dus een veld van 350VDC, daar frees ik dus ook printen voor, ze komen ieder jaar terug voor controle en een keuring, er zijn dus al apparaten die +/- 20 jaar uod zijn en nog steeds goed werken.
Kan wel een paar foto's plaatsen, maar kan en mag niet veel vrij geven.