Show your projects! Part 34

Dit topic is gesloten

Shiptronic

Overleden

Lijkt me in ieder geval dat de schakelaar gemodificeerd is.

[edit]

thanks for this, what is the value of 2 resistors?

Henryk Gasperowicz
Henryk Gasperowicz
6 jaar geleden
@Adrian Villaflor
Resistor value doesn't matter in my designs.
Usually I use50...100 Ohm, to avoid questions why I do not use current limiting resistor for LED :)

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op maandag 23 augustus 2021 23:23:13 (72%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 23 augustus 2021 23:27:37 schreef Sine:
@Ship,

Uhu ... minimaal :P

Eigenlijk zijn alle onderdelen gemodificeerd...

@shiptronic:
Die weerstand in serie zou in een normale serieschakeling dienst doen als stroombeperkend element.
In mijn schakeling dient hij deels als bedrog...
In mijn geval werkt de schakeling goed met een weerstand tussen 10 en 100 ohm..
Bij een grotere weerstand, gaan de leds zwakker branden, bij een kleinere weerstand kan de schakeling instabiel gedrag vertonen. Maar theroretisch zou het zonder weerstand ook moeten werken...

zoeken tot het werkt en dan nog zoeken
RAAF12

Golden Member

Op 23 augustus 2021 21:46:18 schreef hobbyelektro:
De schakeling zal ik later wel verklappen hier, nu nog even de spanning erin houden.

Dat staat al in de comment op YT: 'HCT40106 for the oscillator and BC848 with 1K as switch.'
Maar leuk gedaan zoiets deed Radio Bulletin/Radio Blan ook. Een blackbox of andere raadschakelingen. Onder de goede oplossingen werd dan een prijs verloot en in het volgende nummer bekend gemaakt. /nostalgia

Voor degene die op het puntje van hun stoel zitten, zal ik de oplossing toch maar prijs geven...

Het is eigenlijk een wisselspannings-batterij die verschillende frequenties uitstuurt. De schakeling zit verstopt in de batterijconnector. Hier een foto van de schakeling voor deze in de connector belande:
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/resized/img_20210804_185152.jpg
Het was uiteindelijk de bedoeling om een smd IC toe te passen, maar ik had enkel true-hole voorradig. Dus hebben we de bovenzijde een flink stuk afgeschuurd om de batterijconnector zo laag mogelijk te maken.

Iedere schakelaar en led is gemodificeerd en is dan afgestemd op 1 van de frequenties.
In de led zit een L-C netwerk parallel of voor de lage frequentie een diode en condensator, dit door aan de onderzijde de Led uit te frezen en achteraf met secondelijm of nagellak terug dicht te maken.
Hier zie je de led's die toegepast zijn in mijn filmpje. Dit waren transparante rode led's, achteraf met rode lampenlak gelakt om de L en C te maskeren.
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/resized/led's%20serieschakeling.jpg
Hier een normale rode led die uitgehold is, maar nog geen schakeling/componenten in verstopt zitten.
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/resized/modificatie%20van%20led.jpg

In de schakelaars zitten dezelfde LC netwerkjes of diode- condensator combinatie:
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/resized/img_20210826_124145.jpg

En uiteindelijk heb ik het schema nog van het geheel:
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/resized/wisselspaningsbatterij.jpg

zoeken tot het werkt en dan nog zoeken
Shiptronic

Overleden

Op 23 augustus 2021 23:46:07 schreef hobbyelektro:
[...]
Eigenlijk zijn alle onderdelen gemodificeerd...

@shiptronic:
Die weerstand in serie zou in een normale serieschakeling dienst doen als stroombeperkend element.
In mijn schakeling dient hij deels als bedrog...
In mijn geval werkt de schakeling goed met een weerstand tussen 10 en 100 ohm..
Bij een grotere weerstand, gaan de leds zwakker branden, bij een kleinere weerstand kan de schakeling instabiel gedrag vertonen. Maar theroretisch zou het zonder weerstand ook moeten werken...

die had ik al door, lees de quote nog eens goed :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Even een nieuwe FT bouw gedaan: De magische kogelbaan.

Een korte video op Flickr:
https://live.staticflickr.com/31337/51445155127_9f46b298d0_c.jpgThe magic ball track. by Frans, on Flickr

Bevat 8 motoren, 12 leds, wat audio en een TXT Controller van Fischertechnik.
Programma met Robopro multitasking 8 processen.

Frans.

Blue Sky

Cableguy

GE-WEL-DIG !! Zeer mooi gemaakt.

Waar rook is, is stroom
rob040

Golden Member

Wederom knap stukje werk! Leuk om naar te kijken.

zo zo, de printer heeft weer overuren gemaakt.
Erg mooi gedaan!

RTFM, dan pas vragen...
Lambiek

Special Member

Mooi weer Frans, wat je al niet kunt doen met een paar magneten. _/-\o_

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Bedankt iedereen!

Op 14 september 2021 08:40:28 schreef wielklem:
zo zo, de printer heeft weer overuren gemaakt.
Erg mooi gedaan!

Niet zo vele onderdelen zijn geprint. De meeste zijn origineele FT blokjes. Enkel de magneet armen, 6 nokken, 8 magneet kettingen houders, 6 tandewielen met 15T en het feeder blokje.
Je kunt alles sturen met bijna om het even welke micro controller. Ik doe het altijd met Robopro van Fischertechnik en de TXT Controller als hardware. Die software is gemaakt zonder dat je een regel tekst code moet schrijven.

https://live.staticflickr.com/65535/51454572258_e0484596c3_c.jpg
UHD versie op Flickr: https://www.flickr.com/photos/fotoopa_hs/51454572258

Hier zijn er wel 8 taken actief. Robopro is hiervoor ideaal geschikt Als multitasking.

Lambiek

Special Member

Hier nog een projectje van mij, het is een 1 fase soft-starter van 2.2kW.
Het is gebaseerd op een fase aan/afsnijding, "die in één van de artikelen staat" heb hier een hulpprint bijgemaakt voor de soft-start.

Hier wat foto's.

De twee afzonderlijke printen.

De fase aan/afsnijding.

Hulpprint soft-starter.

Soft-starter compleet_1

Soft-starter compleet_2

De soft-starter wordt met een schakelaar gestart en gestopt. op de onderste print zit een potmeter om de aanlooptijd in te stellen.

Als de aanlooptijd verstreken is, wordt de triac overgenomen door een relais contact en wordt de sturing van de triac uitgeschakeld.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
pa3gws

Golden Member

Printjes zien er weer rete strak uit. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Lambiek

Special Member

Op 26 september 2021 18:39:29 schreef pa3gws:
Printjes zien er weer rete strak uit. ;-)

Dat frezen gaat echt geweldig, plus dat het zo klaar is. Boren en frezen duurt 15 a 20 minuten. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
eSe

Honourable Member

Mooi gefreesd en mooi gesoldeerd, maar is dat voor 230v? Dan is er niet veel isolatie tussen de onderdelen, zoals die dikke vlek koper tussen de pootjes van de MOC3041...

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
Lambiek

Special Member

Op 26 september 2021 20:11:59 schreef eSe:
Mooi gefreesd en mooi gesoldeerd, maar is dat voor 230v? Dan is er niet veel isolatie tussen de onderdelen, zoals die dikke vlek koper tussen de pootjes van de MOC3041...

Dat heb je met frezen. Maar er zit toch ruimte tussen, als het over zou springen moet het naar twee vlakken overspringen. Het is isolatie gevreesd, plus dat het 3 maal dik in plastik 70 spray is gespoten. Ik heb er nooit problemen mee gehad. Heb al heel wat printen gemaakt.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Sine

Moderator

Woef, het kan lang goed gaan .... wat isolatieafstand betreft is dit inderdaad wel ERG minimaal.

maartenbakker

Golden Member

Een zwevend kopervlak dat minder dan 2mm (zo te zien) afstand heeft van beide niet-zwevende kanten is alsnog onvoldoende.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 26 september 2021 20:22:29 schreef Lambiek:
Maar er zit toch ruimte tussen, als het over zou springen moet het naar twee vlakken overspringen.

Dat is een gevaarlijke denkfout. Je weet niet wat de spanning van dat zwevend kopervlak is. Vergelijk het met de spanningsverdeling van twee condensatoren in serie op een spanningsbron.

Thevel

Golden Member

Op 26 september 2021 23:20:00 schreef Sine:
Woef, het kan lang goed gaan .... wat isolatieafstand betreft is dit inderdaad wel ERG minimaal.

Die discussie is al eerder gevoerd:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/120099/16
https://www.circuitsonline.net/forum/view/120099/17

Op 26 september 2021 19:16:46 schreef Lambiek:
[...]
Dat frezen gaat echt geweldig, plus dat het zo klaar is. Boren en frezen duurt 15 a 20 minuten. :)

In ieder geval mooie realisatie. Je ziet hier een goede voorbereiding. Dat frezen levert een snel resultaat op. Ik kan ook nooit lang wachten als ik printjes moet maken. Ik doe het wel fotografisch. Je kun afstanden en baandikte flexibel aanpassen. Tot 6 mils gaat nog prima. Ik print de films met een gewone goedkope Canon printer.
Ik start altijd met alles GND aan de buitenkant tenzij je natuurlijk ook 220V ingang hebt. Altijd zo weinig mogelijk koper weg etsen. Dat is ook nog goed voor het milieu. Wel tracht ik altijd volle europakaart formaat af te werken. Die heb ik altijd in voorraad, foto gevoelig. Ze bewaren heel lang; veel langer dan de opgegeven datum. Het geeft niet als ze een jaartje over tijd zijn. Opslag is wel in 100% donkere ruimte.

Lambiek

Special Member

Op 26 september 2021 23:48:21 schreef ohm pi:
Dat is een gevaarlijke denkfout. Je weet niet wat de spanning van dat zwevend kopervlak is.

Ik denk dat het reuze meevalt, het is geen hoogspanning hé. :) Bij hoogspanning zou ik het nooit zo doen.

Vergelijk het met de spanningsverdeling van twee condensatoren in serie op een spanningsbron.

Ik vind dat een vreemde vergelijking als ik eerlijk moet zijn.

Voorbeeld:

Het kopervlak is potentiaal vrij, het zit nergens aan vast. Stel dat het daar naar over zou slaan, dan is er nog niets aan de hand. Plus "zoals ik al zei" het is drie maal dik in de plastikspray 70 gezet, doe ik met al mijn printen.

https://www.tme.eu/Document/1fe63f6ab037a1ac050703ecea7e8544/TKC3%20Pl…

Plus dat er al jaren printen in een industriële omgeving zitten zonder probleem. En die zitten ook nog eens in een omgeving met een hoge luchtvochtigheid. Alles zit wel achter een aardlek, als er al iets zou gebeuren gaan er componenten stuk.

Op 27 september 2021 10:46:51 schreef Thevel:
Die discussie is al eerder gevoerd:

Precies.

Als je printen freest kun je niet veel anders. Of je moet al het overtollige koper weg frezen. Maar dan doe je heel het frezen teniet, dan kun je beter etsen.

EDIT:

Om even een voorbeeld te geven, zo'n 20 jaar geleden heb ik een visgenerator ontwikkeld voor de visserij en onderzoek bureaus. Het zijn twee types, een draagbaar type en een type dat werkt met een drie fase generator.

Beide types genereren een spanning van +/- 350VDC met een speciale puls vorm om de vis aan te trekken en te verdoven, de vis gaat dus niet dood. Bij het draagbare type lopen de vissers gewoon in het water met een waadpak aan. Het water waar ze in lopen staat dus een veld van 350VDC, daar frees ik dus ook printen voor, ze komen ieder jaar terug voor controle en een keuring, er zijn dus al apparaten die +/- 20 jaar uod zijn en nog steeds goed werken.

Kan wel een paar foto's plaatsen, maar kan en mag niet veel vrij geven.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
bprosman

Golden Member

Mini dingetje van mij.
Aangezien die "lompe boeren" van de aanhangestalling mijn achterlichten er af gerost hadden en ik (nog) even geen auto met trekhaak tot mijn beschikking had een "snelle knutsel".

7Ah accu met zekering in een doosje, aangezien ik toch bezig was toch maar wel beide versies stekker op het doosje geschroefd.

Met een testsnoertje kan ik nu de accuspanning op de desbetreffende lamp zetten. De RAW knippert dan niet maar genoeg om even te testen.

Via de bussen kan de accu ook (weer) opgeladen worden.
Dit als voorloper op een "Grote broer" geinspireerd door deze die nog steeds op mijn (ToDo) lijstje staat. :

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Dit topic is gesloten