Het "wat is / doet dit onderdeel" topic Deel 9

Dit topic is gesloten

Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Kruimel

Golden Member

@Hoihoi: Zeker dat de tab aan massa zit? Op hun spanningsregelaars staat vaak de "D" niet als eerste letter.

De plek van het gat doet wel een vermogenstransistor vermoeden met de Drain/Collector in het midden en de Source/Emitter rechts, dus de suggestie van Henry klinkt aannemelijk, maar dan zit de tab niet aan massa (al kan dat elektrisch gebeurd zijn bij het defect raken van de transistor/chip).

[Bericht gewijzigd door Kruimel op dinsdag 14 december 2021 22:50:33 (17%)

Dank voor de eerste reacties; hierbij nog wat fotos
Inderdaad is het grote vlak denk ik niet de massa. Heb wat metingen gedaan maar geen contact naar potentiele massa vlakken.

Is er nog iets uit de tekst Gk1nw61 te halen op de onderste regel van het component? Of heeft dat met de fabrikant te maken?

Michel
Kruimel

Golden Member

Op 15 december 2021 17:25:47 schreef Hoihoi:
Is er nog iets uit de tekst Gk1nw61 te halen op de onderste regel van het component? Of heeft dat met de fabrikant te maken?

De locatie en het moment van productie, maar niet wat het is, daar is die regel erboven voor. ;) Ik vrees dat je hier alleen een 'best guess' kan krijgen, de informatie die nodig is, is niet meer te zien.

Overigens kan het best helpen om wat meer informatie te geven over de rest van het product. Geef eens het typenummer van het product plus scherpe foto's van de boven- en onderkant van de print. Wat ook kan schelen is vertellen wat je wil bereiken. Het domweg vervangen van een transistor gaat je bij een katastrofale fout als deze waarschijnlijk niet helpen.

De print komt uit een kleeftol van Fein. Best een zwaar/duur ding. Zit een elektromagneet in.
Heeft een aan/uit knop en elektromagneet knop. Snap echt niet waarom die print zo complex moet zijn. Zit zelfs een microcontroller op de print. Print zit ook vol met een soort kit voor trillingbescherming. Ik kan weinig aan print herkennen hierdoor.
Vlakbij de opgeblazen power FET is een doorgeslagen diode en een opgeblazen weerstand, die worden ook vervangen. Ik ga es kijken of ik de fet ergens kan vinden.

[Bericht gewijzigd door Hoihoi op woensdag 15 december 2021 22:56:57 (18%)

Michel
Henry S.

Moderator

Op 15 december 2021 18:42:04 schreef Kruimel:
[...]De locatie en het moment van productie, maar niet wat het is, daar is die regel erboven voor. ;) Ik vrees dat je hier alleen een 'best guess' kan krijgen, de informatie die nodig is, is niet meer te zien.

Die 'best 'guess' is dit keer gebaseerd op een paar dingen. Ik zie een D aan het begin van de 1e regel, en op de 2e regel staat 0Z. De rest is giswerk, maar met een beetje scheel kijken, en rekening houdend met het font wat STM gebruikt, zie je ook 3NK6 op de 1e regel staan. Of iets wat heel erg in de buurt komt, ik ken ook niet alle types ;).

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

er lijkt sluiting tussen die diode en weerstand te zijn ontstaan. ding is van 2007 dus onderdelen van fein zelf zal niet zo makkelijk meer zijn. het is een magneetboormachine iig. heb er van euroboor in handen gehad, wegen als een stuk spant die dingen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Wat is een kleeftol? Een soort kinderspeelgoed? (ik ken alleen kleefmijnen... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hubie

Special Member

Boorkolom met elektrische-magneetvoet.

Nooit boren en lassen tegelijkertijd aan het zelfde werkstuk,9 van de 10 keer gaan de 2 magneetspoelen dan in rook op!

Weet iemand wat dit is ?
Het geeft de grootte van een glas zekering.

EgbertG

Golden Member

Wat een interessant onderdeel.... nooit eerder gezien.
Ik zou gokken een zekering met ingebouwde amperemeter?

pa3gws

Golden Member

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
EgbertG

Golden Member

Aha .. cumulatieve stroomindicatie!
Was ik best warm ;-)

Hoe zou zoiets werken, want het moet een "geheugen" hebben.

Hoe het werkt staat uitgelegd in het betreffende Elektuur artikel

EgbertG

Golden Member

Ik krijg t niet scherper dan dit:

EgbertG

Golden Member

Ah dankje, gevonden!

Grappig detail is dus dat je m kunt omdraaien zodat de uren weer teurglopen! ;-)

hobby luke

Honourable Member

Weet iemand waar deze modules voor gebruikt werden:

Geen idee waar ze vandaan komen.
Er zitten twee transistoren in: BC207 en BC204

MVG,
Luc.

maartenbakker

Golden Member

Gicar maakt koffieautomaten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
hobby luke

Honourable Member

Bedankt Maarten!
Nu herinner ik mij dat ik vroeger een paar van die toestellen gesloopt heb :)

fatbeard

Honourable Member

Wie herkent dit logo?

Staat op een embedded computerbordje uit een pre-run van de Niko Home Automation serie tablet

maar Niko kent het ding niet (meer).
Ik zou het willen bestemmen voor een geheel ander dedicated doel, dus alle info is welkom.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Arco

Special Member

Ik denk niet dat het een merk is, maar een of ander 'environmental logo'. (ik zie 'T...-free')

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fatbeard

Honourable Member

zelfs opgeschoond

krijg ik nul op het request.
En er staat echt helemaal nix anders op dat bordje...

Wel een beetje jammer, een Atom N450 icm het tuchscreen zou perfect zijn voor het gedachte doel (scores bijhouden bij MahJongg)...
Oh well, hij komt tzt wel op V&A...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Arco

Special Member

Lijkt me een zwaluw, maar daar kom je ook niet echt verder mee...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

Ik zie meer een pijlstaartrog.

Dit topic is gesloten