Ik durf dat op zo'n foto niet te beoordelen. Soms dan lekt een felle punt naar z'n omgevings foto-sensoren.
Dit topic is gesloten
Ik durf dat op zo'n foto niet te beoordelen. Soms dan lekt een felle punt naar z'n omgevings foto-sensoren.
Ik denk dat dat door de foto lens/rook komt, ik heb 3 lijntjes per millimeter en dan kan ik ze nog goed onderscheiden met het blote oog van dichtbij. Iig het valt niet tegen, ik had verwacht er meer aan te moeten configureren. Ik gebruik LaserGrbl i.c.m. Universal Gcode Sender en de eerder beschreven Grbl firmware.
Special Member
Dat is ook gaaf.
Op hoeveel % stond je laser daar?
Moderator
Dat is dan weer het voordeel van een diodelaser.
Als ik dat mijn mijn CO2 laser op minimaal vermogen probeer dan verdamp ik de koekjes.
Honourable Member
Te lang geleden voor mijn brein (2018) Ik dacht 0 tot 15% en een redelijk snelle 'feedrate', 900mm/min.
Met een CO2 laser krijg je inderdaad chocogrammen op grootmoeders wijze: zwart geblakerd en licht verkoold.
De voorbereiding heeft ook wat voeten in de aarde, eerst chocolade tempereren, dan word hij knapperig bij het stollen, blinkend en smelt minder snel in de hand. Dan in een vorm gieten, eerst de witte chocolade in de rand van de vorm, laten uitharden en daar bovenop een laag 'pure' chocolade. Die is mooi donker, beter dan melkchocolade.
Groetjes,
eSe
Gewoon 25% van de chocola apart houden, verwarmen... (ik hou niet van au-bain-maire: Ik doe het gewoon op standje vier van de inductie) Als plots de boel meer vloeibaar wordt moet ie er af, dan doorroeren totdat alles gesmolten is en dan de achter gehouden 25% bijmengen en ook smelten. Meestal is geen extra energie nodig. 2 sec op standje 4 is 1 graad extra warmte. (of was het andersom). Ik heb het eerst een par keer zo gedaan voordat ik de thermometer er bij ging houden. Ik blijk heel redelijk het profiel te volgen.
Golden Member
Gewoon op het gevoel. De buitenkant van je middenvinger is ideaal als temperatuursensor. Temperatuur zegt absoluut niet alles. Thermometer er in en 32°C en veel te dik. Zodra er teveel entkristallen in zitten heb je een probleem. Kleine hoeveelheden smelten doe ik altijd in de microgolf. Per 30 seconden. Deden we in de bakkerij ook op die manier. Grotere hoeveelheden smelt ik in een omgebouwde koelkast. Tempereren altijd op een marmer.
Water is de grootste vijand van chocolade. Bain marie is altijd oppassen. Wel handig om bij te warmen als je met potten van >5kg werkt.
De gegeven tempereer temperatuur vind ik persoonlijk nog vrij hoog. Ik ga lager. We houden 1/4 van de te warme chocolade in de pot. Als daar de koude chocolade bij komt is die perfect op punt.
Chocolade die niet op punt is, krijg je nooit uit een vorm. Die heeft te weinig krimp.
@eSe wil je hoogglans? Eerst je vorm heel dun insmeren met getempereerde chocolade en goed wrijven met je vinger.
Met de getoonde vormpjes kan je breuk krijgen met een grote krimp. De chocolade wil ook in het midden krimpen en kan dit niet door de grote bult. Bij holfiguren is de nek meestal het zwakke punt wat dat betreft.
Op 8 februari 2022 16:13:26 schreef Lambiek:
Ik was al een poosje van plan om een keer een klok te maken, het moest wel een combinatie zijn van mechanica en elektronica. Mijn zoon heeft de tandwielen en de glijlagers geprint, de glijlagers zijn na bewerkt op de draaibank.
Wauw! Er zat hier vroeger bij het winkelcentrum een juwelier die allemaal van die stolpklokken met van die heen en weer zwierende gouden bolletjes had. Kon daar als kind eeuwen naar de etalage turen. Dit zou ook zo'n klok zijn waar langer dan strikt noodzakelijk naar zou blijven kijken...
Het heeft me ook een idee gegeven weer eens naar de kogelklok (Time Machine https://www.youtube.com/watch?v=2qFOYv8oLJQ ) hier te kijken. Hij werkt al jaren niet meer omdat de synchroon-motor tot op de draad versleten is. Met een stappenmotor en iets Arduino-achtigs zie ik dat wel weer tot iets werkends komen
Honourable Member
Bedankt voor alle chocolade reacties, maar dit was een éénmalig projectje. Enkel om eens een ander extra kerstcadootje te geven aan mijn lievelingen.
De klok van Lambiek is ook een mooie, 't is dat ik geen goed gereedschap heb om zulke dingen te maken (freestafel, stabiele kolomboor...).
We houden het maar bij elektronika.
Groetjes,
eSe
Special Member
Op 19 februari 2022 12:17:01 schreef weardguy:
Dit zou ook zo'n klok zijn waar langer dan strikt noodzakelijk naar zou blijven kijken...
Dat doe ik nu ook nu die af is.
Het heeft me ook een idee gegeven weer eens naar de kogelklok (Time Machine https://www.youtube.com/watch?v=2qFOYv8oLJQ ) hier te kijken. Hij werkt al jaren niet meer omdat de synchroon-motor tot op de draad versleten is. Met een stappenmotor en iets Arduino-achtigs zie ik dat wel weer tot iets werkends komen
Dat is ook een leuk ding zeg, met een stappenmotor moet dat makkelijk gaan.
Op 19 februari 2022 12:52:06 schreef eSe:
We houden het maar bij elektronika.Groetjes,
eSe
Ik ook maar denk.
Golden Member
Het heeft mij bijna een jaar (en het nodige gevloek) gekost, maar ik heb eindelijk mijn speakers werkende gekregen. Het design komt hier vandaan. (Het zou best kunnen dat de link niet werkt. In een vorig topic hier rond lukte het voor velen ook niet om de website te bezoeken. Ik heb echter geen idee hoe dat komt, want ik kan de site zonder problemen openen op al mijn apparaten, zelfs via de VPN van het werk.)
De volgende stap is uiteraard de afwerking. Het plan is om de zij- en achterkanten te fineren, en de bovenkant, voorkant en voet te lakken in hoogglans zwart. Dat laatste gaat mij nog het nodige werk kosten gezien het nodige schuurwerk en aantal lagen. Daarvoor ga ik echter wachten tot het weer beter weer is, want nu droogt er niets in de garage en binnen met spuitbussen spelen is ook geen geweldig plan.
Verder moet ik ook nog de speakOn stekker installeren, maar ook dat komt beter uit nadat ik de afwerking heb gedaan. In de post hieronder komen ook nog plaatjes van de cross-over. Die heb ik opgebouwd op stukken plexiglas met bouten, afstandhouders en een aluminium latje van 2x10mm. Die ietwat industriële uitstraling heeft wel iets, zelfs al zie ik die dingen als het goed is nooit meer. (Er is dus geen achterkant van de print om te laten zien.
Het geluid is duidelijk een categorie omhoog ten opzichte van de minstens 20 jaar oude vision ds2 boxen die ik hiervoor gebruikte, hoewel dat daar ook zeker niets mis mee was. Nu dondert het orgel echt, en zijn de basgitaren en contrabassen veel duidelijker te horen. De rest van de muziek klinkt ook mooier, maar dat krijg ik niet omschreven.
Special Member
Mooie boxen geworden. Hoeveel Watt zijn ze?
Golden Member
Als ik goed heb gelezen, zou ik er in alle omstandigheden 40W rms in moeten kunnen duwen. Als ik níet naar de 1812-ouverture of bach zijn toccatta en fugue in Dm aan het luisteren ben, zou hij volgens de website tot 100W rms moeten kunnen gaan.
Al denk ik niet dat ik die 40W ooit nodig ga hebben. Momenteel hangen ze aan een micro-keten versterkertje met 2x5W rms en zelfs die draai ik niet helemaal open zonder oordoppen. Niet in mijn naar verhouding klein bureau, maar ook niet in de living die ik moet 6,5x8m nu ook niet echt klein zou noemen.
Ik zit momenteel ook al wat te dromen over een buizen versterker van ca 40W op basis van bv 6L6 buizen. Dat zou dan een mooie match zijn. Maar daar moet eerst nog het nodige onderzoek werk voor gebeuren en omdat ik best projecten sequentieel kan doen, kan ik daar best ook pas aan beginnen als de boxen hun afwerking hebben gekregen.
In onderstaande plaatjes is de bovenste de (gesimuleerde) powerhandling van de mid en de onderste die van de woofer. Die laatste gaat er ook als eerste aan met een Xmax van 6 mm.
[Bericht gewijzigd door Shock6805 op zondag 20 februari 2022 18:06:01 (18%)
Golden Member
Hi Shock6805,
Zoals je luidsprekers nu zijn opgesteld is natuurlijk een drama voor een goed stereobeeld, maar waarschijnlijk weet je dat ook wel.
Weet je ook of er fase correctie is toegepast?
De looptijd verschillen tussen de luidsprekers, filters en luisterpositie binvloeden sterk het geluid.
Denk dan vooral bij pul vormige signalen waar veel muziek vol mee zit.
Ik zie op een van je foto's dat in ieder geval één van de luidsprekers in een hoek staat, dat levert geen extra bas op, maar meestal extra "hoenk"
Voor een zo goed mogelijk geluid, bouw dan een goede transistor versterker, op een uitzondering na altijd beter dan buizen versterkers en een stuk goedkoper.
Let op, ik zeg niet dat buizen versterkers niet goed kunnen zijn, maar het meeste wat "betaalbaar" is legt het af tegen transistor apparatuur.
Ik heb zelf veel met buizen apparatuur gespeelt, mijn laatste buizen project was een voorversterker met E88CC, die nog steeds draait.
En ja, daar zit tegenkoppeling in en hij is binnen redelijke grenzen ongevoelig voor wat hij moet aansturen, dit ten opzichte van de vele prullaria onderwerpen die je via een zoekmachine vind.
Wil ik je afhouden van het bouwen van een buizen versterker, in het geheel niet, dat is heel leuk werk, maar vraagt wel veel kennis om goede kwaliteit te krijgen en te behouden bij de veroudering van de buizen.
Wat het vermogen betreft een paar gemiddelde waarden, een tweeter kan maar een paar Watt verdragen, die midden/hoog Dome 5 a 7 Watt en de twee onderste speakers tientallen Watt's.
Met je 2x 5-Watt versterkertje kan je zomaar je tweeter uit het systeem branden als je onvoorzichtig bent bij sommige muziek soorten.
Met een 20-Watt versterker kan je de twee grote speakers slopen als je Rapmuziek en/of die idiote herrie waarmee ze auto installaties testen met frequenties tussen de 10 en 30 Hz.
Tip
Zoek uit wat de goede positie is voor je luidsprekers, luister voor al op een normaal niveau, gebruik verschillende muziek, vooral oudere opnames.
Deze oudere CD's en platen zijn nog niet helemaal verziekt door de Producers/Mastering technici.
Denk aan de demping in je luisterruimte en grote vlakken die het geluid kunnen reflecteren.
Parallele vlakken dat zijn de muren, vloer, plafond en ramen, alles harde materialen... dit komt veel voor in moderne huishoudens, dat is een drama, alles klinkt daar dan slecht in.
Groet,
Bram
Golden Member
Hi Blackdog,
Ik ben me er zeker van bewust dat de luidsprekers nu vreselijk onhandig opgesteld staan. Jammer genoeg zal dat voor de voorzienbare toekomst hun thuis zijn. Ik krijg mijn ouders niet overtuigd om ze in de living te zetten, en een eigen huis om zelf in te richten zit er nog niet direct in.
Wat betreft fase correctie, bij de woofers zit + en - omgedraaid tov de mid+tweeter. Is dat wat je bedoelt? De looptijd verschillen zouden normaal vrij klein moeten zijn, beide speakers staan aan de de hoek van mijn bureau meubel opgesteld en ik zit in het midden.
met betrekking tot de buizenversterker: Dat wil ik vooral doen omdat ik het er wel mooi vind uitzien. Audio-technisch is het de bedoeling dat ik het ding zo ontwerp dat je zo min mogelijk hoort dat hij met buizen is opgebouwd. Het hoe en wat moet ik nog uitzoeken. Momenteel ben ik bezig in een boek van Menno van der Veen om de in en outs van een buizen eindversterker wat beter te leren begrijpen. En voor ik überhaupt iets bouw zal er hier vermoedelijk nog wel een topic passeren om het kritische oog van de kenners ook eens over mijn ideeën te laten gaan.
Voor de hieronder vermelde vermogens ben ik uitgegaan van de website van de ontwerper. Daar wordt niet gerept over de tweeter, dus ik ging er vanuit dat die in combinatie met de cross-over die er voor zit niet de beperkende factor is.
De positie van mijn speakers zal moeten blijven zoals ze nu zijn, toch in deze ruimte, anders heb ik er niets aan als ik aan het werk ben. En de mogelijkheden tot anders inrichten zijn ook vrij beperkt aangezien dit ook mijn hobby ruimte is en een zolder ruimte, dus er zit ook nog een trap in de weg.
Het gouden randje is dan weer wel dat ik onder een punt dak zit, dus de parallele vlakken zijn relatief beperkt.
Zoals ik eerder al schreef, ondanks de niet ideale opstelling, is het nog steeds een hele stap vooruit. En voor nu ben ik daar al heel blij mee.
[edit] typfoutje gevonden [/edit]
Helaas, andere slimmerds waren mij al voor.
Je kunt deze ook gewoon kopen, maar als je dan toch een printer hebt staan, waarom zou je?
Even kliederen in freecad, stl genereren en hoppa, printen maar.
Golden Member
Vandaag een CO2 sensor afgemaakt. Ik kwam op het idee door iemand uit de buurt die hulp zocht de kleine sensor connector te vervangen door iets anders.
CO2 meting in huis is een beetje "Hip" geworden door Marc van Ranst en het Covid gedoe.
Het is een kant en klare sensor (in mijn geval) aangesloten op een NodeMCU in een "ventilerend kastje".
Omgevingslicht is hele grote beinvloedingsfactor , de sensor buiten het kastje loopt naar de max maarde (2000ppm) en blijft daar "plakken".
Het is een compromis tussen ventilatie door het kastje en licht buiten houden. De datasheet heeft het over "Direct sunlight" maar gewoon omgevingslicht laat m al 'vastlopen' op 2000ppm (misschien doe ik wel iets verkeerd).
Let niet op de Temp, dat is de sensor temp, niet de omgevingstemp.
Datasheet:
Dat je CO2 meter op nul komt is ook niet goed.
Volgens mij is de CO2 level altijd minimaal 400ppm doordat de buitenlucht dat minimaal bevat.
Mijn MH-Z19 licht open en bloot in de huiskamer, wel es waar niet in direct zonlicht maar wel in het daglicht. De zon van deze ochtend heeft geen invloed op de meting.
Moderator
Dit topic is gesloten