Show your projects! Part 34

Dit topic is gesloten

bprosman

Golden Member

Dat je CO2 meter op nul komt is ook niet goed.

Wel als je de spanning er af haalt :+

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
bprosman

Golden Member

En bij opstarten willen ze wel eens naar nul gaan, geen idee of dat uit de sensor komt of dat dat een tasmota dingetje is.

Inderdaad bij opstarten gaat hij soms naar 0, dan naar 500 en dan naar de waarde.

Misschien stomme vraag maar dat papieren plakkertje moet er toch op blijven zitten ?

En wat licht betreft, als ik de deksel van het kastje haal, gewoon in daglicht loopt hij naar de 2000 en "plakt" daar vast.
Draai ik het kastje om, (deksel naar beneden) loopt hij terug naar een normale waarde.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ik zou de deksel tijdelijk verwijder van het kastje en dan kijken wat er gebeurd. EDIT: lezen wat hier boven staat 8)7

Als je hem in een goed geventileerde kamer legd, dus niet waar gerookt en gekookt en kaarsen staan te walmen, petroleum kachel aanstaat. En je soldeerbout druk word gebruikt ?.
Buiten is in een schoon gebied 400 gemiddeld in de stad is dat bijna niet haalbaar. Dan is iets hoger normaal.

Ik zie op de mijne goed als er gekookt word of dat er veel mensen in de kamer aanwezig zijn.

Snachts daalt hij dan weer door de ventilatorbox die zijn best doet om door onderdruk verse lucht aan te zuigen.

Zorg voor een stabiele spanning. 5 volt meen ik.
Er is word beweerd dat hij zijn sensor verwarmt.

Ik heb overigens geen verschil gezien tussen een 7805 en een switcher.

De mijne hangt aan een paar draadjes aan de achterzijde van een kast. En de esp heb ik verstopt achter een bloempot (waf gehalte op pijl houden). De kast staat op pootjes dus de lucht kan er onderdoor. Hierdoor is er voldoende luchtstroom.

bprosman

Golden Member

Zorg voor een stabiele spanning. 5 volt meen ik.
Er is word beweerd dat hij zijn sensor verwarmt.

Ik heb overigens geen verschil gezien tussen een 7805 en een switcher.

Ik had eerst de 3v3 van de NodeMCU, dat was niet zo'n succes (niet goed gelezen).
Nu 5V die via de MicroUSB binnenkomt vanaf een IKEA lader, met een C'tje over de sensor voeding. Ik kan nog proberen een 7805 er in te zetten en met 12V voeden.

De waarde 820..830 is in mijn hobbyhok, roken ben ik 22Kg geleden mee gestopt. Ik merk wel als ik daar ga zitten/solderen de waarde iets oploopt.

Ik heb wel de C versie
https://www.tinytronics.nl/shop/en/sensors/air/gas/winsen-mh-z19c-co2-…

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ik ben nu niet on de gelegenheid om alles na te kijken, maar er was iets met kalibreren. Nullen van de sensor.
Een vinkje of haal ik nu easy esp en tasmota door elkaar.
Ik zag trouwens dat er tussen de b en de c varianten wel kleine verschillen zijn.
Maar ik kan me haast niet voorstellen dat dat deze problemen oplevert.

bprosman

Golden Member

Hij lust nogal wat stroom (125mA volgens de datasheet) zal er eens een 7805 in zetten.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Sine

Moderator

Op 6 maart 2022 19:29:25 schreef tuxie:

Zorg voor een stabiele spanning. 5 volt meen ik.
Er is word beweerd dat hij zijn sensor verwarmt.

De voedingsspanning is niet zo kritisch, maar moet wel een beetje stroom kunnen leveren.
Het is een NDIR sensor dus er zit een IR straler in (lees: een gloeidraad)

bprosman

Golden Member

Heb er nu een 7805 (TO220) in zitten gevoed met 12V.
Het spul word er wel stabieler van, starten gebeurt niet meer op "0", en hij lijkt niet meer naar 2000ppm te lopen.
Zal m eens meenemen naar mn ouders waar mijn moeder toch wel een pakje sigaretten per dag leegstoomt.

[Bericht gewijzigd door bprosman op zondag 6 maart 2022 22:35:13 (23%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 6 maart 2022 18:06:14 schreef bprosman:
[...]
Misschien stomme vraag maar dat papieren plakkertje moet er toch op blijven zitten ?

Zat ik ook over te twijfelen, maar heb nadat ik een heel klein puntje probeerde los te halen toch maar besloten om het papiertje te laten zitten. Voelde niet goed om los te halen.

Sine

Moderator

Dat is een filter, die wil je inderdaad laten zitten.

Ik geloof ook niet dat het papier is overigens.

Heb de MH-Z19 ook in gebruik om m'n mechanische ventilatiebox mee aan te sturen. Werkt perfect, wel in een doosje plaatsen zodat de sensor geen daglicht opvangt.

Dit is wat er in zo'n sensor zit: https://forum.mysensors.org/topic/7761/mh-z19-teardown

Buitenlucht is geen 400ppm strak, eerder 430-450ppm tegenwoordig (helaas).

bprosman

Golden Member

Bij mijn ouders waar aardig gerookt word door mijn moeder :(

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 7 maart 2022 14:27:00 schreef bprosman:
Bij mijn ouders waar aardig gerookt word door mijn moeder :(
[bijlage]

Roken produceert maar een klein beetje CO2. En een hoop andere troep, natuurlijk.

bprosman

Golden Member

Nou, wat het is wat hij meet weet ik niet maar loopt aardig op.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

ik denk dat de aanwezigheid van personen harder de CO2 doet stijgen dan het roken

bprosman

Golden Member

Op 7 maart 2022 16:44:23 schreef Stijnos:
ik denk dat de aanwezigheid van personen harder de CO2 doet stijgen dan het roken

Noem me eigenwijs maar er hangt aardig wat "in de lucht" hier.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Sine

Moderator

Klopt, maar die sensor meet niet "wat", doe meet Co2.

Dus als ie daar uitslaat is dat eerder een gebrek aan ventilatie.

Sigaretten rook is geen CO2 of iig niet per definitie.
Neem je een VOC sensor zal je vast wel een hogere uitslag krijgen.

Heb een stukje software gemaakt om een screen grab te maken van mijn HP4395A Network/Impedance analyzer:

Link naar m'n github: https://github.com/Lexy1972/HP4395A_Screen_Grabber. Hier staan de sources en executables.

Ik weet dat er hier ook mensen zijn met een HP4395A (of 4396A) dus misschien hebben die er ook wat aan.

NB.: Je hebt wel een NI compatible GPIB interface en NI-488 drivers nodig.

miedema

Golden Member

Ha Lexy,

Hier ook een blije Agilent 4395A gebruiker.
Mooi stukje software! Erg handig en netjes gemaakt.
Het screenshot ziet er vertrouwd uit.

Zelf gebruik ik een HP progje voor m'n screenshots: "IntuiLink Screen Capture V2.0". Daar is dan de "4395A-96B Screen Capture Add-In" bij nodig om de 4395A toe te voegen aan de lijst van apparaten waarvan je screenshots kunt maken.

Ook dit werkt simpel en feilloos. Kleuren etc. moet je op de 4395A zelf instellen (via trace pen color, en print setup)

Ik gebruik een (kloon) Agilent GPIB-USB adapter met bijbehorende Agilent IO Libraries. Even jouw progje uitproberen zal dus niet gaan....

groet, Gertjan.

bprosman

Golden Member

Is dit die 24 uurs "Auto callibration" ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 11 maart 2022 09:31:39 schreef miedema:
Ha Lexy,

Hier ook een blije Agilent 4395A gebruiker.
Mooi stukje software! Erg handig en netjes gemaakt.
Het screenshot ziet er vertrouwd uit.

Zelf gebruik ik een HP progje voor m'n screenshots: "IntuiLink Screen Capture V2.0". Daar is dan de "4395A-96B Screen Capture Add-In" bij nodig om de 4395A toe te voegen aan de lijst van apparaten waarvan je screenshots kunt maken.

Ook dit werkt simpel en feilloos. Kleuren etc. moet je op de 4395A zelf instellen (via trace pen color, en print setup)

Ik gebruik een (kloon) Agilent GPIB-USB adapter met bijbehorende Agilent IO Libraries. Even jouw progje uitproberen zal dus niet gaan....

groet, Gertjan.

Thanx! Die Agilent software heb ik eerst ook gebruikt en werkt ook prima. Heb ook nog ff met LabView gestoeid om meer controle te krijgen, maar dat is een project op zich en daar had ik geen zin in. Dus dan maar snel zelf wat in elkaar gedraaid wat het precies doet wat ik wil en ik zelf ook makkelijk kan aanpassen.

bprosman

Golden Member

Vandaag mijn 2114 Tester afgemaakt. Een geheugenchipje wat ik nogal eens tegenkom met mijn geknutsel met "ouwe meuk" , zoals de Junior computer, ZX81, diverse schaakcomputers etc.
Deze was niet met de TL866 te testen.

(Ik zit nog wel te kijken naar de open source Linux software hiervoor, wat ik zo snel zag kon je daar ook zelf testvectors toevoegen).

Anyway.... ik had ooit een testertje van / uit Elektuur maar die was me net iets te beperkt.

Kan "stand alone" gebruikt worden met een 12V adapter of gevoed via de seriele poort voor (ook) nog meer info dan 2 leds.

Met een "Dummy" 2114 er in met led's op alle signalen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Thevel

Golden Member

Ik zie dat je zelf een LED uitlezing gesoldeerd hebt, toevallig heb ik laatst een aantal van deze bij Alie gekocht.
Kun je zelf niet voor bakken... :)

[Bericht gewijzigd door Sine op zaterdag 12 maart 2022 16:05:24 (13%)

bprosman

Golden Member

Op 12 maart 2022 14:50:44 schreef Thevel:
Ik zie dat je zelf een LED uitlezing gesoldeerd hebt, toevallig heb ik laatst een aantal van deze bij Alie gekocht.
Kun je zelf niet voor bakken... :)

Inderdaad iets om te onthouden voor een volgende keer.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Dit topic is gesloten