Dat gaat natuurlijk alleen als je slechts kortstondig koppel nodig hebt, en daarna de tijd hebt om de roterende massa weer op gang te krijgen.
Het was mijn bedoeling om te laten zien dat het best kan met één of meer sensors, dan kunnen Hall sensors zijn, of andere types. Je zou eventueel optische sensoren kunnen gebruiken, al lijkt vervuiling me dan al snel een probleem.
De Hall sensor die ik gebruikt heb, was een exemplaar met latch functie; hiervan gaat de uitgang om bij een noordpool, en weer terug bij een zuidpool. Door nu 2 magneetjes op de krukas te plaatsen, kun je bepalen wanneer de solenoid in- en uitgeschakeld wordt. Inschakelen bij het onderste dode punt, uitschakelen bij het bovenste dode punt lijkt me het simpelst; door de magneetjes op de krukas te plaatsen en niet op de zuigerstang, kun je de schakelmomenten nauwkeurig verplaatsen. Dit is dan min of meer een setje contactpuntjes.
Als de zuiger nou een permanente magneet is, kun je in beide richtingen kracht leveren; de stroom door de solenoid moet dan omgekeerd worden. Het lijkt me sowieso noodzakelijk om de stroom actief te regelen, en niet zomaar een spanning aan te leggen, anders wordt de stroom bij stilstand of lage toerentallen veel te groot, en zakt het koppel heel snel in naarmate het toerental stijgt, vanwege de inductie.
Eigenlijk zou je zo'n motor met 2 solenoids, 90 graden in fase verschoven, en met permanente magneten in de zuigers, kunnen zien als een stappenmotor. Ik zat te denken dat je een L297 zou kunnen gebruiken voor de aansturing, met 2 flinke volledige bruggen erachter (van die Chinese BTS7960 modules of zo), alleen is daarbij het lastige dat die L297 een clock input heeft voor de stappen generator, terwijl je dat eigenlijk aan de hand van de krukas positie zou willen doen. Misschien kan het met 3 magneetjes op de krukas met 1 sensor voor het clock signaal, en nog 1 magneetje met 1 sensor voor het reset signaal. Je kunt dan de current controller van de L297 gebruiken.
Ik denk dat dit zou kunnen werken (even afgezien van de discussie van hoeveel koppel je hiermee zou kunnen leveren), maar een dergelijke motor zou niet zelfstartent zijn. Je zou de krukas moeten verdraaien totdat de reset puls is geweest, en dan pas de H-bruggen inschakelen.
[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op vrijdag 20 mei 2022 17:32:14 (26%)