Het "wat is / doet dit onderdeel" topic Deel 10

Dit topic is gesloten

Sine

Moderator

Post hier al je vragen over vreemde en onbekende onderdelen.

Voor de goede orde: Maak er geen zoekplaatje of quiz van, een duidelijke foto zegt vaak meer dan 1000 woorden.

Vorige delen :
1,2,3,4,5,6,7,8,9

Arco

Special Member

Volgens mij is het deze (maar dat zegt ook verder niet veel):

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
pietplof

Golden Member

Arco; neen, hier kan ik, helaas, niets mee.
Zonder bijbehorende afbeelding zeker niet.

Sine; ja, ik ben ze niet alleen ergens tegengekomem maar, sterker nog, ze liggen voor mij.
Alleen ik wil graag de naam hebben opdat ik een paar kan regelen.
Inmiddels een male bnc gesloopt door het vergrendelingsgedeelte weg te zagen. Het overblijvende deel gaat keurig de female in maar ,,rammelt" dus geen goed contact.

De originele heeft aan de buitenkant een aantal veertjes die het contactmaken en bij de bnc male ontbreken deze veertjes

festina lente
fred101

Golden Member

Zover ik weet zijn het gewoon BNC connectors. Ik heb verloopadapters die zo zijn gemaakt. Dat is handig bij locaties waar je niet de ruimte hebt om te draaien.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
RAAF12

Golden Member

Nope, BNC is per definitie een bajonetsluiting, BNC is een afkorting van Bayonet Neill-Concelman.
Maar als de geachte afgevaardige P. Plof wat meer info geeft over zijn nieuw verworven bezit is er misschien wat meer te vinden over deze 'Marconi' connector. Het zou mij niks verbazen dat ie uit de fabriek van Belling&Lee komt.
edit:
raai-zoek-raai of een TNC waar de aandraaikap vanaf gesloopt is?
https://en.wikipedia.org/wiki/TNC_connector#/media/File:TNC_with_BNC.j…

Volgens mij een MCX achtige connector? (Maar dan iets groter)

-edit- Staat er nergens geen merkteken op? Anders misschien door een haakse BNC vervangen?

-edit- Volgens een andere site is die Analog devices A2 een ADP3040 DC/DC regulator/switcher?
Ik heb ook dit gevonden: OP2177ARMZ die heeft ook B2A als code.

[Bericht gewijzigd door henri62 op maandag 11 juli 2022 20:29:23 (11%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
pietplof

Golden Member

Raaf12;aan uw wens ga ik met genoegen voldoen.
Op marktplaats had een meneer een apparaat in de verkoop die er perfect uitzag maar waarvan hij niet kon beoordelen of het goed functioneerde.
Het leek mij wel een leuke aanwinst en gezien de onzekerheid qua werking een redelijk, niet al te hoog bod uitgebracht.
Dat werd afgewezen. Even later was de advertentie weg.
Een half jaar later...daar was ie weer. Zelfde bod nu geaccepteerd en afgelopen week gehaald.

Het betreft een Marconi Am/FM generator type TF2002AT
Inmiddels het handboek binnengehaald.

In eerste instantie leek het ding goed te werken maar twee van de frequentiebereiken geven geen signaal.
Zondag de zaak gedemonteerd en dat was al vrij gecompliceerd.

De machine bevar drie delen waarvan het middelste (>10kg) het hart van de generator is, deze bevat 8 afzonderlijke oscillatoren, de afstemmingen ( variatie van permeabiliteit), de filters en natuurlijk een batterij schakelaars die voor omschakeling van de frequenties zorgen.
Dit blok is met één meerpolige steker verbonden met de andere delen en twee coaxverbindingen.
Om in de oscillatoreenheid te kunnen foutzoeken moet deze eenheid eruit want het zijn 8 afzonderlijke compartimenten voor de genoemde oscillatoren + nog een aantal bakjes die allemaal ziin afgeschermd.
Om te kunnen meten moet de eenheid wel met de rest verbonden zijn.
De meerpolige stekerverbinding heeft een flexibele kabelbundel maar de coaxverbinding bestaat uit twee metalen buisjes waarin één adertje voor het signaal. Deze wil ik vervangen door een flexibele coax en dus heb ik die connectoren nodig waarvan ik niet weet wat het precies zijn,

De connectoren worden in elkaar geschoven en daarna middels een verende beugel gefixeerd.
Een heel verhaal maar dan heb je wellicht een idee.

festina lente
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
pietplof

Golden Member

Arco; ja, en daar heb ik ook de link voor de handleiding gevonden.
Op een afbeelding zie je ook de constructie van de connectoren.
De beugel voor het fixeren na het aanbrengen van de connector is goed zichtbaar.

De door Henry62 genoemde MCX lijkt er wel wat op.

festina lente
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fatbeard

Honourable Member

@Arco: heeeel veeel kleiner... ;)

De originele heeft aan de buitenkant een aantal veertjes die het contactmaken en bij de bnc male ontbreken deze veertjes

Dan heb je een wel heel erg goedkope BNC gesloopt (of veel te ver gesloopt): op al 'mijn' male BNCs zitten dezelfde contactvingertjes als op jouw 'originele'.
Trouwens, die bajonetring hoef je er niet eens af te halen...

Op alle foto's van die fotoreeks waar de gewraakte connectoren op te zien zijn zie ik ook twee nokjes op de chassisdelen zitten. Zou het stiekum toch BNC zijn?
Ik ken wel een soort "quick connect" variant van BNC waar inderdaad geen bajonetring op zit.
Om je een idee te geven: https://nl.aliexpress.com/item/4000459605363.html

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op 8 juli 2022 14:54:50 schreef brains:
Toevallig dat men nu over fusible weerstand heeft hier.
Ik wilde net vragen, onder welke term vind ik die op AliExpress of eBay? Gisteren geprobeerd maar kon ze niet vinden

Ik zag dat je ze vind op Ali door "zekering weerstand" in te geven...

pietplof

Golden Member

Goede en scherpzinnige collega Fatbeard; als jij nokjes ziet op de femaleconnector wordt dat wellicht veroorzaakt door:
* Een niet geheel gereinigde bril
* kleine kleurschakering op de connector
* het bekijken van de afbeeldingen van de eerste bijdrage als
je zoekt naar het apparaat op ,,google"
Op mijn foto zie je ze niet en ze zijn er ook niet.
* mogelijk een andere uitvoering daar het model op internet niet geheel gelijk is met die van mij. De mijne luistert naar de naam TF2002AT de andere heeft een licht afwijkende code.

Dan de veertjes. Natuurlijk zijn die ook op mijn gesloopte exemplaar maar dat zijn veertjes die strak om het isolerende binnenwerk liggen.
Die van het betreffende ding in de Marconigenerator zijn aan het uiteinde iets naar buiten gebogen.
Op die manier schuren ze bij het aanbrengen langs de binnenzijde van de femaleconnector en daarmee goed contact makend.

Een normale BNC dus met ring kan domweg niet aangebracht worden daar de female connectoren strak tegen de behuizing van de oscillatorunit liggen.

Inmiddels heb ik al een uiterst provisorische verbinding tot stand gebracht door de beroemde veertjes voorzichtig uit buigen zodat het contact wel functioneert.
En ook al uitgezocht dat tenminste één van de oscillatoren niet functioneert.
Overigens hoort die opmerking weer bij een ander topic, die over ,,reparatie's"

festina lente
fred101

Golden Member

Op 11 juli 2022 17:47:30 schreef RAAF12:
Nope, BNC is per definitie een bajonetsluiting, BNC is een afkorting van Bayonet Neill-Concelman.
Maar als de geachte afgevaardige P. Plof wat meer info geeft over zijn nieuw verworven bezit is er misschien wat meer te vinden over deze 'Marconi' connector. Het zou mij niks verbazen dat ie uit de fabriek van Belling&Lee komt.
edit:
raai-zoek-raai of een TNC waar de aandraaikap vanaf gesloopt is?
https://en.wikipedia.org/wiki/TNC_connector#/media/File:TNC_with_BNC.j…

De naam weet ik niet maar zoals ook Fatbeard aangeeft is er een soort van quick connect BNC. Niet zozeer veel sneller maar soms kun je heel lastig bij de ring. Je ziet ze ook als scope-probe adapters. Probe in de ene kant, de andere kant schuif je zonder draaien in een BNC chassisdeel. Die veertjes zitten om iedere beetje fatsoenlijke BNC.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Arco

Special Member

Op de foto's zijn toch echt pinnetjes (of de overblijfselen daarvan) te zien...:

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
pietplof

Golden Member

Arco; De afbeelding die jij hierboven toont komt van het verslag van PA3ESY en dat heeft betrekking op een Marconi TF2002-B.
En inderdaad lijkt het op een pinnetje.

Maar mijn toestel is er een van het type TF2002-AS en die heeft op die plaats wel een connector maar zeker zonder pinnetje.
Ik heb via een camera een foto gemaakt en daar zie je de connector met daar overheen een kunststof stukje slang.
Daarin hoort het coaxiaal verbindingsstukje naar de oscillatoreenheid.

Dan nog een foto van de beide connectoren op de oscillatorunit. Daarbij zie je dat er geen ruimte is voor een verbinding middels een BNC

festina lente
pietplof

Golden Member

Inmiddels een provisorische connector gemaakt.
Vervolgens de 8 banden beurtelings ingeschakrld en van de 8 zijn er 6 in orde bevonden.
Twee geven geen signaal.

Bij de ene heb ik wat met een kunststof staafje op de print en de componenten getikt en...jawel daar was het signaal.dat wordt dus het printje uitnemen en oversolderen.

Van de laatste band zonder signaal heb ik de oscillator opgezocht.
Ogenschijnlijk een simpele schakeling met twee transistoren en een handjevol passieve componenten.
De voedingsspanningen van -13,5 en -6,2 zijn aanwezig.

Om alvast voorbereid te zijn op de aanwezigheid van een of meer defecte transistoren heb ik gekeken naar de types.
Het is twee keer een SGS26815.
Geen idee welke vervangende types er zijn.
Ik heb niets kunnen vinden; wie helpt deze zoekende onderzoeker?

festina lente
Arco

Special Member

Dat M26815 nummer is een nummer van Marconi zelf, daar kom je niet verder mee...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
pietplof

Golden Member

Arco; o, lekker dan,
Maar SGS is/ was toch een fabrikant van halfgeleiders?

Overigens is deze oscillator de leverancier van relatief lage frquenties zodat ik hoop/ verwacht dat diverse transistoren als vervanger kunnen dienen.
Ik zal vanmiddag , na het halfjaarlijkse bezoek aan de smoelsmid eens wat proberen.'t Is toch te warm om in de tuin te werken.

festina lente
Arco

Special Member

Zal wel custom made zijn door SGS. Staat er verder niets op? (in het schema is niets te zien van 26815, daar staat BSX20)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
pietplof

Golden Member

Arco; ja, klopt helemaal .
Ongeveer een uurtje geleden ontdekte ik dat de componenten lijsten bestaan.
Maar elke bladzijde heeft twee kolommen en ik scrolde van boven naar onder en vergat eventjes dat je na de eerste kolom weer naar boven aan dezelfde bladzijde moest gaan voor het vervolg.
En zo kwam ik ook de BSX20 tegen.
De print uitgesoldeerd en de beide torren getest beide zijn goed.
Tja dan de andere componenten. Een condensator moet 0,1uF zijn en is 48nF dus deze vervangen.
Voor de test moet de print weer teruggezet want de afstemspoel ( variatie in permeabiliteit) zit onderde print en de beide aansluitingen steken door de print en worden met moeren vastgeschroefd en maken zodoende contact met de print banen.
Straks maar testen na de reeds genoemde tandarts

festina lente
Arco

Special Member

Waarde staat ook op het schema zelf:

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
pietplof

Golden Member

Arco; het schema komt niet geheel overeen met die ik ter beschikking heb.
De mijne heb ik verkregen via een link in het artikel van PA3ASY en wellicht zijn er kleine verschillen tussen de uitvoeringen.
Waar komt jouw afbeelding uit?

festina lente
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

Met suffix AS, hier staat een schema van de TF2002B
https://www.eserviceinfo.com/pdfview.php?fileid=205250

Misschien heb je er wat aan.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op woensdag 13 juli 2022 15:52:04 (25%)

Dit topic is gesloten