Relais autobrug

Heb meer met mechanica dan met stroombeestjes, so bear with me....

Ik heb een 40 jaar + oude autobrug (4 kolom) volledig gereviseerd. Toen ik hem overnam wist ik al dat het knopje van de motorbediening het niet deed. Je moest in het kastje zelf een op de relais drukken om de brug te hijsen. Na alles nagelopen en schoongemaakt te hebben, is de euvel niet verholpen.

Mijn vraag is de volgende: kan iemand mij naar een relais leiden die ik in het originele kastje kan plaatsen en de brug normaal kan bedienen.

Het is, denk ik, een vrij simpele bedoeling:
380 (4 polig) in,
220 naar bedieningsknopje,
Onderbreker als hoogtebeveiliging,
Motor hoeft alleen maar te hijsen, zakken gaat hydraulisch.

Alvast bedankt.

Hij zit op 220 aangesloten maar je gebruikt de 380 aansluiting van het relais?
Zit er verder nog een eindschakelaar of iets dergelijks op de brug? Meestal is er een beveiliging actief waardoor hij niet werkt.

benleentje

Golden Member

Mijn vraag is de volgende: kan iemand mij naar een relais leiden die ik in het originele kastje kan plaatsen en de brug normaal kan bedienen.

Ja er zit maar 1 relais in het kastje ;)Toch om op het goede relais uit te komen graag nog een foto van het type plaatje van de motor.

Ik ziet wel dat het thermisch relais is ingesteld op ca 4A dus is daarmee die vraag ook al beantwoord.

https://www.elektrobode.nl/products/eaton-moeller-magneetschakelaar-di…

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
jerome

Golden Member

Kan best zijn dat de magneetschakelaar niet de oorzaak is. Meet eens de weerstand van A1 naar A2. Meet ook de weerstand van de eindeloop schakelaar evenals de hulpcontacten van de thermische beveiliging. Die twee laatste moeten 0 Ohm zijn. Mss is de motorbeveiliging afgesprongen en moet opgeduwd worden. Staat helemaal op minimum, klopt dat wel? Edit: weerstandsmetingen moeten altijd spanningsloos!

Dank voor de replies, wellicht nog wat extra info om het duidelijker te maken.

Ik heb de motor aangesloten en hij draait en heft de brug.
Alleen om hem te bedienen moet ik in de open kast op de langwerpige schakelaar drukken (gele cirkel op rechts) wat natuurlijk minder briljant is met spanning rondom.
De schakelaar aan de buitenkant (gele cirkel links) krijgt 220 via 1 van de draden maar activeert daarna niet de rest.

Ik heb de motor rechtstreeks op deze aansluitingen aangesloten:

Daarnaast heb je de aansluitingen voor de thermische beveiliging (?) maar die worden nu niet gebruikt.

Ik zal van de week het plaatje op de motor fotograferen, heb alleen deze:

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Zo te zien heb je in de besturing een Nul nodig! waarvan ik, vermoed dat deze er niet zit.
Zo heb je 230 Volt ter beschikking voor de stuurstroom.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
mvdk

Golden Member

Als er nou toch een nieuwe magneetschakelaar in moet, waarom dan niet één met een 400V spoel, Dan hoef je niet te worriën over een nul meenemen in de voedingskabel.
Ik neem maar aan dat het ding op 3x400V staat, en niet op een oud krachtnet in België.

Edit: en ja, ik heb de ster-doorverbinders gezien op de foto...

[Bericht gewijzigd door mvdk op zondag 31 juli 2022 23:19:09 (12%)

benleentje

Golden Member

De schakelaar aan de buitenkant (gele cirkel links) krijgt 220 via 1 van de draden maar activeert daarna niet de rest.

Op de foto zie ik niet de aansluitingen van de relais spoel, ik mis eigenlijk alles van het relais aan de rechtkant.

Maar wat ik wel kan zien is dat er wel een draad naar de schakelaar gaat en dan een draad weer terug naar het relais. Maar om de stroomkring compleet te maken mis ik de nul.
Links bovenin zit dan een kabel met vermoedelijk 230V. Daarvan zit wel de nul( blauwe draad) ergens op het relais. maar daarvan doet de bruine draad niets te doen.
Of is linksboven de kabel naar de eindschakelaar als die boven is.
Kortom het er lijkt een probleem in je drukknop circuit te zitten.

Maak nu een met foto's alles compleet. De foto van de hele kast en niet steeds iets weglaten. Een foto van alles kabels, dus eindschakelaar, motor, 3 fase input enz.

Dan graag een antwoord op:
Hoeveel aders heeft de hoofdaansluiting.
Zit daar ook 230V in, liefst ook echt gemeten.
Gaan er nog meer kabels ergens naar toe en hoeveel kabels gaan er totaal het kastje in.
Kan je ook echt op het relais zien wat de spoel spanning is. Dit staat meestal op de spoel zelf of bij de aansluitingenklemmen.
Er bestaan namelijk ook 400V relaisspoelen en die werken niet op 230V.

waarom dan niet één met een 400V spoel,

IK heb zelf het idee dat er al een 400V relais in zit. IK vind 230V op die drukknop al spannend en 400V nog iets meer. IK weet dat ze vroeger niet zo nauw keken maar zo erg heb ik het nog niet gezien. Ik zou over die drukknop nog wel iets van afdekkap maken, en dat mag een oud platick bakjes of rubber oid zijn. wat ongeveer die afmeting heeft.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

In je eerste post zijn de stuurcontacten van het thermisch blok aangesloten, bruine, grijze draad.
later niet meer ?

Thermisch blok moet je resetten nadat dit is getript.
Ken dit "oudere" type niet precies, maar probeer eens met indrukken van rode deel of zwarte deel naast de stroominstelling.

Thermisch blok meet in de hoofdstroom maar vebreekt daar niet bij een overstroom.
Het heeft alleen een meldcontact 17, 18, 19, (wisselcontact) wat gebruikt wordt om het relais uit te schakelen.

benleentje

Golden Member

Thermisch blok moet je resetten nadat dit is getript.

Maar dat zou de motor ook niet meer draaien.
Er is wel veel onduidelijkheid over hoeveel kabels er waar zouden moeten zitten.
Wel of geen 230V in de kabel en zelfs van het relais zelf ben ik niet zeker.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
vergeten

Golden Member

Op 31 juli 2022 22:13:45 schreef chevyforce:
Dank voor de replies, wellicht nog wat extra info om het duidelijker te maken.

Ik heb de motor aangesloten en hij draait en heft de brug.
Alleen om hem te bedienen moet ik in de open kast op de langwerpige schakelaar drukken (gele cirkel op rechts) wat natuurlijk minder briljant is met spanning rondom.
De schakelaar aan de buitenkant (gele cirkel links) krijgt 220 via 1 van de draden maar activeert daarna niet de rest.

De schakelaar (terugverende drukknop) aan de buitenkant moet je ingedrukt houden om de brug te laten stijgen, laat je hem los dan moet de brug stoppen.

Dit betekent dat de "bedien" drukknop het magneetrelais dient te schakelen.
Dat kan toch niet zo moeilijk te bedraden zijn?

EDIT: [veiligheid] In serie met de drukknop bedrading moet natuurlijk de hoogte-begrenzings-schakelaar(s?) zijn opgenomen.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 1 augustus 2022 00:00:05 schreef benleentje:
[...]Maar dat zou de motor ook niet meer draaien.

Thermisch blok zelf onderbreekt de hoofdstroom niet.
Motor wordt nu gestart door relais in te drukken....

benleentje

Golden Member

moet je ingedrukt houden om de brug te laten stijgen,

JA zo simpel kan het ook zijn, ik dacht al weer veel te moeilijk met een houdschakeling en eindschakelaar.

Toch uit TS zijn startpost

Het is, denk ik, een vrij simpele bedoeling:
380 (4 polig) in,
220 naar bedieningsknopje,
Onderbreker als hoogtebeveiliging,
Motor hoeft alleen maar te hijsen, zakken gaat hydraulisch.

Denk ik dat een hoogtebeveiliging er toch minimaal nog tussen de startknop moet.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
mvdk

Golden Member

Ik probeer het nog maar eens: er is provisorisch een paar keer gestart door het relais in te drukken. De brug ging omhoog, dus er stond spanning op de klemmen (welke?)
Waar kwam die spanning vandaan? Met een kabel uit de stroomkast? Of uit een stopcontact aan de muur? Hoe ziet dat stopcontact eruit? Zit daar een nul bij? Hoeveel aders heeft het snoer wat je wil gaan gebruiken?

Als er een 5 polige CeeForm of iets vergelijkbaars zit, met een nuldraad, dan hoeft de bestaande magneetschakelaar niet te worden vervangen. De drukknop, daar schijnt iets nieuws voor te moeten komen. En de hoogtebeveiliging (eindschakelaar) moet in de drukknoplijn opgenomen worden.

Als er geen nuldraad aanwezig is: een nuldraad bijtrekken kan onder omstandigheden meer werk zijn dan de magneetschakelaar te vervangen door een met een 400V spoel.

Tja, ik heb zelf ook een brug uit 1989 en het stuurcircuit draait op 230V en de motor op 400V 3 fase.

Jacques van Montfort

op de eerste foto's staat er bovenop de kast ook nog een 3 aderige kabel die aan de hulpcontacten van het thermisch relais zit, die kabel is op de laatste foto's weer weg.

gezien de draad die je om dient te zetten met 230V krachtstroom en 400V krachtstroom zal het relais een 230V spoel hebben.

stroomcircuit herstellen, dus eindschakelaar en startknop via thermisch relais leggen, en idd heb je een nul nodig.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Als je naar het schema kijkt wat in de deksel staat, dan lijkt dit mij juist de 3x 380 Vac uitvoering.

Klemmenstrookje voor voeding geeft aan dat er maar 3 fasen en aarde worden gebruikt.
Kan ook nog voor een oud 3x 220 Vac.
Bij klemmenstrook wordt geen nul aangegeven.

Sturing zit nu ook zoals aangegeven op de 380 aansluiting.
Ken geen Italiaans maar het lijkt er op dat er in de tekst onderin iets word gezegd over het omsteken van een zwarte draad i.v.m. 220/380 Vac

Verder denk ik ook dat de dunne kabel met bruin/grijs naar de eindschakelaar
loopt.

Eigenlijk zoals al eerder door anderen aangeven relais bekijken of er een spoelspanning opstaat, desnoods gewoon loshalen.

@chevyforce, zet anders een plaatsnaam in je gegevens, is alleen zichtbaar voor forun leden, misschien dat een forumlid bij je in de buurt even wil kijken.

Wow, wat een stortvloed aan ideeën, dank. Zal dit nog een paar keer moeten doorlezen om het enigszins te begrijpen. Ik reviseer automatische transmissies, maar hoe simpel dit voor jullie is, is het onbekend terrein voor mij..

Ik zal vanmiddag wat meer/betere foto's malen zoals gevraagd. Wat ik wel alvast kan beantwoorden, is dat de drie draden die op de eerste foto's wel staan, naar de kapotte hoogtebegrenzer/beveiliging gingen. Deze onderbreekt het circuit wanneer de brug tegen handel (afgebroken) komt.

Deze hefbrug zal zonder eindschakelaar zeker niet gaan werken......

bprosman

Golden Member

Op 1 augustus 2022 09:28:04 schreef HD13:
Deze hefbrug zal zonder eindschakelaar zeker niet gaan werken......

Moet je ook niet willen denk ik.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
vergeten

Golden Member

Dat moet je zeker niet willen!, maar ook door "onkunde" bij het bedraden kan het wel gebeuren dat er alleen nog een mechanische belemmering is om bovenin te stoppen.

Op 1 augustus 2022 09:28:04 schreef HD13:
Deze hefbrug zal zonder eindschakelaar zeker niet gaan werken......

Bij verkeerd bedraden kan dat best wel werken, alleen is het dan een gevaarlijke brug geworden!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
mvdk

Golden Member

Bij verkeerd bedraden kan dat best wel werken, alleen is het dan een levensgevaarlijke brug geworden!

Hoezo? Tis een hydrauliek pompje. Alstie boven is, kan ie niet verder, loopt tegen een balk aan. Je hebt een probleem als je er een bestelbusje op zet, terwijl het plafond in je garage slechts een cabrio op de brug toelaat.
Veel gevaarlijker is het laten zakken van de brug. Dat moet je zo maken dat je het hendeltje de hele tijd vast moet houden. Heb het al eens meegemaakt dat iemand met z'n voet onder de voorste dwarsbalk van de hefbrug vastzat. Tien man in de garage, en niemand reageerde op de man z'n geschreeuw.
Was een brug waarbij het "zakken" hendeltje bleef staan. Is na dat incident aangepast.

Edit: er stond toch echt "levensgevaarlijke"... :+

De belemmering van deze brug is inderdaad de nokhooghte van de garage. Er komt nog zeker een eindschakelaar op, maar dan op een andere (lagere) plek dan orgineel. Zit zelfs te denken om het aan het plafond te bevestigen zodat het door het dak van de auto wordt geactiveerd als het nodig is.

Het laten zaken gebeurt door een hendel om te halen en de olie terug naar het reservoir te laten stromen. Er zit een veer eromheen die de hendel weer sluit als ie los wordt gelaten.

mel

Golden Member

Een hoogteschakelaar is zeker geen overbodige luxe.Ik had(met de nadruk op had)eens een VW busje, dat opeens de helft kleiner was geworden....de dakspant gaat niet opzij..

Maar als je een multimeter heb, zet deze dan eens over de spoelkontakten, druk de schakelaar in, en meet wat er gebeurd.. Misschien is gewoon de spoel stuk..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Je MOET eerst bepalen:
Heb ik in de voeding 3 fasen EN een Nul,
Dan kun je overwegen om de stuurstroom (het relais) in 230 Volt uit te voeren.
Heb je geen Nul, dan kun je alles in 400 Volt maken.

Misschien is het relais nog wel goed.
Voor welke SPOELspaning is het relais?
Als het relais nog goed is dan kun je deze nog gebruiken, maar of je het dan in 230 Volt stuurstroom of in 400 Volt maakt is dan afhankelijk van je relais.

Je hebt toch vrijwel alle draden losgenomen, haal het relais eruit, dan kun je wel ergens ontdekken wat de spoelspanning is.
Maak eventueel een foto voor ons.

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op maandag 1 augustus 2022 11:40:29 (16%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)