Relais autobrug

Knop maakt contact. Zowel bij het meten op de werkbank als na het aansluiten, er staat stroom op de gele draad naar de spoel (380) kant als ik de knop indruk.

Dacht dat het dus aan het ontbreken van contact in de eindschakelaar zou zijn (NC), dus heb ik een jump wire genaakt en alles aangesloten, helaas..... knop zet de brug nog steeds niet in beweging.

Dacht dat alles volgens de metingen ok was zoals werd gezegd. Het enige dat ik mij nog kan voorstellen, is dat de schakelaar toch anders aangesloten moet worden dan toen ik hem eraf haalde?

mel

Golden Member

Gewoon doen wat ik gezegd heb.Er moet een punt komen waar je spanning meet. En als na dat punt er geen spanning is, zit daar de fout.Je moet wel durven meten onder spanning.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Beginnen bij het begin.
Leg de sturing op je werkbank.
Leg een draadje van de blauwe op de contactor naar de onderste aansluiting op de thermiek nr 19. Zie schema.
Sluit de 3x380 voeding aan.
Druk de startknop.
Trekt de contactor aan?

Weet dat je met 380V netspanning bezig bent

Begin eerst een met het kleinste circuit.

Op 4 augustus 2022 17:33:14 schreef benleentje:
Begin eerst een met het kleinste circuit.

[bijlage]

Op 4 augustus 2022 16:31:29 schreef OXO:
Beginnen bij het begin.
Leg de sturing op je werkbank.
Leg een draadje van de blauwe op de contactor naar de onderste aansluiting op de thermiek nr 19. Zie schema.
Sluit de 3x380 voeding aan.
Druk de startknop.
Trekt de contactor aan?

Weet dat je met 380V netspanning bezig bent

Bingo! Dan bedient de schakelaar daadwerkelijk de brug.

Denk twee opties nu:
1. Direct doorverbinden in de kast, of
2. De kapotte eindschakelaar verbinden op nr 19 ipv nr 18 waar ie op zat.

Voor/nadelen voor één van de twee opties?

Bij voorbaat muchos gracias.

Bij voorbaat muchos gracias.

Niet te vroeg juichen, we zijn er nog niet!
We zoeken verder naar het defect!

Leg de sturing op je werkbank.
Leg het draadje van de blauwe op de contactor nu naar de middenste aansluiting op de thermiek nr 17. Zie schema.
Sluit de 3x380 voeding aan.
Druk de startknop.
Trekt de contactor aan?

Weet dat je met 380V netspanning bezig bent

2. De kapotte eindschakelaar verbinden op nr 19 ipv nr 18 waar ie op zat.

JE had wel mijn schema moeten volgen daar heb ik ook enkel 19 en 17 gebruikt. OP 18 moet niets..

Ik heb in mijn vorige post ook uitgelegd hoe je dat thermisch blok moet testen. Door te meten op de klemmen 17, 18 en 19 als je de zwarte knop ingedrukt houd.
Want voordat je verder gaat wil ik wel graag weten of dat thermisch blok nog wel werkt.

[Bericht gewijzigd door benleentje op 4 augustus 2022 19:45:45 (11%)

Op 4 augustus 2022 19:31:33 schreef OXO:
[...]
Niet te vroeg juichen, we zijn er nog niet!
We zoeken verder naar het defect!

Leg de sturing op je werkbank.
Leg het draadje van de blauwe op de contactor nu naar de middenste aansluiting op de thermiek nr 17. Zie schema.
Sluit de 3x380 voeding aan.
Druk de startknop.
Trekt de contactor aan?

Weet dat je met 380V netspanning bezig bent

Will do, morgen.

Op 4 augustus 2022 19:43:03 schreef benleentje:
[...]JE had wel mijn schema moeten volgen daar heb ik ook enkel 19 en 17 gebruikt. OP 18 moet niets..

Ik heb in mijn vorige post ook uitgelegd hoe je dat thermisch blok moet testen. Door te meten op de klemmen 17, 18 en 19 als je de zwarte knop ingedrukt houd.
Want voordat je verder gaat wil ik wel graag weten of dat thermisch blok nog wel werkt.

Dan hebben we ergens miscommunicatie, dacht dat je zei dat het schema met doorgetrokken lijnen eigenlijk zou moeten werken. Dat is met de bruine draad aangesloten op 18. Door de kapotte eindschakelaar door te verbinden verwachtte ik goed resultaat.

Zal morgen nog een poging wagen.

Dan hebben we ergens miscommunicatie,

Ja dat klopt. Je had helemaal in het begin een foto gepost met de klemnummers en daar heb ik met het tekenen toch een vergissing in gemaakt. IK dacht dat de bovenste klem klem 19 was.
Ik heb nu even de klemnummers zoals jij die eerder op de foto heb gezet er even bij gezet had ik eigenlijk gelijk moeten doen.

De verwarring komt ook omdat je op 1 van de eerste foto;s de bruine daar op de bovenste klem had zitten en vandaar dat ik dacht dat die daar hoorde.
Dan zou dit het volgende circuit moet zijn waarin ook het thermisch blok zit aangesloten.
Als het goed is en je druk op de startknop gaat de brug omhoog en als je dan de zwarte knop van het thermisch blok indrukt dan moet hij stoppen.
En anders met de rode knop proberen.

[Bericht gewijzigd door benleentje op 4 augustus 2022 21:25:24 (21%)

Kijk, beetje bij beetje komen we ergens.

De foto waar jij naar refereert is hoe het aangesloten was toen ik de brug overnam. De bedieningsknop werkte toen al niet...

Maar even voor de duidelijkheid: het herziene schema is een test only, toch? Want de verbinding tussen de blauwe draad en connector nr 17 loopt niet direct, maar via de bruine draad van de eindschakelaar (Die dan kennelijk foutief oP connector nr 18 zat)?

[Bericht gewijzigd door chevyforce op 4 augustus 2022 22:21:59 (43%)

Kijk, beetje bij beetje komen we ergens.
het herziene schema is een test only, toch?

Inderdaad, stap voor stap mogelijke fouten uitsluiten.
Zo krijg ook jij het geheel terug werkend.

Schema even geschetst voor overzicht.

S1= drukknop in kast.
S2= eindschakelaar

Klem 17 en 19 overgenomen uit eerdere schema's, betreft hier thermisch relais.

mel

Golden Member

Ik zei toch dat alles in serie staat? :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 5 augustus 2022 15:06:13 schreef mel:
Ik zei toch dat alles in serie staat? :P

Klopt, naar niet iedereen die hier meeleest weet dan ook precies hoe dit bedoeld wordt. ;)

Op 4 augustus 2022 21:18:49 schreef benleentje:
[...]
Als het goed is en je druk op de startknop gaat de brug omhoog en als je dan de zwarte knop van het thermisch blok indrukt dan moet hij stoppen.
En anders met de rode knop proberen.

[bijlage]

De knop werkt in deze setting, als ik de zwarte reset druk dan onderbreekt ie, de rode reset doet niks.

Dus is thermiek OK
Die mag je ook al instellen op 4,6A

Monteer de sturing terug op je brug.
Vervang het draadje tussen de blauwe op de contactor en 17 op de thermiek door de eindeloop.
Blauw op blauw van de contactor, bruin op 17 van de thermiek. Zie schema.
Laat de jumper in de eindeloop zitten.
Druk de startknop.
Trekt de contactor aan?

Weet dat je met 380V netspanning bezig bent.

Aangesloten met bruin op 17 en alles doet het zoals het hoort! Nu nog een nieuwe eindschakelaar bestellen en aansluiten.

Veel dank voor het geduld, denkwerk en uitleg!

Op 5 augustus 2022 16:42:14 schreef chevyforce:
[...]

De knop werkt in deze setting, als ik de zwarte reset druk dan onderbreekt ie, de rode reset doet niks.

De zwart knop is alleen als testknop bedoelt, je weet nu dat de contacten in het blok werken.

Pas als je het blok overbelast met een te grote stroom dan komt de rode knop omhoog. En die bedient op zijn beurt ook weer de contacten zodat het relais onderbroken word.
En dan pas weet je of het hele blok werkt. Als je dat zou willen testen zou je er bv een zware elektrisch kachel op aan kunnen sluiten, let wel op dat je alleen maar 400V hebt. Deze blokken gaan in principe nooit defect enkel de exacte instelling kan wel verlopen.
Volgens OXO moet de exacte stroom instelling 4,6A zijn, ik zou hem gewoon zo laag mogelijk instellen zonder dat je er last van hebt. 4,6A is ook als je de motor maximaal belast en dat is als het maximale gewicht op de brug hebt staan.
Als het ding een keer afschakelt betekend dat nog niet dat er een probleem met de motor is, pas ook als de motor snel heel warm word is er een probleem. Dan mag je het blok wel iets hoger instellen als het om bv een hele zware bus gaat. Gaat hij meerdere keren achter elkaar uit tot zeg maximaal 3x dan moet je niet meer verder gaan.

Maar even voor de duidelijkheid: het herziene schema is een test only, toch? Want de verbinding tussen de blauwe draad en connector nr 17 loopt niet direct, maar via de bruine draad van de eindschakelaar (Die dan kennelijk foutief oP connector nr 18 zat)?

IK had de nummering heel anders in mijn hoofd, dat kwam ook omdat op een eerde foto de bruine draad bovenop zat. Maar nu klopt de nummering weer en zijn we er bijna.

In principe zijn we nu net zo ver als toen je direct het relais indrukte dus zonder hoogte schakelaar. Ok iets verder het thermisch blok zit er nu ook tussen.

[Bericht gewijzigd door benleentje op 5 augustus 2022 18:54:53 (21%)

Goede uitleg, dank. Een ding dat me opviel toen ik aan de instelling van de thermische beveiliging draaide, was dat er geen stop op zat. Kan ongelimiteerd beide kanten op draaien. Is dit correct, of een defect?

Ze draaien normaal enkel tussen minimum en maximum.
Deze is voor mij defect.
Je motor is dus niet beveiligd tegen overbelasting of draaien op 2 fasen

Dat is wel de veiligste conclusie. Als je de apparatuur zou hebben ( ik heb die) zou je het ook kunnen controleren. Maar vervangen lijkt me gewoon de beste optie.
Echter moderne MBSen (Motor beveiliging schakelaar) hebben de afstanden van de aansluitingen vaak anders zitten omdat de afstanden op relais ook kleiner zijn geworden. Een MBS zoeken is niet zo moeilijk maar of die ook past is een ander ding.

Onderstaand is een setje met relais en thermisch relais wat bij elkaar past. Echter kon ik geen 400V relais vinden. Maar ombouwen naar 230V is ook niet zo heel moeilijk.

https://www.btmarkt.nl/Moeller-Z00-6-relais-Thermische-overbelastingsr…
https://www.btmarkt.nl/ABB-magneetschakelaar-B4-30-10-220V-40Hz-240V-5…

Maar in principe kan je ook onderstaande inbouwen dan past het altijd .

https://www.btmarkt.nl/ABB-motorbeveiliging-schakelaar-MS325-4A-6.3-A

[Bericht gewijzigd door benleentje op 6 augustus 2022 17:32:04 (11%)

Op 6 augustus 2022 17:26:24 schreef benleentje:
in principe kan je ook onderstaande inbouwen
https://www.btmarkt.nl/ABB-motorbeveiliging-schakelaar-MS325-4A-6.3-A

Is dat wel veilig? Een terugverende schakelaar lijkt me bij een brug beter.

vergeten

Golden Member

Op 7 augustus 2022 15:14:03 schreef NordRack2:
[...]Is dat wel veilig? Een terugverende schakelaar lijkt me bij een brug beter.

Ik snap je bedenkingen :) maar dit is een beveiliging (gelijk een aardlek), niet de dagelijkse bedienschakelaar.
Deze hoort in de besturingskast.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 6 augustus 2022 17:26:24 schreef benleentje:

Onderstaand is een setje met relais en thermisch relais wat bij elkaar past. Echter kon ik geen 400V relais vinden. Maar ombouwen naar 230V is ook niet zo heel moeilijk.

https://www.btmarkt.nl/Moeller-Z00-6-relais-Thermische-overbelastingsr…
https://www.btmarkt.nl/ABB-magneetschakelaar-B4-30-10-220V-40Hz-240V-5…

Maar in principe kan je ook onderstaande inbouwen dan past het altijd .

https://www.btmarkt.nl/ABB-motorbeveiliging-schakelaar-MS325-4A-6.3-A

Het thermisch relais is zeker geen setje met de magneetschakelaar en ik vraag me af wat je zal ontvangen. Een Eaton/Moeller of een ABB magneetschakelaar gezien de tekst niet bij de foto hoort :9

Op 7 augustus 2022 17:36:01 schreef vergeten:
dit is een beveiliging

Ah zo.
Die komt in serie met het relais en dan kan het thermisch blok worden weggelaten :P