Bespaar tips.

bprosman

Golden Member

Op 2 oktober 2022 07:35:19 schreef fcapri:
beetje jammer dat ze hier zo geen airco's maken dat je in een raamopening steekt, in america wel meer gebruikt.
hier maken ze enkel airco's dat je met een slang naar buiten brengt. zeker voor de bovenverdieping overweeg ik meer en meer om het glas eruit te halen en een vaste houten plaat in met airco op gemonteerd.
in belgie mag je zelf geen split units monteren (ook die doe het zelf kits niet)

[...]

en de ontbrekende 465W moet je nu met de verwarming bijstoken. halogeen geeft ook best wat stralingswarmte als je er onder zit, dus geeft je een warmer lokaal gevoel (beetje zoals IR panelen doen)

Nee hoor in NL verkopen ze ook "Monoblocks" , geen slang maar een simpele doorvoer naar buiten net als een wand/gaskachel.
https://vantubo.nl/air/airco-zonder-buitenunit.html

in belgie mag je zelf geen split units monteren (ook die doe het zelf kits niet)

In Nederland ook niet maar Nederlanders zijn blijkbaar wat eigenwijzer. Heeft zelfs geen invloed op de garantie, mijn Pa had m zelf geinstalleerd en door de fabrikant/leverancier gewoon service op verleend. Dat was zo een voorgevulde unit.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 2 oktober 2022 11:36:54 schreef McAwesome:
Wat de huizen van vroeger betreft weet ik nog heel goed hoe het bij mijn grootmoeder was. Door de week werd alleen de keuken verwarmd
.....

Herinnert me aan iets.. We gaan nu met z'n allen 'terug naar toen'.

Ik heb me recent een Ctechi GT1500 powerbankje gekocht. Ik heb er gisteren bij wijze van test een brood mee gebakken met de broodbakmachine. Deze kan je ook opladen met zonnepanelen en je hebt backupstroom in huis.

Kon je dat brood bakken met dat powerbankje? Je hebt blijkbaar het voordeel van zonnepanelen.

Met de sluiting van de kerncentrales en het gastekort zie ik het niet goed komen in België de komende jaren.

Als dat het enige is wat niet goed komt (niks tegen aardige Vlamingen hoor!) :D

En ook een pelletkachel heeft wat stroom nodig om te werken...

Dat is de consequentie van geen hout willen hakken/kloven en geen blokjes met de hand bijvullen.
Wees blij dat je hout stookt. ;)

McAwesome

Golden Member

Om een brood te bakken heb ik ongeveer 0,33 kWh nodig. Het powerbankje is in totaal goed voor 1 kWh en de maximale belasting is 1.500 W. Het is een ding met LiFePO4 batterijen. Ik voel me daar veiliger bij dan Li-ion.

In theorie zou ik dus 3 keer brood kunnen bakken op één lading maar ik ga het risico niet nemen en het bij twee keer houden.

Mijn idee is om als het zonnig is, het ding bij te laden met wat zonnepaneeltjes en in de winter heb ik dan een backupsysteem. Je kan de powerbank ook opladen met netstroom of zelfs 12 V van de auto.

Ik heb niks tegen een houtkachel. Momenteel heb ik ook nog geen pelletkachel omdat ik nog wacht op de renovatie van het schoorsteenkanaal. Het is een beetje een probleem met de verkrijgbaarheid van onderdelen en ook is er een hoogtewerker nodig.
De schoorsteen in orde brengen voor een houtkachel is technisch een stuk moeilijker en duurder omdat er een breder rookkanaal nodig is. Vandaar dat ik in de richting van pellets kijk.

Dat had ik niet gedacht van die powerbank.

Ik dacht dat een pelletkachel ook een houtkachel was, alleen met heel kleine houtblokjes (die eventueel met een transportbandsysteem toegevoerd kunnen worden naar de verbrandingsplek (en dus geen hakken en sjouwen)).
Waarom de schoorsteen voor een houtblokkachel verschilt van een pelletkachel ontgaat me nog even, maar ik heb dan ook geen ervaringen met beide typen.

McAwesome

Golden Member

Een pelletkachel voert geperste kleine stukjes hout aan vanuit een reservoir naar een verbrandingskamer.
Lucht wordt aangezogen (voor zuurstof) en de rook en verbrandingsgassen worden mechanisch afgevoerd door de schoorsteen.

Een pelletkachel brandt ook zuiverder en door de geforceerde afvoer kan een rookkanaal van 80 tot 100 mm diameter volstaan. Dat is relatief makkelijk aan te brengen in een oude gemetste schoorsteen.

Voor een houtkachel heb je natuurlijke trek nodig en heb je ook meer roet en fijnstof. Dat alles vraagt een rookkanaal met een veel grotere diameter. Daarvoor zijn dan mogelijk behoorlijke breekwerken nodig en de materiaalkosten zijn ook een stuk hoger.

Nadeel van de pelletkachel is wel dat je elektriciteit nodig hebt en dat je bij een stroomonderbreking in de kou zit zonder backup.

Op 2 oktober 2022 16:21:08 schreef McAwesome:
Nadeel van de pelletkachel is wel dat je elektriciteit nodig hebt en dat je bij een stroomonderbreking in de kou zit zonder backup.

Ook dat is overkomelijk. Op de pelletkachel leg je een Peltierelement. Die wekt de stroom op voor de electronica en ventilator. Alleen tijdens opstarten heb je een externe electrische energiebron nodig.
Je kan ook nog op de volgende manier besparen op je energierekening. Deze methode is niet voor iedereen weggelegd.
Je zoekt een buurman/buurvrouw die een vast contract heeft. Van hem/haar neem je de energie af. Dus je legt een gas- en/of electriciteitsleiding naar je buurman/buurvrouw aan.
Of je koopt een airco. De verdamper plaats je in de woonkamer van de buurman/buurvrouw en de condensor plaats je in je eigen woonkamer. Verrekening van de energiekosten, daar vinden jullie met de buurman/buurvrouw wel een oplossing voor.

evelo

Golden Member

Ik heb voor onze douche een 15L/1200W boilertje geplaatst met een shelly 1PM.
Daarmee kan je eerst en vooral het verbruik opvolgen. Maar je kan er ook een drukknop op aansluiten en een vertraagd afvallen timertje op instellen.
Kwartiertje voor het douchen op het knopje drukken en je hebt warm water voor 5 á 10min douchen.

Voor een gezin van drie dat enkele keren per week, maar niet dagelijks, doucht werkt het mooi.

Warm water voor de afwas doen we nu met de fluitketel op de inductiekookplaat.

Op die manier hebben we de 100L boiler gestookt door de gas cv-ketel niet meer nodig.

Voor verwarmen een 5kW split-unit geplaatst in de woonkamer.

Op 2 oktober 2022 07:35:19 schreef fcapri:
beetje jammer dat ze hier zo geen airco's maken dat je in een raamopening steekt, in america wel meer gebruikt.
hier maken ze enkel airco's dat je met een slang naar buiten brengt. zeker voor de bovenverdieping overweeg ik meer en meer om het glas eruit te halen en een vaste houten plaat in met airco op gemonteerd.
in belgie mag je zelf geen split units monteren (ook die doe het zelf kits niet)

[...]

en de ontbrekende 465W moet je nu met de verwarming bijstoken. halogeen geeft ook best wat stralingswarmte als je er onder zit, dus geeft je een warmer lokaal gevoel (beetje zoals IR panelen doen)

en? je mag wel 4x zoveel betalen voor stroom en gas. het is jouw huis dan hangen zo'n ding. gezever over mogelijk lekken van koudemiddel, wat die 2 lekkende north stream hebben gedaan aan methaan heb je heel wat lekkende airco's voor nodig. die lekkages tellen voor een stad als havana voor een heel jaar aan CO2 vervuiling.

die spotjes hadden ook nog een mat glaasje, kwam geen moer licht vanaf. normaal zou je de 5W ledvervanger nodig hebben om evenveel licht te verkrijgen, maar de 3W vervanger voor 35W halogeen was hier al genoeg. best hoog daar dus aan stralingswarmte had je niet veel.

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 2 oktober 2022 17:39:28 (13%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Ik zit nu serieus te overwegen de mechanische ventilatie uit te schakelen op momenten dat je vensters of deuren open kan zetten. Het is alleen wat gedoe, want geen schakelaar.

Had vrijdag een cv storingsmonteur op bezoek, tapwater storing Remeha ketel. Ik vraag em: zou je, als je klaar bent, de instelling comfort willen wijzigen naar eco. En de temperatuur naar 50°C. Gedoe. Die eco instelling geen probleem. Maar minder dan 60°C... Heel verhaal over legionella en gecertificeerd zijn. Mag niet.
Ik zeg: als dat ding op eco staat kunnen er geen beestjes broeien. Maar nee.

Kan natuurlijk ook m'n laatste consumptie in m'n Praathuis overslaan. Dat zet pas echt doden aan de zijk..

Hensz

Golden Member

Koudwatervrees. Legionella gedijt bij water van 20-50 graden. Opname door de mens gaat het beste als het water verneveld is.
Ik moet de eerste nog zien die cv-water in z'n woonkamer verneveld. 8)7

https://www.rivm.nl/legionella

Moderne mechanische ventilatie gebruikt weinig stroom. De mijne doet het voor 2W. Dat is nét geen 20 kWh/jaar. De warmte die je afvoert is waarschijnlijk een groter probleem, als je geen warmteterugwinning hebt.

[Bericht gewijzigd door Hensz op zondag 2 oktober 2022 18:23:50 (32%)

Don't Panic!

@Hensz,
Het gaat om de temperatuur van tapwater, niet van CV-water en onder de douche vernevel je het tapwater.

mvdk

Golden Member

Ik heb een keer longontsteking gehad op vakantie. De medicatie gegoogeld en daarmee kwam ik uit bij legionella.
Had toen de indruk dat het kwam door een laag afgestelde boiler. Maar als ik mijn Remeha op eco heb staan, zit er koud water in het voorraadtankje. En voordat er warm water uit de douche komt is dat tankje en het buizenstelsel drie keer doorgespoeld. Koudwatervrees dus.

Kruimel

Golden Member

Op 2 oktober 2022 18:20:47 schreef Hensz:
Moderne mechanische ventilatie gebruikt weinig stroom. De mijne doet het voor 2W. Dat is nét geen 20 kWh/jaar. De warmte die je afvoert is waarschijnlijk een groter probleem, als je geen warmteterugwinning hebt.

Weet je dat zeker van die 2W? Dat is het vermogen van een 12cm computerfan. Zo'n pleefannetje doet al snel 25W, en dan hebben we het niet over het kleinste kamertje... :)

Ja, 2W is normaal tegenwoordig voor DC fans op de lage stand.

Vroeger was dat nog 20W.

Bijv https://www.ventilatieland.nl/files/itho-daalderop-cve-s-brochure_1565…

[Bericht gewijzigd door deKees op zondag 2 oktober 2022 20:48:23 (34%)

Lambiek

Special Member

Even een paar voorbeelden waar je op kunt besparen. Bijvoorbeeld voorzetramen, (ook bij dubbel glas) raamfolie, kozijnfolie en dikke gordijnen. Dit bespaard behoorlijk en is voor een redelijke prijs te doen. Raamfolie en gordijnen zijn hierbij het duurste.

En dan het douchen, één of twee keer douchen in de week scheelt ook. Het ligt er wel aan wat voor werk je doet natuurlijk, als je erg vies werk hebt gaat dat niet. Maar met bijvoorbeeld een kantoorbaan of als je gepensioneerd bent enz. Vroeger gingen we één keer per week in de tijl voor de kolenkachel en ik ben er ook nog, heb er dus niets van overgehouden. :)

Wat ook helpt is de ovendeur open zetten na gebruik. En de deur van de vaatwasser als die klaar is.

Alleen de verwarming aan op de plek waar je bent, dus bijvoorbeeld in de avond de CV alleen in de woonkamer aan zetten. Vroeger was het overal steenkoud in huis, behalve in de woonkamer. Dat was de enige plaats waar de kachel stond. En de winters waren toen iets anders dan tegenwoordig.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
joopv

Golden Member

En de winters waren toen iets anders dan tegenwoordig.

Dat is een understatement :)

Over die sabotage van de nordstream pijpen: een collega had bedacht dat dat waarschijnlijk een opzettelijke sabotage is met als onderliggende/verborgen redenen een dreigement richting europa:
"kijk wat we simpel kunnen doen met jullie gas / elektra / telecom / internet infrastructuur die op de bodem van de zee / oceaan ligt als jullie doorgaan met het helpen van Oekraine."
Dat zullen ze uiteraard nooit toegeven.

Anyway, ontopic, ook zaterdag een mailtje gehad van Eneco? m.i.v. 1 november 82ct/kWh ??!! Holy sh!t. Een laadpaal hier op kantoor is 41ct/kWh, maar wie weet is dat over een maand ook het dubbele.

Kruimel

Golden Member

Op 2 oktober 2022 20:43:53 schreef deKees:
Ja, 2W is normaal tegenwoordig voor DC fans op de lage stand.

Vroeger was dat nog 20W.

Bijv https://www.ventilatieland.nl/files/itho-daalderop-cve-s-brochure_1565…

:o

Dat was nieuw voor me, doen die dingen nog wel wat op 2W dan? Als ik de getallen zo bekijk vraag ik me wel af hoe ze de besparing doen namelijk. In mijn achterdocht denk ik zo: het max vermogen is met een factor 4 afgenomen, en het min vermogen met een factor 8. De specificatie wat betreft luchtverplaatsing is waarschijnlijk gedaan op de maximale stand, maar de berekening van het stroomverbruik is gedaan in uren, niet in m3. Het lijkt er dus een beetje op dat ze een ventilator hebben gemaakt die efficiënter is, maar dat de getalletjes wel hebben gepresenteerd om daar nog eens een flinke hefboom op te zetten. Ik vraag me ook af wat er van de luchtverplaatsing overblijft als je meer dan 100Pa aan druk nodig hebt, dan kan je je niet eens een luchtrooster veroorloven.

Op 2 oktober 2022 12:16:47 schreef bprosman:
[...]
In Nederland ook niet maar Nederlanders zijn blijkbaar wat eigenwijzer. Heeft zelfs geen invloed op de garantie, mijn Pa had m zelf geinstalleerd en door de fabrikant/leverancier gewoon service op verleend. Dat was zo een voorgevulde unit.

De regel zal misschien voortgekomen zijn uit van die units waar er een koelgasleiding van buiten naar binnen moet? Die zijn in theorie efficiënter omdat je een warmtewisselaar minder hebt, maar die moet je vullen met de juiste hoeveelheid gas die afhangt van de lengte van de leiding.

De regel zal misschien voortgekomen zijn uit van die units waar er een koelgasleiding van buiten naar binnen moet?De regel zal misschien voortgekomen zijn uit van die units waar er een koelgasleiding van buiten naar binnen moet?

Klopt. Je mag het wel zelf installeren, maar afvullen en opstarten moet gedaan worden door iemand met een F-gassen certificaat.

bprosman

Golden Member

Op 3 oktober 2022 15:59:28 schreef deKees:
[...]

Klopt. Je mag het wel zelf installeren, maar afvullen en opstarten moet gedaan worden door iemand met een F-gassen certificaat.

Zelfs de voorgevulde moeten mag je officieel niet meer zelf installeren (in gebruik nemen).

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ondertussen lees ik nog rustig mee om alle tips door te nemen wat mij gaat helpen en ook deels gewoon leuk is om te doen voor nu en voor later. Als ik vanavond tijd heb wil ik een aantal doornemen waar ik aan denk voor nu en voor in de toekomst. Zit veel nuttigs bij en tips die ik deels al in gedachte had voor als ik de zonnepanelen heb.

Bedankt alvast voor alle goede tips.

Kruimel

Golden Member

Op 3 oktober 2022 16:43:06 schreef bprosman:
Zelfs de voorgevulde moeten mag je officieel niet meer zelf installeren (in gebruik nemen).

Vanwaar die betutteling? Als je er alleen een draad en twee waterleidingen op moet aansluiten is het toch niet heel anders dan een wasmachine aansluiten?

bprosman

Golden Member

Op 3 oktober 2022 19:49:23 schreef Kruimel:
[...]Vanwaar die betutteling? Als je er alleen een draad en twee waterleidingen op moet aansluiten is het toch niet heel anders dan een wasmachine aansluiten?

Waarschijnlijk , maar nu speculeer ik , als je het verkeerd doet en de instructies niet 100% volgt je (het) gas kunt laten ontsnappen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Even de feiten op een rij:

Verbruik 01-10-2021 tot 01-10-2022 / 1048kW en 796m3 / nieuw termijn bedrag is 123 euro bij huidig contract wat per 1 januari afloopt. Dit jaar verwacht ik meer te besparen op gas en al helemaal op stroom zonder aquariums (5x40 liter) en een nieuwe zuinige computer (daar maak ik heel veel gebruik van).

Een aantal meters gekocht en de afgelopen dagen blijkt mijn luchtvochtigheid met de ramen dicht binnen een uur van 65% rond de 83% te gaan. Op 50cm hoogte is de temperatuur 1,5 graden warmer dan op 150cm...? Ik heb geen vloerverwarming en slechts een houten vloer met groene plaat en laminaat.

De plafondventilator staat nu voor de eerste keer aan en het verschil is direct al enorm, het was snel warm en ook veel warmer dan anders (te warm). Doordat deze omhoog blaast (of koude lucht opzuigt van beneden) verneem je geen tocht en lawaai maken doet het totaal niet omdat hij maar 40cm is op 5watt. De meters geven nu 20 graden aan, maar de cv meter maar 18,5 wat mij doet vertellen dat deze op de verkeerde plek zit met een koude muur.

Ik heb gevoelt of de verwarmingen evenredig opwarmen wat het doet en of ik echt goed verschil heb in temperatuur van de uitvoer naar de cv, mijn retour is gloeiend heet wat natuurlijk zeer slecht is. Ook kan mijn vermogen flink naar beneden, ik heb met 6kW nog over en hij staat nu nog op 12kW. Eenmaal daarmee gespeelt te hebben moet ik natuurlijk ook naar de pomp gaan kijken of ik deze anders moet afstellen wanneer de ventilatoren onder de verwarming zitten, hier heb ik echt wel flink winst te halen.

In mijn keuken is het warmer dan in de gang, terwijl in geen van beide de verwarming aanstaat, maar in de keuken zit de cv die alles warm maakt en kan via een bestaande luchtopening in de muur wel een ventilator plaatsen.

Verder brand mijn piepschuim ook niet met een standaard kaars of gasaansteker, maar er zit ook geen vuur of stroom in de buurt wat brand kan veroorzaken. Ik maak mij daar geen zorgen over en heb op de belangrijkste kamers een brandmelder en kan overal uit het raam stappen (beneden woning). Ik ga dus eerder tempex voor de ramen zetten (tot de hoogte dat ik er nog mooi overheen kan kijken als ik sta) en ook meer dan vorig jaar, ook pak ik wat meer kamers mee omdat ik nu alleen twee grote ramen in de kamer heb gedaan afgelopen winter.

Mijn geïsoleerde gordijnen worden volgende week of de week daarop afhankelijk van drukte op maat gemaakt, omdat deze nu nog voor de verwarming hangen. Verder pak ik oude gordijnen die ik inkort om achter de niet geïsoleerde gordijnen te plaatsen en kort de oude gordijnen ook in, dit kan ikzelf doen met de naaimachine omdat ze vrij dun zijn, dan ben ik vervolgens alleen wat rails nodig.

Ik wil graag alles via een RPi laten lopen van de verwarming, plafondventilator, keuken ventilator, verlichting en eventueel (wat kan maar even prutsen is) mijn schuifjes boven de ramen. Het huis moet dan luchten wanneer de luchtvochtigheid buiten gunstig is. Het is niet dat dit allemaal winst gaat opleveren dit laatste, maar het is wel leuk om te doen wat ook van belang is voor mij. Over dit alles moet ik even nadenken hoe ik dit wil aanpakken omdat het allemaal draadloos moet en er vast veel zoekwerk bij gaat komen.

Wel is nu al duidelijk dat de plafondventilator een wonder middel is en niet meer de woning van de bovenbuurvrouw sta te verwarmen die nu op dit moment nog doodleuk de ramen open heeft staan.

PS: Ondertussen is de woning met een 40minuten de kachel aan (dus van koud naar warm en weer naar koud) van 17,5 naar 21 gegaan wat een wonder is en is het echt veel te warm geworden. Ik ben dan ook echt heel benieuwd wat er gaat gebeuren met de ventilators onder de kachel en beter afstellen van alles. Wel moet ik er op letten dat ik mijn radiator folie verder laat doorlopen en met een bocht zodat de warmte de kamer in gaat en niet tegen de stenenvensterbank geblazen gaat worden die tegen het raamkozijn aanzit.

evelo

Golden Member

Momenteel is het nog allesbehalve koud.

Mijn l/l warmtepomp staat ingesteld op verwarmen van 9h tot 16h. Op stand automatisch.
Volgens de energiemeter hield ie er om 12h al mee op, warm genoeg (en ramen op het westen).

20Ggr in huis en iets minder dan 0,8kWh verbruikt.

De morgen nadien nog een goeie 19gr.

Op 3 oktober 2022 21:30:02 schreef Overlander:
en al helemaal op stroom zonder aquariums (5x40 liter)

Dat kan ook goed!
In plaats van een caribisch onderwaterspectakel met van die malle tropenvissies koudwaterbakken met een klein schooltje haringen. _/-\o_
Vis is vis toch?