Even de feiten op een rij:
Verbruik 01-10-2021 tot 01-10-2022 / 1048kW en 796m3 / nieuw termijn bedrag is 123 euro bij huidig contract wat per 1 januari afloopt. Dit jaar verwacht ik meer te besparen op gas en al helemaal op stroom zonder aquariums (5x40 liter) en een nieuwe zuinige computer (daar maak ik heel veel gebruik van).
Een aantal meters gekocht en de afgelopen dagen blijkt mijn luchtvochtigheid met de ramen dicht binnen een uur van 65% rond de 83% te gaan. Op 50cm hoogte is de temperatuur 1,5 graden warmer dan op 150cm...? Ik heb geen vloerverwarming en slechts een houten vloer met groene plaat en laminaat.
De plafondventilator staat nu voor de eerste keer aan en het verschil is direct al enorm, het was snel warm en ook veel warmer dan anders (te warm). Doordat deze omhoog blaast (of koude lucht opzuigt van beneden) verneem je geen tocht en lawaai maken doet het totaal niet omdat hij maar 40cm is op 5watt. De meters geven nu 20 graden aan, maar de cv meter maar 18,5 wat mij doet vertellen dat deze op de verkeerde plek zit met een koude muur.
Ik heb gevoelt of de verwarmingen evenredig opwarmen wat het doet en of ik echt goed verschil heb in temperatuur van de uitvoer naar de cv, mijn retour is gloeiend heet wat natuurlijk zeer slecht is. Ook kan mijn vermogen flink naar beneden, ik heb met 6kW nog over en hij staat nu nog op 12kW. Eenmaal daarmee gespeelt te hebben moet ik natuurlijk ook naar de pomp gaan kijken of ik deze anders moet afstellen wanneer de ventilatoren onder de verwarming zitten, hier heb ik echt wel flink winst te halen.
In mijn keuken is het warmer dan in de gang, terwijl in geen van beide de verwarming aanstaat, maar in de keuken zit de cv die alles warm maakt en kan via een bestaande luchtopening in de muur wel een ventilator plaatsen.
Verder brand mijn piepschuim ook niet met een standaard kaars of gasaansteker, maar er zit ook geen vuur of stroom in de buurt wat brand kan veroorzaken. Ik maak mij daar geen zorgen over en heb op de belangrijkste kamers een brandmelder en kan overal uit het raam stappen (beneden woning). Ik ga dus eerder tempex voor de ramen zetten (tot de hoogte dat ik er nog mooi overheen kan kijken als ik sta) en ook meer dan vorig jaar, ook pak ik wat meer kamers mee omdat ik nu alleen twee grote ramen in de kamer heb gedaan afgelopen winter.
Mijn geïsoleerde gordijnen worden volgende week of de week daarop afhankelijk van drukte op maat gemaakt, omdat deze nu nog voor de verwarming hangen. Verder pak ik oude gordijnen die ik inkort om achter de niet geïsoleerde gordijnen te plaatsen en kort de oude gordijnen ook in, dit kan ikzelf doen met de naaimachine omdat ze vrij dun zijn, dan ben ik vervolgens alleen wat rails nodig.
Ik wil graag alles via een RPi laten lopen van de verwarming, plafondventilator, keuken ventilator, verlichting en eventueel (wat kan maar even prutsen is) mijn schuifjes boven de ramen. Het huis moet dan luchten wanneer de luchtvochtigheid buiten gunstig is. Het is niet dat dit allemaal winst gaat opleveren dit laatste, maar het is wel leuk om te doen wat ook van belang is voor mij. Over dit alles moet ik even nadenken hoe ik dit wil aanpakken omdat het allemaal draadloos moet en er vast veel zoekwerk bij gaat komen.
Wel is nu al duidelijk dat de plafondventilator een wonder middel is en niet meer de woning van de bovenbuurvrouw sta te verwarmen die nu op dit moment nog doodleuk de ramen open heeft staan.
PS: Ondertussen is de woning met een 40minuten de kachel aan (dus van koud naar warm en weer naar koud) van 17,5 naar 21 gegaan wat een wonder is en is het echt veel te warm geworden. Ik ben dan ook echt heel benieuwd wat er gaat gebeuren met de ventilators onder de kachel en beter afstellen van alles. Wel moet ik er op letten dat ik mijn radiator folie verder laat doorlopen en met een bocht zodat de warmte de kamer in gaat en niet tegen de stenenvensterbank geblazen gaat worden die tegen het raamkozijn aanzit.