NAD 372 recappen maar zekering 4A is ook door.

Op 4 oktober 2022 18:59:04 schreef Nikolai Tesla:
Hierom de 80 volt elco's vervangen. Ik doe niets op een gelukje, [...]

Ik heb anders nog geen enkel meetresultaat gezien.
Je kunt natuurlijk alles preventief vervangen, maar dan ging ik toch naar de winkel voor een nieuwe versterker.

Ik kan Arcos schema niet genoeg vergroten op mijn laptopje maar volgens mij hoort er een 6,5A zekering in.

Hiebij iets groter...

Op 4 oktober 2022 19:01:41 schreef buzzy:
[...]

In het schema staat een wisselspannning van 52,1 Volt. Dat komt neer op een gelijkgerichte spanning van 1,42x 52,1=73,9 Volt.

Plus de doorlaat van de 2 thyristors die de boel afschakelen in overload. /OT Wat is de doorlaatspanning eigenlijk van een thyristor als die in geleiding is?

Ligt aan de stroom. Dit is het bij de BT151:

Op 4 oktober 2022 16:39:13 schreef Nikolai Tesla:
Alle elco's van 80 volt moesten van NAD worden vervangen door 100 volt. Nou kan je daarover wel weer gaan discussiëren hoe nodig dat is, het lijkt me goed beleid dat op te volgen.
Luckstrike, wat is de link van die elco's? Ik zocht op 10000uf/105v/audio/snap in/leverbaar. Dan kom ik bij Nichicon uit.
Hebben wij nog een Farnell inkoper in ons midden?

100V gebruiken is verstandig als de voedingslijnen in de praktijk boven de 64V zitten. Toevallig is dat precies 20% onder de werkspanning van de 80V elco's en dat is de grens waarboven ze harder dan normaal kunnen slijten (uit de bovenste 10% moet je sowieso wegblijven, over het stukje tussen 10 en 20% kun je nog discussiëren).

Zeker als de netspanning dichter bij 240V ligt dan bij de 220V waar de versterker mogelijk ooit op gebouwd is, zijn 100V elco's een goede keuze. De spanningsselector (indien aanwezig) op 240V zetten, helpt ook als 80V elco's beter passen of makkelijker of goedkoper verkrijgbaar zijn.

Echter stel je wel de compleet verkeerde vraag in dit stadium van de reparatie, ik adviseer met klem om EERST HET DEFECT TE ZOEKEN voordat je dure onderdelen vervangt.

Als er een condensator of gelijkrichter in sluiting staat ben je snel klaar want dan kun je alvast een beginnetje maken met recappen voordat je verder test.

Als er een eindtrap in sluiting staat, zou ik die eerst repareren en dan pas gaan recappen. Anders heb je straks extra mankementen die je nooit meer gaat vinden.

Idd erst de echte fout oplossen, en invetariseren wat het totale kostenplaatje gaat worden!

Op 4 oktober 2022 20:04:15 schreef maartenbakker:
Zeker als de netspanning dichter bij 240V ligt dan bij de 220V waar de versterker mogelijk ooit op gebouwd is, zijn 100V elco's een goede keuze.

Overdag kan in een buurt met veel zonnepanelen de spanning verder oplopen.
100V elco's bevorderen zeker de levensduur.

Op 4 oktober 2022 17:49:26 schreef Arco:
Kemet is een onderdeel van Yaego en bestaat al meer als 100 jaar.
Ze hebben spul van heel goed tot heel slecht (bijv. de Rifa condensatoren)

Hoe de elco's zijn van Kemet weet ik niet...

De Kemet elco's zijn prima, Yaego en BHC produkten.

De versterker is plm 17 jaar oud, en de zekering is door.

Dus al voor 230V ontworpen.

Op 4 oktober 2022 16:11:24 schreef Nikolai Tesla:
Buiten het elco inkoop probleem ben ik er nog niet: de transistors zitten loeivast vastgebakken op het koelblok. Hoe maak je ze fatsoenlijk los? want met een kapotte zekering zijn deze wel verdacht.

Bovenstaande vroeg de topicstarter zich al af in de openingspost en daar is nog geen antwoord op gekomen.

Als ik de torren van de eindtrappen zou moeten verwijderen om ze door te kunnen meten dan zou ik zeggen desolderen met een goede slobberbout. Goed als met een bout met stevige warmtecapaciteit die de verbindingen kan lossolderen zonder dat warmte wordt weggekoeld door de koellichamen. Evt met behulp van een tweede soldeerbout. Handpompje zal niet gaan, en met litze zou je goed moeten oppassen dat je niet te lang staat te stoken en je toch pads/banen van de print trekt door te lang te hoge temperatuur op de print.

Misschien toch ook kijken of de thermische koppeling van eindtorren en koellichaam losgenomen of verminderd kan worden zodat desolderen makkelijker gaat.

want met een kapotte zekering zijn deze wel verdacht

Heb je daarvan meetresultaten?
Meten kan zonder de transistoren te demonteren!

[Bericht gewijzigd door buzzy op (20%)]

Niet iedere stap die ik heb ondernomen heb ik hier neergepend, omdat ik me afvroeg of het karwei wel betaalbaar was.
Ik heb in het eindgedeelte de diverse PN overgangen van de eindtransistoren gemeten en niks verdachts gevonden. Dat vermeld ik niet, want vraag 2 wordt dan "werkt alles onder spanning ook goed?".
Wat ik ook niet vermeld heb, is dat de diverse plastic omhulsels van elco's daadwerkelijk gekrompen zijn. Dan kan je er donder op op zeggen dat er iets verdacht is.
Tenslotte zijn er alleraardigste filmpjes op YouTube over deze versterker. Als een Amerikaan met een indrukwekkend arsenaal aan meetapparatuur en een logisch verhaal zegt "doe niet als ik, maar vervang meteen alle elco's" dan neem ik dat voetstoots aan. Buiten de bufferelco's zijn dat de kosten niet. En ja, er is ook een filmpje met lekkende (Sanken?) transistors in een NAD die alleen onder spanning ellende geven.

https://www.youtube.com/watch?v=fECGr2hvCdY
https://www.youtube.com/watch?v=KorPgGJNwqE&t=2714s

Op 4 oktober 2022 22:53:35 schreef Henk H.:
[...]

Bovenstaande vroeg de topicstarter zich al af in de openingspost en daar is nog geen antwoord op gekomen.

Als ik de torren van de eindtrappen zou moeten verwijderen om ze door te kunnen meten dan zou ik zeggen desolderen met een goede slobberbout. Goed als met een bout met stevige warmtecapaciteit die de verbindingen kan lossolderen zonder dat warmte wordt weggekoeld door de koellichamen. Evt met behulp van een tweede soldeerbout. Handpompje zal niet gaan, en met litze zou je goed moeten oppassen dat je niet te lang staat te stoken en je toch pads/banen van de print trekt door te lang te hoge temperatuur op de print.

Misschien toch ook kijken of de thermische koppeling van eindtorren en koellichaam losgenomen of verminderd kan worden zodat desolderen makkelijker gaat.

Over het algemeen vloeit er vanuit een transistor poot niet zoveel warmte naar de behuizing bij power torren die geschroefd zijn. Dat is met dikke SMD fets een stuk moeilijker dan met een TO-3, TO-247 oid

Krijg het idee dat het niet alleen een technisch probleem is. Ik meen ook enige onzekerheid mbt de (aanpak van de) reparatie te bespeuren, met een opdrachtgever die een budget in gedachten heeft dat misschien niet helemaal bij de werkzaamheden past. Maar dat kan ik ook helemaal mis hebben hoor.

Ik zou een plan van aanpak verzinnen en dat doorspreken met de opdrachtgever, met daar in duidelijk wat je in elke stap doet, welke opties er zijn, wat het kost, en wat het verbetert aan de versterker of hoe het bijdraagt aan het vinden van de storing.

Als je bang bent door schade door de grote elco's, kun je ze lossolderen, meten, en dan samen met de opdrachtgever bepalen of je ze vervangt (nav slecht meten of preventief nav service letter) of, als ze goed meten, je ze terugzet om verder te kunnen storingzoeken zonder eerst kosten te maken.

Als je de torren in de eindtrap hebt doorgemeten en je zeker weet dat ze goed zijn, dan zal er spanning op moeten om verder te kunnen meten. Met een gloeilamp in serie kan dat met minder kans op vervolgschade. Als je niet zeker bent, dan kun je ze misschien beter uitsolderen om de separaat door te kunnen meten.

Of, als je voorziet dat de kans op succes en "iedereen tevreden" klein is, de reparatie ook teruggeven.

Bij de omschrijving van de elcoproblemen staat ook dat problemen alleen ontstaan als de netspanning voor langere tijd 10% of meer te hoog is.
Dat gebeurt vooral in landen met een brakke stroomvoorziening. (of in Dronten... :) )

Merk is helaas niet te zien: het zijn custom elco's van NAD...

Er lag nog 1 zo'n vervang elco in m'n elco la, is ook een custom label exemplaar.

CD294 is dacht ik een serie van een van de bekende Japanners die grootschalig gekloond is door andere (vaak Chinese) fabrikanten.

Ook als ik dingen doorelkaar haal, is dat wel de markering aan de hand waarvan je een of meer mogelijke fabrikanten zou kunnen herkennen.

Het schijnt dat sommigen met Elna elco's zijn uitgeleverd, dus dat kan de leverancier zijn...

https://theaudiocrafts.com/image/cache/data/electrolytics/DSC05245%20(600%20x%20600)-600x600.jpg

Op 4 oktober 2022 23:59:39 schreef Nikolai Tesla:
Niet iedere stap die ik heb ondernomen heb ik hier neergepend, omdat ik me afvroeg of het karwei wel betaalbaar was.
Ik heb in het eindgedeelte de diverse PN overgangen van de eindtransistoren gemeten en niks verdachts gevonden. Dat vermeld ik niet, want vraag 2 wordt dan "werkt alles onder spanning ook goed?".
Wat ik ook niet vermeld heb, is dat de diverse plastic omhulsels van elco's daadwerkelijk gekrompen zijn. Dan kan je er donder op op zeggen dat er iets verdacht is.
Tenslotte zijn er alleraardigste filmpjes op YouTube over deze versterker. Als een Amerikaan met een indrukwekkend arsenaal aan meetapparatuur en een logisch verhaal zegt "doe niet als ik, maar vervang meteen alle elco's" dan neem ik dat voetstoots aan. Buiten de bufferelco's zijn dat de kosten niet. En ja, er is ook een filmpje met lekkende (Sanken?) transistors in een NAD die alleen onder spanning ellende geven.

https://www.youtube.com/watch?v=fECGr2hvCdY
https://www.youtube.com/watch?v=KorPgGJNwqE&t=2714s

Diverse PN overgangen gemeten. Beetje technische term waar een leek van denkt dat het heel wat is, wij niet.
Krimpfolie heeft nou eenmaal de eigenschap dat het krimpt. Worden de elco's dan heet? Dat weet je niet want de zekering is door!
Filmpjes op YT zijn net zo betrouwbaar als veel opmerkingen op FB.
Een heel arsenaal aan meetapparatuur zegt niets over de eigenaar. Een goede timmerman maakt met een beitel beter werk als een ondeskundige met een freesbank!
Persoonlijk kom ik met een goede voltmeter, een scope, een toongenerator en een gloeilamp verder dan jij tot nu toe. Je weet nu nog steeds niet wat de versterker mankeert.

Het hebben van meetapparatuur en een YouTube-kanaal is inderdaad geen indicatie van expertise. Je wordt niet slimmer van een spectrum analyser. :)

Op 4 oktober 2022 20:04:15 schreef maartenbakker:
Echter stel je wel de compleet verkeerde vraag in dit stadium van de reparatie, ik adviseer met klem om EERST HET DEFECT TE ZOEKEN voordat je dure onderdelen vervangt.

Als er een condensator of gelijkrichter in sluiting staat ben je snel klaar want dan kun je alvast een beginnetje maken met recappen voordat je verder test.

Als er een eindtrap in sluiting staat, zou ik die eerst repareren en dan pas gaan recappen. Anders heb je straks extra mankementen die je nooit meer gaat vinden.

+1

Als nu blijkt dat de elco's niet kortgesloten zijn zou ik eerst eens testen wat het probleem wel is en inventariseren wat er gedaan moet worden, want dat gaat uitmaken voor het kostenplaatje, al moet ik zeggen dat ik op het schema zo snel geen dure of moeilijk te krijgen onderdelen zie. Een nieuwe eindtrap zou waarschijnlijk nog wel te betalen zijn als de print nog bruikbaar is.

Je kunt die reparatie best uitvoeren en testen met de originele elco's als daar nog niets mee aan de hand is. Als er wel een elco in kortsluiting ligt kan je die alsnog verwijderen en testen met de overgebleven exemplaren om te testen of de versterker als geheel dan wel werkt. De grootte van de capaciteit gaat pas uitmaken als je een test doet op vol vermogen.

De transistortypes in deze versterker lijken allemaal best standaard en betaalbaar, dus ik denk dat een reparatie niet heel duur hoeft te zijn als de unieke onderdelen van het apparaat (print, transformator, mechanica etc) geen defecten hebben.

Elco's eruit en 1 voor 1 testen. De 2 beste terug plaatsen per lijn en dan verder gaan testen of er nog fouten zijn. Met 10.000uF per lijn kan je al prima verder zoeken naar eventuele fouten als je maar tot pakweg 50 Watt per kanaal gaat belasten. Het schema van Arco laat een voeding zien met 6 buffers van 10K uF. Zal dus een modelletje steviger toestel zijn. Heb jij ook een tweetraps voeding die met thyristoren aangestuurt wordt? Als daar iets fout zit klapt de zekering elke keer bij het aanzetten.

Dat allemaal, met wel nog een heel kleine nuancering. Gekrompen folies van elcos betekenen wel dat die elco's verdacht of zwaar belast zijn. Ze moeten dus wel meegenomen worden in het foutzoeken, maar dat is dan wel foutzoeken en niet recappen. Dat laatste doe je als het vrij zeker is dat eventuele mankementen alleen maar door elco's komen.

Op 5 oktober 2022 14:30:41 schreef jerome:
Elco's eruit en 1 voor 1 testen. De 2 beste terug plaatsen per lijn en dan verder gaan testen of er nog fouten zijn. Met 10.000uF per lijn kan je al prima verder zoeken naar eventuele fouten als je maar tot pakweg 50 Watt per kanaal gaat belasten. Het schema van Arco laat een voeding zien met 6 buffers van 10K uF. Zal dus een modelletje steviger toestel zijn. Heb jij ook een tweetraps voeding die met thyristoren aangestuurt wordt? Als daar iets fout zit klapt de zekering elke keer bij het aanzetten.

Die twee sturen niet maar dienen als overloadbeveiliging. Maar daar zit de fout niet.

en de zekering is door.

Daar dus wel :-)

Maar als je niet kan fout zoeken kan de oplossing lang duren zei ik met enig leedvermaak.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (10%)]

Op 4 oktober 2022 19:45:23 schreef RAAF12:
[...]

Plus de doorlaat van de 2 thyristors die de boel afschakelen in overload.

Nee, dit is geen overload beveiliging maar een klasse H voeding. Als de versterker niet veel vermogen hoeft te leveren draait de eindtrap op een lagere voedingsspanning, geleverd door brugcel B703 en de bijbehorende trafowikkeling. Bij een bepaald volume (lees: ingangsspanning) gaan de thyristors in geleiding en wordt de hoge voedingsspanning (uit brugcel B704) aan de eindtrap geleverd. Bij een overload detektie wordt wel direct terug geschakeld naar de lagere spanning.

Groeten, Ron.

Het schema van Arco laat een voeding zien met 6 buffers van 10K uF. Zal dus een modelletje steviger toestel zijn.

Is echt het goede schema, maar in de partslist staan standaard alleen C724/25/27/28.

(schijnbaar was men niet echt zeker of 4 elco's genoeg was, en heeft men voor de zekerheid maar plaats gemaakt voor 6 stuks... :) )

Op 5 oktober 2022 14:30:41 schreef jerome:

Waarom de elco's eruit halen en doormeten? Als er sluiting in eentje zit kan ik me daar wat bij voorstellen, maar als er (met stroombegenzing) gewoon spanning op komt, zie ik later wel of ze vervangen moeten worden. Ook sluitingen op de print kun je er uitmeten zonder wat los te maken. Je maakt dan gebruik van de weerstand die de printsporen hebben. Als je dan een klein stroom laat lopen, bijv 100mA. dan kun je gewoon de spanningsval over de sporen volgen en kom je uit bij de sluiting.

Zeker als de netspanning dichter bij 240V ligt dan bij de 220V waar de versterker mogelijk ooit op gebouwd is, zijn 100V elco's een goede keuze. De spanningsselector (indien aanwezig) op 240V zetten, helpt ook als 80V elco's beter passen of makkelijker of goedkoper verkrijgbaar zijn.

Een heel goed advies!