NAD 372 recappen maar zekering 4A is ook door.

Voor zover ik weet zijn er in elco's nooit PCB's gebruikt. Wel in sommige ingeblikte papiercondensatoren.

Axiale elco's uit de jaren 70/80 waren hoofdzakelijk gevaarlijk omdat ze explodeerden bij ompoling of te hoge spanning. (in plaats van stilletjes kapot te gaan)
Ik heb het wel eens meegemaakt. Een ongelofelijke knal, en daarna nog dagenlang stukjes van het dielectricum/alufolie uit alle hoekjes en gaatjes van het apparaat pulken.
(soms zat er een soort fluorescerend geel electrolyt in, dus waren je vingers nog dagenlang geel...)

Vreemd,ook ik herinner me nooit kortgesloten voedingselco's te hebben ontmoet.

De constructie maakt dat ook minder waarschijnlijk. De dunne alustroken zouden direct plaatselijk wegbranden. De met elektroliet gedrenkte tussenlaag is hier niet de isolatie, maar wel het dunne oxidelaagje, in stand gehouden door het elektroliet.
Misschien te lang gewarmd of te hard gewrongen tijdens het uitsolderen?
Maar het kan, hopelijk blijft het daarbij.

edit:
Off topic onzin zelf verwijderd

[Bericht gewijzigd door Anoniem op (64%)]

Elco's kunnen in kortsluiting gaan. Bepaalde series zijn er gevoeliger voor dan andere.

De snelste manier om hier tot een diagnose te komen, was door simpelweg met de diodestand van de multimeter te werken en met een soldeerbout en zuiglitze strategisch tussen de metingen door een paar verbindingen los te halen (verdeel en heers strategie).

De gelijkrichter kun je eventueel preventief verhangen omdat hij op z'n donder heeft gehad, maar als hij goed doormeet is het waarschijnlijk ook geen ramp om hem te laten zitten.

Op 9 oktober 2022 17:34:36 schreef grotedikken:
Vreemd,ook ik herinner me nooit kortgesloten voedingselco's te hebben ontmoet.

Ik wel, het was een Elna.

Waarom verbaast me dat nou totaal niet...

Ik kende het alleen van kleine elco'tjes. Sommige van Roederstein en Philips bijvoorbeeld.

Echt een 0 Ohm kortsluiting? Ik kwam wel uitgedroogde en ontplofte elco's tegen in diverse apparatuur. Allemaal met LF rimpelstromen en geen 'HF' SMPS en KTV spul. Het is natuurlijk maar net wat voor en hoe vaak er apparatuur wordt gerepareerd, daarom richt mijn verbazing zich helemaal op eigen ervaring. Gelukkig kan ik niet in het werkhok van anderen meekijken.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (38%)]

Het ligt aan het type elco.
Zoals ik al zei: de 4700uF voedingselco in de Philips N7300 gaat altijd kapot met een volle sluiting om een of andere reden.

En dat is natuurlijk een Philips elco :-)

Nee, 't was geen Philips (wat het wel is weet ik niet meer, zwarte elco)

Op 10 oktober 2022 19:50:53 schreef Arco:
Het ligt aan het type elco.
Zoals ik al zei: de 4700uF voedingselco in de Philips N7300 gaat altijd kapot met een volle sluiting om een of andere reden.

Als ik het goed herinner is dat een bandrecorder uit de flintstone tijd.

Sommige defecten komen voor in veel soorten apparaten, vaak zijn dit de zwaarder belaste delen. Een 1k serieweerstandje voor een ledje is minder kwetsbaar en de sleet is ook minimaal.

Andere defecten zijn zeer specifiek voor een bepaald type, jaartal en merk van een apparaat. Een voorbeeld is het kleine condensatortje in het tht circuit van de K9 Philips ktv. Door capaciteitsverlies werd de HS opgeslingerd waarbij het beeld iets kleiner werd, maar helderder dan gewoonlijk. Daarom bleef men in afwachting van reparatie voortkijken. Na korte tijd sneuvelde dan een duur onderdeel, soms zelfs de BB.
Technici konden direct dit defect localiseren.
Maar het zou fout geweest zijn om bij defecten aan andere merken te beginnen met blind gelijkaardige condensatoren te vervangen, omdat die fout zeer merkspecifiek was.

Tis dus niet omdat iemand ervaring had met kortsluiting van een elco in een 50 jaar oude bandrecorder van een bepaald type dat je dit vandaag als een grote kanshebber in een totaal ander apparaat moet met voorrang gaan inspecteren.

Zoals de meesten ervaren hebben, komt een radicale kortsluiting in een grote voedingselco doorgaans erg weinig voor.
Hoewel je het niet mag uitsluiten lijkt me het niet het eerste wat je moet veronderstellen.

Veel componenten kun je ook enigszins passief in een spanningsloos circuit doormeten en al een idee vormen. Vanalles zomaar direct gaan uitsolderen en dan uitmeten of vervangen leidt vaak tot meer schade.

Niet helemaal uit de flintstone tijd, maar het punt was dus dat elco's simpelweg in sluiting kunnen gaan. Ook als ze volgens de een of andere arbitraire norm nog in de periode zitten dat een apparaat de moeite van het repareren waard is.

Dat ontken ik niet, maar het komt niet vaak voor.
Iedere reparateur heeft zn eigen methode, maar ik vind dat je naast visuele inspectie, ervaring kennis, meten, ook moet de meest waarschijnlijke piste in overweging nemen, gebaseerd op ervaring van jezelf of anderen, maar niet blind vanalles gaan uitsolderen.
Advies van op afstand heeft ook zn beperkingen.

Allemaal de schuld van het Internet zo gauw het woord recappen valt weet je dat er een koekenbakker cq. fietsenmaker bezig is :-)

Op 11 oktober 2022 18:13:13 schreef RAAF12:
Allemaal de schuld van het Internet zo gauw het woord recappen valt weet je dat er een koekenbakker cq. fietensmaker bezig is :-)

Sjips :+ Nu net ik mijn 40 jaar oude Delta 24-10 aan het "recappen" ben :+

Op 11 oktober 2022 16:56:17 schreef grotedikken:
Dat ontken ik niet, maar het komt niet vaak voor.
Iedere reparateur heeft zn eigen methode, maar ik vind dat je naast visuele inspectie, ervaring kennis, meten, ook moet de meest waarschijnlijke piste in overweging nemen, gebaseerd op ervaring van jezelf of anderen, maar niet blind vanalles gaan uitsolderen.
Advies van op afstand heeft ook zn beperkingen.

Mee eens. Een harde sluiting kun je bij uitstek meten zonder iets los te solderen. Pas als je de sluiting constateert, ga je met "verdeel en heers" delen van de schakeling of losse onderdelen loskoppelen om te zien waar de sluiting vandaan komt.

C625 uit de philips 22rh580 van mijn ouders. Oud topic: toen ik die reparatie begon, in 2006, was ik 16, en dat is er aan af te lezen.

Ik vond een kortgesloten elco uitzonderlijk genoeg om te bewaren. Komt ‘nooit’ voor maar laat zich makkelijk ‘in circuit’ uitmeten, gewoon met de ‘piep’ stand van de multimeter, of een ohmmeter. Een kortgesloten condensator blijft piepen / laagomhmig meten. Een goede piept ook heel eventjes terwijl ‘ie oplaad, en daarna is de meter stil / je ziet de ohmmeter oplopen.

Elektronica gaat razendsnel en is explosief toegenomen in hoeveelheid en complexiteit, tegen dat je iets snapt is het alweer voorbij. Vroeger konden technici een dieper inzicht in de werking verwerven, wat nu moeilijker is gezien de volatiliteit..
Maar toch vind ik sommige tegenwoordig populaire methodes zoals blind vervangen tot je op de fout stuit echt onbekwaamheid ten top.

Stel ik ga naar de garage omdat mijn auto slecht optrekt.
Men vervangt eerst en vooral de 4 banden. Maar daarmee is de fout niet opgelost. Vervolgens vervangt men de batterij en de fout blijft. Uiteindelijk blijkt een vervuild luchtfilter de oorzaak.
Die reparatie kost mij een pak meer dan noodzakelijk.

Correct ware geweest dat men de fout opspoorde, de luchtfilter verving en
mij erop attent maakte dat de banden versleten waren en dat ik deze best ook zou mee vervangen.

Ik hoop dat Nicolai laat weten of de fout opgelost is met het vervangen van de elco's...
Feedback is essentieel om de kennis op peil te houden

Op 11 oktober 2022 21:38:23 schreef Lucky Luke:
[bijlage]

C625 uit de philips 22rh580 van mijn ouders. Oud topic: toen ik die reparatie begon, in 2006, was ik 16, en dat is er aan af te lezen.

Ik vond een kortgesloten elco uitzonderlijk genoeg om te bewaren. Komt ‘nooit’ voor maar laat zich makkelijk ‘in circuit’ uitmeten, gewoon met de ‘piep’ stand van de multimeter, of een ohmmeter. Een kortgesloten condensator blijft piepen / laagomhmig meten. Een goede piept ook heel eventjes terwijl ‘ie oplaad, en daarna is de meter stil / je ziet de ohmmeter oplopen.

Dat type/serie heb ik ook meermaals in sluiting gevonden in voedingen. Het komt echt met enige regelmaat voor. Maar ook hier, meten is weten :-)

Op 11 oktober 2022 22:50:05 schreef grotedikken:
Ik hoop dat Nicolai laat weten of de fout opgelost is met het vervangen van de elco's...
Feedback is essentieel om de kennis op peil te houden

Op 8 oktober schreef TS

Er is een smoking gun: een van de 10.000uF elco's heeft volledige sluiting.
Ook de ESR van de 2e is met 2.3ohm hoog.

Even de hele thread doorspitten.

Stel ik ga naar de garage omdat mijn auto slecht optrekt.
Men vervangt eerst en vooral de 4 banden. Maar daarmee is de fout niet opgelost. Vervolgens vervangt men de batterij en de fout blijft. Uiteindelijk blijkt een vervuild luchtfilter de oorzaak.

En toch is dat ook precies wat ze doen bij een garage. In dit geval word dan blind het luchtfilter vervangen en dat mag je dan afrekenen zonder dat je zeker weet of dat ook geholpen heeft. Een garage heeft gewoon een soort van werkboek van hoe ze problemen oplossen en meestal word er helemaal niet gericht gekeken. En waarom ook onderdelen verkoop is hun winst model.

Maar toch vind ik sommige tegenwoordig populaire methodes zoals blind vervangen tot je op de fout stuit echt onbekwaamheid ten top.

Dat blind vervangen gebeurt al veel langer ik denk dat dat ruim 100 jaar terug gaat. Het is niets nieuws en is een goede werkmethode. Het is een werkmethode waar je denk voor 70% gewoon in 1 keer goed zit dus uitermate effectief. Het is ook een werkmethode wat professionele reparatie bedrijven hanteren. De eerste lijn reparateurs kunnen dan gewoon LTSers zijn die via een werkinstructies getraind worden om voor een bepaalt type klacht gewoon blind een component te vervangen. Verreweg het meeste in aantal kan je zo repareren en als dat niet werkt dan heb je een tweede lijn hoger opgeleide groep die de rest kan repareren als dat nog economisch verantwoord is.

Dus ik snap die hele apathie tegen deze werkmethode niet er is niets mis mee.

Op 12 oktober 2022 18:17:59 schreef benleentje:

Dus ik snap die hele apathie tegen deze werkmethode niet er is niets mis mee.

Het zal niet de eerste keer zijn dat na dergelijke sloperaties het apparaat helemaal niet meer werkt, door fouten, printspoorvernielingen verkeerde of niet compatibele onderdelen en nog wat. Daarna kan het dan zo zijn dat het niet meer lonend is om er nog een echte techneut naar te laten kijken.

En toch is dat ook precies wat ze doen bij een garage.

Maar als een fout niet wordt opgelost mag je wel de rekening betalen (werkloon) No cure, no pay zie ik maar weinig bij autoherstellers.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (21%)]

Op 11 oktober 2022 21:38:23 schreef Lucky Luke:
[bijlage]

Ik vond een kortgesloten elco uitzonderlijk genoeg om te bewaren. Komt ‘nooit’ voor maar laat zich makkelijk ‘in circuit’ uitmeten,

Voor iets wat nooit voorkomt heb ik er toch al aardig wat gevonden, en niet alleen oudjes.

Het zal niet de eerste keer zijn dat na dergelijke sloperaties het apparaat helemaal niet meer werkt,

Ja dus? Dat wil dus niet zeggen dat de methode verkeerd is. Net zolang als die methode al bestaat zijn er ook beunhazen. Hoewel ik denk dat beunhazen al net zo oud zijn als mens zelf. Je mag het wel of niet succesvol zijn van een methode niet laten afhangen van een paar beunhazen.