Bespaar tips.

Op 9 oktober 2022 14:35:41 schreef K7Jz:
Net zoals de douches op campings doorgaans publiek toegankelijk zijn.

Dacht het niet. Als ze je snappen sturen ze je in je blote kont de straat op. :D

Op 9 oktober 2022 13:48:22 schreef K7Jz:
koudste dagen van het jaar zorg je dat je niet thuis bent!

In het verleden kon je met je herdershond bij de Hema op het verwarmingsrooster gaan zitten, zal ook wel niet meer kunnen.... :(

Op 10 oktober 2022 16:44:45 schreef KlaasZ:
[...]Dacht het niet. Als ze je snappen sturen ze je in je blote kont de straat op. :D

En terecht, deel van het spel. ;)

Ik had bij mijn laatste inspectie van zo'n douchegebouw nou niet het idee dat het vol hangt met kaartlezers en beveiligingscamera's. Gasten in hun ochtendjas aanhouden voor hun papieren lijkt me ook geen kerntaak van de campingbaas.

Op 10 oktober 2022 17:41:54 schreef electronono:
[...]
In het verleden kon je met je herdershond bij de Hema op het verwarmingsrooster gaan zitten, zal ook wel niet meer kunnen.... :(

In New York hebben ze inderdaad vreemd gevormde roosters boven de (warme) metroventilatie zodat zwervers er niet meer op kunnen liggen.

Op 10 oktober 2022 16:14:15 schreef RAAF12:
Het valt me wel op besparen op energie ook negatieve gevolgen kan hebben. Ik ventileerde te weinig in de woonkamer en slaapkamer merkte ik sinds ik een echte CO2 meter heb.
Ramen waren veel dicht wegens warmteverlies en straatgeluiden van buiten met als gevolg hoofdpijn, duf gevoel en wakker worden in de voor de nachtrust bestemde tijd. Sinds ik beter ventileer zijn die klachten verdwenen!
Ik heb geen mechanische ventilatie dus doe dat met raampjes en schuiven openzetten, deur op een kier ect.
Mocht je dus klachten hebben in die richting zou het ook zomaar aan de bedorven lucht in huis kunnen liggen!
€69 https://restantoutlet.nl/product/co2-meter-advanced-plus-zmx1200p-wit/

Heb zelf vaak gedacht dat het bij mij ook niet goed is, heb regelmatig wel dat ik duf begin te worden en hoofdpijn krijg. Als ik dan de ramen in huis even openzet is dat gevoel ook zo weer weg. 1 keer meegemaakt dat ik echt naar buiten ben gegaan om lucht te happen zo ellendig voelde ik mij.

Gek genoeg ventileer ik mijn huis ruim voldoende (gemiddeld een uur op het droogste moment van de dag in de woonkamer), maar wellicht is het een combinatie van factoren zoals de vochtigheid in huis, ramen in de avond/nacht dicht en diverse andere factoren.

De grootste irritatie is mijn luchtvochtigheid van rond de 80% wat niet wil zakken, dit komt op een manier in huis wat mij nog niet duidelijk is. Ik heb dan ook sinds een ruim jaar schimmel in huis dat er niet meer tegen te ventileren is en ik niet van plan ben om de hele dag ramen open te zetten of in elke kamer de verwarming ga aanzetten.

Tot nu toe heb ik nog geen verwarming aan, maar het is nu ook maar 16 graden in huis...

Ik vrees dat je dan dus ook meer moet stoken. Meestal wordt 15 graden genomen als de grens waaronder je huis gevaar loopt voor schimmel. Misschien heb jij pech en heb jij er bij 16 graden nog last van.

Ventileren is eigenlijk ook beter een continu proces. Een uurtje per dag je raam open zetten zet geen zoden aan de dijk voor het vocht dat bijvoorbeeld bij koken en douchen vrijkomt.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op woensdag 12 oktober 2022 20:53:07 (32%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Douche heeft een stevige automatische ventilator, koken doe ik niet in huis. Er is al wel iemand van de woningbouw geweest die vermoede dat het door de muren slaat gezien de plekken waar nu schimmel zit, maar een bedrijf wat de schimmel behandelde veronderstelde gewoon dat ik niet genoeg zou luchten.

Beetje raar omdat ik 9 jaar geen problemen heb gehad. Maar ik vermoed dan men nu niets wil doen omdat volgend zomer de boel gerenoveerd (en geïsoleerd) gaat worden.

De reden dat ik niet stook is dat mijn woonkamer op 16 graden het meest stabiel blijft en niet veel verder zakt indien het niet vriest.

Op 12 oktober 2022 21:02:55 schreef Overlander:
Maar ik vermoed dan men nu niets wil doen omdat volgend zomer de boel gerenoveerd (en geïsoleerd) gaat worden.

Dan kun je tot volgende zomer mogelijk de huur minderen daar je woning een belangrijk gebrek heeft wat ook nog schadelijk is voor de gezondheid..

Hoofdpijn, hoge luchtvochtigheid.

Rookgasafvoer CV ketel lek? Gas verbranden produceert veel waterdamp. Hoge CO2, en nog erger CO-niveaus veroorzaken hoofdpijn.

Overigens moet je ook mét vochtdoorslag die 80% wel goed terug kunnen dringen. In ieder geval op de plekken waar geen vochtdoorslag is.

Staan je ventilatieroosters allemaal wel open, en zitten die niet verstopt met stof? Of is het huis dusdanig oud dat die er niet in zitten, en het huis vroegah voor z'n ventilatie op kieren in de constructie vertrouwde?

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
PE9SMS

Special Member

Op 12 oktober 2022 21:02:55 schreef Overlander:
Douche heeft een stevige automatische ventilator, koken doe ik niet in huis.

Waar je lucht afvoerd (ventilator) zul je ook voor toevoer moeten zorgen, dus raam of rooster open. Want anders is die ventilator niet effectief.

This signature is intentionally left blank.
Jinny

Golden Member

Zo, ik gebruik vanaf overmorgen geen liter gas meer.
Probleem opgelost.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 12 oktober 2022 22:23:14 schreef Jinny:
Zo, ik gebruik vanaf overmorgen geen liter gas meer.
Probleem opgelost.

batterij uit je slimme gasmeter gehaald :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer
RAAF12

Golden Member

In het kader van de besparing op energie werd mij gewezen op de sluipverbruikers in huis. Deze 230V stekker moest beslist uit de WCD getrokken worden. Toen ik zei dat het niks uitmaakte werd er ongelovig gereageerd en een Google sessie opgestart. Na enige tijd werd er geopperd 'lekstroom?'

Adapter met los snoer.

Raafie, Raafie, Raafie, natuurlijk maakt het uit! Je zou toch beter moeten weten!
In je snoer loopt nu een blindstroom. Door de ohmse verliezen in de draden van je snoer wordt je snoer warm en die energie dat moet je betalen. Ook loopt er een stroom door de isolatie, want de soortelijke weerstand van het isolatiemateriaal is niet oneindig. Ook die verliezen moet je betalen.
Dus stekker eruit!!

mvdk

Golden Member

Elysium Bleiswijk, het wellness bedrijf, rekent een energietoeslag.
Of je er nou een hele dag verblijft, of een avond entree: €3,-

Dan moet je wel op de kleintjes gaan letten...

Op 12 oktober 2022 22:23:14 schreef Jinny:
Zo, ik gebruik vanaf overmorgen geen liter gas meer.
Probleem opgelost.

Dat probleem heb ik al vanaf 16 maart niet meer. Die grote piek op 18 mei is de onderhoudsmonteur. Verder alleen 2x de aardlek er uit geweest waardoor de ketel even het gas gaat controleren als hij weer opstart.
Warm water doe ik nu met een 10l boilertje die alleen aangaat als ik warm water nodig heb.

Mijn laatste jaarafrekening is hierdoor toch nog een beetje positiever uitgevallen. :)

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
Jinny

Golden Member

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Tidak Ada

Golden Member

Op 13 oktober 2022 23:06:27 schreef Jinny:
[...]
Ik heb het huis verkocht....

En nu? Het “Leger”? O-)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 12 oktober 2022 23:22:36 schreef RAAF12:
In het kader van de besparing op energie werd mij gewezen op de sluipverbruikers in huis. Deze 230V stekker moest beslist uit de WCD getrokken worden. Toen ik zei dat het niks uitmaakte werd er ongelovig gereageerd en een Google sessie opgestart. Na enige tijd werd er geopperd 'lekstroom?'

Adapter met los snoer.

[bijlage]

hihi, maar sowieso zijn moderne netvoedingen érg zuinig in standby. Meestal minder dan een watt standbyverbruik.
Het uit het stopcontact halen van voedingen is een beetje achterhaald sinds het geen bloktrafo's meer zijn.

Bepaalde TV set-top boxen zijn wel energievreters in standby.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op vrijdag 14 oktober 2022 19:15:30 (14%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
RAAF12

Golden Member

Op 14 oktober 2022 13:40:26 schreef NordRack2:
[...]Leuk! CO2-meters.
Ik heb deze:
[bijlage]

Begint die ook te piepen boven de 2000ppm? Leuk ding! Die van mij zit met een USB adapter aangesloten en heeft geen batterij. Ik zit er over na te denken om de display verlichting constant te laten branden. Nu schakelt die zichzelf uit +/- 10 sec. De alarm LEDS zijn wel altijd zichtbaar. Over ventilatie dacht ik nooit na maar met zo'n meter wordt je wel met de neus op de feiten gedrukt!
@Ledlover

Dat een los snoertje in de WCD door sommigen al wordt gezien als sluipverbruiker geeft wel te denken. Meestal voel je wel wat warmte als het ding sluipverbruik heeft.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op vrijdag 14 oktober 2022 20:01:28 (14%)

Ik zal de aankomende tijd de boel meer luchten en de verwarming aanzetten. Normaal gesproken staan er wel twee roosters open, maar dat is dan blijkbaar niet voldoende. Ik laat de keukenraam eerst maar open omdat deze in de ochtend nat is terwijl de keuken redelijk warm is door de ketel, het zou dus zomaar een lek kunnen zijn omdat ze hier ook hebben staan wurgen met de buizen om aan te sluiten (paste allemaal net niet lekker en is ook een dunnere flexibele buis aangebracht naar het dak toe).

Ik zal eens kijken naar een CO2 meter wat een beetje redelijk is. Het mooiste zou zijn een losse meter (module) voor op de RPi zodat ik hem later weer kan gebruiken in een deel van mijn climate controle project, aangezien ik deze per definitie al wil hebben.

Op 14 oktober 2022 19:03:04 schreef Tidak Ada:
[...] En nu? Het “Leger”? O-)

En dan 's avonds zingen en musiceren onder een lantaarnpaal... (of doen ze dat tegenwoordig niet meer??).

@Overlander: hoe hoog staat het water in je kelder c.q. kruipruimte?

[Bericht gewijzigd door electronono op vrijdag 14 oktober 2022 20:33:42 (13%)

Als je normaliter niet verwarmt, is een klein beetje ventilatie meestal niet voldoende.
Je zit dan gewoon erg dicht bij het dauwpunt, en dan kan vocht neer gaan slaan op de muren of op de ramen die écht op het dauwpunt zitten.

Ik heb dat 's ochtends op koude dagen ook, op mijn vrij dunne dubbelglas-ramen.
Ik kan dat ofwel oplossen door een half uur mijn raam open te zetten (en dan is mijn slaapkamer/werkplaats dus oncomfortabel koud). Maar in de praktijk is 5 minuten het raam open (en continu het rooster volledig open) icm de CV de meest praktische oplossing.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!