@rob007
En hallo Brightnoise,
Mag ik vragen hoe zou jij het doen?
Zie bijgaand schema. Dat is door mij bij Philips ontworpen in 1980 en toegepast in de D2935. Mijn baas destijds had advies gekregen van Ulrich Rohde over ruisarme oscillatoren met een varicap. Dat schema stond toevallig in die tijd in Electron bij de beschouwingen door Dick Rollema PA0SE. Het is nog wel terug te vinden. En mijn discussie met Dick ook. Maar dat schema was zo stom qua beweringen en opbouw dat we het niet hebben gebruikt en bij Philips is toen iets heel anders ontworpen en toegepast. Ook veel eenvoudiger.
De belangrijkste fout was de serieweerstand voor de varicap: die had Rohde op 100k gezet. De thermische ruisspanning van 100k (wortel(4*K*T*R*RBW)) maal de steilheid van de VCO (dF/dV) veroorzaakte in zijn "ruisarme" ontwerp een ongelooflijk hoge faseruis; echt slecht en niet passend bij zijn naam en professionele sfeer die zijn naam opriep.
Door de varicap voor DC laagohmig te gebruiken is de thermische ruis verwaarloosbaar klein te maken; in het bijgevoegde schema is de ruis voornamelijk afkomstig van 100 Ohm (plus wat er uit de aansturing komt: een potmeter, een modulator of een PLL circuit).
In Electron is later een beschouwing verschenen over ruis in oscillatoren en varicaps en die zou ik, voor wie er in wil duiken, maar eens bestuderen, want die conclusies zijn juist.
Het schema heb ik getekend met wat ik voorhanden had op dit moment (ik ben onderweg) en de spoel is gewoon een koperdraad luchtspoel met een aftakking op 25 tot 30 % vanaf aarde. Voedingsspanning 5 volt stabiel en ruisvrij. In de Philips applicatie is het frequentiegebied 54 tot 87 MHz met een afstemspanning van 0,7 tot 10 volt. En wanneer je dit probeert te bereiken dan is er nog een extra geschakelde condensator nodig; twee bereiken dus (54-66 en 66-87 MHz).
De lineariteit van varicap spanning naar frequentie is niet erg goed, maar zoals @FET al heeft uitgelegd is de FM audio vervorming laag en bijna onmeetbaar met gewone meetapparatuur. In dit schema: de slechtste waarde voor een BB809 bij 150 kHz p-p zwaai geeft vervormingscomponenten van lager dan -82 dB.
@MartinV: de ruis die een oscillator nodg heeft om op te starten hoef je nooit toe te voegen, afgezien van een simulator die geen thermische ruis toe voegt, of rekenkundige afrondingsfouten als startruis ziet. In elk LC-circuit zijn verliezen die ruis veroorzaken.