Het "wat is / doet dit onderdeel" topic Deel 10

Dit topic is gesloten

Arco

Special Member

't Is een laatste beveiliging, 120 graden zou goed kunnen (bij 2 bar leidingdruk kookt 't water dan bijna...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Bavelt

Golden Member

Tja, ik had ergens gelezen dat bij een aanvoer temperatuur van 67 Gr je wel mag afschakelen...

De bedoeling schijnt te zijn om je vloerverwarming te beschermen tegen oververhitting.

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
Arco

Special Member

Water kun je stuk hoger als 67 graden instellen.
Daarbij is het eigenlijk een soort noodstop: gaat nogal vervelen als je per dag ontelbare keren vals alarm krijgt...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Bavelt

Golden Member

Is natuurlijk ook wel weer zo...
Ondertussen ga ik maar eens een pompschakelaar maken voor dit ding. (heb ik een topic over gestart).

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
fatbeard

Honourable Member

Fahrenheit? 120F = 48 \frac{8}{9}C

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
revado

Honourable Member

Zover ik weet is 55 graden wel ongeveer het maximum voor vloerverwarming.
een beveiliging van 120 graden is zinloos, zo hoog komt geen enkele ketel.
Wat @Fatbeard zegt, het zou best wel eens fahrenheit kunnen zijn.

Arco

Special Member

Fahrenheit zie je niet bij verwarmingen in het beschaafde Westen... (engeland uitgesloten... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fatbeard

Honourable Member

De maker van dat component hoeft geen deel uit te maken van "het beschaafde westen", ik herken het logo niet...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Bavelt

Golden Member

Ik heb inmiddels de leverancier weten te achterhalen van deze vloerverwarmingverdeler (Therminon).
Ik heb ze gebeld en ze geven aan dat 'iemand' daar een verkeerde beveiliging in heeft gezet. een T120 is inderdaad 120 Gr Celcius.
De zekering mag een maximale waarde van 60 graden hebben.

Maar omdat er al een regelbare thermostaat aan de ingang van de verdeler zit, is de kans wel uiterst klein dat de temperatuur zo hoog zou oplopen.

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
maartenbakker

Golden Member

60 klinkt dan weer vrij laag, maargoed de leverancier moet het weten.

Gezien de aard van de clixon is het waarschijnlijk een regelmechanisme voor als de thermostaat uitvalt, geen "beveiliging" in de traditionele zin.

Als hij langere tijd op de clixon heeft staan schakelen, kan die inderdaad wel versleten zijn. Wat dan weer vreemd is omdat er een 120 graden clixon in zat en het niet zo heet werd. Apart geval.

@fatbeard: ik denk een onderdeel van de TDK groep. Kan zo snel niet vinden wie daar de clixons deed of doet.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 3 januari 2023 13:03:10 (49%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sine

Moderator

De temperatuur van aanvoer richting vloerverwarming is normaalgezien erg laag, even boven de 30 graden oid.

60 graden is zeker weten veel te heet, en dan heeft de thermostaatkraan die de temperatuur richting de header moet regelen gefaald en loop je het risico op allemaal onwenselijke dingen door te snelle ongelijkmatige opwarming.

RAAF12

Golden Member

Op 3 januari 2023 12:56:38 schreef maartenbakker:
@fatbeard: ik denk een onderdeel van de TDK groep. Kan zo snel niet vinden wie daar de clixons deed of doet.

Mooi voorbeeld van een merk wat een soortnaam werd.

Arco

Special Member

Mooi voorbeeld van een merk wat een soortnaam werd.

Nou ja, bijna...
De merknaam is Klixon (nu onderdeel van Sensata), de soortnaam is Clixon... ;)
(zal wel met merkrechten te maken hebben...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Soortnaam zelfs met kleine letter ;-)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb hier chipjes, SOT-89.

Het opschrift is 33941.

Het stripje is gelabeld: "LDK320-33"
en dat zou deze moeten zijn.

Dan hoop ik dat ik de -D versie zou hebben: Ik wil hem als vervanger voor een MCP1703 gebruiken. (De MCP1703 is niet verkrijgbaar / 20x duurder dan normaal. Hoezo chipshortage voorbij). (hmm. digikey heeft ze voor 2x duurder dan normaal).

kent iemand de gewoonten van ST goed genoeg om te bevestigen dat "33941" overeen kan komen met wat er in het datasheet staat: "Marking: 33".

[Bericht gewijzigd door rew op donderdag 12 januari 2023 16:03:28 (14%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik zou verwachten dat als er in het datasheet staat: "Opschrift: 33" dat er dan "33" op staat en niet 33941. Ik kijk mogelijk verkeerd, maar ik zag ook niet dat er op hoort te staan xxyww xx= type code (see table 13), y= year code (7=2017 etc), ww= week code.

Het liefst heb ik van iemand de hint: "Je kijkt niet goed, op blz XX in het datsheet staat dat". Of "ST heeft het in een appnote verstopt <link>".

Edit: Trouwens ze doen het wel. Heb er met de hand 1 op gezet nu een nieuw panel met 8 stuks in de oven. Dus nog waarschijnlijker dat het wel zal kloppen.

[Bericht gewijzigd door rew op donderdag 12 januari 2023 16:46:36 (37%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Welke connector is dit? Het gaat (waarschijnlijk) om een koptelefoon-uitgang op een maritieme peilontvanger (Seafix 787653). Het ding zou uit de jaren '60 komen. Het metalen busje heeft een buitendiameter van ca. 6.5mm.

Zouden er nog pluggen voor te krijgen zijn?

//edit
Ik heb het apparaat gemodificeerd, er zit nu een bus voor een 2.5mm jackplug in. Als ik nu een koptelefoon (oortje) aansluit komt er wel geluid uit, maar dat is heel zacht. Wat zou dat het probleem kunnen zijn?

//edit 2
Ik denk dat ik het moet proberen met een kristaloortelefoontje/hoogohmig oortelefoontje

Op 3 januari 2023 13:28:45 schreef RAAF12:
[...]

Mooi voorbeeld van een merk wat een soortnaam werd.

Wat denk je van de merknaam TL? Bijna niemand die dat nog weet.

En dan de Baco wat natuurlijk een verstelbare moersleutel is.

Googelen deed ik vroeger met Altavista.

En Fotoshoppen? Dat doe ik nog steeds met Gimp en Paint.

Ik heb een verstelbare moersleutel van het merk... Bahco!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Dok

Golden Member

Hier in de schuur lag een haakse slijper van flex.

Wie niet horen wil moet TV kijken.
Anoniem

Hetzelfde model wat ik pas in mijn bezit heb, heeft een andere, ook exotische, aansluiting. Het cijfer 787653 blijkt het patentnummer te zijn.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op vrijdag 13 januari 2023 00:10:01 (22%)

maartenbakker

Golden Member

Ik heb hier mooie snubbers (alleen zo te zien wel 250VDC dus niet voor aan het net). Alleen ik heb geen idee welke fabrikant en serie, althans er staan wel opdrukken op maar Google kan ze niet vinden. Ook ben ik benieuwd naar de oorspronkelijke toepassing, want ze hebben een vrij specifieke behuizing. Kan iemand me in de juiste richting helpen?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 13 januari 2023 01:51:51 (15%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
bprosman

Golden Member

Op 13 januari 2023 01:50:58 schreef maartenbakker:
Ik heb hier mooie snubbers (alleen zo te zien wel 250VDC dus niet voor aan het net). Alleen ik heb geen idee welke fabrikant en serie, althans er staan wel opdrukken op maar Google kan ze niet vinden. Ook ben ik benieuwd naar de oorspronkelijke toepassing, want ze hebben een vrij specifieke behuizing. Kan iemand me in de juiste richting helpen?

[bijlage]

[bijlage]

Lijkt me meer iets wat standaard in een apparaat gebruikt werd

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

In de doos “Diverse Weerstanden” zitten een paar vreemde exemplaren.
Het materiaal lijkt glas en voelt ook zo aan:

Weerstandswaarden van 1 Ω en 0,27 Ω
Afmetingen: 23 x ø2 mm.
Wie kent dit soort weerstanden en waar worden ze voor gebruikt?

Verder in de doos vier exemplaren van de andere kant van het spectrum:

De doosjes zijn 30 x 30 mm.
Als de teksten in de doosje kloppen zijn het weerstanden van 177, 178, 225 en 235 GΩ.
Ook hier vraag ik me af waar die worden gebruikt.

Een probleem is er om opgelost te worden. Lukt dat niet dan heb je een feit.

Dit topic is gesloten