PC aansluiting (RS 232?) op Intergas CV ketel HR 28/24

Ik zag dat mijn Github project nog op private stond. Ik heb hem even geupdate en publiek gezet:
https://github.com/little-chef/intergas-xtreme-monitor

Dit is op basis van ESP Home, en het werkt alleen voor de Xtreme range van ketels. De HRE serie praat een ander protocol via het IDS interface. Er zit wat overlap in, maar er zijn ook grote verschillen.

Op 12 maart 2022 19:34:17 schreef So871:
[...]

heb jij een link naar de github pagina?

met de extreme kan ik je helaas niet verder helpen! heb zelf een HREco 40

https://github.com/little-chef/intergas-xtreme-monitor

Op 4 augustus 2022 14:17:59 schreef rbohm:
Ik zag dat mijn Github project nog op private stond. Ik heb hem even geupdate en publiek gezet:
https://github.com/little-chef/intergas-xtreme-monitor

Dit is op basis van ESP Home, en het werkt alleen voor de Xtreme range van ketels. De HRE serie praat een ander protocol via het IDS interface. Er zit wat overlap in, maar er zijn ook grote verschillen.

Super bedankt kerel! Hier kan ik zeker wat mee , de punten van de HRE zullen misschien wat anders zijn, maar het opvragen en vertalen van de data gaat volgens mij volgens het zelfde protocol.

Ik ga het eens proberen aan de praat te krijgen met een esp8266( losse ) en zal hier eens binnenkort het resultaat posten!!

Op 4 augustus 2022 17:53:06 schreef So871:
[...]

Super bedankt kerel! Hier kan ik zeker wat mee , de punten van de HRE zullen misschien wat anders zijn, maar het opvragen en vertalen van de data gaat volgens mij volgens het zelfde protocol.

Ik ga het eens proberen aan de praat te krijgen met een esp8266( losse ) en zal hier eens binnenkort het resultaat posten!!

Let op dat je de optocouplers gebruikt en niet de ESP866 rechtstreeks aan de ketel, omdat anders de ketel de ESP8266 blokkeert bij het opstarten. Ik heb de details in de commentaar in de code staan.

Verder is er nog een issue met de ESP8266 dat de OTA updates te traag verlopen met time-outs door het grote aantal sensoren in de yaml file van ESPHome. Daar schijnt de ESP32 geen last van te hebben, die is krachtiger, maar dat moet ik nog uitproberen.

Het protocol is anders voor de HRE40: Veel minder CRC checks, en de data staat voor sommigen sensoren op iets andere plekken in de responses. Maar je kunt dezelfde code als basis gebruiken, en in de tabel voor de commando's kun je aangeven of een commando CRC checks gebruikt. Andere voorbeelden die je online vind zijn vooral gericht op de HRE familie dus de inhoud van de data is daar weer terug te vinden.

Op 4 augustus 2022 17:53:06 schreef So871:
[...]

Super bedankt kerel! Hier kan ik zeker wat mee , de punten van de HRE zullen misschien wat anders zijn, maar het opvragen en vertalen van de data gaat volgens mij volgens het zelfde protocol.

Ik ga het eens proberen aan de praat te krijgen met een esp8266( losse ) en zal hier eens binnenkort het resultaat posten!!

Je mag ook een Pull-request maken op de Git-repository op Github zodat we die HRE support er in kunnen mergen.

Op 4 augustus 2022 19:22:00 schreef rbohm:
[...]

Je mag ook een Pull-request maken op de Git-repository op Github zodat we die HRE support er in kunnen mergen.

Zal ik zeker doen. C++ is voor mij nog redelijk onbekend terrein , dus zal niet zo super snel gaan.

Maar vermoed dat het een kwestie is van de punten wijzigen , want de extreme en de hre hebben nagenoeg de zelfde hoeveelheid punten.

Op 4 augustus 2022 18:54:09 schreef rbohm:
[...]

Let op dat je de optocouplers gebruikt en niet de ESP866 rechtstreeks aan de ketel, omdat anders de ketel de ESP8266 blokkeert bij het opstarten. Ik heb de details in de commentaar in de code staan.

Verder is er nog een issue met de ESP8266 dat de OTA updates te traag verlopen met time-outs door het grote aantal sensoren in de yaml file van ESPHome. Daar schijnt de ESP32 geen last van te hebben, die is krachtiger, maar dat moet ik nog uitproberen.

Het protocol is anders voor de HRE40: Veel minder CRC checks, en de data staat voor sommigen sensoren op iets andere plekken in de responses. Maar je kunt dezelfde code als basis gebruiken, en in de tabel voor de commando's kun je aangeven of een commando CRC checks gebruikt. Andere voorbeelden die je online vind zijn vooral gericht op de HRE familie dus de inhoud van de data is daar weer terug te vinden.

De pcb is er al voor gemaakt en draait netjes op de sketch van Meewis , thanks voor het advies mbt de crc checks .
Ik zal er binnenkort nog een in elkaar zetten ( nu 10 losse pcb’s zonder componenten liggen ) en er eens goed voor gaan zitten en testen.

Edit : je zou het aantal sensoren behoorlijk kunnen verminderen door de hard en software versie van de automaat te laten vervallen, en de zone 1 en 2 temperaturen, deze zijn pas van waarde als er met de HT en LT zone wordt gewerkt.

Op 4 augustus 2022 20:21:56 schreef So871:
[...]

De pcb is er al voor gemaakt en draait netjes op de sketch van Meewis , thanks voor het advies mbt de crc checks .
Ik zal er binnenkort nog een in elkaar zetten ( nu 10 losse pcb’s zonder componenten liggen ) en er eens goed voor gaan zitten en testen.

Edit : je zou het aantal sensoren behoorlijk kunnen verminderen door de hard en software versie van de automaat te laten vervallen, en de zone 1 en 2 temperaturen, deze zijn pas van waarde als er met de HT en LT zone wordt gewerkt.

In mijn geval heb ik LT/HT zones, meerdere opentherm thermostaten, zonne-boiler, en een lading aan One-wire sensoren er nog boven op voor alle inkomende en uitgaande temperaturen, totaal ongeveer iets van 100 'sensoren' in ESPHome, waarvan ca. 65 de standaard elementen zijn uit dit project, er zijn nog meer statistieken uit de ketel te halen die ik nog niet in het publieke project op github heb staan.

De OTA problemen beginnen al bij meer dan pakweg 10/20 sensoren, daarna maakt het niet meer uit of 40, 60 of 100 sensoren hebt, OTA blijft instabiel, zelfs dicht bij een access point met een signaal sterkte van -50db. Ik heb meerdere posts gezien waarbij ESP8266/OTA/en-aantal-sensoren in de yaml file problemen geven, ongeacht of je daar data naar toe stuurt. Als oplossing adviseerde ze daar de ESP32 te gebruiken: nieuwere Wifi stack, dual core en meer geheugen.

De echte relatie met OTA snap ik nog niet, maar 100 sensoren zijn maar 400 bytes aan pointers aan geheugen gebruik, zels al zou het 10kB worden is het nog steeds niet veel. Totaal RAM gebruik zit op ongeveer 44% met dit ESPHome project op de ESP8266. Tijdens OTA updates wordt de scheduler stilgelegd die communiceert met de ketel, dus die kan niet in de weg zitten. Er moet dus iets anders achter zitten.

Iets om verder uit te zoeken, kan uiteindelijk gewoon een bug in de ESPhome stack voor de ESP8266 zijn.

Op 4 augustus 2022 20:21:56 schreef So871:
[...]

De pcb is er al voor gemaakt en draait netjes op de sketch van Meewis , thanks voor het advies mbt de crc checks .
Ik zal er binnenkort nog een in elkaar zetten ( nu 10 losse pcb’s zonder componenten liggen ) en er eens goed voor gaan zitten en testen.

Ik zie op de foto bij de PCB dat GPIO13 en GPIO15 niet gebruikt worden. Ik heb bewust de UART pin swap erin gebouwd om ervoor te zorgen dat de bootlogging van de ESP nooit naar de ketel gestuurd kan worden. De communicatie naar de ketel is daardoor altijd stil tot het moment dat onze SW in control is. Het risico met de bootlogging naar de ketel sturen is dat de ketel op die data zou kunnen reageren als zijnde valide commando's om uit te voeren. Via hetzelfde IDS interface is het namelijk ook mogelijk om parameters te overschrijven in de ketel, of service procedures uit te voeren. Het risico daarop (hoe klein ook) wilde ik niet nemen.

Op 5 augustus 2022 15:23:37 schreef rbohm:
[...]

In mijn geval heb ik LT/HT zones, meerdere opentherm thermostaten, zonne-boiler, en een lading aan One-wire sensoren er nog boven op voor alle inkomende en uitgaande temperaturen, totaal ongeveer iets van 100 'sensoren' in ESPHome, waarvan ca. 65 de standaard elementen zijn uit dit project, er zijn nog meer statistieken uit de ketel te halen die ik nog niet in het publieke project op github heb staan.

De OTA problemen beginnen al bij meer dan pakweg 10/20 sensoren, daarna maakt het niet meer uit of 40, 60 of 100 sensoren hebt, OTA blijft instabiel, zelfs dicht bij een access point met een signaal sterkte van -50db. Ik heb meerdere posts gezien waarbij ESP8266/OTA/en-aantal-sensoren in de yaml file problemen geven, ongeacht of je daar data naar toe stuurt. Als oplossing adviseerde ze daar de ESP32 te gebruiken: nieuwere Wifi stack, dual core en meer geheugen.

De echte relatie met OTA snap ik nog niet, maar 100 sensoren zijn maar 400 bytes aan pointers aan geheugen gebruik, zels al zou het 10kB worden is het nog steeds niet veel. Totaal RAM gebruik zit op ongeveer 44% met dit ESPHome project op de ESP8266. Tijdens OTA updates wordt de scheduler stilgelegd die communiceert met de ketel, dus die kan niet in de weg zitten. Er moet dus iets anders achter zitten.

Iets om verder uit te zoeken, kan uiteindelijk gewoon een bug in de ESPhome stack voor de ESP8266 zijn.

En heb je het al geprobeerd zonder de Dallas sensoren ? Heb hier een wemos in gebruik met Een 8tal ds18b20 eraan , en merk dat deze in ota ook iets vertraagd reageert tov andere esp’s die ik gebruik.

Op 5 augustus 2022 15:45:53 schreef So871:
[...]

En heb je het al geprobeerd zonder de Dallas sensoren ? Heb hier een wemos in gebruik met Een 8tal ds18b20 eraan , en merk dat deze in ota ook iets vertraagd reageert tov andere esp’s die ik gebruik.

Net opnieuw geprobeerd, maakt niet echt verschil.

Op 5 augustus 2022 15:37:07 schreef rbohm:
[...]

Ik zie op de foto bij de PCB dat GPIO13 en GPIO15 niet gebruikt worden. Ik heb bewust de UART pin swap erin gebouwd om ervoor te zorgen dat de bootlogging van de ESP nooit naar de ketel gestuurd kan worden. De communicatie naar de ketel is daardoor altijd stil tot het moment dat onze SW in control is. Het risico met de bootlogging naar de ketel sturen is dat de ketel op die data zou kunnen reageren als zijnde valide commando's om uit te voeren. Via hetzelfde IDS interface is het namelijk ook mogelijk om parameters te overschrijven in de ketel, of service procedures uit te voeren. Het risico daarop (hoe klein ook) wilde ik niet nemen.

Ik denk dat dit een worst case scenario is ,
Parameters zijn alleen te overschrijven na Ingave van code 15,
Dus ik vermoed dat je dan een Rev? Met code en parameter nr en waarde in een zou moeten sturen ,

Op 5 augustus 2022 18:13:53 schreef So871:
[...]

Ik denk dat dit een worst case scenario is ,
Parameters zijn alleen te overschrijven na Ingave van code 15,
Dus ik vermoed dat je dan een Rev? Met code en parameter nr en waarde in een zou moeten sturen ,

Via het bedieningspaneel klopt dat van die code, via het IDS interface werkt het anders. Service programma's worden direct uitgevoerd na sturen van de desbetreffende codes. Er komen geen codes 15 voorbij.

Op 5 augustus 2022 19:40:01 schreef rbohm:
[...]

Via het bedieningspaneel klopt dat van die code, via het IDS interface werkt het anders. Service programma's worden direct uitgevoerd na sturen van de desbetreffende codes. Er komen geen codes 15 voorbij.

Ik Werk zelf bijzonder weinig met IDS , de intergas mankeert zelden iets waarbij je de ids nodig hebt , maar meen mij te herinneren dat je bij de instellingen code 15 moest ingeven om op service niveau te komen.

Maar kan ik jou ergens anders bereiken ? Vind het interessant om hier over te discussiëren en dat we eventueel samen eens kunnen kijken of we iets voor elkaar kunnen betekenen in dit project.

Hallo allemaal,

Ik vond via wat omwegen dat er toch mensen zijn die meer info uit de Intergas kunnen halen.

Na wat mislukte experimenten met een Opentherm gateway en een Intergas 36/30, wil ik hier wat meer over te weten komen.

Concrete vraag:

- is er al een kleine PCB voor de Intergas ketel? ik zie verschillende topics met alleen een FTDI TTL interface, maar ook met opto-couplers.

- is er al een HomeAssistant integratie?

Alvast dank!

Ik heb een pcb hiervoor , weliswaar op een esp8266 , maar de data komt netjes binnen.
Heb ondertussen al een 70tal sensoren binnen Home Assistant via Esphome , met dank aan de code van @rbohm.
En inderdaad de Esp8266 heeft er nogal moeite mee af en toe met OTA.

Ik ben van plan om de pcb aan te (laten) passen naar een ESp32.
Ik heb zelf een Intergas HRE.

Op 1 januari 2023 11:05:04 schreef So871:
Ik heb een pcb hiervoor , weliswaar op een esp8266 , maar de data komt netjes binnen.
Heb ondertussen al een 70tal sensoren binnen Home Assistant via Esphome , met dank aan de code van @rbohm.
En inderdaad de Esp8266 heeft er nogal moeite mee af en toe met OTA.

Ik ben van plan om de pcb aan te (laten) passen naar een ESp32.
Ik heb zelf een Intergas HRE.

Beste So871,

Dit is interessant. Zou je het ontwerp en firmware willen delen?

Met vriendelijke groet

Op 3 januari 2023 14:38:04 schreef dvid:
[...]

Beste So871,

Dit is interessant. Zou je het ontwerp en firmware willen delen?

Met vriendelijke groet

Schema is helaas verloren gegaan met het crashen van de laptop ssd.
Heb het schema van Meewis gebruikt.

Firmware is geschreven zoals Sine aangeeft door rbohm.

Ik heb deze alleen aangepast naar een esp8266 en een HRE ipv een Extreme.
( Dit is nog work in progress)

Pcb heb ik nog wel een aantal liggen , die ik zelf niet meer ga gebruiken , dus als je interesse hebt , kan ik er een voor je klaarmaken met een esp8266.
Dat zal voor de kostprijs zijn, aangezien ik er geen winstoogmerk op heb en ze hier anders stof gaan happen.

Op 19 augustus 2022 19:01:59 schreef acfnews:
Concrete vraag:

- is er al een kleine PCB voor de Intergas ketel? ik zie verschillende topics met alleen een FTDI TTL interface, maar ook met opto-couplers.

Wellicht ook handig voor anderen:

Ik heb de ATOM-RS232-KIT gebruikt, redelijk plug & play (met max232 en behuizing, zonder solderen). Ik heb de code van rbohm (waarvoor dank!) een klein beetje moeten aanpassen (geen standaard LED, andere Serial & serial geïnverteerd) maar, draait nu prima (met voeding uit de ketel)

code:

diff -r  ./IntergasXtremeMonitor.h
176c176
<             Serial2.begin(9600);
---
>             Serial1.begin(9600,SERIAL_8N1, 22, 19, true);
275c275
<                 Serial2.write(add_command_crc(ids_cmd->cmd).c_str());
---
>                 Serial1.write(add_command_crc(ids_cmd->cmd).c_str());
277c277
<                 Serial2.write(ids_cmd->cmd.c_str());
---
>                 Serial1.write(ids_cmd->cmd.c_str());
286c286
<             size_t len = Serial2.available();
---
>             size_t len = Serial1.available();
300c300
<             Serial2.readBytes(sbuf.data(), len);
---
>             Serial1.readBytes(sbuf.data(), len);
341c341
<             Serial2.write(pcmd.cmd_sequence.data(), pcmd.cmd_sequence.size());
---
>             Serial1.write(pcmd.cmd_sequence.data(), pcmd.cmd_sequence.size());
357c357
<             size_t len = Serial2.available();
---
>             size_t len = Serial1.available();
360c360
<                 Serial2.readBytes(sbuf.data(), len);
---
>                 Serial1.readBytes(sbuf.data(), len);

IDS-programma kun je downloaden bij Intergas, na invullen van een (tijdelijk) email-adres.

https://www.intergas-verwarming.nl/zakelijk/download-ids-software/

[Bericht gewijzigd door dsr9500 op donderdag 5 januari 2023 21:36:04 (87%)

groeten Erik ;-)

Dit is de IDS kabel welke word gebruikt door Intergas monteurs.

IDS kun je hier gratis downloaden:
https://theintergasshop.co.uk/content/181-intergas-boiler-manuals

Misschien heeft iemand hier iets aan.

Groet Jerry

[Bericht gewijzigd door jereason op vrijdag 6 januari 2023 08:36:30 (30%)

Op 1 januari 2023 11:05:04 schreef So871:
Ik heb een pcb hiervoor , weliswaar op een esp8266 , maar de data komt netjes binnen.
Heb ondertussen al een 70tal sensoren binnen Home Assistant via Esphome , met dank aan de code van @rbohm.
En inderdaad de Esp8266 heeft er nogal moeite mee af en toe met OTA.

Ik ben van plan om de pcb aan te (laten) passen naar een ESp32.
Ik heb zelf een Intergas HRE.

Hi, en dank voor de reactie!

Ik heb interesse in de pcb, maar ik wil wel de ESP32 gaan gebruiken. Dit alleen al om WPA3 te kunnen gebruiken op mijn thuisnetwerk (esp8266 ondersteund dit helaas niet).
Daarnaast zou Ik kunnen helpen met een nieuwe versie pcb…

Ik hoor graag van je!

Goedemiddag, ik ben ook aan het proberen om mijn Intergas uit te lezen, maar de data de ik terug krijg lijken nergens op.
Dit krijg ik terug als response op mijn request in python:

b'?\x003\xae\x15F\x14\x9c\x0e\x80\xf3\x80\xf3/\x15\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\xe8\x03\x11\x00\xa0\x0fp\x17\x00'

ik gebruik deze kabel: https://www.amazon.nl/dp/B073RGLD85/ref=pe_28126711_487805961_TE_item

Dit is de code

code:


port='/dev/ttyUSB0'
ser = serial.Serial(port, 9600, timeout=2)
while True:
   ts = time.time()
   ser.write('S?\r'.encode())
   time.sleep(2)
   response = []
   response = ser.read(32)
   print(response)

Andere scripts in deze draad geven hetzelfde resultaat. Kan er iets niet goed zijn met de verbinding?

Op 8 januari 2023 16:30:05 schreef Gabo:
Goedemiddag, ik ben ook aan het proberen om mijn Intergas uit te lezen, maar de data de ik terug krijg lijken nergens op.
Dit krijg ik terug als response op mijn request in python:

b'?\x003\xae\x15F\x14\x9c\x0e\x80\xf3\x80\xf3/\x15\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\x00\xe8\x03\x11\x00\xa0\x0fp\x17\x00'

ik gebruik deze kabel: https://www.amazon.nl/dp/B073RGLD85/ref=pe_28126711_487805961_TE_item

Dit is de code

code:


port='/dev/ttyUSB0'
ser = serial.Serial(port, 9600, timeout=2)
while True:
   ts = time.time()
   ser.write('S?\r'.encode())
   time.sleep(2)
   response = []
   response = ser.read(32)
   print(response)

Andere scripts in deze draad geven hetzelfde resultaat. Kan er iets niet goed zijn met de verbinding?

Zie :
https://github.com/rickvanderzwet/IntergasBoilerReader