Uit de oude doos...

revado

Honourable Member

Op 23 januari 2023 20:53:17 schreef maartenbakker:
Ook off-topic: jammer dat Vishay de soms onbegrepen maar legendarische herkomst-aanduiding "HQ" verving door een saaie letter "R" die dan wel voor Roeselare zal hebben gestaan.

Is dit dan ook Philips?
Het typenummer met 2222 gaf mij al het idee dat het wel iest met Philips van doen kan hebben..
En ook uit Roesela(e)re? :)

Tidak Ada

Golden Member

Vishay is voorzover ik weet ex-HP

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Een groot deel van Philips Components is klaargemaakt voor de verkoop door het woord Philips te vervangen door de recente aquisities Beyschlag en Centralab (dus BC Components), en toen aan Vishay verkocht. Vishay is de achternaam van de oprichter als ik me goed herinner. Het kan heel goed dat die een componententak van HP gekocht heeft ooit, het was nogal een opkoper.

De bovenstaande elco is inderdaad een voormalig Philipsproduct. LL staat voor Longlife, de Q zal wel de productielocatie aangeven. Ik zou gokken op Zwolle omdat ze daar meestal vandaan kwamen, maar dat kan ik verder niet echt rijmen met de letter Q (tenzij ze gewoon op alfabet zijn gegaan met Vishay locaties, PQR enz). De oude code voor Zwolle in de tijd van Philips was trouwens HP (ongerelateerd aan het bedrijf HP).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Henry S.

Moderator

Op 23 januari 2023 22:36:16 schreef Tidak Ada:
Vishay is voorzover ik weet ex-HP

Nee, er zijn geen HP divisies naar Vishay gegaan. Vishay is begonnen (in de 60's) als producent van speciale weerstanden. De naam Vishay is ter nagedachtenis van Vishey, Lithouwen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
maartenbakker

Golden Member

Op 23 januari 2023 21:38:53 schreef Henry S.:
[...]
Doe het dan goed met gele Siemens B32227 MKT's condensators, model ijsbonbon. Minder rook maar wel meer stank :P

Relatief vroege polyestercondensatoren, maar waar Philips al wist dat je niet hoger dan 400V moest gaan met zulke constructies (en daarboven polycarbonaat of mixed dielectric met papier gebruikte), verzocht Siemens zo te zien de goden door er types van meerdere kilovolts van te maken. Die zullen inderdaad best wel "slordig stukgaan".

Wat die WIMA MP3's betreft: ik heb inderdaad ook wel gemerkt dat ze iets beter zijn dan de vergelijkbare papiertypes van RIFA, maar ook als ze niet voorgekraakt zijn en wel ouder dan een paar jaar, zou ik ze niet meer vertrouwen. Ze zitten standaard in veel CRT toestellen van Grundig en Thomson. Ik heb ze daarin nooit stuk gehad (laatste is bij mij buiten gebruik gegaan rond 2019 na 30 jaar trouwe dienst bij meerdere eigenaren). Als ik zo'n toestel nu uit de opslag zou halen en willen laten spelen, dan gaat eerst die papiertroep eruit. Stil liggen in wisselende temperaturen en luchtvochtigheden zal ook voor een WIMA wel een brug te ver zijn, zoals voor elke ingegoten papiercondensator.

Ik heb een PE2169 voeding (camper acculader) gezien die behoorlijk lelijk uitgefikt was door falende MP3's. Qua brandintensiteit zo te zien vergelijkbaar met de K11 van Marcel die uitslaande vlammen vertoonde door een RIFA.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

NOS rifa's doen het nog best goed doorgaans. tegen modellen die altijd onder spanning hebben gestaan en dus zijn gescheurd van de warmte, apparaten die altijd aangesloten stonden. na 15+ jaar gaat het toestel weg en komt elders terecht. stekker gaat andersom in wcd en de voormalige nul-aarde rifa overlijd korte tijd erna omdat die ineens 235V op z'n donder kreeg tegen de 600mV ( aarde- nul spanning ) van voorheen. zo heb ik er al het meeste zien gaan iig..

de mp3 uitvoering kom je weleens tegen, nog niet in ontplofte uitvoering gezien. dat is een constructie verbeterd model. andere merken hebben een bakje waar de condensator word ingegoten. maar rifa goot het geheel in. de ene laag barst dus open.

had er pas nog 1, vond een jaren 90 bouwradio. je weet wel een getimmerde houten kist met een halve hifi set van philips uit de 70's erin. de C kern trafo overleed meteen al, maar de rifa in de netentree wilde spectaculair gaan :P

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 24 januari 2023 00:25:20 (14%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Op 24 januari 2023 00:21:49 schreef testman:
NOS rifa's doen het nog best goed doorgaans. tegen modellen die altijd onder spanning hebben gestaan en dus zijn gescheurd van de warmte, apparaten die altijd aangesloten stonden. na 15+ jaar gaat het toestel weg en komt elders terecht. stekker gaat andersom in wcd en de voormalige nul-aarde rifa overlijd korte tijd erna omdat die ineens 235V op z'n donder kreeg tegen de 600mV ( aarde- nul spanning ) van voorheen. zo heb ik er al het meeste zien gaan iig..

Ik denk dat ze scheuren door krimpen en uitzetten, en als ze dan langere tijd uitstaan (of NOS opgeslagen liggen!) zuigt het ding vol met water.

de mp3 uitvoering kom je weleens tegen, nog niet in ontplofte uitvoering gezien. dat is een constructie verbeterd model. andere merken hebben een bakje waar de condensator word ingegoten. maar rifa goot het geheel in. de ene laag barst dus open.

Niet zo zeer in constructie verbeterd, maar beter van constructie (eigenlijk vooral betere materiaalkeuze denk ik). Het is immers geen opvolger of directe variant, maar gewoon een andere fabrikant die een vergelijkbaar mormel op de markt brengt.

RIFA's heb je ook in bakjes, en ook die gaan stuk. Wel iets minder vaak denk ik, misschien meer vergelijkbaar met de WIMA's.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 23 januari 2023 22:36:16 schreef Tidak Ada:
Vishay is voorzover ik weet ex-HP

Philips werd eerst BC Components en daarna is het door Vishay overgenomen. Maar Vishay heeft meer bedrijven overgenomen.

Je kunt de ex-Philips componenten herkennen aan de bestelnummers, de 12nc code. Ook binnen Vishay hebben ze die nog.

En ja, die elco heeft een 12nc code dus is het een ex-Philips.

Op 24 januari 2023 01:08:02 schreef maartenbakker:
[...]
Ik denk dat ze scheuren door krimpen en uitzetten, en als ze dan langere tijd uitstaan (of NOS opgeslagen liggen!) zuigt het ding vol met water.
[...]
Niet zo zeer in constructie verbeterd, maar beter van constructie (eigenlijk vooral betere materiaalkeuze denk ik). Het is immers geen opvolger of directe variant, maar gewoon een andere fabrikant die een vergelijkbaar mormel op de markt brengt.

RIFA's heb je ook in bakjes, en ook die gaan stuk. Wel iets minder vaak denk ik, misschien meer vergelijkbaar met de WIMA's.

Ik ken degene die destijds in Zweden naar de RIFA's gekeken heeft en aangaf dat het verkeerde kunststof werd gebruikt. Hij kreeg er geen betere doorgedrukt, prijs was belangrijker dan kwaliteit. De krimp en TC is te sterk, hij staat onder spanning en scheurt heel graag. Temperatuurwisselingen zullen zeker invloed hebben. En zodra hij gescheurd is komt vocht binnen.

Het had een gevuld materiaal moeten zijn (daarmee beheers je de specificaties), je herkent dat de RIFA niet gevuld plastic heeft omdat het doorzichtig is. Prijs is belangrijker dan de klant, ook toen was dat al zo.

New Old Stock rifa's hebben eigenlijk geen scheuren. opgeslagen 2e hands spul is wat anders..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Dat is niet waar. Opgeslagen NOS heeft ook gewoon scheuren. Ik meen dat ze ook in Deurne lagen maar ik heb ook wel eens een hele zak als souvenir meegekregen van een handelaar omdat ik er wel eens over schreef en hij ze niet meer wilde verkopen omdat ze al voorgescheurd waren.

De enige factor die ik me verder kan voorstellen is de leeftijd. Ze zijn misschien geen betere materialen gaan gebruiken, maar de eerste paar jaar (afhankelijk van de opslagcondities) zullen ze nog niet scheuren.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

ze scheuren niet allemaal, dat is batch en opslag conditie afhankelijk, sowiso scheuren ze in opslag minder snel als in gebruik..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 24 januari 2023 19:01:20 schreef testman:
ze scheuren niet allemaal, dat is batch en opslag conditie afhankelijk, sowiso scheuren ze in opslag minder snel als in gebruik..

Om 2 redenen:

  • ze hebben geen grote temperatuurswisselingen als in een apparaat
  • ze worden niet in een opslag of garage gezet waar ze vocht kunnen opnemen
Henry S.

Moderator

Op 24 januari 2023 09:16:20 schreef testman:
New Old Stock rifa's hebben eigenlijk geen scheuren.

Ik heb ze 'nieuw' van een distributeur gezien, met scheuren, was een oude batch. Maar ook de voorraad op het werk een paar keer kunnen opschonen door haarscheurtjes.

Een tantaaltje van 0,47µF/35V uit een 70's RIAA versterker. Is gebruikt als uitgangscondensator, dat zou niemand nu meer doen.

Volgens een China testertje:

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
maartenbakker

Golden Member

Op 24 januari 2023 19:01:20 schreef testman:
ze scheuren niet allemaal, dat is batch en opslag conditie afhankelijk, sowiso scheuren ze in opslag minder snel als in gebruik..

Dat laatste kan nooit een harde regel zijn die altijd opgaat. Als ze niet geklimatiseerd opgeslagen liggen, krijgen ze een grotere temperatuurwisseling en meer luchtvochtigheid voor de kiezen dan bij ideaal gebruik waar ze zelfs nog wel 30 a 40 jaar oud kunnen worden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
pietplof

Golden Member

Met groot genoegen de vele bijdragen ( foto's) bekeken.
En terwijl ik even voor een kog thee naar ons woonvertrek wandelede passeerde ik toch wat bejaard spul en meteen maar een paar foto's gemaakt.
bij deze.
Achtereenvolgens zien jullie: Een zogenaamde Haybridge ( Stoet Radio) en met dit ding kun je transformatoren aan de tand voelen.
Dan een oude ruis generator, een oude dubbele voeding, een hoogspanningsvoeding ( ooit gebruikt om woelmuizen uit mijn groentetuin te weren), een lade met smeltpatronen en een stel driewegstekers, Diverse porseleinen open smeltpatronen ( als die doorbranden zat de binnenkant van de kast vol zilverspatten); een philips geleidingsmeter en tenslotte een heuse stroboscoop ( werkt ook nog.

festina lente
Tidak Ada

Golden Member

Zijn die hoekjs uit die driewegstekkers gemaakt om nog wat extra draad aan te hangen? O-)

EN:

Wat is die klomp gietijzer, rechts op de eerste foto uit je tweede post?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
pietplof

Golden Member

Heer Tidak Ada;
Dank voor de reactie en uw scherpzinnigheid.
Ik was even bevreesd dat de vereeuwigde spullen onvoldoende op leeftijd waren om een plek in deze rubriek te verdienen.

De uitgebroken hoekjes aan de driewegstekers zijn veroorzaakt door stekers te willen gebruiken die net iets te grote pinnen hadden en als de gebruiker dan perspassing toepast tja.

Dat blok gietstaal is een onderdeel van een korrelpers.
Mijn beroep oefende ik voor de helft van de tijd uit in veevoerproductiebedrijven.
De grondstoffen voor het uiteindelijk voer ( in hoofdzaak afval) worden gemalen, gemengd en uiteindelijk tot pellets ( korreltjes) geperst. De pers bestaat uit een grote brede stalen ring die over het gehele oppervlakte is voorzien van gaatjes matrijs heet dat ding). Het te persen product wordt aan de binnenzijde van de ring toegevoerd en komt tussen de gaatjes en een aantal stalen rollen die vrij strak tegen de binnenzijde van de ring drukken.
Het product wordt nu met grote druk door de gaatjes geperst en komt aan de andere kant als ,,lange" korrel naar buiten en wordt vervolgens afgesneden zodat er korrels ontstaan.

Die korrelpers wordt aangedreven door twee grote motoren- soms honderden kw per stuk- en gaat er iets fout dan vliegen de brokken in het rond. Een van die brokken ligt in mijn vensterbank. Overigens worden de korrels ( pellets) enorm heet en al vrij snel kan er bij een storing brand ontstaan.

festina lente
Jinny

Golden Member

Ah, mijn toenmalig buurman deed dat ook meen ik.
Zeeman, te 't Zand...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
pietplof

Golden Member

Zeeman ken ik niet.
Toen ik begon met de technische inspekties van deze fabrieken hadden wij alleen cooperatieve bedrijven en dat waren er ongeveer 125 stuks.
Later kwamen er ook particuliere bedrijven.

Maar deze bijdrage zal niet de bedoeling zijn van de topicstarter.
Wil iemand meer weten over dit soort bedrijven gaan wij naar de koffiehoek.

festina lente
Lambiek

Special Member

Ik heb veel aan die persen gewerkt vroeger Pieter. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
TinusTech

Golden Member

Op 26 januari 2023 09:06:27 schreef pietplof:
Die korrelpers wordt aangedreven door twee grote motoren- soms honderden kw per stuk- en gaat er iets fout dan vliegen de brokken in het rond. Een van die brokken ligt in mijn vensterbank. Overigens worden de korrels ( pellets) enorm heet en al vrij snel kan er bij een storing brand ontstaan.

Ha! ik ben ooit eens rondgeleid in zo'n fabriek (een flink eind uit de buurt van Etten-Leur). De bedrijfsleider vertelde met nauw verholen trots (pioniersheroïek) dat ze toen ze pas begonnen, om de 14 dagen de brandweer voor de deur hadden. Die wilde op een gegeven moment niet meer komen vanwege de veelvuldige branden en de ligging in de middle of nowhere. ...

pietplof

Golden Member

Nog even dan; Lambiek; waar heb jij aan die dingen gewerkt?
Toch niet toevallig aan de protonhaven in Utrecht?

Het probleem met de pellets is dat de temperatuur tijdens het persen heel snel sterk kan oplopen.
Zodra die hete en soms al smeulende pellets in de koeler vallen worden deze door de lucht ( koeling) als het ware gestimuleerd te gaan ontbranden.
De brandweer komt en ziet op het dak ( soms 40 meter hoger) de vlammen uit de koelpijpuitgang komen en stormen de trappen op om het edele bluswerk op niveau aan te vangen.
De werkelijkheid is dat de vlammen weliswaar boven zichtbaar zijn maar de echte brand is aanwezig in de koeler ( vaak op de begane grond). Da's even wennen.

festina lente
Tidak Ada

Golden Member

Op 26 januari 2023 18:31:23 schreef pietplof:
[....]
De werkelijkheid is dat de vlammen weliswaar boven zichtbaar zijn maar de echte brand is aanwezig in de koeler ( vaak op de begane grond). Da's even wennen.

Dat is dan mooi meegenomen voor lijders aan altofobie...

Eigenlijk dacht ik dat dit topic al in de Kofficorner zat, niet dus.

Om weer even op spoor te komen:
Alhier een tamelijk gedateerde vermogenstransistor: BUY27

Ptot 10W
Vce 360V
Ic 10A

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †