Bespaar tips.

DK Installeren van een goedkoop keteltje kost klauwen met geld, als er al iemand komt om dit te installeren. Een CV bedrijf verdient veel aan de ketel, en die lopen ze dan mis.
Ik heb de grootste onkosten post ( warm water verwarmen ) al uitgeschakeld.
Dat heb ik gedaan met een elektra boiler. Ik heb zonnepanelen zodat de elektra nog gratis is. Ik wil het hiermee doen totdat een warmtepomp betaalbaar is

Guus@Sint-Michielsgestel

Op 3 februari 2023 19:18:59 schreef Waters:
DK Installeren van een goedkoop keteltje kost klauwen met geld, als er al iemand komt om dit te installeren. Een CV bedrijf verdient veel aan de ketel, en die lopen ze dan mis.
Ik heb de grootste onkosten post ( warm water verwarmen ) al uitgeschakeld.
Dat heb ik gedaan met een elektra boiler. Ik heb zonnepanelen zodat de elektra nog gratis is. Ik wil het hiermee doen totdat een warmtepomp betaalbaar is

De bedrijven hier rekenen zowat een factor twee voor de ketel.

Kun je met een boiler eenvoudig die laten verwarmen als de zon schijnt? Is dat ergens te schakelen zodat als straks vereffening weg is het nog steeds goedkoop is?

had recent nog een ketel in leven te brengen, dat ding had sinds die was gehangen geen onderhoud gehad, dik 10 jaar. viel mee dat nieuwe batterijen in de thermostaat en de keteldruk van niks naar 2 bar al leven brachten in het ding.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Dok

Golden Member

Hier hangt een AWB thermo elegance 3,4 of 5 aan de muur. Als ik de max. aanvoertemperatuur probeerde in te stellen, met knopjes (5) dan zegt het ding NO. Wat blijkt nu, je haalt één draad van de thermostaat los en dan kan het wel. Het beest stond op 80o C ingesteld, lees; overshoot. Oftewel het werd te snel vies warm.
plaatje bij praatje:

Heb het ding op 65oC gezet en het is in mijn hut toch wat aangenamer geworden. De temperatuur voor het het warm water wat uit de kraan komt laat zich ook niet op ECO zetten. Nog niet geprobeerd maar kan zomaar zijn dat dit met een zelfde soort van ongein ook goed komt. In het service manual heb ik het niet kunnen vinden. Hier was een tijdje geleden een monteur van de woondinges bezig met onderhoud van de ketel en toen vroeg ik aan hem hoe dit te doen. Hij moest even bellen met een andere monteur die van klok en klepel wist. Een bak koffie, en het was geregeld.

Wie niet horen wil moet TV kijken.
evelo

Golden Member

Ik ga dit jaar mijn gasketel (condensatie, 17kW, 16j oud, merk Elco) van de muur halen.

Zou daar een tweedehandsmarkt voor zijn of is het oudijzer?

Op 4 februari 2023 09:10:11 schreef evelo:
Ik ga dit jaar mijn gasketel (condensatie, 17kW, 16j oud, merk Elco) van de muur halen.

Zou daar een tweedehandsmarkt voor zijn of is het oudijzer?

met de huidige gasprijzen en diens wisselende karakter is een cv ketel van 16 jaar oud van onbekend merk gewoon oud ijzer..

Hier hangt een AWB thermo elegance 3,4 of 5 aan de muur. Als ik de max. aanvoertemperatuur probeerde in te stellen, met knopjes (5) dan zegt het ding NO. Wat blijkt nu, je haalt één draad van de thermostaat los en dan kan het wel. Het beest stond op 800 C ingesteld, lees; overshoot. Oftewel het werd te snel vies warm.
plaatje bij praatje:

Heb het ding op 650C gezet en het is in mijn hut toch wat aangenamer geworden. De temperatuur voor het het warm water wat uit de kraan komt

de knoppen van deze ketel willen vaak niet goed na jaren niet gebruiken, best hard drukken. in het service menu kun je ook het maximale CV vermogen instellen, dat scheelt als je een aantal radiatoren uit hebt staan en de ketel snel aan de maximale temperatuur zit omdat het ketelvermogen in verhouding dan hoog is.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 3 februari 2023 19:18:59 schreef Waters:
DK Installeren van een goedkoop keteltje kost klauwen met geld,

paar jaar geleden gedaan, marktplaats 500 euro voor een 5 jaar oude ketel, loodgieter 100 euro om 2 leidingen te verzetten, inmiddels al dubbel en dwars terugverdient voor een zaterdag werk

Op 4 februari 2023 03:45:26 schreef Dok:
De temperatuur voor het warm water laat zich niet op ECO zetten.

Wat betekent dat precies, ECO?

Ik denk dat het verstandiger is om een nieuwe ketel te kopen. Vanaf 2026 is dat verboden. Dan mag alleen de hybride of volledig elektrisch warmtepomp. Dat kost je een paar duizend euro extra. En zoals het eruitziet gaat stroom alsnog duur worden. Ik wil toch gas erbij houden als mogelijkheid.

Dok

Golden Member

Op 4 februari 2023 12:48:08 schreef NordRack2:
[...]Wat betekent dat precies, ECO?

Eco is in dit geval dat de warmtewisselaar niet elke zoveel minuten wordt warm gestookt, verbruikt het ding wat minder gas. Het duurt iets langer voor dat je warm water uit de kraan komt.

Wie niet horen wil moet TV kijken.

Jaja, een modeterm dus.
In plaats van Warmhouden; ja/nee noemen ze het ECO; nee/ja.
8)7

Het zou inderdaad aan de knopjes kunnen liggen. Bij mijn Vaillant deden twee het niet en die heb ik gemaakt door het display te openen en de contacten schoon te maken.

[Bericht gewijzigd door NordRack2 op zaterdag 4 februari 2023 14:12:11 (58%)

Hensz

Golden Member

Op 4 februari 2023 13:06:40 schreef Hoeben:
En zoals het eruitziet gaat stroom alsnog duur worden. Ik wil toch gas erbij houden als mogelijkheid.

Ik zou eerder verwachten dat beide gelijk opgaan. De opwek van elektriciteit m.b.v. zonnepanelen en windmolens neemt toe, het gebruik ervan in warmtepompen c.s. ook. Ik gok erop dat dat elkaar nog wel ff in evenwicht gaat houden. De verkrijgbaarheid van gas en de moeite die gedaan moet worden om het hierheen te halen doen mij vermoeden dat de prijs niet meer verder gaat dalen en mss wel wat omhoog gaat. Dat zal ook een opdrijvende werking hebben op de prijs van stroom. Alles wat geen wind of zon is wordt namelijk voor het overgrote deel m.b.v. gas opgewekt.

Gas is op dit moment ruwweg de helft goedkoper per kWh als elektriciteit. Met een warmtepomp kun je met echter met 1 kWh ong. 4 kWh stookenergie opwekken. Op die manier kost 1 kWh warmte nu ong. 10 cent en de gasopgewekte ong 15 cent.
Met een hybride ketel blijf je sowieso gas nodig hebben.

Het Haagse beleid is er op gericht om het gasgebruik flink te verminderen, omdat 'Groningen' dicht gaat. Er blijft echter ruim voldoende over om in ieder geval op te kunnen koken en douchen. Dat is maar een fractie van het totale gebruik.

Het zou kwa infrastructuur erg schelen als mensen niet massaal op inductie c.s. overstapten. Het levert erg weinig op wat gasgebruik betreft, maar vergt wel fikse aanpassingen in huisaansluitingen, wijktrafo's, etc. Die dingen worden weliswaar maar een beperkt gedeelte van de dag gebruikt, maar dan wel ongeveer allemaal tegelijk. :S

Don't Panic!

Op 4 februari 2023 15:36:37 schreef Hensz:
[...]
Ik zou eerder verwachten dat beide gelijk opgaan.

Daar zou ik niet van uitgaan. De prijs wordt nu door de politiek bepaald. Als het gas volgens de regering te goedkoop is, dan volgt er een belasting op gas zodat de prijs ongeveer de politiek gewenste prijs wordt. Blijkt later dat de prijs van het elektra toch te laag is, dan komt er een belasting op de stroom.
Dus doe wat je goeddunkt. De gok is altijd verkeerd, of als je mazzel hebt precies goed.

Op 4 februari 2023 15:36:37 schreef Hensz:
Gas is op dit moment ruwweg de helft goedkoper per kWh als elektriciteit. Met een warmtepomp kun je met echter met 1 kWh ong. 4 kWh stookenergie opwekken. Op die manier kost 1 kWh warmte nu ong. 10 cent en de gasopgewekte ong 15 cent.
Met een hybride ketel blijf je sowieso gas nodig hebben.

Je kan natuurlijk met gas electriciteit opwekken. De restwarmte gebruik je om de woning te verwarmen. De opgewekte electriciteit gebruik je voor de warmtepomp.

Hensz

Golden Member

Ik heb ff zitten rekenen, maar het lijkt niet veel op te leveren.
Ik neem m'n eigen situatie maar ff als voorbeeld. Ik gebruik nu 650 kuub gas en 1100 kWh elektriciteit per jaar.
Met een WKK zou ik 525 kuub gas nodig hebben om die 1100 gewone en 790 Warmtepomp kWh's op te wekken. Met 2835 kWh restwarmte en 3160 kWh warmte vd warmtepomp kom ik dan aan 5995 kWh om m'n huissie te verwarmen. Het gasverbruik daalt van 650 naar 525, net geen 20%.
Komt bij dat in de zomer ook elektriciteit opgewekt moet worden en de warmte onbenut weggesluisd gaat worden. Als ik daarvoor compenseer, kom daalt het verbruik naar 570 kuub, 12% lager dan nu. En dan moeten er hier en daar ook nog verliezen af, daar gaat makkelijk een paar procent mee heen, dus de winst blijft onder de 10%
Het is winst, maar niet de winst die 'we' zoeken (50% of meer?) en de complexe installatie en de kosten en onderhoud ervan ook niet waard.

Don't Panic!
McAwesome

Golden Member

Op 4 februari 2023 13:06:40 schreef Hoeben:
Ik denk dat het verstandiger is om een nieuwe ketel te kopen. Vanaf 2026 is dat verboden.

Ik heb een nieuwe ketel moeten kopen :( De vorige uit 1998 was afgekeurd wegens een paar procent te weinig rendement maar werkte nog perfect.
Ik heb nu eerlijk gezegd niet het gevoel dat die nieuwe ketel veel zuiniger is qua gasverbruik.
In januari 2022 verwarmden we nog een groot deel van het huis aan 19 graden overdag en 16 's nachts met de oude ketel. Toen zaten we op 350 kubieke meter gas voor die hele maand.
Nu in januari 2023 heb ik alleen de woonkamer verwarmd op 19 graden (+/- 1/4 van het huis) en wat beter geïsoleerd. Er was ook ondersteuning van een LPG-kacheltje van 3,6 kW in de woonkamer. Toch had ik nog 70 kubieke meter gas verbruikt met de nieuwe ketel. Nu is het misschien dit jaar wat kouder geweest dan vorig jaar maar ik ben dus toch niet zo onder de indruk :?

Ik heb nu een pelletkachel staan en gebruik de ketel niet meer, behalve om 's nachts een absoluut minimale temperatuur aan te houden.

evelo

Golden Member

Op 4 februari 2023 22:07:59 schreef Hensz:
Ik heb ff zitten rekenen, maar het lijkt niet veel op te leveren.
Ik neem m'n eigen situatie maar ff als voorbeeld. Ik gebruik nu 650 kuub gas en 1100 kWh elektriciteit per jaar.
Met een WKK zou ik 525 kuub gas nodig hebben om die 1100 gewone en 790 Warmtepomp kWh's op te wekken. Met 2835 kWh restwarmte en 3160 kWh warmte vd warmtepomp kom ik dan aan 5995 kWh om m'n huissie te verwarmen. Het gasverbruik daalt van 650 naar 525, net geen 20%.
Komt bij dat in de zomer ook elektriciteit opgewekt moet worden en de warmte onbenut weggesluisd gaat worden. Als ik daarvoor compenseer, kom daalt het verbruik naar 570 kuub, 12% lager dan nu. En dan moeten er hier en daar ook nog verliezen af, daar gaat makkelijk een paar procent mee heen, dus de winst blijft onder de 10%
Het is winst, maar niet de winst die 'we' zoeken (50% of meer?) en de complexe installatie en de kosten en onderhoud ervan ook niet waard.

In de zomer kan je zonnepanelen gebruiken voor de elektriciteit. Dan kan de wkk uit.

Al stel ik mijzelf wel vragen bij het steeds meer techniek binnenbrengen in woningen.
Dat kost allemaal ruimte, geld en tijd om te laten werken.

En zoals je zelf zegt: als je er begint aan te rekenen dan komt het gewoon niet uit in verhouding tot de hoeveelheid energie die een moderne woning maar nodig heeft oa om warm te blijven.

Hier gewoon een elektrisch boilertje en een airco. En de elektriciteit wordt geleverd door de energiecoöperatie. Vorig jaar was die 39cent/kWh all-in, momenteel zitten we op 34cent (geschatte prijs wegens nieuwe berekeningswijze).

Voor die prijs ga ik geen parttime-technieker worden in mijn eigen huis om mijn eigen technische installaties op te volgen.
Schoonmaken, schilderwerk, tuinonderhoud,... neemt al genoeg tijd in beslag.

Op 5 februari 2023 08:19:52 schreef evelo:
...
Voor die prijs ga ik geen parttime-technieker worden in mijn eigen huis om mijn eigen technische installaties op te volgen.
Schoonmaken, schilderwerk, tuinonderhoud,... neemt al genoeg tijd in beslag.

Ben ik helemaal met je eens, maar ik denk dat het ook met leeftijd te maken heeft. Ik denk dat jijzelf aan de "verkeerde" kant van 60 bent, net als ik overigens :) en dan vind je investeringen in kosten en moeite niet zo belangrijk meer.
Voor de jongere generaties ligt dat toch iets anders. Voor hun kan het toch rendabel én heel leerzaam zijn om toch die investeringen te doen.
Ik lees daar graag over mee. :)

Overigens heb ook ík grote moeite om mijn huis om te bouwen tot energiecentrale (opwek en opslag), of afvalscheidingsstation (4 bakken inmiddels). :)

Ongeveer 25 jaar geleden vond ik zonnepanelen nog interessant, maar te duur. Tegenwoordig heb ik er geen zin meer in.
Zoals ik zei: Verkeerde kant van de 60... :)

Vervangen DOOR.

Op 5 februari 2023 08:19:52 schreef evelo:

Hier gewoon een elektrisch boilertje en een airco. En de elektriciteit wordt geleverd door de energiecoöperatie. Vorig jaar was die 39cent/kWh all-in, momenteel zitten we op 34cent (geschatte prijs wegens nieuwe berekeningswijze).

Voor die prijs ga ik geen parttime-technieker worden in mijn eigen huis om mijn eigen technische installaties op te volgen.
Schoonmaken, schilderwerk, tuinonderhoud,... neemt al genoeg tijd in beslag.

En wat verbruik je dan? Ik had 2jaar geleden bij aankoop huis verwarming met accumulatie. Die laden snachts op en geven overdag de warmte af. Opladen snachts was 30kwh/nacht. Daar het warm water nog bij aan 6kwh/dag (2000kwh/jaar), nog verlichting, koken en wassen. jaar verbruik 19000kwh. Toen betaalde ik 300euro/maand.

Nu heb ik accumulatie gesloopt en vervangen door lucht-lucht warmtepomp (4000euro). Vorige winter ging mijn maandelijks voorschot omhoog naar 640euro omdat ze rekening hielden met verbruik van vorig jaar. In mei heb ik zonnepanelen gelegd (8000euro) en nu betaal ik 100euro/maand electriciteit en krijg daar nog van terug.
Dat is 500euro/maand minder of vlotjes 6000euro bespaart op een jaar met huidige prijzen.
Op 2jaar heb ik dat er terug uit verdienyt. Krijg nu nog premie van 1500euro boor de zonnepanelen en daar koop ik warmtepomp boiler van. Dat is nog eens 1000kwh van het jaar verbruik eraf.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
evelo

Golden Member

Nou, ik zit net aan de verkeerde kant van de 40 :)

Begrijp mij niet verkeerd: ik vind de huidige evoluties bijzonder interessant en fascinerend. Ik heb er ook elke dag mee te maken in mijn werk.
Digitale meter, capaciteitstarief, dynamische uurtarieven, laat maar komen. Ben ik helemaal voor.

Maar in ben eerder van mening dat het veel interessanter is om nutsvoorzieningen collectief te regelen. Ik focus mij dan zelf wel op het zo zuinig mogelijk omgaan met energie.

Ik maakte mij ook nog volgende bedenking:
Wat spreekt er het meeste aan als je op zoek bent naar een koopwoning:

1. Een woning met pv-installatie van gemiddelde leeftijd (5 á 10 jaar?).

2. Een woning zonder pv-installatie maar wel met een goed georiënteerd dak, plaats vrij in de meterkast voor de omvormer en een reeds voorzien kabeltrajectje tussen dak en meterkast. Waar je dan als nieuwe eigenaar naar eigen inzicht een nagelnieuwe pv-installatie kan op plaatsen?

@fcapri
Nu we all-electric gegaan zijn zullen we uitkomen op iets van een 2500kWh/j. Ongeveer 800kWh verwarming, paar honderd voor warm water en de rest is allerlei: wasmachine, inductie, oven, rw-pomp, koelkast, verlichting.

[Bericht gewijzigd door evelo op zondag 5 februari 2023 09:31:24 (11%)

Geen van beide. Ik kijk totaal niet naar orientatie van het dakm, wel de tuin, oppervlakte, gebouw... De rest is aan te passen.

Zekeringkast vervangen is halve dag en 500euro, daar ga ik een huis niet voor laten staan. Bij aankoop appartenent 2000euro van de prijs gehaald voor zekeringkast die niet in orde was.
Bij men huis nu ook direct de kast vervangen, dan weet ik zeker dat alles voor de komende 25jaar in orde is.

Ook hier de 40 al even voorbij en 2jaar geleden nog maar eens een ander huis gekocht. Dat houd je jong

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
evelo

Golden Member

Wel, dat bedoel ik. Veel techniek in huis heeft geen financiële meerwaarde aan de prijs van een woning. Integendeel, het is zelfs een argument om af te dingen in de prijsonderhandeling.

Want de nieuwe eigenaar gooit de technische zooi er toch uit en begint opnieuw.

Beste Evolo

Als de huizenmarkt hoog is zoals afgelopen jaren dan betaal je de hoofdprijs, als de markt slecht is wordt alles afgezeken, b.v grote bomen in de tuin, wordt 4000 euro op afgedongen. Huis opnieuw sauzen idem, meterkast idem, CV installatie en noem naar op.
Ik zit aan de verkeerde kant van 70 en blijf wonen tot mijn dood, dan heb ik die ellende in elk geval niet.

Guus@Sint-Michielsgestel

Op 5 februari 2023 09:48:38 schreef evelo:
Wel, dat bedoel ik. Veel techniek in huis heeft geen financiële meerwaarde aan de prijs van een woning. Integendeel, het is zelfs een argument om af te dingen in de prijsonderhandeling.

Want de nieuwe eigenaar gooit de technische zooi er toch uit en begint opnieuw.

dat denk ik zo nog niet.
Als ik mijn huis nu zou verkopen, zou het al veel meer opbrengen dan ik het 2jaar geleden kocht
1) nieuwe zonnepaneel installatie die aardig opbrengt. nu al 6,5kWh opgewekt, op een semi bewolkte winter dag.
2) warmtepomp installatie die heel zuinig is, zowat 4-5keer zuiniger dat de accumulatie die hier stond
3) de oude boiler werd al vernieuwd, en daar komt deze zomer de warmtepomp boiler in de plaats.

kortweg, voor een jong gezin 1x de kost bij de bank voor de aankoop, en 10-15jaar zorgeloos wonen. een EV kan hier gewoon bij de zekeringkast bij aangesloten worden.
heb 63A aansluiting in huis, EN 63A die naar de loods loopt. je kan kiezen waar je de paal zelf zet.

rustige buurt, parkeerplaats voor een 5-6 autos, zonnige tuin met veel fruitbomen => daar heb ik het voor gekozen dus.

men vorige huis kocht ik ook als een 'fabriekspand' voor 99K, dat is 3jaar geleden verkocht voor 195K en was alles behalve af.
ik heb electriciteit grotendeels vernieuwd (achterbouw moest nog gedaan worden), nieuwe vloer erin, keuken, badkamer...
als je het maakt zodat het in de markt valt, ben je het zo kwijt.

in belgie is het grootste probleem de EPC waarde en de electriciteit die 99% van de verkopen niet in orde is. verbeter die 2 en het is zo weg

[Bericht gewijzigd door fcapri op zondag 5 februari 2023 12:49:41 (16%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Jinny

Golden Member

Ik heb geen huis, nog gemakkelijker.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen