Buffertrap praat

rob007

Yarr, Matey!

HEEJjjjjj Hallo Henk?
Ik dacht dat jij ook boos op mij was? Niet dus! daar ben ik echt blij om!
Ik heb nog gevraagd waar is Henk nou? Zou alles wel goed gaan met hem?

wat ik aan het doen ben :? O-)
Maar ben je op de achtergrond nog met iets bezig ?

MAAR, ook voor jou misschien wel leuk om eens te kijken:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/160875
verwacht geen wonderen, maar hij doet het wel! Ook op dat stoute lage bandje!
84...87MHz WFM

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Hallo Rob007,

Ja ik had je inbreng gezien dit is al een oud chipje ik heb de voorloper,
die is in DIL 18 pin als ik mij goed herinner.
Er is een draadje gestart of in ieder geval geopend met een nieuwe telg van NXP maar ja dit,
zijn meer chipjes voor de loopradio of keukenradio of aan het strand !

In tegenstelling tot het chipje welke @Martin V als demodulator gebruikt ( die is nog ouder ) maar,
daar kom je nog ergens bij >:) dat kan je bij deze vergeten....
Voor jou projecten WBFM is het een leuk ic en zeker bruikbaar misschien iets meer selectiviteit ervoor !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rob007

Yarr, Matey!

Hallo Henk,

ik ben weer druk eventjes,
moet even door de malle molen ff naar Franciscus ze gaan me proberen pijn te doen.
MAAR,
De TEA5767 module:
Dit chipje is… ik weet het niet! Ik hoor mijzelf van uit de schuur en alles in de omgeving pakt ie.
Of ie echt gevoelig is durf ik niet hard op te zeggen maar het lijkt mij niet verkeerd.
Selectief kan ik niet goed inschatten maar het zit allemaal absoluut niet door elkaar.
Voor mensen die gewoon lokaal radio willen luisteren is dit een prima moduletje.
Wel er op letten waar je hem vandaan haalt! Ik kreeg nu twee keer een rekening van/voor invoer rechten!
MAAR Amazon is wat dat betreft ook nog niet goedkoop.

Tot zo ver heel eventjes weer.

VrGr Rob.

https://archive.org/details/radio_amateur_magazine/RAM_025_1982_07/pag…

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ha rob007,

Sterkte met het onbekende ;(
Dat is inderdaad waar het voor gemaakt is dus geen DX proberen maar de lokale en regionale stations.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op dit moment ben ik aan een struurzender bezig waar deze oscillator in komt.

Het ontwerp is van mijzelf, bijzonder is dat ik geen trimmer ga gebruiken.
Door de spoel wat lichtjes in te knijpen of uit te rekken, zet ik de kring grof op de frequentie.
Naderhand komt er toch een PLL in welke de frequentie constant houd.
De oscillator is voor de 86,00MHz. Q1 is de BF256B of een ander type Fet.

Telefunken Sender Systeme Berlin
rob007

Yarr, Matey!

Hallo Martin,

apart schema, althans voor mij dan.
Ik ben nog een beetje buiten beeld.
Ze hebben me flink gepakt (biopsie 8 X geprikt)
Krijg daar morgen de uitslag van.
( wel of geen K )

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ook vanaf deze kant, veel sterkte Rob.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Hoi Harry D1 is een BB809, op 6V heeft deze 20pF capaciteit.

Ik heb de oscillator nu in elkaar gezet en de frequentie waar die op stond was gelijk 85,96MHz.
Wis en warempel, precies wat ik berekend had.
Het type oscillator is een Clapp oscillator.
De frequentie stabiliteit is verschrikkelijk stabiel, het verloopt een paar honderd Hertz, maar dat komt ook omdat ik er net aan gesoldeerd heb, de condensatoren moeten zich nog herstellen in capaciteit.

Telefunken Sender Systeme Berlin
rob007

Yarr, Matey!

Eventjes off topic mensen sorry!
Zal het niet geloven,
gisteren zou ik voor uitslag naar ziekenhuis gaan of ik wel of geen kanker heb,
de ochtend dat ik naar het ziekenhuis zou gaan had ik corona!!!
( mijn vrouw en zoon hadden het al dus was te verwachten! )
dus bel afspraak er van gemaakt ( Ziek dat ik was en nog ben, echt verschrikkelijk! )
.
MAAR ik heb GEEN kanker!!!
.
voel me verschrikkelijk maar toch blij, weten jullie ook wat!

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
blackdog

Golden Member

Hi Rob,

Mooi dat je geen Kanker hebt, wat beteft Covid-19, het heeft mij nu ook te pakken...
De koorts wordt hier al minder en het geluid van mijn hoest zwaarder, gaat lekker zo.

Ik hoop dat je er snel doorheen gaat en van het leven kan genieten zonder de Kankerlast...

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Hoi Rob,

wat een opluchting, ik maakte me echt zorgen.
Nou dat griepje komt je ook wel weer te boven.
We spreken je gauw weer.
En van harte beterschap.

Telefunken Sender Systeme Berlin
rob007

Yarr, Matey!

Dankjewel allemaal!
Martin nou dat corona is best nog wel een dingetje hoor ( ben niet zielig dat niet! )
maar of ze met een konvooi vrachtwagens over je heen rijden zeg,
spierpijn, beurs en koppijn ook mijn darmwegstelsel is niet meer op deze aard.
(komt wel goed!)
MAAR laten we terug gaan naar on topic,
alleen ik doe nog eventjes niet mee begrijpen jullie wel.
.
prachtig dat jij nu ook de trimmers ontwijkt.
Ik vond trouwens op aliexpres trimmertjes:
https://nl.aliexpress.com/item/32699885390.html?spm=a2g0o.order_list.o…
maar dan zijn het wel erg kleine trimmertjes ongeveer 5MM diameter –
( of je er wat aan hebt? ) ik ga er trouwens zo min mogenlijk mee proberen te doen!
ook de BF961 vond ik daar:
https://nl.aliexpress.com/item/33003918196.html?spm=a2g0o.order_list.o…
of het wat is mensen ik weet het echt nog niet ik heb nog niet de kans gehad om...
( misschien hebben jullie er wat aan, het kan ook rommel zijn natuurlijk! )
HOOWWWwww vergeet bijna nog wel te zeggen.
je/we moeten er nu wel op gaan letten, ik moest 2 keer inklaringskosten betalen deze keer!
Nu kan ik het wel hebben maar het was nu dus wel duur betaald.

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Rob pas op met bestellen bij Alieexpres, je hebt ongeveer 50% kans dat je fake onderdelen krijgt, ja zelf voor een klein bedrag van een paar euro wordt je nog opgelicht.
Daarom had ik laatst de BFR90/91 besteld bij een Nederlandse webwinkel, maar hier kreeg ik ook nep BFR90's.
Het schijnt dat die eigenaar van de webwinkel zijn onderdelen ook besteld in CHina, dus pas op waar je die besteld.
Ik sprak laatst overigens de eigenaar van Display elektronica, hij heeft een hoop van dat oude spul wat nergens meer leverbaar is, zoals de BF961 BFR90 2N3553 ik heb er daar gelijk een paar van gekocht.
Maar ook diverse typen BLY zoals de BLY87 hebben ze daar.
Trimmers instelbare spoeltjes, mica trimmers, alles wat nu uit de tijd is, heeft hij volop daar.

Ik zag trouwerns laatst een interessante video, over hoe je klein zendertje op kan voeren tot 3Watt output:
https://www.youtube.com/watch?v=VKfXDTO3-kE
Nu is de oscillator beslist niet aan te raden, geeft veel te veel spectrale spurious en rommel.
Maar die 3Watt versterker daar heb ik wel interesse in, dan hoef ik geen aparte stuurzender meer te bouwen.

Het enigste wat ik wel zelf moet maken is een oscillator met een output van 10mW.
Wat betreft de prijs en de moeite die ik moet doen om zelf een 3Watt stuurzender te bouwen ben ik altijd meer geld kwijt aan zelfbouw, plus de tijd die ik erin stop.
Wat ook op mijn verlanglijstje staat is een MRF238, die gebruikte ik vroeger vaak, Display heeft hem.
Die versterker van 3Watt lijkt me wel wat, met zelfbouw ben ik altijd nog duurder uit.
https://nl.aliexpress.com/item/1005004860265920.html?spm=a2g0o.detail.…
De vraag is wel hoe schoon werkt dit, er moet wel een laagdoorlaat filter achter want het is een breedband versterker en alle harmonischen worden tevens mee versterkt.

Telefunken Sender Systeme Berlin
harry64

Golden Member

Hoi Martin V (en Rob)

Iedere RF vermogensversterker doet kaal en ongefilterd altijd harmonischen toevoegen.

Verder heb ik begrepen dat qua RF een verdubbeling er niet zoveel toe doet. Je hebt kennelijk 4x (kwadraat?) meer nodig in de antenne om merkbaar verschil te maken.

Dus in geval van watts:
1-4-16-64-256-1024 watt
0,1-0,4-1,6-6,4-25,6-102,4-409,6-1638,4 watt

Uiteraard bestaan er tegenwoordig ook kant-en-klaar versterkers (voor weinig) die van 1 MHz tot 1 GHz van 1 mW (0 dBm) 1 watt (30 dBm) maken in slechts 2 trapjes. 1000x versterking in 2 trapjes vind ik best wel veel.

Blijkt weer wel uit de praktijk dat als de vermogens hoger worden de versterkingsfactor behoorlijk terugloopt. Dus naar 1 KW heeft er met de moderne versies nog altijd 4 nodig.

Iets wat in de jaren 80 (pre-mosfet-tijdperk) nog compleet onmogelijk dan wel onbetaalbaar was.

:P

Ja oke Harry, wat betreft de 3Watt versterker ga ik deze bestellen.
Als je de video heb gezien, hoef ik daar echter helemaal geen 3Watt uit te halen, het is het maximale vermogen op 15V voedingsspanning, maar kan er ook zeg 1,5Watt uithalen op een lagere spanning.
Hierachter komt dan de MRF238, leuk voor zón 35Watt.

Ik laat jullie tegen die tijd wel weten wat mijn ervaring is met die 3Watt versterker, tegen de tijd dat ik hem binnen heb.

Telefunken Sender Systeme Berlin
rob007

Yarr, Matey!

Hallo Martin, Henk,

Ik had dit filmpje eerder ook al gezien, GEEN zelfbouw, MAAR wel makkelijk!
Ik had hem nog niet voor zo goedkoop zien staan,
MAAR van AliExpress kreeg ik dus een Invoer rechten rekening dus hoe gaat dat bij jou?
Aan die andere kant, als dat zeg 6 euro zou zijn zou ik nog steeds WEL doen.
En wat betreft Display elektronica ja daar zal ik ook nog het een en ander vandaan gaan halen!
MAAR,
eerst nog even weer de corona er uitzieken want… ( Deze keer ben ik er echt niet zomaar ff van af )

Wat ik trouwens nog steeds graag zou doen is een soort universele print maken!
Osc, trap1, trap2, trap3, eindtrap – en los een filter zodat je kunt verwisselen.
PLL print zou dan naar keuze ook los zijn.

De print zonder gaatjes want das onzin en als je fouten maakt moet je de print gelijk slopen,
gewone onderdeeltjes gebruiken maar dan als een soort SMD stijl.
Het voordeel daarvan fout is niet gelijk straf en een half gesloopte print nee deze print is dan juist uitnodigend om te experimenteren. ( geen smalle/dunne baantjes minimaal 3 tot liever 5MM )
Dat is waarvoor ik graag zwevend bouw, nadeel mechanisch soms ietsjes zwak!
(vandaar de print) voordeel zou ook kunnen zijn makkelijk ff bestellen bij PCBway of zo?
MAAR, was een spinseltje…

VrGr Rob
(3Watt versterker: heb hem ook besteld Martin, vrouw nu boos! ;) )

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Hoi Rob en Harry,

Ja voor die 6 euro kun je weinig risico lopen, maar ik denk wel dat het wat is.
Ik heb er gelijk maar twee bestelt voor twee FM zenders.
Die versterker is zeer klein hoor 40 bij 30mm, net zo groot als een doosje lucifers en is opgebouwd uit micro elektronica (SMD) componenten.
Trouwens zo netjes als het gemaakt is, krijg ik het niet voor elkaar.
Tsja dan maar geen zelfbouw, nou ja de oscillator wel maar wat die versterker betreft dus niet, maar dan heb je wel iets wat goed en schoon werkt!
Rob waarom een universele print, als iets goed werkt lekker zo laten zitten.
Ik heb wel zoiets om te experimenteren, gehad van Display:

Harry wat jij bedoelt is een versterking van 6dB, dat is een vermogens verviervoudiging.
En inderdaad bij 6dB vermogens vermeerdering merk je wat op S-meter van de ontvanger, want dat is één S-puntje.
Bij een verdubbeling is dat 3dB.
Werken met Decibel is heel makkelijk zo is 12dB verzwakking of versterking een factor 16 in vermogen en in spanning viermaal.
Vaak heeft een HF versterker 12dB versterking, dus een factor van 16 maal.
20dB is 100 maal en 1000 maal is 30dB, iedere keer komt er 10dB bij, dat is een factor 10 in vermogen. 60dB is een factor van 1 miljoen maal.

Die 3Watt versterker doet iets van 30dB staat in de gegevens, klopt niet helemaal want het ding versterkt 10mW tot 3000mW dat is een factor 300 en 10 log 300 is 24,77dB.

Telefunken Sender Systeme Berlin

35 w uit een mrf 238 bij 1,5 w sturing lijkt me iets te hoog gegrepen.
In mijn herinnering heeft die toch wel een 4/5 w nodig of je moet de voedingsspanning verhogen,dan zal het misschien lukken
koop dan een mrf 101, 1 w in 100 uit.
En tja , zelfbouw loont eigenlijk al lang niet meer,je moet het vooral leuk vinden maar ik heb al een paar keer een kitje gekocht en ingebouwd en klaar is het.
Binnen een week ben je on air.

Saturnus, ik heb een schema wat toendertijd in de FRM stond van de MRF238, die heeft aan een paar Watt genoeg.
Ik heb even gekeken in de datasheet, bij 3W in op 160MHz komt er op 15V voedingsspanning 34W uit.
Nu is 160MHz wel een stuk hoger als 86MHz, dus op 86MHz is de versterking meer.

Die MRF101 zit in een TO220 behuizing, dat heeft niet mijn voorkeur, liever een stripline behuizing.
Ik zat zelf te denken aan een BLF246, twee in balans (met coaxiale baluns) 160W op 28V en kost maar 30 euro.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Ha rob007 en anderen,

Even voor Rob stukje terug gelezen ik loop wat achter, gefeliciteerd met je uitslag dat was even spannend :o
De corona even niet in de elektriciteit kom je wel te boven....

Ha Martin V,

Een BFRxxx wordt niet meer gemaakt althans niet in de uitvoering die jij voor ogen heb.
Alle BFR types zijn er in SMD dat is gemakkelijk te verwerken waar een,
BFR € 1,50 kost is de SMD uitvoering € 0,45 :P
Zo'n MRF is ook niet meer van deze tijd maar zal nog wel in omloop zijn ook hier opletten !
Bij lagere frequenties is de versterking inderdaad iets groter maar het maximale uitgangsvermogen lager....

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Hoi Henk en anderen,

dat de BFR90/91 niet meer wordt gemaakt is mij bekend, er zijn er echter nog volop in omloop dus helemaal obsolete is die niet.
Het klopt inderdaad dat een BFR93 dat is de SMD versie van de BFR90/91 stukken goedkoper is, alleen zet je daarmee een experimentele schakeling niet zo snel mee op omdat de BFR93 in SOT23 behuizing zit.
Er zij tegenwoordig betere manieren om bijvoorbeeld een ic te gebruiken waar alles al in zit, oscillator versterker, PLL zoals de QN8066 waar onder andere Chinese zenders zijn opgebouwd.
Ook breedband power MMIC's is zo iets, terwijl ik nog steeds losse transistor versterkers gebruik, heeft de techniek niet stil gestaan.
100mW uit een MMIC en dat gaat een power Mosfet in en haal je er 6Watt uit, breedband zoals veel Chinese FM zenders zijn opgebouwd.

Momenteel ben ik bezig aan een stuurzendertje met de 2N3553, hopeloos bejaarde componenten maar ik vind het leuk om hiermee te werken.
Dat is ook zo met de MRF238 verouderd maar ik vind het jeugdsentiment, leuk om die te gebruiken.
Vroeger waren dat soort componenten nogal prijzig tegenwoordig gelukkig niet meer.
Ik zal je nog eens wat anders vertellen, als dat stuurzendertje van mij klaar is ga ik er een buis mee insturen.
Het is de RCA 6146B penthode, die is goed voor 60MHz maar kan tot 175MHz worden gebruikt.
Eerst kijk ik voorzichtig wat die gaat doen op 300V anodespanning en later op 600V, met 1,5W insturing.
Ik heb hier ook de QQE06/40 maar die heeft een insturing nodig van 6-7Watt en dat heb ik nu nog niet.
Dus die 06/40 blijft voorlopig in de vitrinekast staan.
Terwijl de 6146B een insturing nodig heeft van 0,3W op 60MHz, zal het ook wel op 86MHz willen werken.
Eerder had ik de PL504 getest op 86MHz maar op die frequentie doet die buis niets meer, helaas.

Dat vind ik leuk om met een buis als eindtrap te gaan zitten, werkt ook superschoon.

Telefunken Sender Systeme Berlin
rob007

Yarr, Matey!

Ik word er niet vrolijk van,
ook mijn oude onderdeeltjes raken op 2N2219A 2N3866 2N3553 enz…
en omdat ik ook de marktjes de laatste tijd ben misgelopen word het krap an.
En inderdaad de chinezen verkopen lijkt wel hoe langer hoe meer nep.

Begint Martin over buizen, zag ik zelfs dat ook een EL34 op FM kon werken.
Kijk uit ga strakjes ook weer terug naar buisjes!

maar, eventjes nu wat anders,
ik heb die oscillator van Martin gemaakt destijds doet het prima.
https://www.circuitsonline.net/forum/file/88564
nu gebruik ik eigenlijk altijd standaard een en het zelfde schema als voorversterkertje,
BC10 . ( zoals BC109 108 107 ) +12V 4K7 naar emitter elco uit , Emiter 220K naar Basis elco in
Collector aan min.
Maar dat versterkt veel te veel, zat te denken ook een weerstand tussen min collector te zetten of zo.
Heb wat minder versterking nodig, misschien valt het gelijk wat mooier te maken?

( ik had op de zaak verteld dat ik vroeger FM piraatje was, daar maakte ik wat mee los zeg! :X )

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?