Het "wat is / doet dit onderdeel" topic Deel 10

Dit topic is gesloten

Op 14 mei 2023 16:27:24 schreef bprosman:
... Tantalen ? [...] Plofgevaar ?
[bijlage]

Tantalen ploffen in de eerste week of niet. Volgens Kemet. (ze ploffen ook als je ze verkeerdom aansluit).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fred101

Golden Member

En bij te hoge spanning en dat hoeft maar weinig en kort te zijn. Ze gedragen zich dan heel interessant. Ze gaan eeuwig mee maar beter niet in schakelende voedingen gebruiken. Dan halen ze maar een jaar of 20-30 :-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Iemand een idee wat deze componentjes zijn? Ik kan helemaal niks van terugvinden. Context, ze zitten in een spanning metende datalogger vlak na de 4 ingangen welke +/-24 volt kan meten zonder een gemeenschappelijke massa

Arco

Special Member

Mosfet optocoupler Panasonic AQY210

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Heren dank, een optocoupler is het analoge pad? Deze logger meet (zeer accuraat) analoge spanningen. Wat zou een optocoupler in het analoge signaalpad moeten doen?

[edit] wellicht gebruikt om de polariteit te meten? Dit antwoord maakt het nog vreemder dan ik het al vond :), ook als je ziet hoe de spoortjes lopen vind ik een optocoupler op deze plek erg vreemd

Tidak Ada

Golden Member

Imand enig idee wat dit IC doet:

Mitsubishi M50805-52P

Lampje en LDR heb ik er zelf opgezet om hem op de gewone AC belinstallatie te kunnen aan sluiten.
Het is een gong, maar werkt niet meer. Kortsluiten van de LDR helpt ook niet, maar als ik de voeding aan sluit, laat hij de riedel wel horen.

Ik wil dus weten wat de ingang van het IC is en hoe het IC werkt. Datasheet kan ík niet vinden. Wie wel??

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Sine

Moderator

Wellicht is de LDR gaan lekken, heb je die er al eens helemaal afgehaald?

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Het is iets te makkelijk om zomaar elco's te roepen.. Maar dat lijkt me wel een mogelijk beginpunt voor het onderzoek. Een van de elco'tjes zou gebruikt kunnen zijn om een startpuls te maken uit het ingangssignaal.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Henry S.

Moderator

Het zijn wel oude en onbetrouwbare elco's ;)

Datasheet, vanaf pagina 739.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 23 mei 2023 14:32:19 schreef Antoine:
Heren dank, een optocoupler is het analoge pad? Deze logger meet (zeer accuraat) analoge spanningen. Wat zou een optocoupler in het analoge signaalpad moeten doen?

[edit] wellicht gebruikt om de polariteit te meten? Dit antwoord maakt het nog vreemder dan ik het al vond :), ook als je ziet hoe de spoortjes lopen vind ik een optocoupler op deze plek erg vreemd

Kan heel goed. In Dynacord versterkers vind je het ook. De spanning of stroom wordt omgezet naar een wisselspanning waarvan de frequentie varieert en die wordt aan de andere kant van de OC weer uitgelezen.

Arco

Special Member

In oude apparaten zag je ook wel analoge opto's (vactrols)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Wie weet wat dit voor een onderdeel is? Ooit - weet het niet helemaal zeker - uit een videorecorder gehaald.

Aan de zijkant zit een elementje welke met 'dikke bondwires' zijn verbonden.

Ik zou willen weten wat het is en waarom er voor deze bijzondere constructie is gekozen. Wie weet het? :)

Kwaliteit boven kwantiteit
Henry S.

Moderator

Een 64µs chroma delay line.
Een toepassing met wat uitleg: https://www.csse.canterbury.ac.nz/greg.ewing/c64_pal_decoder/

Op 23 mei 2023 14:32:19 schreef Antoine:
Heren dank, een optocoupler is het analoge pad? Deze logger meet (zeer accuraat) analoge spanningen. Wat zou een optocoupler in het analoge signaalpad moeten doen?

[edit] wellicht gebruikt om de polariteit te meten? Dit antwoord maakt het nog vreemder dan ik het al vond :), ook als je ziet hoe de spoortjes lopen vind ik een optocoupler op deze plek erg vreemd

Misschien multiplexen ze de loggeringangen voor de ADS1248.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Arco

Special Member

Een analoge delayline van Philips uit de CF serie.
https://www.wikidata.org/wiki/Q657349

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Is inderdaad een delayline voor bv tv.
Heb in de jaren 80, 1983 om precies te zijn zelf in de fabriek in heerlen gewerkt aan deze delaylines.

Op 23 mei 2023 21:45:41 schreef Henry S.:
Een 64µs chroma delay line.
Een toepassing met wat uitleg: https://www.csse.canterbury.ac.nz/greg.ewing/c64_pal_decoder/

[...]
Misschien multiplexen ze de loggeringangen voor de ADS1248.

Die optocoupler is wel een bijzonder ding inderdaad. Maar je ziet duidelijk dat het analoge signaal de led van de optocoupler binnengaat. De positieve gaat de ene in, en de negatieve de andere. Echter, ik kan die signalen ook omdraaien en dat meet (en logged) ie negatieve spanningen. Dat zou volgens mij dan weer niet moeten kunnen met een optocoupler.

Arco

Special Member

Zo te zien zitten er 2 anti-parallel op elk kanaal. (1 positief, 1 negatief)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

zo had ik vroeger ook veel dingen uit TV's gehaald dat ik niet begreep

hier een foto met de werking snel uit gelegd
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5e/Us_delay_line.jpg

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
RAAF12

Golden Member

Deze kwam ook voor in oude KTV's maar de piezo modellen in het chromacircuit vond ik wel interessanter om te zien.

maartenbakker

Golden Member

Als hij uit een video komt, hoeft hij ook niet precies 64us te zijn, ik zou het moeten opzoeken maar meen dat daar (ook) nog een andere timing nodig was.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 24 mei 2023 18:22:51 schreef RAAF12:
Deze kwam ook voor in oude KTV's maar de piezo modellen in het chromacircuit vond ik wel interessanter om te zien. [bijlage]

Was ook iets van een delay line geloof ik, maar voor een paar ns.
Wel eens geweten waar die hele korte tijd voor diende maar ben het weer vergeten.

Die 64 us delay line wordt gebruikt om het chroma signaal wat "Phase" "Alternerend" is bij elkaar op te tellen om de phase shift te compenseren die bij NTSC heel berucht is.
Vandaar dat het PAL heet: Phase Alternating Line.

In een K8 zaten trouwen hele grote glasblokken van wel 8 cm lang, zo groot als een halve sigarendoos.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Bavelt

Golden Member

Wie kent deze display? het komt uit een radiootje.
De display wordt door een IC aangestuurd 9zit in een druppel gegoten, en heeft de aansluitingen:

Vcc, GND, CLK, Vfm en F

Wat voor protocol kan dit zijn?

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
Arco

Special Member

Die radio displays zijn meestal custom made displays. Aansturing hangt af van het aantal segmenten en het ic onder de 'blob'
Zijn meestal segment displays en geen grafische, omdat dat veel goedkoper is...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dit topic is gesloten